stationair direct afslaan...
-
- Berichten: 140
- Lid geworden op: zo 16 sep 2007, 20:40
Re: stationair direct afslaan...
en aan dat pijpje in de bovenste groene cirkel van mijn vorige plaatje... daar zat bij mij niets aan aangesloten.
Dat er nix aan vast zit, zie ik op meerdere internetplaatjes ook.
https://www.google.nl/search?q=sachs+34 ... rZ-9NEVG7M:
Maar zo'n piemeltje zit er niet voor niets. Ik heb ook mee schoongemaakt en doorgeblazen. Maar dat gaf ook verder geen verbetering.
Dat er nix aan vast zit, zie ik op meerdere internetplaatjes ook.
https://www.google.nl/search?q=sachs+34 ... rZ-9NEVG7M:
Maar zo'n piemeltje zit er niet voor niets. Ik heb ook mee schoongemaakt en doorgeblazen. Maar dat gaf ook verder geen verbetering.
Re: stationair direct afslaan...
en als je het pijpje dichthoud met je vinger met stationair draaien maakt dat nog uit, zo ja dan gewoon een stukje slang met b.v. een boutje of een fietskogeltje er in er opschuiven, en dat stelschroefje verdraaien is een van de handelingen van het stationair afstellen , staat ie te langzaam dan zal de motor ook niet stationair blijven draaien,dus beetje mee spelen .
en dat pijpje waar niks opzit, zit er bij de stroomverdeler de onsteking dus soms een los slangetje?,(vacuumvervroeging/verlating )dan dat er eens opschuiven kijken wat het voor resultaat heeft.
jos
en dat pijpje waar niks opzit, zit er bij de stroomverdeler de onsteking dus soms een los slangetje?,(vacuumvervroeging/verlating )dan dat er eens opschuiven kijken wat het voor resultaat heeft.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Peter LMC
- Berichten: 10163
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: stationair direct afslaan...
Op dat piemeltje hoort toch het slangetje van de vacuüm vervroeging.
O ja Jos roept dat ook al. Solly
O ja Jos roept dat ook al. Solly
Re: stationair direct afslaan...
ja,dat schrijf ik ook, en als er niks opzit en er word (valse)lucht door aangezogen dan word het stationair lopen ook beroerd,door de valse lucht,en nog niet eens omdat de vervroeging dan niet goed werkt, die werkt bij plotseling gas geven, dan word het vacuum effe wat minder en beweegt de grondplaat van de ontsteking iets om het tijdstip aan te passen, maarde valse lucht heeft invloed op stat draaien.
Peter,
geeft niet hoor, ik schrijf ook wel eens te vlug en teveel
jos
Peter,
geeft niet hoor, ik schrijf ook wel eens te vlug en teveel
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: stationair direct afslaan...
en die elektrische klep voor de stationair, klikt bij bedienen schrijf je, maar heb je ook gekontroleert of ie echt open gaat door te blazen o.i.d., want dat is de functie, de doorgang voor de benzine vrijgeven , niet het geluid maken
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 140
- Lid geworden op: zo 16 sep 2007, 20:40
Re: stationair direct afslaan...
Ik heb mijn zoon gevraagd om dit om dit na te zien..
Maar hij zit nu lekker met vrienden de dag "af te pilsen"... Morgen verder...
Dank aan iedereen die meedenkt en ideeen levert... Samen komen we er vast wel uit...
En... Ze zijn dus (op gas) probleemloos op hun bestemming gekomen. Inclusief de lange klim ten zuiden van Luik...
Maar hij zit nu lekker met vrienden de dag "af te pilsen"... Morgen verder...
Dank aan iedereen die meedenkt en ideeen levert... Samen komen we er vast wel uit...
En... Ze zijn dus (op gas) probleemloos op hun bestemming gekomen. Inclusief de lange klim ten zuiden van Luik...
-
- Berichten: 140
- Lid geworden op: zo 16 sep 2007, 20:40
Re: stationair direct afslaan...
stond hierboven ook al geschreven door Noordman
Weliswaar met een iets andere omschrinving van e.e.a, maar met dezelfde bedoelingen : TESTEN die hap !!
Maar ja... camper is nu dus lekker "op vakantie" met mijn zoon en staat hier nu dus 200 kilometer vandaan.. eenvoudige dingetjes kan ik wel aan mijn zoon vragen, maar ik vrees dat hij er weinig tijd aan gaat besteden... Is niet zo geinteresseerd in t vinden van een oplossing voor een probleem, waar hij zelf nu geen last van heeft. Zolang ie op LPG kan bijven rijden.
in het ergste geval kan ik pas verder puzzelen, als hij volgende week weer terug is.
Laatst gewijzigd door jaspert2005 op di 30 jul 2019, 9:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: stationair direct afslaan...
fijne vakantie
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 140
- Lid geworden op: zo 16 sep 2007, 20:40
Re: stationair direct afslaan...
