Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door CEAUX »

Jadatis schreef:Was ook geen hele gleuf van links naar rechts.
On de hoeken een gleufge van 3 cm of zoiets.

Nog iets anders, die ukomene plaat, wat is dat, en is die dik en zwaar.

Bij een camper moet je ook een beetje op het gewicht letten.
Ok, en waar watert hij dan vanaf? Van binnenuit in die vakken, of vanuit de camper? Ik behandel de onderste plaat met die speciale camperbodemspray, zodat het hout kan ademen en niet verstikt. Ik ga er eigenlijk van uit dat dit al voldoende moet zijn omdat dan de hele bodemplaat kan ademen.

Okume is een watervast verlijmde plaat voor buiten gebruik. Degene die ik gebruik is 5,5mm dik (net zoals de originele plaat) dus ik verwacht niet dat hij veel zwaarder wordt. Echter vind ik dit wel een moeilijk balansspel tussen gewicht en stevigheid.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door Saviemeke »

Afvoergootjes , totaal overbodig lijkt mij. Zorg ervoor dat er geen vocht binnenkomt, dan heb je ook geen probleem.
Fiat dacht ook slim te zijn door onder de voorruit van de Ducato ontwatering pijpjes te maken, dit is dus de oorzaak dat vele Ducato rond de voorruit verrotten.
Zo'n klein gaatje raakt verstopt en het vocht zoekt een andere weg, met alle gevolgen van dien.
Wanneer ze het voorruit rubber afgekit hadden was er geen water naar binnen gekomen.....
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door appellover »

Okume plaat heet in de bouw wbp ( water boiler proof) en is waterbestendig ,maar kan niet onder water gebruikt worden.
Ook moet het goed behandeld worden ,vooral de kopse kanten zijn kwetsbaar .
Als gewicht en prijs geen probleem zijn ,gebruik Trespa ,rot nooit en is te zagen en te schroeven. Maar ademt niet .
Wbp plaat ademt ook niet echt hoor als het aan beide zijden behandeld is ,2 zijdig behandelen hoor anders trekt het krom,of heel veel schroeven.



Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door CEAUX »

appellover schreef: Wbp plaat ademt ook niet echt hoor als het aan beide zijden behandeld is ,2 zijdig behandelen hoor anders trekt het krom,of heel veel schroeven.
Ron
Goed punt ik zal de bovenkant dan ook inspuiten met die caravanspray. Zijkanten smeer ik in met randsealer.

Is overigens die caravanspray bedoeld dat het juist wel ademt? Of valt dat in de praktijk tegen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door appellover »

Heb tijdens mijn werk wel eens verhalen horen vertellen van verf die aan een kant vocht door liet en aan buitenzijde afsloot .
Helaas allemaal marketing praat,onzin ,zulke verf bestaat niet .
Grondverf ,ook in meerdere lagen ,altijd aflakken .

Net zoals dunne verf beter indringt als voorgeschreven viscositeit.
Blijkt op lab testen onzin.
Het vsg zakt zo erg dat geen droge laagdikte overblijft en verf dringt niet verder in hout ,verf hecht aan hout.
Tenminste in de meeste gevallen,heb dingen meegemaakt ,wat een klojo’s lopen er rond en dan proberen de verf de schuld te geven .Er is wel verf die niet hecht ,striplak, maar die verkochten wij niet.
Sorry,camper of caravanspray ken ik niet ,denk dat ik er te lang uit ben (sinds 2002)

Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10054
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door Peter LMC »

Striplak. Spoten we aan de binnenzijde van de spuitcabine.
Kon je er, na veel gebruik van de cabine, als een film vanaf trekken en de cabine was weer als nieuw.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door appellover »

Precies .
Een nieuwe toepassing is in tunnels om graffiti te verwijderen .
We waren ook met iets nieuws bezig toendertijd ,noemde we pastaverf,was verf die bij hete hogedruk zacht werd en dan makkelijk verwijderd kon worden met de graffiti.
Striplak was te makkelijk verwijderen door de graffiti artiesten.
De pastaverf was minder zichtbaar en had goede hechting op tegelwerk.
Ga nu wel buiten de topic ,sorry.

Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door CEAUX »

Gisteren (zaterdag) weer een flinke dag aan onze Carlos kunnen werken. Ik heb me stevig verkeken hoe veel werk het was om de rotte vloer tot op het schone hout te verwijderen. Zeker omdat de vorige reparatie met bruislijm is gedaan en dit dus zeer moeilijk te verwijderen was. Maar ik ben weer een stukje dichterbij, en voorzichtig heb ik al de eerste opbouwklusjes kunnen doen.

