Ventilatie achter compressorkoelkast?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Ventilatie achter compressorkoelkast?



Bericht door JoopBrekken »

gsm schreef:
ma 29 jun 2020, 17:08
@Joop, hoe kan ik dat dan verbeteren ?
Het lijkt me een open deur maar vooruit: zorg ervoor dat er een vrije luchtstroom van onder naar boven door de condensor kan zijn.
Zoals het nu op de foto lijkt te zitten zit het fout!
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ventilatie achter compressorkoelkast?



Bericht door gsm »

Deur staat op een kier
Maar onder de condensor is geen plek
Boven de condensor is geen ruimte ivm de inbouwkast
Mogelijkheid is een gat te maken in de kast recht boven de condensor en daar in de boven kast een afzuigventilator te plaatsen
Maar heeft dat nut als de condensor niet warm wordt ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ventilatie achter compressorkoelkast?



Bericht door tonic »

We kunnen natuurlijk heel de camper gaan verzagen! Maar die koelkast doet het vrijstaand met een omgevingstemperatuur van 22 graden al niet goed.
Bij een goede koelkast zou ik misschien de zaag in mijn meubels zetten maar bij deze zeker niet.
Dus het wordt tijd voor een nieuwe ;-)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ventilatie achter compressorkoelkast?



Bericht door Kroppie »

gsm schreef:
ma 29 jun 2020, 17:58
Deur staat op een kier AfbeeldingAfbeelding
Maar onder de condensor is geen plek
Boven de condensor is geen ruimte ivm de inbouwkast
Mogelijkheid is een gat te maken in de kast recht boven de condensor en daar in de boven kast een afzuigventilator te plaatsen
Maar heeft dat nut als de condensor niet warm wordt ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
als de condensor niet warm word , kan komen door te weinig koelmiddel (kan al bij fabricage gebeurd zijn), en geen warmte?, dan is er ook niets af te voeren, dan dus geen zaag werk nodig.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ventilatie achter compressorkoelkast?



Bericht door kampo »

https://www.secop.com/fileadmin/user_up ... 00p522.pdf

De BD35F is een relatief kleine compressor voor een 130 liter koelkast met vriesvak.
Hier zie je de mogelijke toerentalinstellingen.
Misschien kan je aan de hand van de tabel hierboven vaststellen aan welk toerental hij werd ingesteld.

Een gaslek is zeldzaam bij die modellen want het is een gesloten systeem. Kan je herkennen aan oliesporen.
Als er gas circulatie problemen zijn komt dat in de meeste gevallen door verstoppingen van aangekoekte olie in de leidingen.
Een verstopping weghalen is mogelijk maar erg veel werk. Je moet er verschillende aansluitnippels op solderen + vacumeren en vullen.
Afloop van die operatie is onzeker en het komt er op neer dat het gunstiger is van door een nieuwe koelkast te vervangen.

Het verbeteren van de ventilatie is altijd zinvol. Hoe je dat kan doen in jou situatie zal je met wat nadenken wel zelf kunnen bepalen.
Het principe is dat warmte moet stijgen. Dat is dus meteen de richting van de ventilatie die je moet nastreven.
De extra ventilator zou ik manueel inschakelen en niet thermostatisch. Selecteren op spanning, geluidsniveau en temperatuurbestendigheid.

Interval lijkt nu normaal.
Groeten Kampo
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ventilatie achter compressorkoelkast?



Bericht door gsm »

Ik ga er aan werken maar net wat er geschreven wordt uitgebouwd werkt die ook niet goed dus nu gelijk zagen in de kast vind ik nu te snel
Ik laat hem eerst eens controleren op koelvloeistof al zie ik geen sporen van lekkage maar omdat die vanaf het begin al niet echt goed heeft gedaan en omdat de condensor redelijk koel blijft denk ik aan te weinig vloeistof af fabriek
Als dat goed is of opnieuw is gevuld dan weer in de garage testen en daarna weer inbouwen
Ik zie nog niet in dat die na 3 jaar kapot is en vervangen moet worden

Ik zoek nu iemand in de buurt die hem kan vullen

@Kampo, ik heb in de lijst gekeken maar kom het code nummer wat op mijn unit staat niet tegen, dat is 101Z0200
Gaslek verwacht ik ook niet, geen sporen daarvoor aanwezig.
Ventilatie aanpassen doe ik als die in de garage goed werkt.
Volgens mij zit er een vulnippel op gesoldeerd
IMG_1092.jpg
IMG_1092.jpg (101.53 KiB) 317 keer bekeken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ventilatie achter compressorkoelkast?



