Inhouden motor

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Inhouden motor



Bericht door macfocus »

Ola,

Ik loop tegen een probleem aan.
Ben op de terugweg, moet nog een 1100 km.
Vandaag 250 km probleemloos gereden tot het probleem optrad.
Na het boodschappen doen onderweg merk ik na een km of 2 dat er vermogen (voorzover aanwezig) weg lijkt te zijn.
Constateringen:
1. Er lijkt wat vermogen te missen (doortrekken in 3 tot boven de 60 doet erg weinig tot niks)
2. Voelt als of de camper aan een rubber elastiek hangt, als of ie steeds met kleine rukjes wordt tegen gehouden.
Hij haalt uiteindelijk de 90 wel (wegen staan niet toe harder te gaan)
3. Remmen lijken ok, niet warm of zo, ook geen stank van remmen of minder remvermogen.
4. We roken wel wat stank (als van stank van een motor/uitlaat afkomstig), is ook weer weg.
5. Ik heb er een km of 50 mee gereden naar de camping.
6. Startte op de camping (warm) als een tierelier as usual.
7. Gepoogd brandstof niveau m.b.v lang stuk ijzerdraad te peilen via vulhals, droog.
10 liter diesel van iemand kunnen overnemen, nog steeds droog, ergo ik kom niet in de tank met het peilijzertje. Op basis van niveaumeter en dagteller, zou ik nog voor zeker 100 km brandstof moeten hebben (zonder die 10 liter extra)

Iemand enig idee wat dit kan zijn en waar ik evt naar kan kijken?
Ik moet zaterdag om 9:45 de boot op in Rødbyhavn, en dat is nog 450 km rijden.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Inhouden motor



Bericht door Kroppie »

wanneer voor het, laatst brandstof en luchtfilter gewisseld?, of het piepkleine brandstoffiltertje op de aanzuigleiding IN de tank verstopt, voor nood te verhelpen door de zuigleiding bij het filter onder de motorkap los te halen en met perslucht doorblazen richting tank(reserve band?), WEL EERST VULDOP AFNEMEN!!, daarna weer monteren, ontluchten en hopen op resultaat :D

doet ie het dan weer, dan thuis op je gemak de tank er onderuit halen en de boel goed reinigen.
succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Inhouden motor



Bericht door macfocus »

Hij heeft een paar weken voor de vakantie een grote beurt van de Fiat dealer gehad. Ik weet uimjn hoofd niet wat ze precies gedaan hebben, maar een oliewissel + filter zal er bijgezeten hebben.

Perslucht heb ik hier niet, dus het wordt even aankijken vrees ik.
Maar waar vindt ik het grote brandstof filter (2.5D)?
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Inhouden motor



Bericht door Kroppie »

het filtertje IN de tank is maar een piepklein filterbuisje om de zuig opening, maar zit na jaren graag verstopt, en word nooit naar gekeken want zit IN de tank en die moet eronderuit om erbij te komen .
en als de auto zo,n 150.000km gereden heeft zijn er toch zo,n 15.000 liters brandstof door gegaan en dat neemt ook stof en andere rommel mee, ook alg speelt een rol in deze.

het grote (officiele) dieselfilter zit makkelijk bereikbaar onder de motor kap, 1 leiding gaat naar achter naar de tank(zuig) en 1 leiding naar de inspuitpomp(pers), het grote filter al wel gedaan zijn bij een grote beurt, (zou schandaal zijn indien niet).

en voor nood de druk in de reserve band gebruiken om door te blazen en bij 1e beste tankstation weer op druk brengen, of bij tank stat gaan sleutelen, of heel hard blazen.

daarna met de mond aan de leiding zuigen tot er weer diesel komt, anders start je misschien de accu leeg want dan duurt het best lang voor er weer diesel boven is, (zel de tandenborstel en een biertje maar klaar om de smaak weg te spoelen. :wink:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Inhouden motor



Bericht door macfocus »

IMG_0485.JPG
IMG_0485.JPG (43.48 KiB) 734 keer bekeken
[Edit, mijn post kruist de jouwe]

Hoi Jos,

Dank voor je hulp zo ver.

