extra koelkastrooster aanbrengen Hymer B544 (2000)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
vascodagama

extra koelkastrooster aanbrengen Hymer B544 (2000)

Bericht door vascodagama » di 13 aug 2019, 16:23

Beste forumlezers,
Bij mijn Hymer B544 uit 2000 heeft de koelkast één uitstroomrooster aan de rechter achterzijde van de camper. Net boven de achterbumper wil ik een extra ventilatierooster aanbrengen om de brander te kunnen schoonmaken als dat nodig is of in geval van een storing. Immers, het steeds in- en uitbouwen van de koelkast is lastig en via de onderkant kom ik niet bij de brander.
Mijn vragen zijn:
1) heeft iemand van jullie een dergelijk rooster aangebracht?
2) en zo ja, hoeveel centimeter bedraagt de afstand tussen de onderzijde bovenste rooster tot de bovenzijde van het onderste rooster?
3) heeft iemand nog een tip m.b.t. een dergelijke klus
Met belangstelling zie ik jullie bericht tegemoet,
Met vriendelijke groet,
Vascodagama

wouthazel

Re: extra koelkastrooster aanbrengen Hymer B544 bj.2000

Bericht door wouthazel » di 13 aug 2019, 18:51

Grappig, ik ben hier ook net mee bezig. Kijk er eens onder, daar zie je de extra luchtingang. Tenminste bij mij Hymer. Brander is te bereiken om de hele kunstof bumper te verwijderen. Dan zie je een metalen plaatje waarachter de koelkast en brander te bereiken is. Let wel: ik heb dit zelf ook nog niet gedaan. Die bumper zit ergens in het midden nog verrekte vast en daar ben ik zelf ook nog niet achter.

vascodagama

Re: extra koelkastrooster aanbrengen Hymer B544 bj.2000

Bericht door vascodagama » di 13 aug 2019, 23:50

Beste Wouthazel,
Dank voor je reactie. Op het Internet worden Hymers B544 afgebeeld met verschillende bumpers en die voorzien zijn van één uitstroomopening van de koelkast aan de achterzijde. Bij een Hymer B544 die is uitgerust met een brede ovale bumper kan ik me voorstellen dat zich daarachter een metalen plaatje zou kunnen bevinden waarachter de brander te bereiken is. Immers de ovale bumper loopt bij de achterlampen sterk omhoog. Echter, mijn B544 is voorzien van een rechte vrij smalle bumper en ik denk niet dat daarachter de brander te bereiken is want die zou dan heel erg laag zitten. De Hymer B544 campers die wél zijn uitgerust met twee roosters zowel aan de achterkant en opzij, daar zitten de roosters vrij dicht bij elkaar, d.w.z. met een tussenruimte van 50 á 60 cm zo schat ik. Het zal er op uitdraaien dat ik de koelkast voor een keer naar voren haal om de excacte plaats te bepalen voor een extra rooster. Mijn vorige campers hadden twee roosters en inspectie of schoonmaken van de brander was een eenvoudig klusje. Ik was wel van plan op het extra te monteren rooster een winterdeksel te plaatsen i.v.m. spatwater of aanzuigen van vuil.
Binnenkort ga ik aan de gang met het extra rooster en hoop voor die tijd nog wat reacties/tips van forumleden te ontvangen.
Bij voorbaat bedankt.
Met vriendelijke groet,
Vascodagama

Plaats reactie