Hoe Turbocleaner gebruiken?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Fred426
Berichten: 11
Lid geworden op: di 10 mei 2016, 15:09
Locatie: Hellevoetsluis

Hoe Turbocleaner gebruiken?

Bericht door Fred426 » zo 25 aug 2019, 11:56

Kan iemand me vertellen hoe je de turbo cleaner moet gebruiken die je in de lucht inlaat moet spuiten? Welke slang moet je hiervoor los maken.
Het is voor een fiat ducato 1.9 td uit 1993.
En werkt het????

Meine
Berichten: 3766
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Turbo cleaner

Bericht door Meine » zo 25 aug 2019, 12:04

Nee, het werkt niet. De vervuilde kant is de uitlaatturbine, je bereikt echter alleen maar de inlaat kant. Gebruik: Luchtfilter openen filter uitnemen en via het luchtfilterhuis dat spul toevoegen.

isoplus
Berichten: 3715
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Turbo cleaner

Bericht door isoplus » zo 25 aug 2019, 12:07

Als je het in de inlaat van de turbo wil spuiten moet je bij de inlaatzijde van de turbo zijn dus beginnen bij het luchtfilter, de turbo opzoeken en daartussen in een punt zoeken waar je erbij kan.
Als je turbo vuil is, hoe heb je dat vastgesteld?, zou het kunnen helpen.
Zelf geloof ik er helemaal niet in, immers je hebt er een luchtfilter voor en die is eerder vuil.
Maar als jij erin gelooft, gewoon doen.
Let op dat je bij zulke klusjes niets in de turbo laat vliegen, lapje of zo, dan is het einde turbo!

Meine
Berichten: 3766
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Turbo cleaner

Bericht door Meine » zo 25 aug 2019, 12:14

Ik heb e.e.a. net opgezocht, maar er is ook van dat spul wat gewoon door de brandstof moet.

Volgens de beschrijving is dat middel alleen bedoeld om bij variabele turbo's het vario mechanisme weer gangbaar te krijgen zonder de turbo te hoeven demonteren. In 1993 bestonden er nog geen variabele turbo's. ;;-)

Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 1582
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Turbo cleaner

Bericht door 309T16 » zo 25 aug 2019, 12:48

405T16 (staan er twee hier) heeft wel degelijk een variabele turbo.
Tussen 1992-1995 geleverd

Qua prestaties heeft vervuiling van de inlaat meer impact dan aan de uitlaatkant lijkt mij.
Uitloop: Tabbert FFB 570 - Peugeot J5 2.5TD: 360Ah semi-tractie,
335Wp solar, 40A Sterling acculader, 1200W Profitexx pure-sinus omvormer, 230V Inventum compressor KK.

In ontwikkeling:Ducato 2.5 TDI - Frankia A611; 160Ah LiFeYPO4 - 100Ah AGM, 530Wp Solar, 30A Victron Li-lader, 1200W Profitexx pure-sinus omvormer, 230V Inventum compressor KK, 600W Daewoo magnetron.

Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 173
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Turbo cleaner

Bericht door Becosemsaida » zo 25 aug 2019, 13:04

Met de "nieuwere" campers zij die om alle millieu waarden te treffen met veel te stomme dingen uitgevoerd, na een aantal jaren krijg je er gewoon problemen mee. EGR, DPF, extra Cats, etc. etc. Alles om het millieu "beter" te maken, of niet!!!! De EGR laat de gassen weer terug naar de inlaat met gevolg van "troep" die dan weer verbrand moet worden, dat werkt mooi als het nieuw en schoon is maar na een tijd zit dat vol, krijg je problemen.....

Dit weten we allemaal, en ook dat de motoren van deze tijd 90's) het beste uithouden ZONDER al die filter troep!!! Ok, jullie zeggen dat het millieu moet verbeterd worden, kijk dan eerst even naar de grote (en klijne) fabrieken die zoveel uitstoten dat al onze autotjes dat nooit meer kunnen halen. Maar het is beter om 1 miljoen te betalen dan 10 miljoen te investeren!!!!!

En dan krijg je een "niche" op de markt: cleaners. Diesel met extra (chemische) troep erin, biodiesel etc.etc. Flesjes met (???) erin die zullen dat allemaal weer "mooi" maken, en word het steeds duurder om te kunnen rijden....... EGR en DPF zijn heel duur om te vervangen.

Mijn advies voor een "vuile" camper die als die goed word onderhouden 1miljoen Km haalt (Sofima/ Mercedes bv) heeft geen "extra" cleaner nodig, rijden en er van genieten. Natuurlijk zit er wel onderhoud aan, een turbo kan kapot gaan etc. etc.

Niet lang geleden en omdat de "nieuwe" auto's beter zijn heb ik mijn "droomauto" moeten verkopen: DPF vol, backpressure heeft de turbo en de zuigerstangen kapot gemaakt, moest een nieuwe motor in of laten repareren en dat werd me veeeel te duur.......... New stuff.....

Mij camper is van 1994, heeft geen filter troep, is VIES, maar weet dat die nog 25 jaar mee gaat en dat kan ik van de "nieuwere" campers (nog) niet zeggen.

