de Truma Combi 4 en het gasfilter
- Sandor Gora
- Berichten: 1715
- Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
- Locatie: Vlaardingen
de Truma Combi 4 en het gasfilter
Van de week, op een dagje uit, weigert de Truma Combi 4 op te starten. Na de klik is het uit met de pret.
Thuis eerst de morseseinen uitlezen. Die geven code 212, dat is gastoevoer of elektronica.
Nou vind ik elektronica weer een verhaal apart, laat ik eerst het gas eens nagaan; de kookvlammen zijn ook matiger dan voorheen.
De hoofdknop van de boiler/kachel staat goed, de gasflesknop is open en de dampgasfles is vol met LPG. Voor de zekerheid toch even een gewone propaanfles aansluiten. Geen verbetering. Heb ik dan een probleem met de drukregelaar of met het LPG-filter?
Dit keer laat het filter zich gelukkig wel openen (viewtopic.php?f=3&t=8461377&hilit=gasfilter+open). Hmmm, er zit vloeistof in het deksel en het filter oogt schoon, maar is wel nat. Deksel schoongeveegd met een keukenpapiertje en zonder filter erin teruggezet. En jawel! De Truma heeft er weer zin in!
Dan het filter in een potje met wasbenzine. Na een uurtje is de schone benzine veranderd in een troebel geheel. Laten drogen en met een bus “gebakken lucht” nagespoten. Dan het filter weer teruggeplaatst en heus: de Truma wil het nog steeds doen!
Ik ben heel tevreden vandaag.
ps.: het kan zijn dat dat filter in de loop der jaren verstopt is geraakt, maar we hebben onlangs in Denemarken LPG getankt bij een klein station. Misschien is dat geen zuivere koffie (ehh LPG) geweest.
Thuis eerst de morseseinen uitlezen. Die geven code 212, dat is gastoevoer of elektronica.
Nou vind ik elektronica weer een verhaal apart, laat ik eerst het gas eens nagaan; de kookvlammen zijn ook matiger dan voorheen.
De hoofdknop van de boiler/kachel staat goed, de gasflesknop is open en de dampgasfles is vol met LPG. Voor de zekerheid toch even een gewone propaanfles aansluiten. Geen verbetering. Heb ik dan een probleem met de drukregelaar of met het LPG-filter?
Dit keer laat het filter zich gelukkig wel openen (viewtopic.php?f=3&t=8461377&hilit=gasfilter+open). Hmmm, er zit vloeistof in het deksel en het filter oogt schoon, maar is wel nat. Deksel schoongeveegd met een keukenpapiertje en zonder filter erin teruggezet. En jawel! De Truma heeft er weer zin in!
Dan het filter in een potje met wasbenzine. Na een uurtje is de schone benzine veranderd in een troebel geheel. Laten drogen en met een bus “gebakken lucht” nagespoten. Dan het filter weer teruggeplaatst en heus: de Truma wil het nog steeds doen!
Ik ben heel tevreden vandaag.
ps.: het kan zijn dat dat filter in de loop der jaren verstopt is geraakt, maar we hebben onlangs in Denemarken LPG getankt bij een klein station. Misschien is dat geen zuivere koffie (ehh LPG) geweest.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
- Marco Polo
- Berichten: 27413
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: de Truma Combi 4 en het gasfilter
Elk jaar zit er wel wat drab in de filters bij ons.
Verbruiken tussen de 130 en 150 liter LPG per jaar.
Verbruiken tussen de 130 en 150 liter LPG per jaar.
- the kapitein
- Berichten: 331
- Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00
Re: de Truma Combi 4 en het gasfilter
In mijn lpg auto zit ook elke keer als ik het filter vervang die zwarte vloeistof. Lijkt een beetje op ruwe aardolie.
Ik mijn camper zit zo'n filter niet. Misschien toch maar eens doen.
Marco.
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Ik mijn camper zit zo'n filter niet. Misschien toch maar eens doen.
Marco.
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Re: de Truma Combi 4 en het gasfilter
vanaf de gasfles gezien, zit dit filter voor of na de drukregelaar?
ik heb me altijd voorgenomen om er een te plaatsen als ik overtuigd zou worden van het nut en hierdoor ben ik dat.
ik heb me altijd voorgenomen om er een te plaatsen als ik overtuigd zou worden van het nut en hierdoor ben ik dat.
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal
Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
- Marco Polo
- Berichten: 27413
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: de Truma Combi 4 en het gasfilter
Het is bij de Truma regelaars ter bescherming van het reduceer
Dus ervoor.
Dus ervoor.
- Sandor Gora
- Berichten: 1715
- Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
- Locatie: Vlaardingen
Re: de Truma Combi 4 en het gasfilter
Bij mij zit het filter (Certools) na de drukregelaar (Gok), dat zat al zo bij aankoop.
Volgend jaar is de drukregelaar aan vervanging toe, dan zal ik me laten adviseren door de werkplaats.
