Remmen treden plotseling in werking

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Schlengskes
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 19:31

Remmen treden plotseling in werking



Bericht door Schlengskes »

Ik heb het volgende probleem met mijn camper. Onder het rijden treed plotseling de rem in werking zonder dat ik op het pedaal druk. Dat is nu 2 keer in korte tijd voorgekomen en is zo extreem dat de camper vol gas nog maar 50 km/h rijdt.
Als de camper weer enige tijd stilstaat (uren/nacht) zijn ze weer los. De garage kon na de eerste keer niets vinden. De eerste keer gebeurde dit na een kilometer of 50 op de snelweg (vlak/enigszins omhoog). De tweede keer kwamen terug uit de Vogezen en hadden we reeds ruim 400 km probleemloos gereden die dag en reden we al weer ruim km op vlakke wegen. Tijdens de ritten door de Vogezen was er niets aan de hand. De garage heeft vastgesteld (na de eerste keer) dat alle 6 de remmen (schijven) aanliepen, maar konden geen oorzaak vinden en zeggen dat dit ook bijna niet te doen is als de blokken weer vrij zijn.
Wat ons wel opgevallen is dat in beide gevallen de buitentemperatuur boven de graden lag. De camper is een Euramobil uit 2006 op basis van een Fiat Ducato 2.8 jtd . Heeft iemand een idee, wat er hier aan de hand zou kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6301
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Remmen treden plotseling in werken



Bericht door Bas vd laar »

Remt u wel op de motor af in de bergen en heuvels, of gewoon met het pedaal?
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2426
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Remmen treden plotseling in werken



Bericht door pepon »

Als je de handrem ook meetelt bij die zes, dat zijn volgens mij trommelremmen in de naaf van de remschijf.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Remmen treden plotseling in werken



Bericht door ducati 900 »

Lijkt er op dat de hoofdremcilinder af en toe blijft hangen.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Remmen treden plotseling in werken



Bericht door Peter LMC »

Het kan een dubbelasser zijn aan de achter zijde.??
Heeft het voertuig ABS??
Graag wat meer info.

Even uit de praktijk.
Het kan zijn dat de speling tussen de stift van de rempedaal en de hoofdrem cilinder te weinig is.
Dan kan de remvloeistof niet (niet goed) terug vloeien naar het remvloeistof potje.
Dit gebeurd bv bij warm worden van de remmen en de remvloeistof.
Remmen blijven dan slepen en komen niet goed meer vrij.
Bij afkoelen is het probleem weer verdwenen.
Vroeger deze storing vele malen mee gemaakt bij het merk waar ik toen werkte.
Laatst gewijzigd door Peter LMC op di 23 jul 2019, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Meine
Berichten: 4746
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Remmen treden plotseling in werken



Bericht door Meine »

Lijkt op een defecte klep in de rembekrachtiger.
Schlengskes
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 19:31

Re: Remmen treden plotseling in werken



Bericht door Schlengskes »

Bedankt de reacties, de camper is inderdaad een dubbelasser achter. Vandaar 6 remschijven. ABS zit er ook op.
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Remmen treden plotseling in werken



Bericht door pwhooftman »

Graag nadere toelichting over 'plotseling' in werking treden. Gaat de camper ineens in de remmen alsof je ineens op het pedaal drukt? Dat lijkt me niet waarschijnlijk. Aanlopende remmen gaan namelijk geleidelijk steeds zwaarder aanlopen, denk aan een afstand van enkele kilometers of meer waarin de camper steeds minder vooruit wil.

Ik heb het met twee vorige campers gehad, beide een Ford Transit. Na een tijdje sukkelen in de file konden we weer door, maar de camper trok niet lekker meer, en het begon te stinken. Een van de plastic wieldoppen was zelfs een beetje gesmolten. Op de vluchtstrook de remmen met water gekoeld, en zoveel mogelijk zonder remmen terug naar huis. Bijna thuis een paar keer remmen, en toen natuurlijk niet meer aanlopen. De remedie was toen de remklauwen van de voorste wielen reviseren (zuigers er uit, schoonmaken, nieuw afdichtingsrubber. Achter een van de zuigers zat troep.