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994

Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 1079
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Emmeloord

Re: Turbo cleaner

Bericht door dieseltje+ » zo 25 aug 2019, 13:25

Het is niet de bedoeling om het topic te "kapen"

Vraagje....iemand ervaring met dergelijk reini gs spul t.a.v. de variabele schoep verstelling?!
Heb nog een oude (bj 2000) caddy tdi staan, schiet in de noodloop omdat de variabele schoep verstelling vast zit.

Ben vaak wat sceptisch over dergelijke monteurs in een flesje.

Dit keer misschien onder het motto....voordeel van de twijfel...
Iemand gewenst resultaat gehad?
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel

Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 3265
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Turbo cleaner

Bericht door seth_space » zo 25 aug 2019, 13:45

Kennis gebruikt dit 2 jaarlijks en zweert erbij.. ( maar als je nooit problemen hebt is er niets op te lossen ;)
https://www.youtube.com/watch?v=WUZXubWA8_Y
Wel redelijk duur:
https://www.bardahlstore.nl/webshop_pro ... niger.html
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 29812
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Turbo cleaner

Bericht door Kroppie » zo 25 aug 2019, 14:08

af en toe eens een wat langere tijd volgas in een lagere versnelling rijden , doet ook wonderen, word de uitlaatzijde goed heet en verbranden de meeste roetdeeltjes ook .

maar de meesten durven geen toeren te draaien of de motor eens goed zwaar te belasten gedurende wat langere tijd (min 15min) zodat alles eens gloeiend heet word.

natuurlijk moet je als je dat nog nooit gedaan hebt een beetje opbouwen, dus beginnen met een minuutje of wat en dan regelmatig eens wat langer.

maar onthoudt, rust roest.!!


jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, verbruikt niets, word nooit gestolen en geeft nooit problemen.

too old to worry about anything

Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 1079
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Emmeloord

Re: Turbo cleaner

Bericht door dieseltje+ » zo 25 aug 2019, 14:21

@seth
Had die filmpjes ook gezien.
Gebruikers zijn bijna opvallend tevreden :wink:
En voor €60 de liter hoop je toch ergens op. :-B

@Jos
Het zwaar belasten is lastig, juist bij vermogens vraag schiet hij in de noodloop.
In zijn 3 tot de 100 gaat prima, trek je dan verder door grijpt de noodloop in.
Schakel je voor die tijd naar zijn 4, lukt het met heel voorzichtig gas geven om te versnellen. Geef je teveel gas, (grotere vermogens vraag) gelijk in de noodloop.
Zoon is er mee naar dusseldorf gereden in zijn 3 en een paar dagen later naar antwerpen ook in zijn 3, helaas. Geen resultaat.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 29812
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Turbo cleaner

Bericht door Kroppie » zo 25 aug 2019, 14:26

was ook meer bedoeld ter preventie, als de boel eenmaal vast zit word het lastig, dan helpt zo,n middel miss om de boel weer wat losser te krijgen, en daarna ter voorkoming van herhaling, de boel af en toe eens goed heet stoken.

jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, verbruikt niets, word nooit gestolen en geeft nooit problemen.

too old to worry about anything

Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 1345
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.

Re: Turbo cleaner

Bericht door pepon » zo 25 aug 2019, 16:49

Gebruik al jaren voor het camperseizoen Forté Turbocleaner samen met Forté Advanced Diesel Fuel Conditioner op een volle tank.
Niet overal verkrijgbaar, maar het motorenrevisiebedrijf hier in Hoogeveen, een Fortédealer verkoopt het.
Mijn 3 liter blijft het er goed op doen, geen EGR problemen gehad.

Groet, Ron.
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.

Gebruikersavatar
janmetdoka
Berichten: 1598
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Turbo cleaner

Bericht door janmetdoka » zo 25 aug 2019, 18:27

Ik heb op zee regelmatig zowel de turbine als de compressorzijde van de turbo's moeten reinigen. Dat waren gewoon periodieke werkzaamheden.
De turbinezijde werd afhankelijk van motorfabrikant en bouwjaar gereinigd door er gemalen notendoppen door te laten lopen of bij lage last water in te spuiten. De compressorzijde werd altijd met water gereinigd.

Maar gezien de eerdere commentaren had ik me aan de compressorzijde die moeite kunnen sparen en hebben wij ons de prestatieverbetering die wij konden meten slechts verbeeld. Jammer dat ik dat niet eerder wist :-B
Ubi bene, ibi patria.

Gebruikersavatar
janmetdoka
Berichten: 1598
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Turbo cleaner

Bericht door janmetdoka » zo 25 aug 2019, 18:35

Okee, zeikmodus uit :mrgreen: :

Reinigen helpt. Aan de turbinekant levert dat meer op dan aan de compressorzijde.
Je verhelpt met reinigen geen schade en ook slijtage wordt er niet mee ongedaan gemaakt.
Enkel het prestatieverlies t.g.v. een slechter stromingsrendement bij vervuiling kun je er een eind mee verhelpen.
Ubi bene, ibi patria.

Plaats reactie