Als ik je goed begrijp is de leiding aan de zijkant van het filter de zuigleiding.

Ik zie het filter met 2 leidingen (1 bovenop, 1 boven zijkant)
De pomp? (met kruiskop bovenin) heeft ook 2 leidingen.

Als ik het filter in de tank wil doorblazen moet ik toch de leiding van de pomp halen zo te zien? Of maakt het niet uit?
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Inhouden motor



Bericht door Kroppie »

je moet de leing hebben die van de tank naar het filter loopt, niet de leiding van het filter naar de inspuitpomp, en ook niet de leiding van de inspuitpomp naar de tank dat is de retour en dan kom je niet bij dat filtertje dat zit om de opening van de zuigleiding.

bedenk nu nog opeens iets, bij sommige ducato types zit er tussen tank en filter nog een opvoerpomp(lijkt dan op een ouderwetse benzine pomp)[ligt aan gemonteerd type/merk inspuitpomp], daar gaat dan 1 van de leidingen op het grote filter naar toe, dan moet je daar bij het opvoerpompje de zuigkant losnemen en niet bij het filter, want door de zuig en persklepjes in de opvoerpomp kun je dan nooit richting tank blazen.

is het een beetje duidelijk zo?, zo niet roept u maar.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op do 08 aug 2019, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Inhouden motor



Bericht door macfocus »

Helder Jos, dat was precies waar ik nog mee zat.
Ik ga kijken hoe en wat. Morgen weten we meer, want stationair doet ie het prima.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Inhouden motor



Bericht door Kroppie »

stationair gaat prima en licht belast vaak ook nog maar dan word er maar weinig brandstof gebruikt, met optrekken en wat hogere snelheid komt het tekort naar voren.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Inhouden motor



Bericht door macfocus »

Gisteren 10 liter diesel van de buurman overgenomen, vandaag direct naar de pomp gereden(10km).
De eerste km had ie nog wat kleine problemen, daarna ging het goed.
Inmiddels 150 km (veel snelweg) en geen problemen meer gehad.
Aan de pomp bleek dat ik (op basis van tankinhoud van 70 liter) nog 17 liter moet hebben gehad toen ik op de camping aankwam.

So far so good, (ik heb de leidingen dus nog niet los gehad). Thuis maar eens kijken.

Dank voor je hulp Jos, mocht het fout gaan weet ik wat te proberen.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
tobe1966
Berichten: 491
Lid geworden op: do 28 jun 2007, 16:49

Re: Inhouden motor



Bericht door tobe1966 »

"en voor nood de druk in de reserve band gebruiken om door te blazen en bij 1e beste tankstation weer op druk brengen"


Hoe dan?
Slang?
Passende nippels?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

Fiat Ducato 1.9TD / Rimor 2001
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Inhouden motor



Bericht door Kroppie »

ik heb altijd wat maten stukken slang bij me, een ander miss ook, en anders ergens wat "ritselen", of tijdelijk ergens anders tussen uit halen, en het is maar een idee, en als het een niet lukt , dan komt er weer een ander idee, waar een wil is is een weg.

ga je an te voren zeggen dat lukt nooit, dan lukt het ook echt niet

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Inhouden motor



Bericht door Bob Diesel »

Fietsband ,, mee ,kost niks weegt weinig en voor veel te gebruiken :idea:
al een pakking uit geknipt, als waterdief gebruikt, ring als ophangrubber uitlaat
als vervanging voor een kapotte fietsband werkt die ook :wink: :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Inhouden motor



Bericht door Kroppie »

we horen wel hoe het opgelost is

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
tobe1966
Berichten: 491
Lid geworden op: do 28 jun 2007, 16:49

Re: Inhouden motor



Bericht door tobe1966 »

Idd ben ook benieuwd, maar perslucht uit de reserveband had ik nog nooit van gehoord, fantastisch

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

Fiat Ducato 1.9TD / Rimor 2001
Plaats reactie