Fiat Ducato (1994) start soms wel en soms niet

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Hymercamp64
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 04 aug 2019, 15:26

Fiat Ducato (1994) start soms wel en soms niet



Bericht door Hymercamp64 »

Goedenavond, ik ben Branco en heb me net als nieuw lid aangemeld. Ik ben in het bezit van een fijne Hymercamp 64 uit ‘94 op basis van een Ducato 2.5TD.
Laatst had ik ook last van het hier bekende euvel van het soms wel starten en soms niet. Door hier te lezen ben ik er achter gekomen dat dat te maken had met het dunne kabeltje dat van het contactslot naar de startmotor loopt. Dit inmiddels opgelost. Maar....nu had ik vanmiddag het geval dat de motor niet wilde starten wanneer de schakelaar van het dimlicht aan staat. Getest, licht aan, licht uit. Start wel met licht uit en niet met licht aan. Zou dit toch iets met het eerder genoemde kabeltje te maken hebben?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato 1994 start soms wel en soms niet



Bericht door Kroppie »

voor dimlicht moet dacht ik contact aan , het soms niet starten ligt ook wel eens aan het contactslot, daar eens even e.e.a.proberen/rommelen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
hans1954
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 20 aug 2017, 11:13

Re: Fiat Ducato 1994 start soms wel en soms niet



Bericht door hans1954 »

In spuiten met contactspray??

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Hymercamp64
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 04 aug 2019, 15:26

Re: Fiat Ducato 1994 start soms wel en soms niet



Bericht door Hymercamp64 »

Contactspray zal ik gaan proberen. Normaal gesproken gaat het dimlicht aan zodra het contact is ingeschakeld maar dat werkt soms wel en soms niet. Dus het zal ergens in het elektronische circuit zitten.
Als ik dan probeer door te starten gaat de startmotor wel rond maar motor slaat niet aan.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato 1994 start soms wel en soms niet



Bericht door Kroppie »

contactslot kan ook gewoon versleten zijn dan helpt sprayen niet, zijn makkelijk te vervangen en niet duur, ook het feit dat soms de startmotor wel draait maar de motor niet aanslaat wijst op het slot, dan word n.l de stopklep niet aangestuurd, net als het licht.

en gelukkig in een 1994 ducato zit niks electronisch in het startslot circuit, enkel een simpel startslot, en dat weigert wel eens na 25 jaar dienst

b.v.https://www.auto-onderdelen24.nl/febi-b ... DgEALw_wcB

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Hymercamp64
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 04 aug 2019, 15:26

Re: Fiat Ducato 1994 start soms wel en soms niet



Bericht door Hymercamp64 »

Kijk dat is duidelijk. Dankje. Ga ik dat binnenkort fixen. Laat het jullie weten.
gerard1955
Berichten: 529
Lid geworden op: di 17 jun 2008, 17:08
Locatie: Rijen (gilze-rijen)

Re: Fiat Ducato (1994) start soms wel en soms niet



Bericht door gerard1955 »

Het kabeltje van het contactslot zou het euvel kunnen zijn. Slaat motor niet aan of tornt hij niet?
Een slechte massaverbinding van de startmotor kan het ook zijn .
Die al eens gereinigd?
Succes.
Ervaring is als een lamp op je rug; Het verlicht slechts de weg achter je!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato (1994) start soms wel en soms niet



Bericht door Kroppie »

de startmotor draait en de motor slaat soms niet aan, ook gaat het licht soms wel en soms niet aan als het contactslot bedient word , dan lijkt mij e.e.a. duidelijk, vooral als het contactslot bij deze types vaker problemen geeft.
maar massa verbindingen schoonmaken kan nooit kwaad.

jos
Laatst gewijzigd door Dafluc op ma 05 aug 2019, 9:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Hymercamp64
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 04 aug 2019, 15:26

Re: Fiat Ducato (1994) start soms wel en soms niet



Bericht door Hymercamp64 »

Ik heb een nieuw contactslot besteld dus kijken of het probleem dan opgelost is.
pierre27
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 20:11
Locatie: Oudenbosch

Re: Fiat Ducato (1994) start soms wel en soms niet



Bericht door pierre27 »

Bij mijn Peugeot J-5TD uit 1993 was het een slecht contact tussen motor en chassis.
Heb het chassis met een dikke draad verbonden met de motor, aan de onderkant.
Maar voor ik daar achter was heb ik ook van alles vernieuwd en geprobeerd,'... ook ...... zelfs een nieuw contactslot,
wat niet hielp.
Stond ik in de wachtrij in Noorwegen om op de Ferje te gaan, konden wij eindelijk aan boord en dan startte hij niet.
En die beambte bij de laadplank maar zwaaien en zwaaien, dat ik kon komen.
Was zeer ergerlijk!! :bang:
En dan ineens na vele pogingen, startte hij weer.
En dan kon ik nog net mee of niet, omdat alle andere wachtenden achter mij, ..... langs mij meewarig hoofdschuddend de Ferje al op waren.
metatoon
Berichten: 9611
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Fiat Ducato (1994) start soms wel en soms niet



Bericht door metatoon »

Als extra kun je ook een dubbel klemmetje het relais van startmotor monteren.
Aan sluiten op draadje , die na de startaccu leiden, en bij weigering motorkap even open draad op de plus.
Gr Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato (1994) start soms wel en soms niet



Bericht door Kroppie »

t.s.schrijft dat ook het dimlicht af en toe weigert bij op contact zetten , dat wijst in combinatie met af en toe niet starten duidelijk op een slecht contact in het contactslot, 2 dingen die af en toe weigeren, en alle 2 bedient door hetzelfde ding.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
reinolt
Berichten: 3892
Lid geworden op: ma 25 aug 2003, 19:16
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: Fiat Ducato (1994) start soms wel en soms niet



Bericht door reinolt »

Controleer voor de zekerheid even de accuklemmen van de startaccu. Loszittende klemmen bleken er bij mij de oorzaak van het soms wel werkende maar soms absoluut dode contactslot. Er gebeurde bij het draaien van de sleutel dan helemaal niks. Een moment later deed ie het dan weer wel.
Trotse bezitter van een Adria Coral S 660 SL
I amsterdam AJAX de passie die in je zit
Afbeelding
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Fiat Ducato (1994) start soms wel en soms niet



Bericht door JoopBrekken »

metatoon schreef:
vr 09 aug 2019, 16:49
Als extra kun je ook een dubbel klemmetje het relais van startmotor monteren.
Aan sluiten op draadje , die na de startaccu leiden, en bij weigering motorkap even open draad op de plus.
Gr Toon
Goed idee!
Heb ik 2 jr geleden ook gedaan toen het kabeloogje van de stuurkabel op de startmotor gebroken bleek.
Je kan via die extra draad ook kontroleren of de startmotor, bij weigeren, wel of niet stuurspanning krijgt.
Wel het eind van die extra draad goed isoleren en ergens vastzetten zodat je niet, juist door die extra draad, problemen krijgt
Plaats reactie