Certificaat LPG onderbouw

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Blazing Amber
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
Locatie: Almere
Contacteer:

Certificaat LPG onderbouw



Bericht door Blazing Amber »

Hallo Allemaal,

ik heb het forum doorgespit en vond wel onder andere de vraag van Het licht van 8 april maar daar stond het antwoordt op mijn vraag helaas niet bij.
Ik heb een Dethleffs Trend van 7 meter lang half intergraal.
Ik wil graag een onderbouw LPG tank zoals ik bij mijn vorige camper ook had. 60 liter.
Ideaal, geen gesleep met zware tanks en het gashok vrij , die ruimte heb ik nodig.
Ik gebruik de camper elk weekend het hele jaar rond.

Ik had een afspraak gemaakt voor onderbouw in Amsterdam en dacht dat het nu geregeld was, het was namelijk al niet makkelijk een adres te vinden waar de camper op de brug past.
Gisteren belden ze me op om te melden dat ze geen certificering hebben maar wel veel ervaring met de onderbouw van gasinstallaties.
Ik was verrast, ik heb geen idee hoe dat certificaat werkt. De gasfles heeft toch een certificaat? Hij meldde dat ik dan wel eens in de problemen kon komen in het buitenland. Hij wou het maar gezegd hebben. Op hun site zie ik geen RDW erkend logo staan.
Bij de vorige LPG gas onderbouwer in Alkmaar kreeg ik ook geen papiertje mee als certificaat en zij hebben op hun site staan dat ze RDW gecertificeerd zijn.
( ik kon de camper daar dit keer niet brengen omdat deze grotere camper daar niet op de brug past).

Wat is nu waar, RDW keurt toch alleen de gasinstallaties voor de auto's die dan op LPG gaan rijden en niet als woon gas?

Hoe moet ik nu verder, ik zoek me al een ongeluk op internet.

Hopelijk kunnen jullie licht op de LPG kwestie schijnen voor me.

Dank alvast voor het meedenken, Katja
Groeten,
Tom en Katja
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Certificaat LPG onderbouw



Bericht door de Jonckheer »

Ik vermoed dat er verder niemand ooit naar gaat kijken. In Nederland worden gastanks gewoon ingebouwd en zit daar geen papiertje bij. In sommige buitenlanden is dat anders maar of die bij een buitenlandse camper daarnaar kijken? Ik heb 2 damptanks waar de afgelopen 11 jaar nooit iemand naar heeft gevraagd of gekeken. Maar misschien zijn er mensen waarbij dat wel is gebeurt?
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Certificaat LPG onderbouw



Bericht door isoplus »

Als ze geen certificering hebben moet je zelf beslissen of ze voldoende kundig zijn om een installatie in te bouwen voor kook- en verwarminsdoeleinden.
De uitbater van het bedrijf meldt dit keurig maar dat doet hij natuurlijk met een reden en dat is dat hij dus geen certificaat kan leveren mocht je dat al nodig hebben. Bij hem is dan geen verhaal te halen.

Ik kan mij herinneren dat Kobus, hier soms aanwezig, al eens een gastank in liet bouwen waarbij geen gas naar zijn apparaten ging maar vloeibaar lpg.
Dat wil je natuurlijk niet, dat heeft niets met certificering te maken maar met goed je wensen kenbaar maken liefst op papier.
Werkt het dan niet dan kun je daarop terugvallen bij geschillen.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Certificaat LPG onderbouw



Bericht door jaap van duijn »

Heren,

Is het niet zo dat LPG alleen in automobielen - dus ook campers - als brandstof mag worden gebruikt.
Weet ik ook wel de camping winkels verkopen vroeger die witte en liggende tanks voor op de caravan dissel en tegenwoordig die rode fles.
Lijkt lijkt dan semi legaal, denk we er gewoon niet verder moeten "ze...n" er over, gebruik het systeem, laat het nazien bij je jaarlijkse or 2 jaarlijkse onderhoud door de vakman en gedaan ermee toch.
Veilig en blij met de camper onderweg

groeten Jaap van Duijn.
p.s. zo een lpg tank inbouwen is wel weer gewicht, kan je dat nog hebben , ik namelijk niet (moet nog een oplossing zoeken daarvoor).
Gebruikersavatar
Blazing Amber
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Certificaat LPG onderbouw



Bericht door Blazing Amber »

De gasfles onderbouw zal waarschijnlijk hetzelfde wegen als de 2 grote groene gasflessen die het gashok uit gaan. De vorige camper had een onderbouw, vaak gas getankt voor koelkast en koken, nooit problemen gehad.
Groeten,
Tom en Katja
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Certificaat LPG onderbouw



