Fiat 290 sluiting in aanjager: hoe vervangen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Fiat 290 sluiting in aanjager: hoe vervangen?



Bericht door bertusjan »

goedendag wij hebben de bus net buiten de garantie we rijden en ineens blauwe rook uit dashbord en stinken gauw stilstaan brandblusser erbij en accuklemmen eraf na wat try en error bleek als ik de aanjager uitzet alles goed gaat , dus zekering eruit gehaald ( zit ook knipper op ) dan maar zonder knipper vacantie afgebroken en naar huis
nu thuis topics gezocht over verwisselen aanjager maar kan allen vinden "van onderkant redelijk makkelijk paar boutjes los en eruit halen "
nou ik zie helaas niets heb een paar fotos erbij gedaan maar zie wel groot rond geval maar dat lijkt mij een soort radiator waar warm water op aangesloten zit en hele dashbord loshalen blijken aan raamkant met bouten vast te zitten pfffffffffffffffffffff
kan iemand misschien aan de hand van de foto's tips geven ik had al werkplaats handboek gekocht ( niet van olyslager ) daar stond het niet in
alvast veel dank
kleine.jpg
kleine.jpg (124.67 KiB) 685 keer bekeken
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Re: fiat 290 sluiting in aanjager hoe vervangen



Bericht door bertusjan »

of moet ik aan deze kant zijn ?
kleine 1.jpg
kleine 1.jpg (103.94 KiB) 682 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: fiat 290 sluiting in aanjager hoe vervangen



Bericht door Kroppie »

die ronde trommel moet uitelkaar en dan kan je bij het motortje, daar een nieuwe (andere oude voor halen)en de boelweer monteren.

is een rotklus zo op je kop :(

www.reintsautos.nl
www.debridge.be
www.axelaugustin.de

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op ma 05 aug 2019, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Re: fiat 290 sluiting in aanjager hoe vervangen



Bericht door bertusjan »

top bedankt ik heb de passagiers stoel en accu eral uit gehaald maar ben blij met je aanwijzing ik zocht me rot naar draaiende fan die ik nog kende van mijn oude opel kadett :-))
je hoort hoe het afloopt fijn zo een forum hoor top !
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Re: fiat 290 sluiting in aanjager hoe vervangen



Bericht door bertusjan »

nou ik heb volgens mij de weerstand eruit gehaald nog niet de motor maar die ziet er best heftig uit :-)
weerstand 1.jpg
weerstand 1.jpg (159.6 KiB) 655 keer bekeken
Bijlagen
weerstand 2.jpg
weerstand 2.jpg (153.71 KiB) 655 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: fiat 290 sluiting in aanjager hoe vervangen



Bericht door Kroppie »

motor is denk ik vastgelopen door takjes en bladeren, draait daardoor zwaar waar door de weerstand te heet word, te voorkomen door over de luchtinlaat onder de motorkap een stuk horregaas o.i.d. te maken .

in de weerstand zit nog een thermische zekering van +-200graden is deze stuk kun je die vervangen, `NIET solderen maar de klembusjes gebruiken anders is ie gelijk weer stuk

https://www.reichelt.nl/thermische-zeke ... stct=pol_7

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op ma 05 aug 2019, 18:57, 2 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: fiat 290 sluiting in aanjager hoe vervangen



Bericht door Peter LMC »

Maar deze eens schoon zet hem dan terug om te proberen.
Het heeft daar lekker liggen stinken en gloeien.
Misschien is dit de oorzaak.
Zit er geen interieurfilter die deze troep tegenhoud :?:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat 290 sluiting in aanjager: hoe vervangen?



Bericht door Kroppie »

nee , daar is niet in voorzien, vandaar de tip met horregaas o.i.d.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
umpie30
Berichten: 997
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel

Re: Fiat 290 sluiting in aanjager: hoe vervangen?



Bericht door umpie30 »

bertusjan schreef:
ma 05 aug 2019, 17:35
goedendag wij hebben de bus net buiten de garantie we rijden en ineens blauwe rook uit dashbord en stinken gauw stilstaan brandblusser erbij en accuklemmen eraf na wat try en error bleek als ik de aanjager uitzet alles goed gaat , dus zekering eruit gehaald ( zit ook knipper op ) dan maar zonder knipper vacantie afgebroken en naar huis
nu thuis topics gezocht over verwisselen aanjager maar kan allen vinden "van onderkant redelijk makkelijk paar boutjes los en eruit halen "
nou ik zie helaas niets heb een paar fotos erbij gedaan maar zie wel groot rond geval maar dat lijkt mij een soort radiator waar warm water op aangesloten zit en hele dashbord loshalen blijken aan raamkant met bouten vast te zitten pfffffffffffffffffffff
kan iemand misschien aan de hand van de foto's tips geven ik had al werkplaats handboek gekocht ( niet van olyslager ) daar stond het niet in
alvast veel dankkleine.jpg
Op deze foto zie je op ong 1 uur een klein schroefje
Hier zitten er nog 2 van op elk ong 1/3 deel
Als je deze 3schroefjes loshaalt en de stekker van de motor er afhaalt kan je de motor er zo uitschuiven
umpie30
Berichten: 997
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel

Re: fiat 290 sluiting in aanjager hoe vervangen



Bericht door umpie30 »

Kroppie schreef:
ma 05 aug 2019, 18:19
die ronde trommel moet uitelkaar en dan kan je bij het motortje, daar een nieuwe (andere oude voor halen)en de boelweer monteren.

is een rotklus zo op je kop :(

www.reintsautos.nl
www.debridge.be
www.axelaugustin.de

jos
Jos dit meen je niet !!!!
Alleen bij de 280 is het toch zo n rot klus
Bij de 290 kon je hem er toch zo uithalen of zit ik nu zo mis ????
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat 290 sluiting in aanjager: hoe vervangen?



Bericht door Kroppie »

denk niet dat je mis zit, maar bij mij is hhet wat anders ik vind het bij allebij een rotklus, als ik mijn hoofd naar beneden buig dan gaat er bij mij iets niet helemaal goed, vandaar, heeft dus niets te maken met 280 of 290.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Re: Fiat 290 sluiting in aanjager: hoe vervangen?



Bericht door bertusjan »

heb de motor eruit draait erg zwaar zal tweedehandse ( of als ze er nog zijn ) nieuwe bestellen nogmaals veel dank :bow:
Bijlagen
aanjager 1.jpg
aanjager 1.jpg (130.38 KiB) 627 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat 290 sluiting in aanjager: hoe vervangen?



Bericht door Kroppie »

als het torretje niet verbrand is dan is het misschien te doen om de motor lagertjes te smeren(zijn bronzen glijlagertjes), weet niet hoe handig je bent. :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
umpie30
Berichten: 997
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel

Re: Fiat 290 sluiting in aanjager: hoe vervangen?



Bericht door umpie30 »

Dat word nog een hele klus om de juiste motor te vinden.
Waarschijnlijk kan je alleen nog ergens een gebruikte vandaan halen nieuw zijn ze amper te vinden
Plaats reactie