Fiat Ducato 1.9TD motorstoring: ontluchting probleem?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 949
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Fiat Ducato 1.9TD motorstoring: ontluchting probleem?



Bericht door Duco »

(Titel aangepast)

Het was feest vandaag, voor vertrek de auto een grote beurt laten geven. Nieuwe olie, filters en distributie. Nu moest ik NL nog niet uit op een klaverblad van de 5e naar de 3e terugschakelen en met het intrappen van de koppeling viel de hele motor stil. Uiteraard in de versnelling uit laten rollen in de hoop dat hij weer zou starten maar helaas. Eenmaal onder aan de afrit op de vluchtstrook geprobeerd te starten en de motor sloeg zowaar weer aan. Om vervolgens bij iedere x dat de snelheid eruit ging weer af te slaan. Op de parkeerplaats het relais los gehaald, contacten nagekeken, schoongemaakt en opnieuw gemonteerd. Zie ik dat het dieselfilter nat is en waarschijnlijk iets lekt maar lijkt me niet de oorzaak van het probleem. Toen zag ik dat 1 van de 2 aansluitingen op het brandstoffilter gebroken was. De draden zijn te strak gemonteerd. Daar betaal je dan een garage voor... Gelukkig niet voor 1 gat te vangen en nieuwe aansluiting gemaakt. Nu lijkt het probleem verholpen alleen loopt hij nu te langzaam stationair. De grote vraag naar dit lange verhaal is nu hoe verhoog ik het stationair toerental?
Laatst gewijzigd door Duco op zo 28 jul 2019, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Meine
Berichten: 4748
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Afslaan Ducato 1.9td



Bericht door Meine »

De aanslag van de gashefboom waar de gaskabel aan zit een kwart slag inschroeven.
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 949
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Afslaan Fiat Ducato 1.9TD



Bericht door Duco »

Net bij fiat garage in Caen geweest. Had over 14 dagen wel even tijd. Ik zeg is er nou echt niet een monteur die even kan kijken? Vraagt hij de werkplaats chef telefonisch of ze wat kunnen betekenen, moet ie mij vragen welk type Ducato, ik zeg 1.9td van 1994 werkplaats chef gelijk boos op hem dat hij dat niet eerder heeft gevraagd want zulke oude auto’s repareren ze niet.

Tot zover de Fiat Professional Dealer service.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 949
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Afslaan Fiat Ducato 1.9TD



Bericht door Duco »

De auto wat sneller stationair gezet, draait mooi maar op het moment dat je stukje hebt gereden slaat hij weer af. Onderweg als hij zwaar moet trekken houdt hij ook zomaar op net of er geen brandstof is. Op de vluchtstrook even wachten dan start hij weer. Iemand een idee?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2431
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Afslaan Fiat Ducato 1.9TD



Bericht door pepon »

Is hij goed ontlucht?

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Dave Nada
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 22 nov 2013, 16:00

Re: Afslaan Fiat Ducato 1.9TD



Bericht door Dave Nada »

Een lekkend filter kan ook lucht aanzuigen.
Wij hebben precies het zelfde gehad met ons fordje. Naar de dealer voor distributie en gelijk olie en dieselfilter laten vervangen.
Na ophalen zouden we na twee dagen op vakantie. Plas olie onder de auto. Naar de dealer die het oliefilter nog een slag heeft gegeven, en toen op vakantie. Paar honderd kilometer gereden. geslapen en de volgende dag 100 meter rijden en slaat af. Weer een plas olie alleen nu samen met diesel. Afgesleept en bij een duitse dealer nieuw diesel filter en olie filter gemonteerd. Deze rekening is naar de nederlandse dealer gestuurd.

Groetjes,
Dave Nada
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 949
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Afslaan Fiat Ducato 1.9TD



Bericht door Duco »

Zat zelf ook aan lucht te denken, nu bij een andere fiat garage die zegt zet maar op vrachtwagen naar Nederland, kan er niks aan doen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 949
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Afslaan Fiat Ducato 1.9TD



Bericht door Duco »

Net de ontluchtingsschroef op het filter losgedraaid, hier komt met draaiende motor geen diesel uit klopt dit?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dave Nada
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 22 nov 2013, 16:00

Re: Afslaan Fiat Ducato 1.9TD



Bericht door Dave Nada »

Bij mij kan je niet (makkelijk) ontluchten. Er zit niet een pompje onder zoals bij vrachtwagens.
Als je brandstof pomp in de tank zit schijnt het wel makkelijker te gaan.
Maar ik heb hier verder geen verstand van.

Kan je niet naar een andere garage rijden om secondopinion?

Succes,
Dave Nada
Boulange
Berichten: 126
Lid geworden op: za 12 feb 2011, 21:15

Re: Afslaan Fiat Ducato 1.9TD



Bericht door Boulange »

Als ie eenmaal loopt is ie ontlucht .

Het is gekomen na gedoe met het dieselfilter.
Dus of valse lucht, verkeerd gemonteerd filter, of misschien een stuk opvoerpompje ? (In wat voor vorm ie die ook heeft)

Start ie dan wel weer snel, of moet je even doorstarten ?
Beware ! ! ! This user posts under influence ! ! !
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 949
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Afslaan Fiat Ducato 1.9TD



Bericht door Duco »

Moet doorstarten, volgas en dan pakt ie weer. Ontluchtingsschroef los gehad, komt geen brandstof uit maar start nu weer vlot zonder gas te geven. Geeft hoop maar geen idee of dit het probleem verholpen heeft.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 949
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Fiat Ducato 1.9TD motorstoring (ontluchting probleem?)



Bericht door Duco »

Vanmorgen weer minder starten, voor de zekerheid wartels van de verstuivers slag losgedraaid, komt brandstof uit. Auto slaat na stukje gereden te hebben nog steeds af voor stoplicht of rotonde maar start wel weer. Loopt ook goed stationair na start. Alleen naar stukje gereden te hebben dus niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51290
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato 1.9TD motorstoring (ontluchting probleem?)



Bericht door Kroppie »

soms ligt het aan de brandstofopvoerpomp, ziet er bij die types dacht ik uit als een ouderwetse benzinepomp, zit een handeltje onderop, als je dat handeltje VOOR het starten aantal keren op en neer beweegt, start ie dan wel?, want ook die dingen slijten en gaan wel eens stuk

soms kun je het hendeltje heel licht en maar een klein stukje bewegen, dan staat de pomp op de nok, dan heel kort tikje met de startmotor geven en weer proberen.

ontluchtschroef openen met draaiende motor heeft geen zin, dan kan ie alleen maar lucht zuigen!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 949
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Fiat Ducato 1.9TD motorstoring (ontluchting probleem?)



Bericht door Duco »

Dat van dat lucht aanzuigen kwam ik ook achter hij hield er al vrij vlot mee op, vandaar de wartels los gehad. Opvoerpomp nergens kunnen vinden, zal morgen nog een x kijken. Hij start smorgens wel maar niet vlot en moet volgas geven.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie