Aanjager Fiat Ducato 244 vervangen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
rozo85
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 06 mar 2009, 19:00
Locatie: Leiderdorp

Aanjager Fiat Ducato 244 vervangen?



Bericht door rozo85 »

Wie heeft tips voor mijn probleem? Het gaat om een Wingamm oasi 500. Die staat op een ducato 244 uit 2003. Ik heb zojuist de kachelweerstand vervangen. Dat hielp even (tijdens het testen een fors piepende aanjager). Daarna helemaal niets meer. Ik hoor het relais klikken bij stand 4. De weerstand wordt warm bij het testen. Ik denk dus dat de aanjager motor stuk is. Ik het werkplaatshandboek (cdrom via dit forum, Hulde) staat dat de gehele kachel moet worden uitgebouwd. Dat is nogal wat. Wie weet of dit ook makkelijker kan?

Gr Rolf
rozo85
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 06 mar 2009, 19:00
Locatie: Leiderdorp

Re: aanjager fiat ducato244 vervangen?



Bericht door rozo85 »

Niemand?
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: aanjager fiat ducato244 vervangen?



Bericht door Cee Pee »

Ze hebben dat niet voor de kat zijn viool in dat werkplaats handboek gezet dat staat er niet om monteurtje te pesten.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: aanjager fiat ducato244 vervangen?



Bericht door Kroppie »

zie je er erg tegen op?, dan laten doen, zie je er tegenop?, dan gewoon gauw beginnen, anders zie je er steeds meer tegen op, je hebt nu eenmaal mooie klusjes en je hebt z.g. k.tklussen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
rozo85
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 06 mar 2009, 19:00
Locatie: Leiderdorp

Re: aanjager fiat ducato244 vervangen?



Bericht door rozo85 »

Tsja ik heb die aanjager nu wel los. Maarrr dan zit de condens afvoer nog vast aan de aanjager en in de weg. Dat is de enige reden dat de kachel er helemaal uit moet en daarvoor moet het hele dashboard er uit, airco afgetapt en koelsysteem leeg. En zo nog het een en ander. Dat werkplaatshandboek is niet om een monteur te pesten. Het ontwerp is er wel om de monteur lang aan het werk te houden en de klant te laten betalen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: aanjager fiat ducato244 vervangen?



Bericht door Kroppie »

tja, helaas heb jij dat probleem nu, effe doorbijten!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
rozo85
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 06 mar 2009, 19:00
Locatie: Leiderdorp

Re: aanjager fiat ducato244 vervangen?



Bericht door rozo85 »

Helaas is die klus te groot voor mij. Morgen ga ik met mijn garage praten
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: aanjager fiat ducato244 vervangen?



Bericht door Hoofdnoorman »

Cee Pee schreef:
wo 07 aug 2019, 18:36
Ze hebben dat niet voor de kat zijn viool in dat werkplaats handboek gezet dat staat er niet om monteurtje te pesten.
De oude FIAT 850 moest de motor er uit voor een nieuwe koppelingsplaat.
of, je nam een blikschaar en knipte een stuk plaatwerk weg achter de achterbank leuning. Dat was véél sneller en motor en bak bleven zitten. :-B
En zo ken ik wel een onnoemelijk aantal van dit soort dingen/methodes.

o.a.
-Zelf heb ik een Honda Insight. Zitten 8 bougies in. In de werkplaatshandleiding staat dat je het hele inlaatgedeelte weg moet halen om de achterste bougies te vervangen. Ook nergens voor nodig en het scheelt een uur. Gewoon even het juiste gereedschap pakken.
-De LADA had vaak een kapotte kachelkraan. Eigenlijk moet dan de hele radiateur er uit en dan de kraan vervangen. Vervelend karwei. Een lange lat met een moker en je slaat het schutboard een stukje naar de voorzijde. De kraan kan er dan zo af. Na de nieuwe kraan, even het schutboard weer terug tikken vanaf de motorzijde. Ook een uur minder werk.

Dus er kan wel degelijk een foefje zijn hoor.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2431
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Aanjager Fiat Ducato 244 vervangen?



Bericht door pepon »

Ach ja, de Fiat 850, mijn eerste zelfbetaalde auto.
En de eerste die ik opvoerde.

Een Abarthsetje met een "snellere nokkenas".
En een dubbele Weber.

Daardoor paste het luchtfilter niet meer.
Daarom de hoedenplank er uit gezaagd.

Is ook niet volgens het boekje.☺

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
awaza
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 19 jul 2015, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Aanjager Fiat Ducato 244 vervangen?



Bericht door awaza »

De Fiat 850S was mijn 2e auto in ong. 1974. Was een pittig autootje!
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Aanjager Fiat Ducato 244 vervangen?



Bericht door Kroppie »

en bij die 850 was de motor er in no-time uit, ook een voordeel van dat ding, heb zelf een originele abarth 1000 OTR coupe gehad, had ik hem nog maar :( :(

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
rozo85
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 06 mar 2009, 19:00
Locatie: Leiderdorp

Re: Aanjager Fiat Ducato 244 vervangen? (opgelost)



Bericht door rozo85 »

Tsja het kan verkeren. Terwijl ik probeerde toch die aanjager er zonder fratsen uit te krijgen, toch nog maar eens getest. En? Uit de dood herrezen! De bedrading naar/in de aanjager was slecht en onderbrak soms. Zo goed mogelijk verbeterd en weer gemonteerd. PFFFFFF

Groet Rolf
Plaats reactie