Nou... hè, hè....
Eindelijk even een berichtje over dit projekt. En laat dat nou een heel fijn bericht zijn !!!
Want de afgelopen vier weken is de good-old J5 heerlijk in gebruik geweest voor diverse vakantietjes en ritten.
Het probleem is gevonden en opgelost.
Niemand had de 100%-juiste oplossing, maar ik heb veel geleerd van alle adviezen en tips.
Uitreindelijk heeft Jos (en dus ook Peter) me op t juiste padje gezet.
Het was inderdaad een probleem met de vervroeging. De tip om mijn vinger even op t piemeltje op de carb te houden en te testen of dat verschil maakt werkte... Dús had t met de vervroeger of het stationairgedeelte in de carb te maken. De carb had ik los gehad en schoongeblazen. Dus ging ik er even vanuit dat die wel goed zat. Bovendien had ik een reactie op het afdichten van t piemeltje... dus dat onderstreepte mijn aanname.
Wat bleek?
Het slangetje van de vervroeger naar de carb kende (aan de onder-/motorblok-kant) een aantal zeer kleine en onopvallende haarscheurtjes. Zoog daarlangs dus valse lucht binnen en blijkbbaar was dat voldoende om de boel te ontregelen.
Oorzaak... Droogte, ouderdom, warmte vanaf t motorblok ? Kan allemaal. Maar t simpel en snel vervangen van dat slangetje heeft ALLE problemen met t stationair draaien op benzine opgelost !!!
Jippie en Hoera!
Ik ben weer een zeer blij camperaartje.
Eindelijk even een berichtje over dit projekt. En laat dat nou een heel fijn bericht zijn !!!
Want de afgelopen vier weken is de good-old J5 heerlijk in gebruik geweest voor diverse vakantietjes en ritten.
Het probleem is gevonden en opgelost.
Niemand had de 100%-juiste oplossing, maar ik heb veel geleerd van alle adviezen en tips.
Uitreindelijk heeft Jos (en dus ook Peter) me op t juiste padje gezet.
Het was inderdaad een probleem met de vervroeging. De tip om mijn vinger even op t piemeltje op de carb te houden en te testen of dat verschil maakt werkte... Dús had t met de vervroeger of het stationairgedeelte in de carb te maken. De carb had ik los gehad en schoongeblazen. Dus ging ik er even vanuit dat die wel goed zat. Bovendien had ik een reactie op het afdichten van t piemeltje... dus dat onderstreepte mijn aanname.
Wat bleek?
Het slangetje van de vervroeger naar de carb kende (aan de onder-/motorblok-kant) een aantal zeer kleine en onopvallende haarscheurtjes. Zoog daarlangs dus valse lucht binnen en blijkbbaar was dat voldoende om de boel te ontregelen.
Oorzaak... Droogte, ouderdom, warmte vanaf t motorblok ? Kan allemaal. Maar t simpel en snel vervangen van dat slangetje heeft ALLE problemen met t stationair draaien op benzine opgelost !!!
Jippie en Hoera!
Ik ben weer een zeer blij camperaartje.
Re: stationair direct afslaan...
Mooi zo!
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15363
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: stationair direct afslaan...
Fijn voor jou dat die het weer doet.Hoofdnoorman schreef: ↑di 23 jul 2019, 23:55Ik zag het type en dan gaan er even een lichtje branden.
Hij heeft een tijd stilgestaan? Controleer dan met name of de vacuümslang die aan het stationair huisje zit, niet lekt of gebarsten onderweg. Controleer ook de membraan daarin.
Het feit dat hij, zowel op benzine als LPG met de choke uit wel blijft lopen, geeft het vermoeden dat daar wat aan de hand is.
Maar als je dus meteen even de vacuümslangen had gecontroleerd was er dus niet zoveel geschreven. Los van het feit dat ik even op een andere vacuümslang (stationairgedeelte wat er dus bij jou niet op zat) duidde, maar ik dan toch wel verwacht dat de rest ook nagekeken was.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
-
- Berichten: 140
- Lid geworden op: zo 16 sep 2007, 20:40
Re: stationair direct afslaan...
t was dus naar mijn idee een én... én....
én de slang vanaf de vervroeger die toch op een bijna onzichtbare plek de geest had gegeven.... én een carb die schoon moest...
Bovendien is dus blijkbaar niet iedereen (IK in ieder geval niet) zo technisch dat ik begreep wat je met de "vacuumslang" bedoelde. Nu dus wél.
Voor wat betreft: " dan was er niet zoveel geschreven"...
Ach... mij heeft t veel meer inzicht en uitleg gebracht. Zeer leerzaam voor mij. Want zoals ik in t begin al heb aangegeven... Technisch onderlegd ben ik op dit gebied absoluut niet. En dus heeft t me niet erg veel pijn gedaan.
