Ducato 2.8 JTD

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
SeOre
Berichten: 1
Lid geworden op: za 10 aug 2019, 7:49

Ducato 2.8 JTD

Bericht door SeOre » za 10 aug 2019, 8:16

Goedendag,

Wij hebben een Frankia i700 camper uit 2004, met een Fiat Ducato 2.8 JTD motor. Met slechts 91.000 KM gereden. :shock:
Nu is hij tijdens onze vakantie vast gelopen...

Wie weet waar ik een goede gereviseerde motor kan kopen?
Of is het mogelijk om er een nieuwere 3.0 JTD motor in te laten bouwen, daar zag ik er verschillende van te koop staan op internet?
Met vriendelijke groet,
Seth

Dafluc
Moderator
Berichten: 70648
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ducato 2.8 JTD

Bericht door Dafluc » za 10 aug 2019, 11:34

Afbeelding

FrankJC
Berichten: 193
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Ducato 2.8 JTD

Bericht door FrankJC » za 10 aug 2019, 11:49


Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Ducato 2.8 JTD

Bericht door travelscout » za 10 aug 2019, 13:22

Weet je wel zeker dat die werkelijk is vastgelopen (met nog 100000km??)?
Heel merkwaardig, zijn zeer robuuste en bedrijfszekere motoren.


https://www.baris.nl/autobedrijf-visser/
Paul.

Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 5099
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contact:

Re: Ducato 2.8 JTD

Bericht door Peter LMC » za 10 aug 2019, 14:00

Eerst maar eens (laten) onderzoeken wat de daadwerkelijke reden is dat de motor vast gelopen is.
Stel dat de motor stuk gelopen is dan is het meestal het goedkoopste om je eigen motor
te laten repareren door een revisie bedrijf bij jou uit de buurt.
Vooral gezien de lage kilometerstand.

Gebruikersavatar
kareltje cola
Berichten: 819
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: Ducato 2.8 JTD

Bericht door kareltje cola » za 10 aug 2019, 14:58

van de 100 motors die defect zijn zijn er 90 bij met of een afgebroken klep of de distributie gebroken.en de rest heeft drijfstanglager schade of krukasschade (komt altijd door een deuk in de carterpan zodat er niet genoeg oliedruk opgebouwd word.)

isoplus
Berichten: 3429
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Ducato 2.8 JTD

Bericht door isoplus » za 10 aug 2019, 15:05

Deuk in de carterpan, dat kan ik mij voorstellen, maar...waarom zou de oliedruk dan te laag worden?
Bedoel je dat de pomp dan geen of te weinig olie kan aanzuigen?
Indien ja, er gaat dan toch onmiddellijk een rood lichtje branden dus stop je de motor, zeker nadat je ergens overheen gejakkerd hebt.

Gebruikersavatar
kareltje cola
Berichten: 819
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: Ducato 2.8 JTD

Bericht door kareltje cola » za 10 aug 2019, 16:12

bij het minste deukje zit de olieaanzuig al tegen de carter gedrukt aan de binnenzijde,lampje oliedruk gaat dan branden maar dan is het meestal al te laat.

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 28552
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ducato 2.8 JTD

Bericht door Kroppie » za 10 aug 2019, 16:35

olie druk is 1, doorstroomhoeveelheid (liters per minuut) is een tweede.

oliedruk lampjes reageren op druk, pas veel later word de druk te laag door een telage hoeveelheid olie naar de lagers, door de lage doorstroom hoeveelheid word de temperatuur in de lagers door de mindere koeling ook te hoog, speling word groter olie word dunner en dan pas zakt de druk en gaat het lampie aan, te laat ,lager is al stuk/beschadigd.
zeker bij de hoog belaste motoren van tegenwoordig

jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, en geeft nooit problemen.

too old to worry about anything

isoplus
Berichten: 3429
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Ducato 2.8 JTD

Bericht door isoplus » za 10 aug 2019, 20:51

Voor de optimisten onder ons die nog enige waarde hechten aan controle en waarschuwingslampjes:
Rood is onmiddellijk stoppen, indien mogelijk op een veilige plaats!
Oranje of geel, zoek een parkeerplek en raadpleeg je instructieboekje en/of de dealer.

Als je een tandradpompje knijpt in de zuigleiding kan het ding in veel gevallen niet de gewenste hoeveelheid olie opbrengen.
Heb je mazzel en is de olie nog niet op werktemperatuur dan sluit het overstortventiel(indien aanwezig), is de olie wel op temperatuur dan zal het opgepompte volume te weinig kunnen zijn om de werkdruk te bereiken
Immers de aanzuig is verstoord. Als de druk niet bereikt wordt gaat het drukconact in werking en verschijnt er een rood lampje op het instrumentenpaneel.
In principe hebben Jos en Glenn gelijk maar het loont alleszins de moeite om zo snel mogelijk te stoppen, zeker als je over een obstakel gehobbeld bent.
Een 2.8 is een robuuste motor dus de moeite waard om te proberen.
Waarmede het deukje in de carterpan en de gevolgen ook weer verklaard zijn :wink:

Plaats reactie