Bericht door Cee Pee »

Het gebruik van LPG voor koken, stoken en koelen is overal helemaal legaal alleen het tanken van LPG voor voornoemde zaken mag in Nederland niet maar in de rest van de wereld is dit bijna overal toegestaan.
Zorg ervoor dat de onderbouw tank deugdelijk gemonteerd zit met minimaal drie banden zodat bij een vluchtige inspectie niets opvallend te zien is.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Blazing Amber
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Certificaat LPG onderbouw



Bericht door Blazing Amber »

Cee Pee schreef:
za 24 aug 2019, 10:44
Het gebruik van LPG voor koken, stoken en koelen is overal helemaal legaal alleen het tanken van LPG voor voornoemde zaken mag in Nederland niet maar in de rest van de wereld is dit bijna overal toegestaan.
Zorg ervoor dat de onderbouw tank deugdelijk gemonteerd zit met minimaal drie banden zodat bij een vluchtige inspectie niets opvallend te zien is.
Hoe zit het dan met een gecertificeerd RDW bedrijf tov een bedrijf met ervaring in boten etc.
Groeten,
Tom en Katja
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Certificaat LPG onderbouw



Bericht door Cee Pee »

Iedereen mag dat er onder bouwen daar is geen certificering voor nodig.
Als je een nieuwe tank koopt zit daar meestal een certificaat bij.
That's all.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Blazing Amber
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Certificaat LPG onderbouw



Bericht door Blazing Amber »

dank je wel, raar dat hij dan speciaal belde om te zeggen dat ze niet gecertificeerd zijn.
Groeten,
Tom en Katja
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Certificaat LPG onderbouw



Bericht door Bas vd laar »

Ik dek dat hij wellicht een keer heeft meegemaakt dat een klant naderhand stampij maakte en dit dus wil voorkomen.
Dat begrijp ik goed.
Hij doet het in ieder geval op de juiste manier.
Ik zie verder geen problemen met zo'n installatie.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Certificaat LPG onderbouw



Bericht door Peter LMC »

Onderstaande bedrijf verzorgt zowel de inbouw als de keuring
van de dampgas installatie volgens NEN Norm.
Misschien dat zij iets voor je kunnen betekenen.
Belletje en je weet het.
https://www.acslaarman.nl/filter-produc ... keuringen/
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Certificaat LPG onderbouw



Bericht door isoplus »

Het adres dat Peter hier geeft lijkt dus een zaak waar je wel ervaring kunt verwachten, niet onbelangrijk.
Twee gasflessen eruit en een tank eronder maakt wat gewicht betreft wellicht niet veel verschil, toch iets om over na te denken als je de gastank achter de achteras laat monteren en de gaskast zat achter de vooras.
Veel campers rijden met een achteras die al aan de limiet zit, dus gewicht naar achteren verplaatsen maakt dat niet beter.
Succes ermee.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Certificaat LPG onderbouw



Bericht door Hoofdnoorman »

Het hebben van certificering stelt niet zoveel voor.

Nu was ik vroeger gecertificeerd LPG inbouwer. Dat had te maken dat je dan minimaal 50 installaties per jaar inbouwde en dan mocht je ze zelf aanmelden bij het RDW voor wijziging op het kentekenbewijs.
Het wil dus beslist niet zeggen of een bedrijf, dat minder installaties per jaar inbouwt, minder capabel is. Soms is zelfs het omgekeerde het geval.

Vanzelfsprekend wel even controleren of het bedrijf netjes werkt, dus even goed overleggen.

Hoe het nu zit met toelatingen, weet ik niet. Er zal wel niet veel veranderd zijn.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Pilotbobke
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 12 aug 2018, 16:54

Re: Certificaat LPG onderbouw



Bericht door Pilotbobke »

Goedemiddag,
Met certificering bedoeld men waarschijnlijk een G607 certificaat, dit is een afgegeven papier waar je vooral in Duitsland op campings steeds meer naar wordt gevraagd. Dit is 2 jaar geldig kost ongeveer €70,-.
En toont aan dat je camper een veilige gasinstallatie heeft
Diverse bedrijven in Nederland voeren deze graag voor je uit en is zeker nog niet verplicht!!
Gr Ad
Pilote Aventura P.650
Ducato 2,8JTD 2005
Co- passagiers Jacqueline en Teckel BOBKE.
Plaats reactie