Gisteren (zaterdag) weer een flinke dag aan onze Carlos kunnen werken. Ik heb me stevig verkeken hoe veel werk het was om de rotte vloer tot op het schone hout te verwijderen. Zeker omdat de vorige reparatie met bruislijm is gedaan en dit dus zeer moeilijk te verwijderen was. Maar ik ben weer een stukje dichterbij, en voorzichtig heb ik al de eerste opbouwklusjes kunnen doen.
Eerst de achterbumper en de side skirts verwijderd om overal makkelijker bij te komen. Dit was een aardig klusje omdat ik ook de omnistep weg moest halen.
Daarna verder gegaan met de vloer. Hier heb ik besloten om wat meer weg te halen dan ik oorspronkelijk van plan was. In eerste instantie wilde ik de vloer die voor de helft nog hard was, ook maar voor de helft vervangen. Maar toen ik zag dat de verbinding tussen de harde vloer en de wand ook rot was, heb ik besloten om deze hele vloer weg te halen. Alleen het dunne stukje ondervloer heb ik nog laten zitten, omdat ik nog niet zeker weet hoe ver ik deze af wil zagen.
Ik heb al een stukje wand kaal gemaakt en hier de geoxideerde gaatjes met plammuur dichtgesmeerd.
Ook heb ik de eerste stukken geïmpregneerd hout al op maat gezaagd en de kopse kanten behandeld met randsealer. Ook heb ik de nieuwe Okume bodemplaat al voor de eerste keer behandeld met Dekaphon 9735 underbody coating. Volgende keer geef ik het nog een laagje en ga ik de vloer van onderuit weer opbouwen.
Nu ik overal goed bij kan, valt goed op wat er m.i. is misgegaan. Bij de vorige reparatie zijn alleen maar wat stukjes vervangen en is juist op de aansluiting van nieuw naar oud materiaal te vroeg gestopt. In plaats van net iets meer los te halen, zijn alleen de daadwerkelijke rotte plekken gepakt. Daarnaast hebben ze de vloer niet meer overal even goed op het chassis laten afsteunen waardoor de vloer verzakt is. Op onderstaande foto is dit te zien.
Ik ga volgende keer beginnen met de vloer weer op te bouwen. Hier verwacht ik nog wel een paar dagen zoet mee te zijn. Pas als deze er in zit, ga ik beginnen met het schoonmaken en maken van de wanden. Op beide hoeken zit er nog aardig wat rot, dus ik denk dat hier ook aardig wat nieuw hout in mag. Dit wilde ik zowiezo wat steviger maken zodat ik met goed vertrouwen de fietsen er aan kan hangen.
Leuk feitje is trouwens dat bij het weghalen van één van de side skirts een naam stond met daarbij een code. Nieuwsgierig als ik ben, heb ik deze code gegoogeld om zo wat meer over onze camper te weten te komen. Helaas leverde dit niets op, maar snel realiseerde ik mij dat deze code een postcode met huisnummer was. Na het intikken van deze postcode kwam ik uit bij een huis in Nieuwekerk a.d. Ijsel. De streetview auto is hier voor de laatste keer in 2009 langsgereden, en tot mijn grote verassing zag ik daar onze Carlos op de stoep staan. Wellicht zijn dit de mensen die de camper destijds hebben hersteld, ik zou graag met ze in contact komen om wellicht wat meer van de historie van de camper te weten te komen.
Stapje voor stapje kom ik weer dichter bij het opbouwen van de camper. Volgende week kan ik er weer een half dagje aan werken!