Bericht door kampo »

Goed dat er al een vulnippel opzit. Die kan je vinden onder het zwarte plastic kapje.
In het geval van controle van de gashoeveelheid , welke ?, kan je daar vacuümtrekken en bijvullen op de lage druk zijde.
En zit er een weerstand 8 ? waarschijnlijk staat die op standaard toerental 2000rpm
Weet dat je de compressor daarmee kan opfokken. maar niet zonder extra koeling te voorzien. Lees even de tekst.
https://assets.danfoss.com/documents/DO ... 436891.pdf
Groeten Kampo
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ventilatie achter compressorkoelkast?



Bericht door gsm »

Eindelijk vandaag de werkplaats van dewit aan de lijn gehad en niet veel opgeschoten :(
Ik kan hem daar heen brengen en dan testen ze hem in Schijndel maar als die gerepareerd moet worden dan sturen ze hem op.
Hij doet het hier in de schuur niet goed dus ga ik er van uit dat die het daar ook niet goed doet en dus opgestuurd moet worden á€65 start tarief.
Lekt die inwendig dan is het einde verhaal want de garantie is over, hij is net 3 jaar oud.
Moet die gerepareerd worden of misschien alleen bijgevuld worden dan weten ze niet wat de kosten zijn.
Nieuw kost die nu €833 en in gedachte dat die 3 jaar oud is twijfel ik om hem te laten repareren of een nieuwe te kopen :-?
Liefst wil ik eerst de koelvloeistof laten controleren maar waar is dat mogelijk en dan het liefst in de buurt van Utrecht.
Iemand een tip ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ventilatie achter compressorkoelkast?



Bericht door myway »

Het grappige is dat er in Nederland helemaal geen garantie termijn bestaat.
Er wordt altijd geroepen dat het twee jaar is maar daar heeft nederland niet voor gekozen.
Het apparaat moet een bepaalde tijd mee kunnen.
Ik heb nog maar bij 1 bedrijf meegemaakt waar men dat toepast en dat was de mediamarkt.
Een oven functioneerde niet goed en ik kreeg de keus om hem te laten repareren waar ik zelf een deel moest bij betalen of ik kon afstand doen van het apparaat en kreeg nog een bedrag retour.
Nou had ik het ding verzekerd bij de aankoop en die dekte het deel dat ik zelf moest betalen
Zo zou het dus moeten in Nederland.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ventilatie achter compressorkoelkast?



Bericht door Kroppie »

ik denk dat elk koeltechnisch bedrijf je kan helpen of iemand weet die dat kan, ff gouden gids of google, succes.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ventilatie achter compressorkoelkast?



Bericht door gsm »

Dat zou kunnen Myway maar ik check dat nooit zo wat ik wel weet is dat IKEA wat dat betreft goede service geeft, onze fornuis ging na ruim een defect en omdat ze geen 90cm fornuis meer in assortiment hadden kregen we onze aankoop bedrag terug.
Probleem was dat de afzuigkap bijpassend was konden we die, ondanks dat die goed was, ook terug geven en ook daarvan kregen we het aankoop bedrag terug.
Top dus.
Maar terug naar topic ik wist dat de garantie verlopen was en hoopte op een oplossing maar voor beiden helaas.
Ik ben nu op zoek naar iemand die het koelvloeistof kan checken en eventueel vullen, ik laat het weten als ik iemand heb gevonden en of dat geholpen heeft.
Als ik amperewinkel mag geloven dan moet die bij een buitentemperatuur van 32° in de koelkast 5° halen en in het vriesvakje -18° en dan zou de looptijd 23% moeten zijn
https://www.amperewinkel.nl/compressor- ... -130-liter
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Ventilatie achter compressorkoelkast?



Bericht door JoopBrekken »

Wij snappen dat je met " koelvloeistof" het koelmiddel in de koelkast bedoeld maar in een garage kan je het maar beter juist zeggen anders gaan ze de koelvloeistof van de motor bijvullen.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ventilatie achter compressorkoelkast?



Bericht door gsm »

Foutje van mij ik bedoelde inderdaad koelmiddel en R134a is wat er in zit
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ventilatie achter compressorkoelkast?



Bericht door kampo »

Op tijd reserveren bij dat koeltechnisch bedrijf.
Het zijn nu drukke dagen...

Iemand de vulhoeveelheid van een CR130 ? want hij is zo overvuld.
en vergeet niet garantie dat het een koelgas tekort is heb je niet.
Want hij werkt wel degelijk alleen onvoldoende.
Dus je kan maar beter het koelresultaat voor en na de hervulling vastleggen.

Misschien ook nog even naar de toerentalinstelling kijken...
Groeten Kampo
Plaats reactie