Electrolux RM 4401: alleen het vriesvak koelt

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
vweetje
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 18 jun 2006, 23:56

Re: Electrolux RM 4401 alleen vriesvak koelt



Bericht door vweetje »

javanes schreef:
vr 09 aug 2019, 16:17
Ik heb bij verbrandingsgas uitgang aan de achterkant een gat gemaakt en dit rooster geplaatst.

rooster.jpg
Dat zou inderdaad ook nog een optie zijn :thumbup:
Maar voorlopig laat ik het nog even zo
Laatst gewijzigd door vweetje op vr 09 aug 2019, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Vweetje (Inmiddels Hymer B584)
vweetje
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 18 jun 2006, 23:56

Re: Electrolux RM 4401 alleen vriesvak koelt



Bericht door vweetje »

Kroppie schreef:
vr 09 aug 2019, 16:26
ik zou op die koelpasta geen folie plakken, die pasta is er voor om een goed contact te verkrijgen tussen buis en koelplaat, en een laag folie isoleert weer wat dus vermindering van warmte overdracht, en om smeerboel bij een volgende demontage te voorkomen?, als je het goed gedaan hebt hoef je het nooit meer te doen toch?.

jos
Heb het hier met de man van Dometic over gehad en was volgens hem geen probleem dat dunne laagje folie.
Origineel zat het er dus ook op.
En gezien de temperatuur die ik nu haal zoals ik omschreef, lijkt dat folie geen probleem.
En inderdaad de blokken zullen er waarschijnlijk niet meer af hoeven
Groeten Vweetje (Inmiddels Hymer B584)
Honk
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 05 aug 2019, 12:39

Re: Electrolux RM 4401 alleen vriesvak koelt



Bericht door Honk »

Ik heb ook een heeele oude Electrolux koelkast en was vorig jaar niet met vakantie geweest. Dus dit jaar wat huiverig of hij het nog wel zou doen. We hadden al eens eerder problemen gehad om het bier koud te krijgen ;-)
Thuis een paar dagen op de 220 Volt gehad en hij werd niet kouder dan 30 graad (stand 7). Wel werd ook de kookplaat erboven erg warm dus hij had het er moeilijk mee.
Toen inderdaad via internet een tip gevolgd en hem op stand 2 gezet.. Ziedaar het wonder geschiedde. De koelkast werd zomaar 10 graad en hij heeft de hele vakantie op 10 graad bij stand 2 gestaan.
Vraag niet hoe het kan maar geniet ervan ...

Het zal ongetwijfeld niet voor iedereen een oplossing zijn maar bij mij werkte het.
O ja... Wel vullen met water en blikjes en zo als een soort buffer om de buitentemperatuur verschillen een beetje op te vangen helpt ook.
vweetje
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 18 jun 2006, 23:56

Re: Electrolux RM 4401 alleen vriesvak koelt



Bericht door vweetje »

Honk schreef:
di 13 aug 2019, 15:18
Ik heb ook een heeele oude Electrolux koelkast en was vorig jaar niet met vakantie geweest. Dus dit jaar wat huiverig of hij het nog wel zou doen. We hadden al eens eerder problemen gehad om het bier koud te krijgen ;-)
Thuis een paar dagen op de 220 Volt gehad en hij werd niet kouder dan 30 graad (stand 7). Wel werd ook de kookplaat erboven erg warm dus hij had het er moeilijk mee.
Toen inderdaad via internet een tip gevolgd en hem op stand 2 gezet.. Ziedaar het wonder geschiedde. De koelkast werd zomaar 10 graad en hij heeft de hele vakantie op 10 graad bij stand 2 gestaan.
Vraag niet hoe het kan maar geniet ervan ...

Het zal ongetwijfeld niet voor iedereen een oplossing zijn maar bij mij werkte het.
O ja... Wel vullen met water en blikjes en zo als een soort buffer om de buitentemperatuur verschillen een beetje op te vangen helpt ook.
Persoonlijk zou ik 10 graden te warm vinden voor mijn koelkast.
En de op de kop zet truc zou ik aanbevelen,bij mij heeft het erg goed geholpen.
Groeten Vweetje (Inmiddels Hymer B584)
Honk
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 05 aug 2019, 12:39

Re: Electrolux RM 4401 alleen vriesvak koelt



Bericht door Honk »

Kouder dan 10 graad is voor het bier niet goed. Maar ik begrijp wat je bedoelt. Ik had ook een extra electrische koelbox meegenomen. Voor de zekerheid. Maar die werd ook niet kouder dan 10 graad.
Ik heb de temperatuur in de vriesruimte niet gemeten. Die zal wel kouder geweest zijn.
Henk
wouthazel
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 26 jan 2015, 20:59
Locatie: Deventer

Re: Electrolux RM 4401 alleen vriesvak koelt



Bericht door wouthazel »

Deze week na aanleiding van dit draadjes nieuwe koelpasta opgebracht. Koelkast aan, op gas, en binnen een uurtje van +20 naar +9 graad :thumbup: :thumbup: :thumbup: . Twee tobbetjes koelpasta van 20 gram, totale kosten 11.00 euro en half uurtje werk........geen garantie dat dit bij iedereen dezelfde oplossing is, maar voorlopig bij mij een positieve verbetering..
hobbyhup
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 13 mar 2016, 20:12

Re: Electrolux RM 4401 alleen vriesvak koelt



Bericht door hobbyhup »

Peter LMC schreef:
do 01 aug 2019, 17:47
hobbyhup schreef:
ma 29 jul 2019, 11:29
Had hier hetzelfde euvel en vond een lijst met temp/koelkast standen. En inderdaad, op stand 1 op 230 V werd de koeling beter. Misschien al geprobeerd maar hierbij...
Hier werkte het wel. Hogere stand betekent ook meer warmte achter de koelkast die deze met flink warm weer en bv. ook nog de zon op het ventilatierooster niet meer kwijt kan. Absorptiekoelkasten werken gewoon minder goed boven 30 graden maar wel heerlijk stil!

Even terug komend op dit overzicht voor 230 volt koelen.
Ik heb het de laatste dagen geprobeerd maar bij mijn 4401 is dit niet het geval.
Op 1 wordt het maar + 12 koelkast.
Op 7 wordt het wel - 4 in de koelkast.
Net zoals bij de koelkast thuis in de keuken.
Dus. Lijst je klopt niet....
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Electrolux RM 4401: alleen het vriesvak koelt



Bericht door bupozaanstad »

Even een oud topic omhoog schoppen, vandaag heb ik ook het koelblok uit de koelkast gehaald omdat hij niet echt koud meer werd. Het vriesvak werd min 12 maar de koelkast werd niet meer kouder dan 14 graden bij een buiten temperatuur van 30 graden. Bij een koele nacht in de Alpen zakte de koelkast temperatuur nog wel naar een graad of 5 maar bij de stijgende buiten temperatuur steeg de koelkast mee. Wat ooit koelpasta was zag er nu uit als uitgekauwde kauwgum en was hart en broos dus de boel goed schoongemaakt en verse koelpasta ( witte ) aangebracht op de koelbuis na alles goed te hebben schoongemaakt, eerst met een afbreekmesje het ergste er af gesneden en daarna met een brillo zeepsponsje. Nu staat de kast te testen en ik hoop dat hij weer een stuk kouder gaat worden.

Het koelblok met de vergane koelpasta.
Bijlagen
koelblok_resize.jpg
koelblok_resize.jpg (115.34 KiB) 147 keer bekeken
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Plaats reactie