Doorhangen fietsendrager

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Doorhangen fietsendrager



Bericht door isoplus »

Maar goed, zoals Hermes de zaak heeft laten verstevigen zo zou het ding eigenlijk door de leverancier afgeleverd moeten worden.
Kost weinig meer maar maakt het ding een stuk betrouwbaarder.
Wat betreft twee elektrische fietsen op de trekhaak, dat gaat perfect mits je de juiste drager koopt en dat is dus niet de lichtste.
Ik heb 7.000 km gereden met de fietsen op de trekhaak drager van een bekend Duits merk, we laten zelfs de accu op de fietsen zitten.
Zelfs op de gravelwegen langs de Portugese westkust met af en toe flinke gaten en hobbels geen enkel probleem.
Mij beviel niet het geklooi van de fietsen telkens af te moeten nemen als ik in het gashok of bij de stoelen moest.
Ik heb dus na lang zoeken een mooie triangel drager gekocht bij René uit België ( www.vannbike.com) een man die weet waar hij over praat en zelf ook een buscamper rijdt.
Op die triangel heb ik een trekhaakkogel en daarop zit weer gewoon mijn Duitse fietsenrek, dat scheelde de aanschaf van een ander rek.
Dat gaat prima, ook het Duitse rek is met een spanbandje gezekerd aan de triangel juist om de klappen bij hobbelen op te vangen.
Ik had het plan om goten te maken zoals Paul omdat het hele spul dan wat korter wordt, maar dan kan ik het rek niet meer op andere auto's plaatsen dus daar wacht ik nog even mee.
Inmiddels met deze opstelling ook al weer 3000 km gereden, probleemloos.
Je kunt gerust een rek aan de achterwand van een camper hangen mits je de aanbevelingen van bouwer volgt, dat is dus niet de dealer of agent.
De meeste Hymers bijvoorbeeld kunnen goed een fietsenrek op de achterwand verdragen mits je de door Hymer aanbevolen montage volgt.
Ik kan mij voorstellen dat andere fabrikanten daar toch ook hun idee over hebben.
DSC08299triangel van n bike.JPG
DSC08299triangel van n bike.JPG (81.39 KiB) 1232 keer bekeken
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Doorhangen fietsendrager



Bericht door gjvonk »

Tsja, zo'n constructie als Isoplus heeft is wel erg degelijk en zoiets bedoelde ik ook (Paul B heeft ook zo iets gemaakt geloof ik): het gewicht en de dynamische krachten worden rechtstreeks op de D-stijlen overgebracht en daardoor veel beter verdeeld. Daardoor kan het fietsdrager deel zelf ook sterker.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Doorhangen fietsendrager



Bericht door isoplus »

Paul B. heeft inderdaad iets dergelijks gemaakt en nog wel van staal daardoor heeft hij wat minder versterkingen hoeven maken.
Mijn triangel is geheel van aluminium en kan ik alleen van de Ducato afhalen, ik schat dat het ding 18 kg weegt (niet gewogen).
Ik ben een oude kerel dus erg zwaar tillen gaat een beetje over :wink:
Twee borgringen verwijderen en dan twee scharnierpennen verwijderen, alles terwijl de triangel in rijstand staat, dan de sluiting losnemen en ik pak het hele ding van de Ducato af, nou ja, vergeten het snoer los te nemen sta ik met dat rek in mijn handen en heb ik toch nog hulp nodig :cheers:
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Doorhangen fietsendrager



Bericht door gjvonk »

mooi hoor

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Doorhangen fietsendrager



Bericht door PaulBng »

Ik denk dat de triangel met toebehoren 25kg weegt.
Als ie al eraf moet, til ik hem makkelijk.
Wij zijn er bijzonder tevreden mee. Het enige wat ik nog even in de gaten hou zijn de twee alu balkjes waar de goten op zitten.
Zonder fietsen, kan ik het rek met de goten opklappen.


