Lekkage gootsteen afvoer

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Lekkage gootsteen afvoer



Bericht door macfocus »

We hadden van de week lekkage. Ik zag opeens zeepsop uit een hoek van de camper lopen..... :bang:
Gelukkig stonden we vrij scheef en sta ik buiten terwijl mijn ega de stop uit de gootsteen trekt en zie ik het dus. Blijkt dat de afvoerpijp los was geschoten in het keukenkastje.

Waardeloze constructie, want zit gewoon los.
Het gaat om zwarte afvoer pijp van ongeveer 25 à 30 mm diameter. Een t stuk zit gewoon los op de vertikale pijp (waarbij het t-stuk dan ok nog de grootste maat is ) en de pijp naar beneden schuift daar gewoon in.
Die was dus los, dus de hele inhoud van de spoelbak lag in 2 kastjes....

Vraag, die zwarte pijp, moet dat / kan dat niet gelijmd worden?
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8483
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Lekkage gootsteen afvoer



Bericht door EasyBee »

Wij hadden een hele tijd geleden (een jaar of 5) het zelfde probleem. De staande pijp naar beneden was los geschoten. Ik kon hem er zo weer inschuiven en zat in het buitenland met de zelfde uitdaging. Het kan ongetwijfeld gelijmd worden. Waarschijnlijk met de zelfde lijm waarmee je grijze PVC pijp aan elkaar lijmt. Die had ik daar uiteraard niet bij de hand. Ik heb ze weer in elkaar geschoven zoals afgeleverd en simpelweg ductape er om gedaan. Zit al jaren op zijn plek. En als het ooit uit elkaar moet vanwege een verstopping of wat dan ook is het simpelweg ductape er af en uit elkaar halen. Dat gaat je met verlijmen niet lukken. Ik laat het zo. Niemand die het ziet of er last van heeft.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Lekkage gootsteen afvoer



Bericht door Marinus »

Die zwarte pijp is gemaakt van polypropyleen (PP)
PP kan je niet lijmen maar is wel een beetje elastisch.
De beste oplossing is om er een slangklem op te zetten.
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Lekkage gootsteen afvoer



Bericht door Arie55 »

Het sifon ziet eruit als het zwarte onderdeel op de foto. Hierin zitten de tyleenbuizen ingeschoven. Tyleen laat zich niet lijmen en zeker niet met pvc lijm! Als het bij de leiding lekt er terug induwen. Blijft het daar lekken wikkel er dan vulcaniseerbare tape omheen om de pijp en duw dan de leiding in het sifon. We hadden laatst een 'tip' draadje hierover viewtopic.php?f=3&t=8468347&hilit=tape+tip. Je kan die tape bij de action voor weinig verkrijgen. Er staat op de verpakking dat het geen kleeflaag heeft. Die is het. Tape uitrekken en dan om de pijp wikkelen. Dan kan je nog een wikkeling om de naad doen als het gemonteerd is.

2) het kan ook lekken tussen de gootsteen en sifon. Tussen de twee ligt een rubberen ring. Schroef het binnenste stuk eruit. Inspecteer van het uitgeschroefde deel of de bovenrand ervan gekraakt is. De scheur zit meestal net onder die rand. Je kan proberen het te lijmen. Ik heb het met secondenlijm geprobeert, brak weer af. Ingeschroefd en geheel rechts een geprint exemplaar. Als je een printer hebt, email even dan stuur ik je de stl file. Een geheel nieuwe sifon set kost iets van 10-12 euro.

ohw en vergeet die ring, die is ergens anders voor bedoelt (douche bak die daar terplekke afgebrokkeld is)

Arie
Bijlagen
Dsc01730.jpg
Dsc01730.jpg (54.39 KiB) 1544 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Lekkage gootsteen afvoer



Bericht door macfocus »

Dank allen,

Er zit nu idd wat ducttape omheen en als ik thuis ben zal ik eens wat van die vulkaniseertape scoren. Voor nu lekt het niet.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Lekkage gootsteen afvoer



Bericht door myway »

Jaja dat systeem is lekker handig, maar dan alleen voor de bouwer van de camper.
Flap flap en het afvoer systeem zit in elkaar, lekker snel.
Veel beter is natuurlijk een systeem met slang en klemmen maar ja dat kost veel meer tijd om het te monteren.
Tape er omheen draaien is vaak niet mogelijk.
De buis moet een stukje eruit kunnen om los te schieten.
Kijk eens of je die beweging van de aansluitingen kunt voorkomen.
Plaats reactie