Onderblok demontage Fiat Ducato 290?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Onderblok demontage Fiat Ducato 290?



Bericht door bertusjan »

hallo ik had al eerder hier gepost over de ventilator die is helemaal ok nu het volgende probleem ik heb een fiat 290 met een 2.5 diesel zonder turbo motor en deze verbruikt / lekt olie , hij is in 2017 door vorige eigenaar gereviseerd daar uitgebreide foto documentatie van gezien nu zie ik echter dat hij lekt tussen het onderblok en boven blok zeg maar de tekening zal het verduidelijken normaal zit de krukas gewoon n onderblok maar bij deze is er een scheiding midden op krukas en daaronder nog een carterpan
nu is mijn vraag kan ik dat onderblok er onderuit halen ? ik zal natuurlijk de helft van de versnellingsbak bouten los moeten maken maar ik zie bij mij alleen de twee bouten waarmee krukaslager vast zit nr 3 tekening verder kan ik geen bouten vinden waarmee dat onderste lagerblok deel vast zit aan bovenblok misschien moet je eerst carterpan verwijderen ? dat dan duidelijk is waar die bouten zitten ?
ook zie ik niet wat voor type motor het is dat zou bij de inlaat moeten zitten maar ik zie met spiegel niets kan ik iets afleiden uit de chassis nr ?? niet dat ik straks eventueel verkeerde pakkingen bestel
vr groet bertus de knutselaar :-)

onderblok.jpg
onderblok.jpg (50.33 KiB) 1366 keer bekeken
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Re: onderblok demontage fiat 290 ?



Bericht door bertusjan »

kleine aanvulling ik keek op de site die door umpie werd aangereikt de onderdelen echter zijn er twee motor modellen de BZ R 90 en de
DS R 90
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: onderblok demontage fiat 290 ?



Bericht door javanes »

BZ=benzine
DS=diesel

Of is dat je vraag niet?
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Re: Onderblok Demontage Fiat 290?



Bericht door bertusjan »

nou dat is een deel van de vraag bedankt voor de uitleg van benzine en diesel maar eigenlijk is dus de vraag kan je het onderblok demonteren en nieuwe pakking zetten en weer terug monteren
ik kan alleen nog motor code niet goed lezen zal hem van de week op bokken zetten om achter bij de inlaat te kunnen kijken
thnx
kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: Onderblok Demontage Fiat 290?



Bericht door kareltje cola »

versnellingsbak,vliegwiel,distributie en nog wat toebehoren dient gedemonteerd te worden en dan kan je de behuizing van de krukas dichting demonteren en pas dan kan het onderste gedeelte gedemonteerd worden.
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Re: Onderblok Demontage Fiat 290?



Bericht door bertusjan »

ok bedankt dat gaat hem niet worden dan maar extra olie meenemen voor onderweg bedankt voor jullie antwoorden !!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Onderblok Demontage Fiat 290?



Bericht door Kroppie »

als je voor je reis niet wilt repareren, dan kun je mss het blok en de naad eens goed ontvetten, en dan een rups polymeerkit over de naad zetten.

let wel dat vind ik een zeer tijdelijk hulpmiddel tot een spoedige reparatie, want die zal toch eens moeten gebeuren, want komt het lekken door een slechte of slecht gemonteerde pakking, of omdat de bouten niet goed aangetrokken zijn, dat kun je aan het lekken niet zien, want er loopt zo te zien ook een oliekanaal door de pakking, wat als dat helemaal doorbreekt?.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Onderblok Demontage Fiat 290?



Bericht door EasyBee »

Houd het oliegebruik in de gaten, want het kan in korte tijd best snel gaan wat betreft die lekkage.
Bij ons begon het ook zo en eenmaal in Italië ging het snel harder lekken en zoop hij olie als een zeeschip.
Die pakking tussen onder en bovenblok wordt in de loop van de jaren hard en gaat lekken. Dat wordt steeds erger en dan nog erger.
Toen de dam eenmaal door was gebroken, verbruikte hij op de terugweg van Toscane naar huis 4,5 liter olie.
Je kon als het ware de satellietfoto's gebruiken om onze route te volgen.
vlcsnap-2019-08-13-17h48m41s024.jpg
vlcsnap-2019-08-13-17h48m41s024.jpg (100.81 KiB) 1285 keer bekeken
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Re: Onderblok Demontage Fiat 290?



