Citroen Jumper (2003) valt spontaan stil na flink optrekken

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Jan 11963
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 06 okt 2017, 14:45

Citroen Jumper (2003) valt spontaan stil na flink optrekken



Bericht door Jan 11963 »

Beste leden,

Ik heb sinds kort het volgende probleem met mijn citroen Jumper buscamper 2003.
Bus heeft een Fiat Ducato motor 2.2 HDI model 2003.
Bij het flink belasten bij snel optrekken valt de motor regelmatig stil . lampjes op dashboard gaan branden.
Als je dan 2 minuten wacht start de motor weer zonder problemen .
Maar zodra je de motor weer flink belast valt hij weer stil.
Verstuivers zijn getest en deze zijn in orde .
Wie kent dit probleem ? En nog belangrijker wat er aan te doen.

Bij voorbaat dank Jan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Citroen Jumper 2003 valt spontaan stil na flink op trekken



Bericht door Kroppie »

bij flink optrekken, beweegt de motor veel in de motorsteunen, niet goede massa verbinding, losse stekker, draad die dan ergens sluiting maakt, beweeg/trek eens met draaiende motor fink aan de div draden in de motorruimte (wel voorzichtig, draaiende delen, geen halskettingen om en mouwen opgestroopt!)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
adamfryslan
Berichten: 557
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 15:33
Locatie: in de buurt van leeuwarden friesland

Re: Citroen Jumper 2003 valt spontaan stil na flink op trekken



Bericht door adamfryslan »

Ik heb ook zoiets gehad met mijn 2.8jtd van 2003. Bleek uiteindelijk in het elektronisch gaspedaal te zitten. hele gaspedaal unit laten vervangen(kon niet anders) nu alweer een paar duizend km zonder die problemen.
Misschien kan je hier iets mee.
Hymer 574 van 2003
ad & anne marie
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2426
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Citroen Jumper 2003 valt spontaan stil na flink op trekken



Bericht door pepon »

(wel voorzichtig, draaiende delen, geen halskettingen om en mouwen opgestroopt!)
Én indien van toepassing, trouwring(en) af.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Citroen Jumper (2003) valt spontaan stil na flink optrekken



Bericht door Bas vd laar »

Welke lampjes gaan branden? Gewoon de normale als wanneer je hem op contact zet of een storingslampje?
Als het de normale lampjes zijn kan het een vervuild brandstoffilter zijn, door vervuiling vult deze zich te langzaam en bij het vragen van meer vermogen trek je hem sneller leeg.
Ook kan de filter van de aanzuigbuis in je tank vervuild zijn door algen, hier zijn middeltjes voor te koop die je aan de brandstof kan toevogen, wanneer deze niet werken zul je het schoon moeten maken.
Begin eens met het brandstoffilter, kost 15 euro of zo en kun je er zo afdraaien. Vul deze tot de rand met diesel en draai hem er weer op en rijd een testrondje.
Gebruikersavatar
nico4sen
Berichten: 92
Lid geworden op: za 18 aug 2018, 21:07

Re: Citroen Jumper (2003) valt spontaan stil na flink optrekken



Bericht door nico4sen »

In aanvulling op Bas, het kan ook ademnood zijn, doordat de inlaat vrijwel dicht zit met vettigheid van de EGR. Heb ik met mijn Volvo S60 D5 gehad. Bij volle kracht vooruit ging hij in de noodloop. Dan heb je dus vrijwel geen vermogen meer...

Verstuurd vanaf mijn TA-1021 met Tapatalk

KiteFlupke
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44

Re: Citroen Jumper (2003) valt spontaan stil na flink optrekken



Bericht door KiteFlupke »

Zoals ik het lees valt bus stil bij vol vermogen en is hem de eerste 2 minuten niet meer te starten. Geeft dit enige fout meldingen?
Waarom zijn de injectoren getest? Start busje slecht?
Common rail sensor zou ik als eerste vervangen... (is een kwaal bij de 1.6HDI waar je als zot kunt achter zoeken)
Jan 11963
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 06 okt 2017, 14:45

Re: Citroen Jumper (2003) valt spontaan stil na flink optrekken



Bericht door Jan 11963 »

nico4sen schreef:
do 25 jul 2019, 8:51
In aanvulling op Bas, het kan ook ademnood zijn, doordat de inlaat vrijwel dicht zit met vettigheid van de EGR. Heb ik met mijn Volvo S60 D5 gehad. Bij volle kracht vooruit ging hij in de noodloop. Dan heb je dus vrijwel geen vermogen meer...

