Ventilatie achter compressorkoelkast?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Ventilatie achter compressorkoelkast?



Bericht door gsm »

De ventilatie laat te wensen over achter onze compressor koelkast en nu dacht ik om een ventilatie rooster door de vloer te maken en boven de koelkast door de wand om zo een betere ventilatie te creëren.
Heeft iemand dat wel eens gedaan en heeft dat geholpen ?
Huidige situatie is, vandaag stil gestaan voor de deur - koelkast is leeg en in het is nu -6° in het vriesvakje met wat ijs afzetting.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ventilatie achter compressor koelkast



Bericht door Kroppie »

mijn oude absorptie kk had 1 rooster onder in de vloer achter de kk en een rooster in de achterwand ter hoogte van de bovenkant van de kk, absorptie kast vervangen door een keukenkk, en de roosters gelaten zoals het was, alleen een gaas op de onderste gemaakt tegen ongedierte, kk koelt goed, ook in hete periodes en heb nog geen enkel negatief effect gemerkt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15537
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ventilatie achter compressor koelkast



Bericht door myway »

Vergeet je niet een koelkast Jos.
Normaal is voor een compressor koelkast de ruimte onder de koelkast en de zelfde ruimte aan de bovenzijde voldoende ventilatie.
Je kunt ook eens de temperatuur achter de kast meten.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ventilatie achter compressor koelkast



Bericht door gsm »

Dank Jos, het is niet zo dat die van ons nu slecht koelt maar als die vol is dan wordt het in het vriesvakje gemiddeld -3°en ik verwijt dat aan de ventilatie, ik denk dat de aanzuigkant onderin onvoldoende is en wil daarom een gat in de vloer maken van bv rond 100mm
Dan even aankijken alvorens ook bovenin nog een rooster te maken.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3891
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Ventilatie achter compressor koelkast



Bericht door henk en lila »

Gat in de vloer? Buitenlucht? Sommige compressor koelkasten houden niet zo van erg lage (schuurtjes) temperaturen.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ventilatie achter compressor koelkast



Bericht door Kroppie »

dat soort temperaturen komen bij mij niet voor als ik koeling nodig heb in de camper .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3891
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Ventilatie achter compressor koelkast



Bericht door henk en lila »

Mooi, maar bij de vraagsteller (TS GSM) misschien wel en een al of niet geforceerde buitenluchtkoeling kan bij winterkamperen misschien net buiten de specs van de koelkast vallen.
Volgens mijn herinnering gaat GSM wel eens naar Zweden x:D
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ventilatie achter compressor koelkast



Bericht door Kroppie »

myway schreef:
wo 07 aug 2019, 10:20
Vergeet je niet een koelkast Jos.
Normaal is voor een compressor koelkast de ruimte onder de koelkast en de zelfde ruimte aan de bovenzijde voldoende ventilatie.
Je kunt ook eens de temperatuur achter de kast meten.
niet vergeten maar niet genoemd, omdat ik niet vond dat dat ook maar iets zou toevoegen daar dat ook een compressor kk was , al was dat een 12 volt waeco mdc 90 , ook daar was dat rooster onder en boven aanwezig, en ook zonder problemen ..

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ventilatie achter compressorkoelkast?



Bericht door gsm »

Klopt Henk wij gaan elk jaar naar Zweden omdat we daar een vakantie woning hadden en van daaruit gingen we tripjes maken maar nooit in de winter dus die extreme kou hebben we niet gehad.
Maar ik ga eens kijken wat ik intern kan doen want een gat in de bodem maken is de laatste optie, het gaat om de circulatie en aan de onderkant is die niet goed door mij gemaakt. Misschien dat een slang naar de bagage ruimte de oplossing is en dat ga ik proberen.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ventilatie achter compressorkoelkast?



Bericht door gsm »

We zijn nu onderweg en in Zweden
Het is hier vandaag 28 graden
Ik heb een gat van 100 in de bodem gemaakt
Boven de koelkast zit een rooster van 4x50cm die uitmond in de verblijfsruimte dus niet naar buiten
Koelkast, een IndelB 130, zit best vol
In het vriesvakje is het -6 maar in de koelkast is het nu 12 graden, vanmiddag 15
12 tot 15 graden is niet koud, komt dat omdat die vol zit of moet ik toch nog iets aanpassen ?



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ventilatie achter compressorkoelkast?



Bericht door kampo »

Dat resultaat is inderdaad niet schitterend.
Maar als je de deur vaak opentrekt en er regelmatig warme spullen insteekt dan is het normaal dat de koeling wat minder is met deze temperaturen.
En wat is ongeveer de procentuele draaitijd ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22933
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ventilatie achter compressorkoelkast?



Bericht door PaulBng »

Een compressor koelkast heeft niet veel ventilatie nodig.
In de documentatie staat wel hoeveel. En met een pc ventilatortje kun je wat forceren. Er zijn koelkasten die een aansluiting voor een ventilator hebben, zodat die alleen draait wanneer de compressor draait.

Een lege koelkast koelen kost een boel moeite omdat lucht zich moeilijk laat koelen. Het isoleert immers ook prima.
Hoe voller de koelkast, hoe beter.
Immers: als je een lege koelkast een keer open doet, valt alle koude lucht eruit en moet je opnieuw beginnen.
Hoe meer er in ligt, hoe minder lucht. En wat er in ligt verliest niet zo snel zijn warmte.
myway
Berichten: 15537
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ventilatie achter compressorkoelkast?



Bericht door myway »

Er zit al een ventilator op de kast zelf.
Als aan de bovenkant de warmte weg kan zou dat voldoende moeten zijn.
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1322
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Ventilatie achter compressorkoelkast?



Bericht door joske501 »

Beste,

Ik heb een mdc 90 koelkast en bij zeer warm weer blijft de compressor soms (lang) draaien en wordt de plank boven de kast vrij warm.
Ik heb in de zijwand van het koelkastmeubel een extra ventilatierooster geplaatst en hierdoor is de koeling beter geworden doch bij temperaturen boven de 35 gr is dat nog steeds onvoldoende. Dan heb ik op de verluchtingssleuf die achteraan de koelkast via de bergkast doorloopt extra ventilatoren ingebouwd en dat werkt zeer voortreffelijk. De warme lucht wordt nu bij de compressor en van achter de koelkast weg gezogen en de binnenruimte in geblazen via een rooster in de bergkast boven de frigo.

Afbeelding

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Plaats reactie