Eerst de achterbumper en de side skirts verwijderd om overal makkelijker bij te komen. Dit was een aardig klusje omdat ik ook de omnistep weg moest halen.
Afbeelding

Daarna verder gegaan met de vloer. Hier heb ik besloten om wat meer weg te halen dan ik oorspronkelijk van plan was. In eerste instantie wilde ik de vloer die voor de helft nog hard was, ook maar voor de helft vervangen. Maar toen ik zag dat de verbinding tussen de harde vloer en de wand ook rot was, heb ik besloten om deze hele vloer weg te halen. Alleen het dunne stukje ondervloer heb ik nog laten zitten, omdat ik nog niet zeker weet hoe ver ik deze af wil zagen.

Afbeelding

Ik heb al een stukje wand kaal gemaakt en hier de geoxideerde gaatjes met plammuur dichtgesmeerd.
Afbeelding

Ook heb ik de eerste stukken geïmpregneerd hout al op maat gezaagd en de kopse kanten behandeld met randsealer. Ook heb ik de nieuwe Okume bodemplaat al voor de eerste keer behandeld met Dekaphon 9735 underbody coating. Volgende keer geef ik het nog een laagje en ga ik de vloer van onderuit weer opbouwen.

Afbeelding
Afbeelding

Nu ik overal goed bij kan, valt goed op wat er m.i. is misgegaan. Bij de vorige reparatie zijn alleen maar wat stukjes vervangen en is juist op de aansluiting van nieuw naar oud materiaal te vroeg gestopt. In plaats van net iets meer los te halen, zijn alleen de daadwerkelijke rotte plekken gepakt. Daarnaast hebben ze de vloer niet meer overal even goed op het chassis laten afsteunen waardoor de vloer verzakt is. Op onderstaande foto is dit te zien.

Afbeelding

Ik ga volgende keer beginnen met de vloer weer op te bouwen. Hier verwacht ik nog wel een paar dagen zoet mee te zijn. Pas als deze er in zit, ga ik beginnen met het schoonmaken en maken van de wanden. Op beide hoeken zit er nog aardig wat rot, dus ik denk dat hier ook aardig wat nieuw hout in mag. Dit wilde ik zowiezo wat steviger maken zodat ik met goed vertrouwen de fietsen er aan kan hangen.

Leuk feitje is trouwens dat bij het weghalen van één van de side skirts een naam stond met daarbij een code. Nieuwsgierig als ik ben, heb ik deze code gegoogeld om zo wat meer over onze camper te weten te komen. Helaas leverde dit niets op, maar snel realiseerde ik mij dat deze code een postcode met huisnummer was. Na het intikken van deze postcode kwam ik uit bij een huis in Nieuwekerk a.d. Ijsel. De streetview auto is hier voor de laatste keer in 2009 langsgereden, en tot mijn grote verassing zag ik daar onze Carlos op de stoep staan. Wellicht zijn dit de mensen die de camper destijds hebben hersteld, ik zou graag met ze in contact komen om wellicht wat meer van de historie van de camper te weten te komen.

Stapje voor stapje kom ik weer dichter bij het opbouwen van de camper. Volgende week kan ik er weer een half dagje aan werken!
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door Evelynne »

Dag Ceaux,

Flink gewerkt hoor, amai (= Vlaams voor petje af).
Leuk dat je het goed documenteert met veel foto's, daar ga je later nog plezier aan hebben.
Hoe moeilijk het ook is, blijf steeds voor ogen houden hoe het gaat worden, dat is jouw motivatie. Je doet dit voor de lange duur en je gaat daar steeds blij mee zijn.
Wanneer de specialisten over materiaal spreken dan hou ik mijn mond want mijn kennis valt in het niets bij wat die allemaal weten, maar wat betreft mooi werk zien, applaudisseren en supporteren laat ik van me horen!
Zeer goed dat je grondig inspecteert, beter teveel dan te weinig herstellen want later als alles netjes afgewerkt is komt het er niet meer van.
Jouw Carlos zal blij zijn (mocht de klankentapper van Suske en Wiske echt bestaan dan zou je kunnen horen hoe blij die is)

Wat die postcode en nummer betreft: wat een sterk verhaal!
Waarom stuur je geen ouderwetse brief? Een neen heb je, een ja kun je krijgen.
Stapje voor stapje wordt Carlos als nooit tevoren
Toi Toi Toi
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door CEAUX »

Gisteren weer een half dagje aan de camper kunnen klussen, het doel was om de houten latten tegen de binnenkant van de camper te kitten en de houten ondervloer op maat te maken. De praktijk was iets complexer, waardoor toch niet alles afgekomen is.