Verstuurd vanaf mijn TA-1021 met Tapatalk
Dank voor je reactie en tip. Maar de EGR is al gebypassed , dat had ik niet vermeld
Jan 11963
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 06 okt 2017, 14:45

Re: Citroen Jumper (2003) valt spontaan stil na flink optrekken



Bericht door Jan 11963 »

Bas vd laar schreef:
do 25 jul 2019, 0:27
Welke lampjes gaan branden? Gewoon de normale als wanneer je hem op contact zet of een storingslampje?
Als het de normale lampjes zijn kan het een vervuild brandstoffilter zijn, door vervuiling vult deze zich te langzaam en bij het vragen van meer vermogen trek je hem sneller leeg.
Ook kan de filter van de aanzuigbuis in je tank vervuild zijn door algen, hier zijn middeltjes voor te koop die je aan de brandstof kan toevogen, wanneer deze niet werken zul je het schoon moeten maken.
Begin eens met het brandstoffilter, kost 15 euro of zo en kun je er zo afdraaien. Vul deze tot de rand met diesel en draai hem er weer op en rijd een testrondje.
Brandstof filter is reeds vervangen 2 dagen geleden gr Jan
Jan 11963
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 06 okt 2017, 14:45

Re: Citroen Jumper (2003) valt spontaan stil na flink optrekken



Bericht door Jan 11963 »

KiteFlupke schreef:
do 25 jul 2019, 9:44
Zoals ik het lees valt bus stil bij vol vermogen en is hem de eerste 2 minuten niet meer te starten. Geeft dit enige fout meldingen?
Waarom zijn de injectoren getest? Start busje slecht?
Common rail sensor zou ik als eerste vervangen... (is een kwaal bij de 1.6HDI waar je als zot kunt achter zoeken)
Injectoren getest omdat ze dachten dat te mogelijk te veel retour zouden geven. Motor loopt verder als een zonnetje . Gr Jan
KiteFlupke
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44

Re: Citroen Jumper (2003) valt spontaan stil na flink optrekken



Bericht door KiteFlupke »

Van een slecht werkende EGR krijg je vermogen verlies en rook ontwikkeling, maar die is al onklaar gemaakt.

buiten dat injectoren te veel retour kunnen geven kan ook de drukregeling op de hoge druk pomp slecht werken wat ook te veel retour geeft.
(Maar bij u is dit ok gezien u motor stationair mooi loopt en vlot (koud) start.)

Je moet eens de werkplaats PC aanhangen en live de common rail druk meten. Desnoods ga je eens wat planken op de snelweg. Is het verschil tussen theoretisch en werkelijke common rail druk te hoog dan vervang je drukregeling hogedrukpomp en druksensor brandstof galerij common rail.

Maar ikzelf zou beginnen me druksensor common rail te vervangen. Minste werk :-)
Ook ja, toerental sensor, als die niet 100% werken kan je ook vieze kwalen krijgen, maar is meer slechte synchronisatie zever en niet aanslaan.
umpie30
Berichten: 1012
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel

Re: Citroen Jumper (2003) valt spontaan stil na flink optrekken



Bericht door umpie30 »

En wie gaat nou als eerste even het advies geven om de auto te laten uitlezen en kijken of er ook foutcodes aanwezig zijn ?
Of gaan we gewoon een gokrondje doen en maar allerlei
Onderdelen vervangen die het wel eens zouden kunnen zijn
Als ik dat in de werkplaats doe en uiteindelijk het probleem heb gevonden willen de klanten dan alle delen betalen die ik heb geplaatst ?
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Citroen Jumper (2003) valt spontaan stil na flink optrekken



Bericht door Hoofdnoorman »

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1086
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: Citroen Jumper (2003) valt spontaan stil na flink optrekken



Bericht door ben19 »

juist eerst uitlezen kijken wat daar uitkomt
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
Plaats reactie