Bericht door bertusjan »

ik zou de bouten graag willen natrekken maar ( stom ) ik kan ze niet vinden of ze moeten onder/achter oliecarter zitten misschien een idee die te verwijderen en dan bouten als die te bereiken zijn na te trekken??
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Onderblok Demontage Fiat 290?



Bericht door Kroppie »

lijkt mij heeel logisch dat je eerst de carterpan moet verwijderen om bij die bouten te komen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Re: Onderblok Demontage Fiat 290?



Bericht door bertusjan »

sorry ben niet zo bekend met diesels ga hem op de bok zetten en zaak lostrekken zal even duren voor ik plek heb word vervolgd !
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Onderblok Demontage Fiat 290?



Bericht door EasyBee »

Er van uitgaande dat je het werkplaatshandboek al hebt (anders zie mijn dropbox)
https://www.dropbox.com/s/m37m1fonr6wjm ... e.pdf?dl=0
of fiat ducato reparatiehandleiding 1994tot 2002 (anders even downloaden uit mijn dropbox)
https://www.dropbox.com/s/20ahveraa4n54 ... 2.pdf?dl=0
Als je eenmaal besluit de zaak open te trekken, loop je zo maar tegen een paar bijkomende verrassingen aan.
Bij ons bleken de lagerschalen helemaal naar de galemiezen.
IMG-20170522-WA0013.jpg
IMG-20170522-WA0013.jpg (69.9 KiB) 1255 keer bekeken
IMG-20170522-WA0013.jpg
IMG-20170522-WA0013.jpg (69.9 KiB) 1255 keer bekeken
Bijlagen
IMG-20170522-WA0005.jpg
IMG-20170522-WA0005.jpg (85.08 KiB) 1255 keer bekeken
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Onderblok Demontage Fiat 290?



Bericht door Kroppie »

lagers zullen bij Ts wel meevallen , blok is in 2017 gereviseerd en als er niet met een tekort aan olie mee is gereden zal het wel loslopen.

zit bij benzine motoren net zo, mss niet helemaal precies hetzelfde precies zo, maar het principe is hetzelfde, om bij bepaalde bouten te komen die je niet ziet moet je vaak een deksel(of een pan)weghalen.

en gezien dat het onderblok ook de lagerschalen van de krukas bevat, en die plekken zonder pakking op het andere blok zitten, en daarom zo te zien voor de oliepakking een ruimte is uitgespaard, is het van GROOT belang de juiste dikte (origineel)pakking te monteren, te dik liggen de lagers los, te dun ligt de pakking los, ik zou die pakking met een DUN rupsje pakkingkit (en dat niet uitsmeren, maar rupsje laten) monteren
jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Re: Onderblok Demontage Fiat 290?



Bericht door bertusjan »

heftig die lagerschalen zeg pffff
bedankt easybee ik heb de handleiding gedownload mijn camper is echter model tot 1994 ducato model 1 vandaar ook die rare kachelmotor
en heb genoeg foto;s zie ik hopelijk binnenkort zal inscannen om te laten zien lagerschaal krukas was ingesleten alleen hebben ze die afdichting in 2017 op de een of andere manier niet goed gedaan, maar ja ik zag iets van 95 Nm voor de bouten natrekken ik zal ergens een brug of bok regelen carterpan eraf halen en de bouten eerst een natrekken als dat kan kww ( kieken wat ut wurt :-)
zo zag mijn weerstand eruit en kachel kanaal ( is wel ander topic maar opgelost )
inlaat fan.jpg
inlaat fan.jpg (155.65 KiB) 1219 keer bekeken
weerstand 2.jpg
weerstand 2.jpg (153.71 KiB) 1219 keer bekeken
weerstand 1.jpg
weerstand 1.jpg (159.6 KiB) 1219 keer bekeken
groeten bertus
Plaats reactie