Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door CEAUX »

Kroppie schreef:is dat niet de verkeerde volgorde, eerst klaar en dan wegen?, stel met wegen te zwaar en dan.?

jos
Dit is idd de verkeerde volgorde, maar ik kan de camper nu niet naar de weegbrug rijden. Overigens is het hout niet heel erg veel toegenomen en als ik naar de afstand van de steunpoten naar de grond kijk is het gewicht nog niet al te gortig toegenomen. Maar het is zeker een punt van aandacht. In het ergste geval plaats ik het RVS fietsenrek niet terug. Die weegt nog aardig wat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door Saviemeke »

CEAUX schreef:
Saviemeke schreef:Op de foto af zie ik rechts, dat er nogal wat hoogte verschil zit in de latjes die in de lengte lopen en het balkje waar ze op aansluiten. Gaat dat geen problemen geven ?
Klopt, dat had ik eerst strak zitten, maar heb ik bij nader inzien losgehaakt en zo opnieuw gemonteerd. De rechterkant is iets verzakt en als ik dit vlak zou maken zou de vloer op spanning blijven staan. Hierdoor zou het kunnen breken. Nu is het optisch iets minder mooi, maar heel veel steviger. Maar met een net hoekprofiel ziet het er weer goed uit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Was het niet beter geweest de oorzaak van het verzakken te zoeken en te verhelpen?
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door CEAUX »

Dat heb ik gedaan. Het is eigenlijk vooral de opstap die wat scheef staat. Deze kreeg ik alleen niet terug gebogen. Op de foto ziet het er overigens een stuk extremer uit dan in werkelijkheid.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door CEAUX »

Gisteren weer een klein dagje aan de camper gewerkt. Helaas niet zo veel foto’s gemaakt, maar wel veel gedaan:

- laatste stuk vloer gelegd en holle ruimten opgevuld met pur. De hele vloer is nu echt enorm stevig geworden
- een extra houten strook over de aansluiting tussen originele vloer en nieuwe vloer gemaakt zodat hier zeker geen vocht tussen komt
- achterwand schoon gemaakt zodat al het rotte hout er uit is.
- geprobeerd de luifel te verwijderen, maar vanwege wat dolle schroeven is dit nog niet gelukt.
- nieuw deel deurkozijn gemaakt wat volgende keer gelijmd kan worden.

Afbeelding

Omdat we toch alleen aan de paal gaan staan heb ik Inmiddels ook besloten om mijn absorptie koelkast te vervangen door een 230v compressor koelkast (inventum kv501), de vrijgekomen gasleiding ga ik dan gebruiken voor een buitenaansluiting voor een skottelbraai.

Volgende keer: project achterwand!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door CEAUX »

Gisteren een volle dag aan de camper kunnen werken. Ondanks dat het niet zo veel zichtbare stappen zijn, is de opbouw nu echt begonnen. De vloer is praktisch klaar, om deze reden ben ik gisteren met de wanden begonnen.

De wand rechts achter had ik al eerder schoongemaakt. Maar omdat ik de hoekstijl moest verwijderen kwam ik er achter dat het breedtelicht wat water had doorgelaten en daardoor ook één van de steunbalken had aangetast. Deze heb ik dus ook verwijderd en de contactpunten aangetipt met anti houtrot middel.

Afbeelding
Afbeelding

De rechterwand heeft ook nog wat liefde nodig. Om die reden heb ik ook daar het tempex en al het rotte hout verwijderd tot op c.a. een meter.

Afbeelding
Afbeelding

Omdat ik ook aan de rechterkant de hoekstijl moest verwijderen heb ik besloten om ook de onderste meter van de achterwand te verwijderen zodat dit ook egaal af te kunnen verwijderen en ook om meer werkruimte te krijgen om de hoekstijlen te plaatsen.

Afbeelding
Afbeelding

Om dit voor elkaar te krijgen heb ik ook het kozijn van de achterruit er uit moeten halen. Deze was overigens gemonteerd met stevige nieten / Krammen. Ik zou alleen nu niet weten hoe ik deze terug moet plaatsen, maar dat is een zorg voor later. Wellicht heeft iemand hier tips?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na al dit gesloop was ik wel klaar om eindelijk aan wat opbouw werkzaamheden te beginnen. Als eerste heb ik het deurkozijn aangepakt. Hier had ik onder een stuk rot hout uit gehaald en dit moest aangepakt worden. Ik heb daarom een nieuw stuk er onder gelijmd en met schroeven vastgezet. Maar omdat ik niet zeker was of dit voldoende stevig is, heb ik er nog een lat naast gelijmd/schroefd. Ook heb ik de rotte balk (bovenaan deze post) ook vervangen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook heb ik de rechter hoek stijl vervangen door een nieuwe. Dit was nogal een werk omdat dit naadloos aan moest sluiten op het zwabberende aluminium aan de buitenkant. Door de metalen hoekstrip te verwijderen is dit aardig gelukt.

Afbeelding
Afbeelding

Ik had verwacht dat de metalen strip ergens een onderbreking zou hebben. Om die reden had ik de side-skirts bovenop de camper verwijderd. Hier zit echt een enorme hoeveelheid rotzooi achter. Maar de onderbreking van de strip zat er niet, dus die heb ik gewoon gebogen.

Afbeelding
Afbeelding

Ik weet nog niet of ik de camper met of zonder die side skirts mooier vindt.


