Motor Fiat Ducato 244 2.8JTD maakt raar geluid

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Motor Fiat Ducato 244 2.8JTD maakt raar geluid



Bericht door hathi »

Nee ,maar er zijn nu eenmaal,altijd mensen ,die een goedkope oplossing zoeken voor hun probleem ,en het forum als vraagbaak gebruiken ,zich verder niet meer melden,zelfs geen dank zeggen.........kun je weing tegen doen
Hans
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 205
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Motor Fiat Ducato 244 2.8JTD maakt raar geluid



Bericht door Becosemsaida »

Nieuw lid maar ben altijd berijd om te helpen, ook al heb ik het fout hoor.......

Aangezien het een "raad spelletje" is zou ik toch even mijn best doen hoor:

De koppeling, de lager wil wel eens rammelen en dat is bij Fiat bijna "normaal" kan je nog een hoop km mee doorrijden want je plaat gaat eerder stuk dan de lager......

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
MRL
Berichten: 4
Lid geworden op: do 08 aug 2019, 16:30

Re: Motor Fiat Ducato 244 2.8JTD maakt raar geluid



Bericht door MRL »

Beste allemaal,

Sorry voor de late reactie. Ik had een tijd geen bereik en dacht een mail te ontvangen. Ik heb deze inmiddels gehad en de reacties gelezen. Ik heb als aanvulling dat dit geluid al 1000 km heeft doorstaan en niet erger is geworden.
Vandaag zal er als het goed is een monteur komen. Ik laat weten hoe het is afgelopen.

Dank voor de reacties
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Motor Fiat Ducato 244 2.8JTD maakt raar geluid



Bericht door Bob Diesel »

Ben ik toch niet weer teleurgesteld :thumbup:
bedankt voor het (laat) :wink: reageren :bow:


nu nog de oplossing vh raadsel ,dus het :!: geluid :?:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
MRL
Berichten: 4
Lid geworden op: do 08 aug 2019, 16:30

Re: Motor Fiat Ducato 244 2.8JTD maakt raar geluid



Bericht door MRL »

De monteur denkt aan een lekkend verstuiver. Zou geen kwaad kunnen om.hiermee terug te rijden. Kan hooguit meer herrie gaan maken. Zijn jullie het hiermee eens? De motor die erin ligt is nieuw pas 30.000 km gedraaid. Kan een verstuiver dan al stuk gaan?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Motor Fiat Ducato 244 2.8JTD maakt raar geluid



Bericht door Kroppie »

hoeft niet stuk te wezen , kan ook een pakkingring tussen verstuiver en kop wezen die lekt, geeft wel een zwarte bende op de cil.kop, bekend euvel bij sommige mercedes motoren

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
KiteFlupke
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44

Re: Motor Fiat Ducato 244 2.8JTD maakt raar geluid



Bericht door KiteFlupke »

Kwaad, er zijn er veel die er lang mee doorrijden gezien ze het niet door hebben.

Denk eerder dat het niet aangenaam rijden is, Stinkt weleens in de wagen van de uitlaatgassen.
Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 331
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Motor Fiat Ducato 244 2.8JTD maakt raar geluid



Bericht door the kapitein »

Klinkt bekend. Is er de laatste tijd iets gedaan aan de verstuivers/cilinderkop?

Kan een paar oorzaken hebben.
* verstuiver zit niet goed meer vast.
* brandplaatje onder de verstuiver is def.
* Of erger ( bijna nooit voor) pasvlak in de cilinderkop is niet meer mooi vlak.

In ieder geval kan je je reis waarschijnlijk wel af maken. Maar bij thuis komt wel na laten kijken. Je kan hogere reparatie kosten voorkomen door snel te handelen.

Succes.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk

isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Motor Fiat Ducato 244 2.8JTD maakt raar geluid



Bericht door isoplus »

De verstuiver lekt niet maar de afdichting tussen verstuiver en zitting in de kop.
Daarmee doorrijden kan wel een paar problemen veroorzaken zoals, inbranden van de zitting in de kop of het vastkoeken van de verstuiver zodanig dat het ding er niet langs de normale weg meer uit wil.
In beide gevallen krijg je een dure reparatie terwijl normaal het vervangen van een verstuiver en klein werkje is.
Dus kijk of de garage waar de conclusie getrokken is dat de verstuiver lekt op het pasvlak tijd heeft om de verstuiver te lichten en opnieuw goed te plaatsen.
Natuurlijk kan je met zo'n probleem wel doorrijden alleen wordt het niet minder maar eerder erger en vanzelf gaat het niet over dus je moet er wat aan doen en hoe eerder hoe beter.
kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: Motor Fiat Ducato 244 2.8JTD maakt raar geluid



Bericht door kareltje cola »

dit type heeft geen koperen afdichting tussen de verstuiver en cilinderkop.deze zijn gewoon conisch.
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Motor Fiat Ducato 244 2.8JTD maakt raar geluid



Bericht door isoplus »

Juist daarom moet je er niet lang mee doorrijden dat geeft alleen maar een dure reparatie.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Motor Fiat Ducato 244 2.8JTD maakt raar geluid



Bericht door Kroppie »

wel te lang door gereden?, en hij blijft lekken, dan met slijppasta de zittingen weer op elkaar inslijpen, net als kleppen slijpen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
MRL
Berichten: 4
Lid geworden op: do 08 aug 2019, 16:30

Re: Motor Fiat Ducato 244 2.8JTD maakt raar geluid



Bericht door MRL »

Dank voor de reactie allen..de.motor is praktisch nieuw heeft nog geen 30.000.km gedraaid. Vreemd dat er nu al.verstuivers stuk gaan of gaan lekken. Bij thuiskomst gaat hij direct naar de garage.
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Motor Fiat Ducato 244 2.8JTD maakt raar geluid



Bericht door isoplus »

De verstuiver zelf is niet stuk en lekt zelf ook niet, het is wel belangrijk dit goed over te brengen aan de monteur. Het pasvlak van de verstuiver in de kop lekt, dat kan als oorzaak hebben onzorgvuldigheid bij de montage of niet voldoende vastzetten van de verstuiver. Bij de compressieslag en de verbrandingsslag zijn er hoge drukken in de cilinder, de verstuivers moeten met een momentsleutel op een bepaalde waarde vastgezet worden, daar kan bijvoorbeeld iets fout gegaan zijn.
Het repareren van zoiets kan zoals Jos al opmerkte door opnieuw passchuren, probleem daarbij is dat je moet zorgen dat er geen schuurpasta in de cilinder terecht komt.
Bij sommige motoren zit er onder de verstuiver een metalen pakkingring die dan vervangen kan worden als dat nog kan.
Ik vermoed dat een garagebedrijf de kop licht en dan de zaak oplost.
Dat de motor pas 30.000 km gelopen heeft zegt niet zoveel, het defect kan al wel veel langer aanwezig zijn en pas nu is het zodanig dat het je opvalt.
Als je een vorm van garantie verwacht is het aan te bevelen de reparatie te laten uitvoeren door de leverancier van de motor, succes.
Plaats reactie