Onderblok demontage Fiat Ducato 290?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Re: Onderblok Demontage Fiat 290?



Bericht door bertusjan »

en mmario dank voor je grafische uitleg alleen er staat dat aan de voorkant in cilinderblok motorcode staat
ik zie niets alleen aan de achterkant ( licht eraan wat je voor en achter noemt denk ik :-) achter bedoel ik als ik onder de wagen lig en kijk tussen blok en tussenschot daar zijn die fotos genomen
gr bertus
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Re: Onderblok Demontage Fiat 290?



Bericht door bertusjan »

ik zoek dit omdat ik twijvels heb of er wel een juist blok inhangt ik heb op reperatuur bonnen die erbij waren hele andere chassis nummers gezien ben beetje argwanend geworden , maar turbo is het zeker niet die zit er niet op wat dan wel ik weet het niet
gr bertus
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 826
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Re: Onderblok Demontage Fiat 290?



Bericht door mMario »

Motorcode zou op cilinderkop moeten staan, aan de rechterkant waar de dynamo zit. Dat is dus de achter zijdevan je motor.
Dat ze dat daar plaatsen is mij ook een raadsel, je kunt dat wel heel moeilijk aflezen. Vooral als het vuil is van olie en aanslag.
Met spiegeltje misschien mogelijk, na eerst het wat schoon te maken op die plek.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Re: Onderblok demontage Fiat 290?



Bericht door bertusjan »

nou dat heb ik dus gedaan bus op bokken gereden eronder gekropen en aan dynamo kant deze foto;s gemaakt echter kan van de nummers niet type motor herleiden
motorcode blok.jpg
motorcode blok.jpg (130.4 KiB) 509 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Onderblok demontage Fiat 290?



Bericht door Kroppie »

dat is dus een foto van het blok, volgens mMario zou het nummer aan die kant op de cil.kop moeten staan.

maar de motorcode is volgens je typeplaatje toch :8144.67, dat is vlgs mij de echte motorcode , dat op het blok lijkt mij een gietnummer ofzo, niet de gebruikelijke fiat code voor die motoren.

de gebruikelijke code voor die motoren van type 290, is 8144.xx

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op za 17 aug 2019, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Re: Onderblok demontage Fiat 290?



Bericht door bertusjan »

ok bedankt stom is inderdaad niet de cilinderkop zag er nog eens onder gaan wil hem toch van onder bijwerken schuren en tectyleren :-0 lekker klusje en dat nummer zit inderdaad dan op een piep plaats
gr bertus
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 826
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Re: Onderblok demontage Fiat 290?



Bericht door mMario »

Vroeg me af of je na 14 dg het type nr nu gevonden hebt en het dan overeen kwam met de suggesties die gedaan zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Re: Onderblok demontage Fiat 290?



Bericht door bertusjan »

hallo ik heb mijn best gedaan maar kan motortype niet vinden maar ik heb een busje lekstop gekocht en dat in de motorolie gedaan nadat ik die gewisseld heb voor half synstheet 5 w 40 en ik zag dat hij ook lekte onder de olie vuldop rubber ring helemaal verhard daar nieuwe voor ingezet en al 1000 km gereden en kan nog geen noemenswaardig olieverlies zien hij "zweet "nog wel op die carterpakking maar er ligt b.v. ook geen olie druppels op de grond dus hopelijk opgelost ! motorwissel was niet echt een optie maar op hoop van zegen en genoeg olie menemen altijd :-) bedankt voor alle tips en hulp
gr bertus!
Kwinten
Berichten: 44
Lid geworden op: di 17 apr 2018, 14:20

Re: Onderblok demontage Fiat 290?



Bericht door Kwinten »

Hallo

Ik heb net hetzelfde voor met net dezelfde motor. 2.5 diesel ducato uit 92 type 290. En 130.000 km op teller.
Één lek aan de tussenblok en de lagerschalen van de krukas zijn tevens uitgesleten. De koppeling heeft ook soms kuren. Hij lekt ondertussen 2 jaar. Wel maar een beetje.
Heb je het lekken ondertussen opgelost?
Ik ben aan het twijfelen om een vervangblok te kopen of de goedkopere oplossing de schalen te vervangen.
Kan je de bouten om de onderblok gemakkelijk aandraaien als de carter er af is? Misschien helpt dat?
Groeten
Kwinten
kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: Onderblok demontage Fiat 290?



Bericht door kareltje cola »

bouten (van de krukaslagering) aantrekken heeft geen zin,dichting is hard geworden en gebarsten.voor deze te vervangen moet distributie los en vliegwiel los en dan beide krukasdichtingen los en dan kan je de onderzijde van de blok losschroeven en vervangen
Kwinten
Berichten: 44
Lid geworden op: di 17 apr 2018, 14:20

Re: Onderblok demontage Fiat Ducato 290?



Bericht door Kwinten »

Hallo

Bedankt voor de reactie! Ik ga nu enkel de lagerschalen vervangen en hopelijk houdt de motor het daarna nog even uit.

Groeten
Kwinten
Gebruikersavatar
dethleffsi6810
Berichten: 248
Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:19
Locatie: brabant-valkenswaard

Re: Onderblok demontage Fiat Ducato 290?



Bericht door dethleffsi6810 »

wil jii je lagerschalen van de hoofdlagers vernieuwen is de procedure beschreven door kareltje cola de enigste mogelijkheid.
drijfstanglagers zou je kunnen vernieuwen,(met veel pijn en moeite) maar als die slecht zijn zal de krukas waarschijnlijk ook maat afwijkingen hebben.
gr Theo
Theo
Kwinten
Berichten: 44
Lid geworden op: di 17 apr 2018, 14:20

Re: Onderblok demontage Fiat Ducato 290?



Bericht door Kwinten »

Hallo

Bedankt voor de reacties. De krukasschalen zijn veranderd. Nu loopt er olie uit 2 gaten die op 't eerste zicht voor niets dienen. Achter de polie die op de krukas staan. Zie tekening groene cirkels. Enig idee hoe dit kan? Groeten Kwinten
IMG_20200903_130320.jpg
IMG_20200903_130320.jpg (68.08 KiB) 226 keer bekeken
kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: Onderblok demontage Fiat Ducato 290?



Bericht door kareltje cola »

hier zit een alu deksel op met de krukas keering,zit met enkele boutjes vast,nadien komt er een beschermdeksel op die je met de resterende boutjes vastzet.

als alle schroefjes erin zitten en hij lekt daar nog dan komt de olie ofwel van de krukasdichting zelf of langs de alu afdekplaatdichting waar de krukasdichting inzit.
Plaats reactie