Niet op de foto maar wel gebeurd. Alle gaatjes die in het aluminum zijn ontstaan door het vocht heb ik vanuit de binnenkant met plammuur dichtgesmeerd. Gaatjes waren eenvoudig te vinden door een bouwlamp van de buitenkant op het metaal te laten schijnen.
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door CEAUX »

Gisteren eindelijk sinds Corona weer aan de camper kunnen klussen. Helaas ben ik vergeten foto’s te maken. Maar het houten frame heb ik er nu helemaal in gelijmd en je merkt direct dat de camper een stuk steviger is geworden.

Wel heb ik nog een vraag, hopelijk kan iemand me hiermee helpen. Op papier was het hout dat ik gebruik 32mm, om die reden heb ik 30mm dik XPS (isolatieplaat) gehaald waarmee ik de wand wil opbouwen. Echter had ik iets beter moeten kijken, want het hout is geschaafd en is netto maar 28mm dik.

Nu passen mijn xps platen niet in de camper en weet ik even niet wat ik het beste kan doen. Ik zie zelf de volgende opties:

1. XPS toch gewoon inlijven, maar dan het hout met een soort fineer 2mm dikker maken. Dit zie ik niet zo zitten omdat het erg veel werk is en het niet zo net wordt.
2. De vakken opvullen met PUR zoals ik ook de vloer heb gedaan. Het voordeel hiervan is dat alle lege ruimtes goed opgevuld worden. Maar ik ben ook erg bang dat het aluminium aan de buitenkant door gaat buigen door de druk van de opzwellende pur.
3. Andere dikte XPS platen kopen. Dit zou ideaal zijn, maar ik kan geen platen vinden van 27-28mm

Heeft iemand op het forum hier een goed idee?

Cheers, Ko


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door henk en lila »

Die (opgedikte) latten zie je later toch niet meer? Ik zie bij Praxis genoeg latten van 32 mm dus ruilen of???
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door CEAUX »

Nou, de latten van 28mm zitten al op de camper gelijmd, dus die wil ik niet meer loshalen. Het probleem is dat die XPS plaat 2mm te ver uitsteekt. Ik zou dit idd met latjes van 2mm kunnen oplossen, maar dit lijkt me wel erg veel werk


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door Saviemeke »

Het is wel veel werk maar wel de beste oplossing. Vraag bij de bouwmarkt of een aannemer of ze een aantal latten willen verzagen tot 2 mm, lijm en spijker of niet de tegen de reeds gemonteerde latten.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door pwhooftman »

CEAUX schreef:
zo 08 mar 2020, 12:46
Niet op de foto maar wel gebeurd. Alle gaatjes die in het aluminum zijn ontstaan door het vocht heb ik vanuit de binnenkant met plammuur dichtgesmeerd. Gaatjes waren eenvoudig te vinden door een bouwlamp van de buitenkant op het metaal te laten schijnen.
Ik weet niet meer of het al ter sprake is geweest: wat ga je van de buitenkant aanbrengen over de gaatjes? Van binnen dichtplamuren zal het niet waterdicht maken... De plamuur zal snel water opnemen en dan gaat het corrosieproces door.
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door CEAUX »

Ow, shit. Dat wist ik niet. Wat kan ik dan het beste doen? De buitenkant lakken? Opzich wilde we dit wel eens gaan doen, maar als ik je goed begrijp is het toch wel wat urgenter.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door CEAUX »

Saviemeke schreef:Het is wel veel werk maar wel de beste oplossing. Vraag bij de bouwmarkt of een aannemer of ze een aantal latten willen verzagen tot 2 mm, lijm en spijker of niet de tegen de reeds gemonteerde latten.
Goed idee. Dit ga ik morgen eens even checken. Dank je wel!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eura1
Berichten: 303
Lid geworden op: di 26 nov 2019, 15:17

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door Eura1 »

Ipv spijkers kan je ook nieten met een deftig nietpistool , veel sneller dan spijkeren . Wel goede lijm gebruiken .
Grtz
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door pwhooftman »

CEAUX schreef:
zo 07 jun 2020, 21:49
Ow, shit. Dat wist ik niet. Wat kan ik dan het beste doen? De buitenkant lakken? Opzich wilde we dit wel eens gaan doen, maar als ik je goed begrijp is het toch wel wat urgenter.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Er zijn diverse opties:
- elk gaatje aan de buitenkant een dotje polymax kit geven (hopen dat je er niet eentje mist)
- een nieuwe plaat polyester over het dak van voor tot achter lijmen
- durabull (laten) aanbrengen (even zoeken op dit forum of even googlen), of vloeibaar rubber wat als dakafdichting gebruikt wordt (niet mooi, wel effectief)

Ik zelf zou er een complete dunne nieuwe polysterplaat overheen lijmen (kost een paar honderd euro, gevolg is wel dat eerst alle dakluiken etc er uit moeten en daklijsten er af, maar gegarandeerd waterdicht), en ik zou niet één regenbuitje aandurven voordat ik het doe. Waarschijnlijk vind je nu op je dak kleine paddestoeltjes aan plamuur bij elk gaatje omdat je dat er een beetje doorheen gedrukt hebt. Het water zal zich juist graag aan het paddestoeltje hechten waardoor juist op de plek van het gaatje een druppel blijft liggen. Dat werkt zich in no-time tussen de plamuur en het plaatwerk naar binnen, of via de plamuur, en dan gaat de corrosie door.
Plaats reactie