Volgend jaar is de drukregelaar aan vervanging toe, dan zal ik me laten adviseren door de werkplaats.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
- Marco Polo
- Berichten: 27413
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: de Truma Combi 4 en het gasfilter
Da's is een filter wat ontworpen is voor het filteren van heftruckbrandstof direct na de wisselfles.
Bedoeld voor vaste stoffen uit vloeibaar gas te filteren.
Degenen die je reduceer beschermen worden strak voor het reduceer gemonteerd.
Als de olieachtige troep hier al zit betekent dat je hele reduceer ook vol zit met die troep.
En daar gaat ie over het algemeen van kapot.
Bedoeld voor vaste stoffen uit vloeibaar gas te filteren.
Degenen die je reduceer beschermen worden strak voor het reduceer gemonteerd.
Als de olieachtige troep hier al zit betekent dat je hele reduceer ook vol zit met die troep.
En daar gaat ie over het algemeen van kapot.
Laatst gewijzigd door Marco Polo op zo 04 aug 2019, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: de Truma Combi 4 en het gasfilter
En als je nu die oranje slang vervangt door een zwarte hogedruk live-time slang ben je van die troep in je filter verlost.
Het is de weekmaker in de slang die oplost door het gas en in je filter beland.
Het is de weekmaker in de slang die oplost door het gas en in je filter beland.
-
- Berichten: 211
- Lid geworden op: za 11 aug 2012, 18:21
Re: de Truma Combi 4 en het gasfilter
Olie dat van de slangen komt????????????????
Raar dat er dan olieachtig spul uit de fles komt als je een tiental liter gas laat ontsnappen met de fles ondersteboven te houden, hier komt voor het vullen geen oranje slang bij te pas.
Dit is dus totale onzin, de hoeveelheid olie die je telkens in het potje vind is trouwens teveel om van de oranje slangen te komen, van de slangen zou na een jaar niet veel meer overblijven.
Er zijn inmiddels tal van artikels te vinden waar men uitlegt en duiding geeft over dit probleem.
Raar dat er dan olieachtig spul uit de fles komt als je een tiental liter gas laat ontsnappen met de fles ondersteboven te houden, hier komt voor het vullen geen oranje slang bij te pas.
Dit is dus totale onzin, de hoeveelheid olie die je telkens in het potje vind is trouwens teveel om van de oranje slangen te komen, van de slangen zou na een jaar niet veel meer overblijven.
Er zijn inmiddels tal van artikels te vinden waar men uitlegt en duiding geeft over dit probleem.
- Sandor Gora
- Berichten: 1715
- Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
- Locatie: Vlaardingen
Re: de Truma Combi 4 en het gasfilter
@ Marco: vooralsnog zat het probleem in het filter, niet in de drukregelaar.
die laatste mag volgend jaar met een vol buikje van z'n rust gaan genieten...
die laatste mag volgend jaar met een vol buikje van z'n rust gaan genieten...
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Re: de Truma Combi 4 en het gasfilter
Ik heb een neopreenkabel met een bocht onder de solarregelaar, daar hangt met enige regelmaat een druppel van die zelfde olie aan.
Het is dus niet zo vreemd.
Het is dus niet zo vreemd.
Re: de Truma Combi 4 en het gasfilter
waar zit het gasfilter?
Ik gebruik geen LPG maar de normale gasflessen.
ik heb een knaus Sun TI650
Ik gebruik geen LPG maar de normale gasflessen.
ik heb een knaus Sun TI650
- Marco Polo
- Berichten: 27413
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: de Truma Combi 4 en het gasfilter
Je hebt 2 varianten.
Dat PLA filter wat Sandor gebruikt.
Die is meer voor vaste deeltjes.
Kan na het reduceer gebruikt worden om verstoppingen in je sproeiers te voorkomen.
(Vraag is even waar je vaste vervuiling vandaan krijgt?)
De andere zijn Truma gasfilter (pads of insteek element) die je voor het reduceer plaatst.
Deze zijn bedoeld om olieachtige troep die meekomt uit fles of HD slangen af te vangen.
Die moet je dan jaarlijks een keer openmaken en checken op vervuiling.
Meer voor LPG.
Dat PLA filter wat Sandor gebruikt.
Die is meer voor vaste deeltjes.
Kan na het reduceer gebruikt worden om verstoppingen in je sproeiers te voorkomen.
(Vraag is even waar je vaste vervuiling vandaan krijgt?)
De andere zijn Truma gasfilter (pads of insteek element) die je voor het reduceer plaatst.
Deze zijn bedoeld om olieachtige troep die meekomt uit fles of HD slangen af te vangen.
Die moet je dan jaarlijks een keer openmaken en checken op vervuiling.
Meer voor LPG.
Re: de Truma Combi 4 en het gasfilter
Ik heb het truma filter voor lpg direct na de fles gemonteerd
Ook voor het vullen van de tank heb ik een adapter met filter, of het werkt ij het vullen geen idee maar alle beetjes helpen
Ook voor het vullen van de tank heb ik een adapter met filter, of het werkt ij het vullen geen idee maar alle beetjes helpen