Afbeelding
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Doorhangen fietsendrager



Bericht door jaap van duijn »

@Ron,

Nou dat is weer kort door de bocht, ook mij overkomt iets net zoals ieder ander.
We laten de -toen caravan - jaarlijks onderhoud plegen en Bovag keuren, reden met caravan toch wel 10-1600 k m per jaar.
Komen we van de dealer terug, in garage = 39km, gaan we volgend weekend weg na 200 meter loop rechter wiel met tommel
en al er af in de eerste rechter bocht met 2km snelheid. Echt schrikken, dealer staat met schaamrood en wij de beef, afsleper en ANWB helpen ons keurig en alles kwam , goed.
Dus ook mij kan iets gebeuren.
Eigenlijk begrijp ik de sneer niet helemaal, en denk er over om mij in toekomst dan maar van comment en dacht aanvulling te onthouden en U lekker Uw gang laten gaan, schijnbaar vind U opbouwende kritiek een belediging naar Uw kant, jammer was geen opzet.
De groeten Jaap van Duijn
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2431
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Doorhangen fietsendrager



Bericht door pepon »

Was van mij ook geen opzet, kan alleen niet tegen belerende en verwijtende toontjes, sorry hoor.
Ligt helemaal aan mij.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
myway
Berichten: 15526
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Doorhangen fietsendrager



Bericht door myway »

Even voor de goede orde, er wordt in verschillende berichten gesproken dat het rek van TS een Fiamma rek zou zijn.
Dat is niet juist, de getoonde drager is een omnibike de voorloper van Thule.

De drager bestaat nog steeds
https://www.dewitschijndel.nl/thule-spo ... sendrager/
Kijk maar eens naar de specificaties over gewicht.
Dit rek is de lichtste uitvoering die geleverd wordt, als je meerdan twee fietsen wil gaan vervoeren zou ik een zwaardere uitvoering kiezen, daar zijn er twee van.

Ook de oudere Thule lift had nog al eens het probleem dat de zaak doorboog, maar die is een jaar of twee heel veel verbeterd.

Overigens is het niet zo dat Fiamma dragers, als ze te zwaar belast worden, niet zouden doorbuigen.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Doorhangen fietsendrager



Bericht door gjvonk »

Daarmee zijn er aan mij 3 grote 'spelers' op fietsdrager gebied bekend: Eurocarry, Fiamma en Thule. Ik heb zelf 2 negatieve (doorbuig) ervaringen met Eurocarry...

Los daarvan denk ik dat oplossingen zoals van Paul en Isoplus verplicht zouden moeten worden: een veel vastere/stevigere verbinding tussen echt dragende (carosserie) delen en een fietsendrager verkleinen de risico's op afbreken / afvallen aanzienlijk. Een goed geïsoleerde 'kunststof volschuim' achterwand van een camperopbouw of een bestelwagen deur munten nou niet bepaald uit in draagvermogen en stevigheid...

Daarnaast zouden fietsendragers getest moeten worden op dynamische belastbaarheid, waarbij de afstand vanaf de achteras meegenomen wordt in de voorschriften. Op een kraan arm van een bouwkraan staat immers ook precies op welk punt van de arm welke maximale last gehesen mag worden: naarmate dat verder van de kraanmast of het kraanhuis verwijderd is, loopt die maximale last naar beneden.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Doorhangen fietsendrager



Bericht door Marco Polo »

Het punt waarmee de fietsendrager aan de achterwand vastzit is zijn vaste punt.
Vergelijkbaar met de mast van de kraan.
Door het uitbreiden van de drager zelf krijg je een ander krachtenspel op de drager.
Maar dit is niet echt gebruikelijk.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2431
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Doorhangen fietsendrager



Bericht door pepon »

Het is algemeen bekend dat een driehoek vormvaster is dan een rechthoek, zelfs met een zijde minder.
Dus met het maken van een diagonaal in een rechthoek (wat de fietsdrager in feite is) maak je twee driehoeken, dus vormvaster.

De triangel van Paulbing is ook in feite een driehoek.

Hermes heeft er ook driehoekjes in gemaakt, dat is dus de oplossing volgens mij "driehoeken". :)

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Brenda-vanessa
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 08 mar 2020, 11:19

Re: Doorhangen fietsendrager



Bericht door Brenda-vanessa »

Hoe kom ik aan een tekening van de constructie van de fietsendrager van Paul b?
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Doorhangen fietsendrager



Bericht door PaulBng »

Door het aan hem te vragen?
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Doorhangen fietsendrager



Bericht door PaulBng »

Maar om antwoord te geven...

Ik heb geen tekeningen.

In dit topic voorbeeld vind je alle details van twee versies van dit ontwerp. Foto's, gebruikte materialen, kwaliteit bouten etc.

Ik heb geen verstand van sterkte berekeningen, dus -behalve de twee alu balkjes waar de goten op zitten- heb ik alles ruim overgedemensioneerd. Kunnen vast wel 6 ebikes op staan Afbeelding

De stalen driehoek (twee kokers en een buis) heb ik door een kennis in elkaar laten lassen.
4 rvs afstandsbussen heeft Jos voor me laten maken.
De rest zelf gedaan.
Plaats reactie