50 Ampere zekering springt na afzetten motor

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
JHalve
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 22 jun 2011, 17:27
Locatie: Wervershoof

50 Ampere zekering springt na afzetten motor



Bericht door JHalve »

Hallo forumleden,
Ik zit met een groot probleem. Ik heb een Laika X696R gebouwd op een Ford Transit F350 met achterwiel aandrijving en dubbellucht uit 2008. Er staan 2 HH accu's parallel van 75 AH. Ford heeft met dit type standaard een Start accu en een auxillary accu welke geladen worden door de techniek van Ford. De auxillary batterij staat parallel met de HH accu met aan beide kanten een 50 Ampère in de plusdraad. Nu is het geval dat ik bij het starten van de auto geen problemen ondervind en alles gewoon blijft werken, maar wanneer ik de motor afzet springt de 50 A zekering bij de HH accu. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik heb verder alle zekeringen nagekeken wat maar te maken heeft met laden e.d. Oja, tot een week of 4 geleden werkte alles als normaal.
Laika X696R 2008
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: 50 Ampere zekering springt na afzetten motor



Bericht door Kroppie »

paar jaar terug ook al problemen geweest met dezelfde camper, accu,s en zekeringen, wat is er toen allemaal gedaan, om dat probleem toen op te lossen, misschien nu weer een soortgelijk probleem..

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Nugget1
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 15:27

Re: 50 Ampere zekering springt na afzetten motor



Bericht door Nugget1 »

Probeer eens hetvolgende. Contact aan, maar niet starten. Dan contact uit. Springt dan ook de zekering? Kans dat er een sluiting ontstaat in contactslot.
JHalve
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 22 jun 2011, 17:27
Locatie: Wervershoof

Re: 50 Ampere zekering springt na afzetten motor



Bericht door JHalve »

Hallo Jos,
Het klopt dat er een paar jaar geleden ook een zekering probleem was, maar dat was bij het STARTEN, nu bij het afzetten van de motor.

Hallo Nugget1,
Geprobeerd maar de zekering blijft heel. Het is echt pas wanneer de motor loopt (ook als ik de motor een tijdje heb laten lopen) en dan afgezet wordt.
Laika X696R 2008
JHalve
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 22 jun 2011, 17:27
Locatie: Wervershoof

Re: 50 Ampere zekering springt na afzetten motor



Bericht door JHalve »

Probleem opgelost.
Ik heb alle accu's losgekoppeld daar ik van mening was dat het toch te maken had met een te grote stroom naar HH batterij 1. Daarna de accu's gemeten en start accu dus 13,3v prima, HH1 batterij gaf 13,7v prima, HH2 batterij 5,4v Bingo niet goed. Had nog de originele auxillary batterij staan, en deze was nog goed, dus die in de plaats van de HH2 en alles werkt weer. Nu nog accu testen met een goede meter (ga straks even bij de garage langs, hebben ze vast wel een goede tester) en dan zien wat er aan de hand is. Wanneer stuk, dan vervangen, wanneer niet stuk, zoeken waarom hij niet opgeladen wordt.
Allen bedankt voor de reacties en het meedenken.

Jan
Laika X696R 2008
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24456
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: 50 Ampere zekering springt na afzetten motor



Bericht door javanes »

Ga er maar van uit dat een een accu met een spanning van 5.4V kapot is.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Plaats reactie