Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door appellover »

Ben wel een zeikerd hoor ,maar in mijn werkzame leven ( 17 jaar geleden) was ik adviseur / controleur in de timmerindustrie en een tegenstander van dichtpurren van aansluiting houten elementen en beton of steen.
Was wel lekker goedkoop ,purren en volgende dag mes erlangs .
We hebben wel eens testen gedaan op lab. Bus pur leeg gespoten en na 2 dagen drogen een maand onder water ,bleek toch vocht op te nemen,het is ook behoorlijk poreus.
En dan tegen mijn hout ,noway. Was ik weer die zeikerd.
Maakte er geen vrienden mee maar wel betere huizen.


Met vriendelijke groet
Ron


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door CEAUX »

appellover schreef:
wo 04 sep 2019, 19:27
Hout moet ademen en droog hout rot nooit.
Maar het hout uit bouwmarkt is nog lang niet teruggedroogd.
Dus NIET opsluiten,er moet voorlopig nog vocht uit .
Probeer bij ( geen grote) timmerfabriek ( kozijnenfabriek) meranti of nog beter iroko op maat te laten schaven ,even door de 4 zijdige en je hebt hardhout op maat.
Als je toch vuren moet of wil gebruiken impregneer het dan met zg conserveergrond op terpentinebasis.
En natuurlijk okume triplex ,vooral GEEN mdf ,dat is ongeschikt voor ruimte waar vocht kan komen is gewoon veredeld spaanplaat met hoge persing ,ook met exterieur mdf heb ik slechte ervaring helaas ,waardeloos.
Ook bij okume triplex en betonplex de kopse kanten goed behandelen ,kan met houtlijm maar nog beter met 2k. Vloeibare epoxy.
Hi Ron, goed idee van dat droge hout. Hoe lang moet dat drogen voordat je het kunt verwerken, of hoe kan ik herkennen dat het droog genoeg is?

Ik ben opzich wel gecharmeerd van hardhout, maar ik wil mijn camper niet al te zwaar maken. Hardhout is natuurlijk perfect voor de stevigheid, maar wel te zwaar. Dus ik ben bang dat ik hier toch vuren moet gebruiken. Impregneren is dan zeker een goed idee! Voor het plaatmateriaal wil ik wel met Okume gaan werken. Ik had begrepen dat betonplex niet goed was, omdat dit bij een steenslag al direct gevoelig voor rotting is. Goede tip die 2k vloeibare epoxy voor de kanten!


appellover schreef:
wo 04 sep 2019, 19:52
Ben wel een zeikerd hoor ,maar in mijn werkzame leven ( 17 jaar geleden) was ik adviseur / controleur in de timmerindustrie en een tegenstander van dichtpurren van aansluiting houten elementen en beton of steen.
Was wel lekker goedkoop ,purren en volgende dag mes erlangs .
We hebben wel eens testen gedaan op lab. Bus pur leeg gespoten en na 2 dagen drogen een maand onder water ,bleek toch vocht op te nemen,het is ook behoorlijk poreus.
En dan tegen mijn hout ,noway. Was ik weer die zeikerd.
Maakte er geen vrienden mee maar wel betere huizen.
Maar is PUR dan ook slechter dan tempex (wat er nu wordt gebruikt)?
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door appellover »

Hout wordt gedroogd in “droogkamers”
Vers hout heeft 50% vocht of meer.
Het duurt jaren voordat het zover droog is om voor kozijnen of meubels gebruikt kan worden.
Dus kunstmatig drogen.
Kozijnen ,deuren enz max 18 % daarboven afgekeurd en meubel 12%.
Mensen die in deze industrie werken weten waar de keiharde knallen vandaan komen als het vriest,dan daalt de rv buiten tot 10% en krimpt het hout.De grote bedrijven hebben klimaatbeheersing altijd dezelfde rv.
Goede houtvochtmeter is te kostbaar voor dhz.
Wij gaven als relatiegeschenk houtvochtmeter met 3 ledlampjes ,leuk kado maar aardig speelgoed.
Betonplex is prima triplex ,gebruiken we als bodem aanhangwagens.Wel kopse kanten behandelen.

