Comet dompelpomp 19 liter lux-plus defect?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
isoplus
Berichten: 6394
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Comet dompelpomp 19 liter lux-plus defect?



Bericht door isoplus »

Nou ja, voor we afdwalen en 10 pagina's volschrijven.
Zonder terugslagklep gaat het wel alleen duurt het wat langer voordat er druk is als je het toilet wilt spoelen, de (tijdelijke ) oplossing is dan om voordat je het toilet spoelt even ergens een kraan open te zetten totdat de volle waterdruk er is( bij voorbeeld de wasbak in het toilet) direct na het dichtzetten van de kraan het toilet spoelen.
Niet iedereen is blij met die terugslagklep omdat er water boven de pomp kan blijven staan en soms wordt dat vergeten bij vorstvrij maken.
Een terugslagklep is er alsnog later tussen te maken als volgt: pomp, klein stukkie slang met twee klemmen dan de terugslagklep en dan de waterleiding ook weer met een slangenklem. Als je rvs klemmen neemt met rvs schroeven is het overal en altijd makkelijk weer uit elkaar te halen.
Je moet dan wel een terugslagklep kopen met onder en boven een slangtule en bij het monteren even op de stroomrichting letten(pijl).
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Comet dompelpomp 19 liter lux-plus defect?



Bericht door Arie55 »

Over kalk gesproken, als je veelvuldig in Sp/Pt verblijft (andere zuidelijke landen ook) kan kalkaanslag snel aangroeien. Dus in 5 jaar kan het heel goed zijn dat kalk een probleempje is geworden. Verstandig is dan bij thuiskomst het systeem schoon te maken/vrij van kalk.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arwen
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 22:14

Re: Comet dompelpomp 19 liter lux-plus defect?



Bericht door Arwen »

Bedankt voor de reacties en tips!
Er komt terug water uit de kraan, daar ben ik al blij mee. Het 'stottert' wel meestal in het begin voordat het echt normaal loopt, dus misschien toch best zo'n terugslag klep op de pomp zetten.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 638
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Comet dompelpomp 19 liter lux-plus defect?



Bericht door albertrietjens »

Ik heb het zo opgelost, aan weerszijden een kort stukje slang, zonder slangenklem die in mijn optiek hier niet nodig is:-B

IMG_0816.JPG
IMG_0816.JPG (131.73 KiB) 447 keer bekeken
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Comet dompelpomp 19 liter lux-plus defect?



Bericht door Arie55 »

zolang je een nieuw stuk slang hebt genomen, kan dit zoals je beschreven hebt.
Ik had destijds bij plaatsing van een nieuwe pomp, zo dom geweest te denken dat oude slangen het wel goed zouden doen. Niet dus. En uiteraard op het moment dat je het niet verwacht, geeft de douchekop op het moment dat je net wil afspoelen geen water. Wat had ik de pest erin! Bleek dat de slang van de pomp af was gegaan. Nieuw stuk slang, niet meer deze problemen gehad. Ook geen slang klemmen gebruikt.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 638
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Comet dompelpomp 19 liter lux-plus defect?



Bericht door albertrietjens »

:-B

bij mij weinig kans dat de slang er af schiet. Het geheel zit ingeklemd tussen onder- en bovenkant van de watertank.

Maar nieuwe slang gebruiken die goed klemt is altijd een goed idee.
isoplus
Berichten: 6394
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Comet dompelpomp 19 liter lux-plus defect?



Bericht door isoplus »

De dompelpomp levert een druk van 0,8 tot 1,2 bar, als er ergens een kraan open staat is dat geen probleem immers die druk wordt slechts bereikt als er geen of weinig afname is.
Soms als je de kraan dus niet ver openzet kan er toch druk in de persleiding komen afhankelijk van het goed werken van de kraancontacten.
Het is dus een goede gewoonte om slangaansluitingen aan de perszijde te lijmen of te voorzien van een slangenklem of een tiewrap (wurgbandje) als er helemaal niets anders voorhanden is.
Scheelt weer een storing op een moment dat je het niet kan gebruiken :wink:
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Comet dompelpomp 19 liter lux-plus defect?



Bericht door appellover »

Heb met caravan 12 jaar op camping in Portugal gestaan ,ieder jaar nieuwe dompelpomp 12,95€ te koop op camping .
Met 2 kabelbinders weer om de slang .
Oude pompje helemaal verstopt , wit van de kalk ,eerste jaar nog uren bezig geweest met ontkalker ,veel te veel werk voor dat geld.


Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Plaats reactie