Accu's loskoppelen in stalling?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Accu's loskoppelen in stalling?



Bericht door iSonic »

plotterwelt schreef:
ma 19 aug 2019, 20:58
Waarom een accu loskoppeln ?
Mein staat in de stalling met alles aangesloten en de Camper staat onder 220V
De druppellader houd alles lekker vol
Die van ons ook maar er zijn stallingen die eisen dat al het gas eruit is en de accu's los. Meestal eist de verzekering dat.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Accu's loskoppelen in stalling?



Bericht door de Jonckheer »

Dat zijn dus stallingen waar je niet zomaar even impulsief je camper voor een paar dagen ophaalt en weer terugbrengt. Waarom maken die bedrijven het zichzelf zo moeilijk en zoeken ze geen verzekering die dat soort belachelijke voorwaarden niet hanteert? Want accu's los betekent niet starten dus in geval van een calamiteit kan men zo'n camper niet even redden van de ondergang. Mijn stalling heeft eigenlijk helemaal geen regels, althans, ik ken ze niet. Alles staat aangesloten, hij staat aan de stroom en ook de gaskraan staat meestal gewoon open. Niemand die er iets over zegt. En wat maakt het uit? Bij brand gaat sowieso alles eraan dus het maakt allemaal geen verschil.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51255
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu's loskoppelen in stalling?



Bericht door Kroppie »

ze hebben ws het idee, dat er zonder een aangesloten accu niets kan gebeuren, nou ik denk dat de meeste oorzaken van brand geen aangesloten accu als oorzaak hebben, maar ja verzekeringen, die lopen het liefst nul 00 risico, en het is makkelijk zulke eisen neer te leggen worden vaak klakkeloos geaccepteerd.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pierre27
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 20:11
Locatie: Oudenbosch

Re: Accu's loskoppelen in stalling?



Bericht door pierre27 »

Jos/Jonckheer,
ja een keer in de plus/minus twee maanden, ben ik verplicht om een rit te maken met de camper, om de accu's op te laden, er is geen 220 volt spanning in deze stalling.
In Rucphen woonde ik in het buitengebied (6000 vierkante meter met vier garages), waar mijn oude Peugeot J-5 lekker in een grote garage stond, boven een mooie smeerkuil, alles bij de hand, dus onderhoud was voor mij een fluitje van een cent, ik schorste hem ook ieder jaar voor een bepaalde tijd.
Sedert twee jaar woon ik in Oudenbosch in een bungalow (600 vierkante meter met één garage), gelukkig met een grote oprijlaan, zodat de buren geen uitzicht verlies hebben, indien ik de camper daar parkeer, alleen mag hij daar niet het gehele jaar staan van de gemeente, dus is mijn stalling hier dichtbij in een leeg groot kassencomplex.
Omdat ik het onderhoud hier niet zelf meer kan doen, ook mede met mijn leeftijd, ik heb er niet altijd meer zin in, hebben wij onze 25e jarige Peugeot J-5 2.5 Td met tranen in de ogen maar ingeruild voor een 7 jarige beruchte Ford 2.2.Tdci motor, welke in de garantietijd gelukkig in de soep liep, zodat er nu een nieuwe motor in ligt, .... in een ander onderwerp op dit forum reeds uitvoerig toegelicht.
In deze stalling kan ik alleen iedere zaterdag van het jaar mijn camper brengen c.q. ophalen, dus s'morgens ophalen een rondje maken via de A17/A59-A16/E19-A58/E312 en dan via de A17 weer naar de stalling, schorsen is nu niet meer van toepassing natuurlijk.
Ik heb erg moeten wennen hier, dat in mijn vorige woonplaats alles zo vanzelfsprekend was en alles bij de hand, terwijl ik hier veel minder ruimte heb en voor ieder wissewassje naar de Praxis moet.
Zo dat was het, dank voor alle opties.
Met vriendelijke groeten,
Pierre
Vopper
Berichten: 2195
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Accu's loskoppelen in stalling?



Bericht door Vopper »

Ik herken het maar al te goed, ben ook 3 jr. geleden van buitengebied naar dorp verhuisd, mis de vrijheid zeker, geen lekker fikkie meer stoken enz. :(
En de gemeente is er schijnbaar alleen om de burger dwars te zitten, te gek voor woorden dat je niet op je eigen erf mag stallen :bang: :bang: :twisted:

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8448
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Accu's loskoppelen in stalling?



Bericht door EasyBee »

Beste Pierre,
een afgekoppelde accu in goede conditie moet het zomaar een half jaar kunnen uithouden zonder laden.
Dus is 1 x in de 2 maanden rijden om op te laden is niet nodig. Daarbij kun je de camper schorsen (want je komt de openbare weg niet op) voor die periode en dat scheelt fors in de wegenbelasting. Alternatief is accu's er uit en thuis in de schuur aan de druppellader. Wij hebben het geluk de camper thuis te kunnen stallen (dus ook te kunnen schorsen voor een half jaar) en we koppelen de accu's niet af, maar 1 x per maand gaat de druppellader er aan voor een heel weekend. Onze accu's hebben het best lang volgehouden met die werkwijze, startaccu 7 jaar en HH accu 11 jaar.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Accu's loskoppelen in stalling?



Bericht door blizard »

Ik koppel ook de accu's s'winters af, als de camper na 3 maand niet wil starten, weet je dat je accu niet best meer is...
Het is handig een accu te ontkoppelen emt bijgaand ding zonder gereedschap, is gelijk een diefstalbeveiliging
Afbeelding
Is gemakkelijk zelf aan te sluiten
https://www.obelink.nl/pro-plus-accupoo ... OgQAvD_BwE
pierre27
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 20:11
Locatie: Oudenbosch

Re: Accu's loskoppelen in stalling?



Bericht door pierre27 »

Easybee,
de accu is nieuw geplaatst in het voorjaar van dit jaar, toen wij in Frankrijk waren, de oude gaf de geest, was van 2010, ... dus dat mag.
Alleen is het geen Ford-Silver en nog zoiets accu en die zat er wel in, ik werd daar opmerkzaam op gemaakt in dit forum, wist ik veel, maar die accu heeft een hogere laadstroom nodig en daarop is het elektra systeem van mijn camper dus op ingesteld, wat deze niet bijzondere accu misschien niet zal overleven,
daarom ben ik voorzichtig.
Blizard,
ik ken het systeem, maar niet voor mij, ik kan niet bij de accu, zit niet in de motorruimte, maar onder de stoel, moet eerst de stoel verwijderen en daarna het draaistel, dan pas kan ik bij de accu pool komen, ik gebruik nu een 1000 Ampere/piek massa sleutel, moet ze nog monteren, maar dan hoef ik alleen de sleutel eruit te halen aan de zijkant van de stoel en de accu heeft geen massa meer, dus geen sluipstromen.
Vopper,
je mag wel op je eigen erf stallen, maar niet aan de straatzijde en ik heb geen achterom, ik kan daar wel mee leven, want het uitzicht wordt er niet mooier op.
Fikkie........hele vuurhaarden/rookpluimen, zelfs een keer de politie aan de deur gehad, omdat ze dachten, dat er brand was en wat dacht je van de muziek loeihard, zonder dat een ander daar last van had, ... vooral de bassen, mijn borstbeen vibreerde dan zo mee, dat het bijna brak, .... ook dat kan hier niet meer, .... maar ja ik hoef nu ook niet zo veel meer te onderhouden en daarom zijn wij naar hier verhuisd.
Prettige avond verder,
Groetjes,
Pierre
Plaats reactie