én de slang vanaf de vervroeger die toch op een bijna onzichtbare plek de geest had gegeven.... én een carb die schoon moest...
Bovendien is dus blijkbaar niet iedereen (IK in ieder geval niet) zo technisch dat ik begreep wat je met de "vacuumslang" bedoelde. Nu dus wél.
Voor wat betreft: " dan was er niet zoveel geschreven"...
Ach... mij heeft t veel meer inzicht en uitleg gebracht. Zeer leerzaam voor mij. Want zoals ik in t begin al heb aangegeven... Technisch onderlegd ben ik op dit gebied absoluut niet. En dus heeft t me niet erg veel pijn gedaan.
-
- Berichten: 140
- Lid geworden op: zo 16 sep 2007, 20:40
Re: stationair direct afslaan...
Afgelopen weekeind nog weer zo'n 250km gereden. Klinkt voor de echte camperaar niet als "veel" natuurlijk, maar ik ben blij dat t probleemloos ging. 't is écht opgelost.
Daar ben ik -als behoorlijke carb-onbenul- toch heeeeeel blij mee!
Ondertussen heb ik wel gezien dat mijn bougies zwart kleuren en niet het oh-so-gewilde mat-grijs.
Ook is "de kracht" van de motor ver te zoeken (ten opzichte van wanneer ik op benzine geschakeld ben), is de topsnelheid een struk lager dan voorheen en het brandstofgebruik rond de `1:5, daar waar ie altijd rond de 1:8 lag.
Mijn vermoeden is dat ie op gas dus te rijk staat. Dat is dan waarschijnlijk al vóór de carb-problemen langzaamaan zo gegroeid.
Ik heb de dame de laatste jaren niet of nauwelijks gebruikt, maar nu wordt dat gelukkig weer wat meer. En nu valt t me dus op.
Kan iemand dat bevestigen?
Overigens: Aan de LPG instellingen ga zelf al helemaal niet prutsen.
Dus: Weet iemand een goede en betaalbare garage in de buurt van Ede waar ze deze afstelling goed kunnen controleren en inregelen?
Daar ben ik -als behoorlijke carb-onbenul- toch heeeeeel blij mee!
Ondertussen heb ik wel gezien dat mijn bougies zwart kleuren en niet het oh-so-gewilde mat-grijs.
Ook is "de kracht" van de motor ver te zoeken (ten opzichte van wanneer ik op benzine geschakeld ben), is de topsnelheid een struk lager dan voorheen en het brandstofgebruik rond de `1:5, daar waar ie altijd rond de 1:8 lag.
Mijn vermoeden is dat ie op gas dus te rijk staat. Dat is dan waarschijnlijk al vóór de carb-problemen langzaamaan zo gegroeid.
Ik heb de dame de laatste jaren niet of nauwelijks gebruikt, maar nu wordt dat gelukkig weer wat meer. En nu valt t me dus op.
Kan iemand dat bevestigen?
Overigens: Aan de LPG instellingen ga zelf al helemaal niet prutsen.
Dus: Weet iemand een goede en betaalbare garage in de buurt van Ede waar ze deze afstelling goed kunnen controleren en inregelen?
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15363
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: stationair direct afslaan...
Het kan zo maar zijn dat de membranen in de verdamper keihard geworden zijn. Je zult dus met een verdamper revisie rekening moeten houden.
Maar ook een afstelstation en gedegen monteurs zullen eerst de auto geheel op benzine goed willen hebben. Ze moeten dus de ontsteking juist zetten/contoleren, zeker weten dat de klepspeling in orde is, weten of de juiste warmtegraad van de bougies gemonteerd zijn (meestal 1 slag kouder), dat de carburateur perfect is afgesteld en dat de verdamper in orde is.
Pas dan zal een, zichzelf respecterend bedrijf, zich wagen aan het perfect afstellen van de motor op LPG.
Over het algemeen komt er dan een reactie van: Dat is mij allemaal veel te duur om te laten doen.
Nou, laat dan alles maar zoals het is en neem het voor lief.
Maar ook een afstelstation en gedegen monteurs zullen eerst de auto geheel op benzine goed willen hebben. Ze moeten dus de ontsteking juist zetten/contoleren, zeker weten dat de klepspeling in orde is, weten of de juiste warmtegraad van de bougies gemonteerd zijn (meestal 1 slag kouder), dat de carburateur perfect is afgesteld en dat de verdamper in orde is.
Pas dan zal een, zichzelf respecterend bedrijf, zich wagen aan het perfect afstellen van de motor op LPG.
Over het algemeen komt er dan een reactie van: Dat is mij allemaal veel te duur om te laten doen.
Nou, laat dan alles maar zoals het is en neem het voor lief.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.