Ik wilde eerst de houtenrand aan de achterkant plaatsen. Echter heb ik hiervoor een moeilijk stukje hout nog moeten verwijderen. Dit heb ik met iets te veel geweld gedaan waardoor ik wat gaten in het aluminium had gemaakt. Dit heb ik dus direct met een Alabastine polyester reparatieset gemaakt. Na het drogen heb ik met een flinke lading kit hier de houten rand aan de binnenkant geklemd.

Afbeelding
Afbeelding

Het eindresultaat aan de binnenkant:
Afbeelding

Ook heb ik de houten bodem wat verder schoongemaakt zodat ik de nieuwe regels hier makkelijk op kan maken. Hier kwam ik er achter dat het rubberen steundeel (de officiele naam weet ik niet) geen steun meer gaf aan de opbouw, waardoor de bodem een stuk is verzakt. Dit kon je ook in een eerdere post duidelijk zien.

Afbeelding

Ik wil eigenlijk een extra rubberen steun kopen zodat het hout aan beide delen van het chassis wordt ondersteund. Wie weet hoe ze heten en waar ik ze kan bestellen? In de nieuwe opbouw zorg ik dan dat hierboven een regel wordt gemaakt waarop hij dan mooi af kan steunen.

Voor nu heb ik de opbouw een beetje omhoog gepompt met de pompwagen en een blokje hout onder de nog wel goede regels gelegd ter ondersteuning. Is het noodzakelijk om deze weg te halen, of zou ik deze ook gewoon kunnen laten zitten als extra ondersteuning? Eruit gaat hij in ieder geval niet, aangezien hij goed tussen opbouw en chasis in is geklemd.

Afbeelding

Volgende week heb ik nog een volle dag om aan de camper te werken, ik wil dan nu echt de onderplaat op maat en gemonteerd hebben.

Hiervoor wil ik vooral ook niet te veel afwijken van de opbouw zo als die nu is. Om deze reden wil ik dit als volgt aanpakken:
Afbeelding

Hiertussen komen dan de regels die daadwerkelijk dragend zijn voor de vloer. Ik ben benieuwd of hier nog slimme ideeen voor zijn. Ik wil aan de buitenkant niet met schroeven werken zodat de okume vooral als waterdichte bariere kan dienen.
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door CEAUX »

Wellicht is het tussen alle tekstjes hierboven niet helemaal goed uit gekomen, maar zou iemand mij kunnen helpen met de volgende vraag:

Ik wil eigenlijk een extra rubberen steun kopen zodat het hout aan beide delen van het chassis wordt ondersteund. Wie weet hoe ze heten en waar ik ze kan bestellen? Het is die "stervormige" kunstof steun tussen chassis en bak. Of moet ik dit slechts bij 2 punten achterop houden ivm het bewegen van de bak?

ik ben benieuwd of iemand dit weet.
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door Saviemeke »

Volgens mij moet de opbouw zonder rubbers aan het chassis bevestigd zijn, hoogstens een stroop plaatrubber er tussen bevestigen. Wanneer je een zgn motorsteun gast gebruiken zal de hele opbouw zeer star moeten zijn, en zal de opbouw tov het chassis kunnen bewegen.
De balk die je nu tussen chassis en opbouw geplaatst hebt, zal als je hem laat zitten, zeer zeker vast gemonteerd moeten worden aan de opbouw en chassis.
Doe je dat niet dan loop je de kans dat hij toch gaat schuiven, ondanks dat hij nu klem lijkt te zitten.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door CEAUX »

Saviemeke schreef:
di 24 sep 2019, 20:18
Volgens mij moet de opbouw zonder rubbers aan het chassis bevestigd zijn, hoogstens een stroop plaatrubber er tussen bevestigen. Wanneer je een zgn motorsteun gast gebruiken zal de hele opbouw zeer star moeten zijn, en zal de opbouw tov het chassis kunnen bewegen.
De balk die je nu tussen chassis en opbouw geplaatst hebt, zal als je hem laat zitten, zeer zeker vast gemonteerd moeten worden aan de opbouw en chassis.
Doe je dat niet dan loop je de kans dat hij toch gaat schuiven, ondanks dat hij nu klem lijkt te zitten.

Dank voor je snelle hulp! Maar hoe zit dat nu dan? De enige daadwerkelijke koppeling tussen chassis en hout gebeurd volgens mij nu via deze rubberen steunen. Op het chassis zit op verschillende punten een houten balk gemonteerd waarop de opbouw steunt, maar niet mee verbonden is.

Kan het zijn dat dit per campermerk wisselt?
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door Saviemeke »

Dat zou best kunnen.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Plaats reactie