Seitz zijraam demontage

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
RaDaRpOsT

Seitz zijraam demontage



Bericht door RaDaRpOsT »

Hallo,
wie weet hoe je een Seitz zijraam demonteert?
Moet je hier van binnen die ronde dopjes in het kunststof kozijn verwijderen [er uit wippen] om bij de schroeven te komen ?
ik heb namelijk een klein lekje bij het keukenraam en zou dit opnieuw willen kitten.
vgr; RaDaRpOsT
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: seitz zij raam demontage



Bericht door Bas vd laar »

Zet er eens een foto bij, Seitz heeft verschillende types ramen
Gebruikersavatar
ekruijsse
Berichten: 895
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 22:19
Locatie: terneuzen

Re: seitz zij raam demontage



Bericht door ekruijsse »

Inderdaad, dopjes eruit wippen met heel klein schroevendraaiertje of zo, zitten vaak nogal klem. Dan de schroeven losdraaien. Het binnen gedeelte met de rollo kun je er dan afhalen en dan het raamkozijn voorzichtig naar buiten drukken. Pas op: ik heb ook wel eens bij iemand gelezen dat het buitengedeelte er zo uitviel na verwijdering van het binnenkozijn..........
Eugene
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Seitz zijraam demontage



Bericht door Aloys »

Ja, die dopjes er voorzichtig uitpeuteren en dan de schroeven eruit. Kijk van te voren even naar de buitenkant;
volgens mij zit die vastgekit (en ook nog geschroefd, van binnenuit) dus die zal er niet zomaar uitvallen...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Seitz zijraam demontage



Bericht door PaulBng »

Die dopjes krijg je er zelden onbeschadigd uit.

Optie: heel klein gaatje in het midden boren, dun schroefje erin en voorzichting eruit trekken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Seitz zijraam demontage



Bericht door Kroppie »

die doppies zijn toch niet zo belangrijk, als het raam er maar heel uit en weer in komt,die doppis zijn centenkwestie, of gewoon weglaten, waarom mag je tegenwoordig niet meer zien hoe iets vast zit, en net of die doppies zo mooi/handig zijn.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
RaDaRpOsT

Re: Seitz zijraam demontage



Bericht door RaDaRpOsT »

iedereen bedankt voor de info, ik ga het zo doen als wordt aangegeven op het forum.
zal er dan even een foto bij zetten,
vgr; RaDaRpOsT :cheers:
Gebruikersavatar
NAWM
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 01 aug 2006, 10:59
Locatie: Hilversum

Re: Seitz zijraam demontage



Bericht door NAWM »

Bij mij zit de buitenkant aan de binnenkant vast. Uit ervaring weet ik dat als de binnenkant los is, dat de buitenkant spontaan loslaat. :crazy:
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Seitz zijraam demontage



Bericht door Aloys »

Is ie aan de buitenkant dan niet waterdicht afgekit?
Bij mij is er wel wat meer voor nodig om het "kozijn" er aan de buitenkant af te krijgen... :D

Die dopjes haalde ik eruit met de punt van een dun en scherp aardappelmesje.
De punt van een stanleymes zou ook kunnen.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
NAWM
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 01 aug 2006, 10:59
Locatie: Hilversum

Re: Seitz zijraam demontage



Bericht door NAWM »

Bij mij zitten de ramen verdiept in de wand. Wand van 60mm. Wel gekit, maar elastische kit, geen lijm.
Gebruikersavatar
intereric
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 15 dec 2021, 12:55
Contacteer:

Re: Seitz zijraam demontage



Bericht door intereric »

Vandaag mezelf ook maar even nuttig gemaakt op de camperplek door het repareren van het deels losgescheurde verduisteringsdoek bij de Seitz / Dometic raam cassettes.
Tegen het verwijderen van de dopjes zag ik wel op, maar als je eenmaal de handigheid te pakken hebt lukt het wel aardig.
Met een kleine schroevendraaier duwde ik eerst flink in de zijkant van het sopje zodat het wat vastigheid kreeg, daarna met snelheid en flink wat kracht ineens het dopje eruit wippen.
Van de 32 dopjes (2 ramen) kreeg ik er 3 zo niet los. Hier heb ik een schroefje ingedraaid en zo de dop eruit kunnen trekken. Na montage kun je die dopjes achter de gordijnen terugplaatsen of je kan een zakje nieuwe kopen.

Eenmaal alle dopjes en schroeven verwijderd, het raam bleef gelukkig hangen, het frame losgehaald.
Dan kun je de rol verwijderen door het losmaken van de twee schroeven bij het klemmetje.
Het doek kun je nu uit de rail verwijderen.
Het kapotte deel van het doek heb ik langs een lat weggesneden, smal dubbelzijdig tape op het randje geplakt, scherpe vouw in het doek gemaakt, de oude pees in de vouw gelegd en het dubbelzijdige tape vastgeplakt.
Daarna het doek met de pees weer in de rail geschoven.
De veer van de rol ca. 8 keer opgewonden alvorens de rol weer terug te plaatsen.
Klemmetjes weer vast, frame tegen het ramen en de boel weer vastschroeven en dopjes er weer in.

Totaal ca. 1,5 uur werk voor twee ramen. Als je eenmaal weet hoe je het aanpakt kan het nog een stuk sneller.

Heel verhaal, maar wellicht hebben anderen hier iets aan :P
Bijlagen
IMG_20230102_161255.jpg
IMG_20230102_161255.jpg (150.11 KiB) 521 keer bekeken
IMG_20230102_165605.jpg
IMG_20230102_165605.jpg (131.52 KiB) 521 keer bekeken
IMG_20230102_161320.jpg
IMG_20230102_161320.jpg (161.32 KiB) 521 keer bekeken
Roller Team Granduca Garage P uit 2004 - Ford Transit
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Seitz zijraam demontage



Bericht door myway »

Nu nog ff goed in de gaten houden of het niet lekt.
Door het losmaken kan het zijn dat de kit niet meer goed afdicht.
Gebruikersavatar
intereric
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 15 dec 2021, 12:55
Contacteer:

Re: Seitz zijraam demontage



Bericht door intereric »

Dank voor de tip.
Bij 1 raam kwamen er idd 3 druppels naar binnen. Hopelijk zit de boel weer dicht nu het binnenwerk er weer op zit.
Ga binnenkort toch de hele buitenkant eens langs met een kitspuit. Merk dat water wat tussen de wand en de bumper doorloopt toch ook in de onderkant van de zijpanelen trekt/nat maakt.
Beetje vreemde eigenlijk dat ze er vanaf de bouw af niet een soort druiprandje maken. Ga dit wellicht zelf maar rondom maken, gewoon een extra verticale alu strip bij de onderzijde van de panelen monteren en die iets naar onderen uit laten steken. Optioneel zijn ook de bumpers af te kitten, maar wat ik zo hoorde is dit niet gebruikelijk.
Roller Team Granduca Garage P uit 2004 - Ford Transit
roma
Berichten: 4564
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Seitz zijraam demontage



Bericht door roma »

Geen bevestigingskit gebruiken, maar afdichtkit.

En dopjes: https://www.hornbach.nl/c/ijzerwaren/sc ... pen/S4675/
Plaats reactie