Hardhout ,bv meranti is niet zo veel zwaarder dan vuren ,je gebruikt niet zo veel hout ,scheelt paar kilo.
Weet niet of tempex beter is dan pur ,tempex is heel ander produkt en zit niet in spuitbus en lijmt niet en pur wel.
Ik heb tijdens mijn werk veel hout op gevels gezien ,vaak red ceder,vinden architecten mooi ,wordt zilvergrijs vinden ze ,nou vergeet het maar ,vies grauwgrijs.
Alle vuren adviseerde ik om te wolmaniseren ( Leegwater houtbereiding) terugdrogen en evt. schilderen.20 jaar garantie.
Zo is ook de renovatie van het dak van Centraal Station Amsterdam behandeld.Vuren kwam eerst uit Polen ,goedkoper ,afgekeurd ,toch maar Scandinavisch ,jaarringen dichter bij elkaar.vond het beetje dubbelop ,wolmaniseren en dan 4 zijdig verf en dan dakbedekking er over ,maar vond het heel goed idee want ik leverde de verf,zo ging dat vwhw systeem.
Maar ik ga buiten de topic ,maar misschien dat sommige het wel leuke info vinden over hout.

Met vriendelijke groet
Ron


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door CEAUX »

Hi Ron,

Bedankt voor de tips. Ik ga op zoek naar wat beter hout van een houthandel.

Ik zit nog steeds met het idee van PUR ipv tempex te spelen. Dit zou me een hoop zaagwerk schelen. Heeft iemand ervaring hiermee?
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door Saviemeke »

Ja, ik. Ik heb de vloer van onze camper ook moeten repareren, en ik heb de ruimten met pur gevuld. Zorg er wel voor dat de pur uit kan zetten door voldoende gaatjes in de vloer te boren. Naderhand heb ik nog een dunne laag triplex over de hele vloer heen gelegd.
En wat het ademen van het hout betreft, ik zie daar geen problemen in, want zeg nou zelf, als je vloer met tempex wel kon ademen, waarom is die dan gaan rotten ?
Maar kijk ook maar eens op mijn site, daar staan veel foto's van het renovatie project.
www.hobby600.wordpress.com
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22691
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door PaulBng »

Er schijnen twee soorten pur schuim te zijn. Met open en gesloten cellen.
Om vochtophoping te voorkomen zou je die met gesloten cellen te moeten gebruiken.

Heb ik ooit ergens hier gelezen.
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door Saviemeke »

Volgens mij maakt het niet uit welke soort je gebruikt, als er vocht (door lekkage) onder de niet dampdoorlatende vloerbekleding komt dan gaat het hout toch rotten.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door appellover »

De meeste materialen,niet alleen hout ,gaan rotten,verteren,als langdurig het vocht niet weg kan.
Sommige houtsoorten houden het lang vol zoals b.v.iroko,teak,merbau.
Heb voor mijn werk ,veel houtsoorten getest in klimaatkasten in bv.”dood zoet en zoutwater”
Ook glas getest,twee glasplaten , 1 zoetwater en 1 met zeewater er tussen ,4 zijdig dichtsealen en de kast in.
Zelfs glas werd beschadigd ,we kregen het niet meer transparant.
Moraal van het verhaal : ventileren !!
Droog hout rot nooit.

Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door Saviemeke »

Of niet nat laten worden.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1737
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door Jadatis »

Ik heb ook eens achterkant vervangen , en kwam ook laatste 30ma 40 cm rotte ondervloer tegen.
Denk zelfde oorzaak als bij jouw, een fietsenrek, wat gat getrokken had in achterwand, waardoor vocht binnenliep.
Heb aan nog goede lat een 2e geschroefd, en zo enig verband in de ondervloer gekregen.
Heb toen met purschuim de boel volgeschuimd, niet ideaal, maar je zou ook een milimeter van de isolatie af kunnen schrapen.
Lijmen met een MS-polimeer, om isolatie niet weg te vreten.
Polimax is zo een, droogt in half uur, maar ook in auto-materialen handel Zettex Of Womibond met droogtijd 5 minuten.
Vragen naar MS polimeer, komen ze vanzelf met nu gebruikte merk.

Was toen nog niet van de hele foto-reportages, maar wel eindresultaat op webspace van Home gezet.
Hebben nu geen ziggo meer , maar staat er nog steeds op
http://members.home.nl/jadatis/verbouwi ... camper.htm
Vanuit daar kun je weer verder linken op die webspace, mischien vind je nog andere verbouwings- ideën.
Nu je toch bezig bent, kun je mogelijk nog wat leidingen slimmer wegwerken, en denk ook aan de verstevigingen die ik in de zijwand aangebracht had.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door CEAUX »

Jadatis schreef:
di 10 sep 2019, 21:56
Was toen nog niet van de hele foto-reportages, maar wel eindresultaat op webspace van Home gezet.
Dank je wel, dit heeft me zeker geholpen!

Inmiddels heb ik een berg hout besteld en ga er zaterdag weer aan werken. Ik ga na het verwijderen van de achterbumper en de nog overige rotte delen vanonderop werken.

Eerst ga ik een Okume plaat op maat zagen, randsealer aanbrengen en de "buitenkant" voorbehandelen met Dekaphon 9735. Hierbovenop ga ik een frame lijmen van geimpregneerd en gedroogd 32X50mm regels. De buitenranden maak ik van hetzelfde hout maar dan van 32X100. Dit dek ik af met 5,5 mm populierenmultiplex. Hier boor ik gaten in en vul ik op met purschuim. Als dit gedroogd is de pur "champignons" afsnijden en hierbovenop weer 5,5mm populieren multiplex lijmen.

Hier bovenop ga ik de wanden weer opbouwen.

Dit is het plan, zaterdag ga ik achter de praktijk komen en krijg ik een beeld hoe lang het gaat duren.
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1737
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door Jadatis »

Misschien kun je nog gewicht leggen op die populieren plaat van 5,5mm, om te voorkomen dat het bol gedrukt wordt door het purschuim.
Bijvoorbeeld zandzakken, of nog dikkere plaat direct na vullen, en evt tijdelijk vast schroeven.

Maar je kunt ook vullen zonder de plaat er op, maar dan wordt het lastiger, om daarna de pur glad te schaven/snijden of hoe dan ook.

Ook had ik afwateringsgleufjes gehouden in de hoeken waar bodem aan achterkant vast zat
Dit om eventueel vocht niet te laten ophopen.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door CEAUX »

Jadatis schreef:
do 12 sep 2019, 11:50
Ook had ik afwateringsgleufjes gehouden in de hoeken waar bodem aan achterkant vast zat
Dit om eventueel vocht niet te laten ophopen.
Hoe werkt dit dan? Ik kan me hier nog niet echt iets bij voorstellen. Een afwateringsgleuf, zorgt er toch ook voor dat er juist water ook omhoog kan komen?
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1737
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door Jadatis »

Was ook geen hele gleuf van links naar rechts.
On de hoeken een gleufge van 3 cm of zoiets.
Wil je het helemaal goed doen , een rubber slangetjein een gat, zie je bij auto' s ook wel eens .

Dubbele ruiten in huis, hebben onder een glaslat, waar gaatjes onder in zItten, om als er toch nog water inloopt, dat het er ook weer uit kan.

Nog iets anders, die ukomene plaat, wat is dat, en is die dik en zwaar.

Bij een camper moet je ook een beetje op het gewicht letten.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Plaats reactie