Als de remmen heet worden, worden de schijven iets dikker en gaan de remmen aanlopen. Als de remmen weer afgekoeld zijn, zijn de schijven iets dunner en is het probleem vaak niet meer te achterhalen, de remmen lijken dan correct te functioneren.
Het lijkt me sterk dat alle 6 de remklauwen in een keer zwaar gaan en gesmeerd/gereviseerd moeten worden. Wanneer is voor het laatst de remvloeistof ververst?
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Remmen treden plotseling in werken



Bericht door blizard »

Wanneer is voor het laatst de remvloeistof ververst?
Precies!
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Remmen treden plotseling in werken



Bericht door Hoofdnoorman »

Schlengskes schreef:
di 23 jul 2019, 13:31
Ik heb het volgende probleem met mijn camper. Onder het rijden treed plotseling de rem in werking zonder dat ik op het pedaal druk. De is nu 2 keer in korte tijd voorgekomen en is zo extreem dat de camper vol gas nog maar 50 km/h. Als de camper weer enige tijd stilstaat (uren/nacht) zijn ze weer los. De garage kon na de eerste keer niets vinden. De eerste keer gebeurde dit na een kilometer of 50 op de snelweg (vlak/enigzins omhoog). De tweede keer kwamen terug uit de Vogezen en hadden we reeds ruim 400 km probleemloos gereden die dag en reden we al weer ruim km op vlakke wegen. Tijdens de ritten door de Vogezen was er niets aan de hand. De garage heeft vastgesteld (na de eerste keer) dat alle 6 de remmen (schijven) aanliepen, maar konden geen oorzaak vinden en zeggen dat dit ook bijna niet te doen is als de blokken weer vrij zijn. Wat ons wel opgevallen is dat in beide gevallen de buitentemperatuur boven de graden lag. De camper is een Euramobil uit 2006 op basis van een Fiat Ducato 2.8 jtd . Heeft iemand een idee, wat er hier aan de hand zou kunnen zijn?
In het normale geval zou je zeggen dat het compensatiegaatje van de betreffende zuiger in de hoofdremcilinder niet meer open gaat. Maar, jij hebt een dubbel gescheiden remsysteem. Dus zouden beide compensatiegaatjes dicht moeten zitten.
Dit kan eigenlijk maar op twee manieren voorkomen. Beide manieren kwamen vroeger ook veelvuldig voor. Er is nog een derde, maar daarover later.

Wat voorkomt, is dat de remlichtschakelaar zich heeft ingedraaid en daardoor het rempedaal niet meer in de hoogste positie komt en zodoende beide compensatiegaatjes dicht blijven. Als het warm wordt zet de remvloeistof uit en gaat de boel vastlopen.
Wat ook voorkomt, is dat de plunjer in de rembekrachtiger, tussen de rembekrachtiger en de hoofdremcilinder de contramoer is losgelopen. Je krijgt bijna dezelfde storing.
Heb je het eerste gecontroleerd en dit is het niet, zit er bijna niets anders op dan te rijden tot de boel vast loopt. Hierna kun je de hoofdbouten van de hoofdremcilinder ietsje losdraaien. Als alles dan weer vrij komt zit het dus in de plunjer of (dat zou eventueel ook nog kunnen) in het stangetje tussen rempedaal en rembekrachtiger.

Is dit alles het niet, zouden alle remslangen vergaan kunnen zijn. Hoe dan ook, door verhitting wordt de remvloeistof heet en zet uit. Als die niet kan terugstromen in het potje (om welke reden dan ook), dan gaan de remmen vastlopen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Remmen treden plotseling in werken



Bericht door jansloos »

Water in de remvloeistof?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Remmen treden plotseling in werken



Bericht door Aloys »

pwhooftman schreef:
di 23 jul 2019, 14:52
Op de vluchtstrook de remmen met water gekoeld (..)
Mij is ooit verteld dat je dat nooooit moet doen, want dan zouden ze kunnen kromtrekken? :wtf:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Remmen treden plotseling in werking



Bericht door Hoofdnoorman »

Maar zelfs dan moet het terug naar de hoofdremcilinder. Ondanks een ABS.
Dat kan natuurlijk ook nog op slot zitten, maar dat ziet een garagebedrijf vrijwel onmiddellijk.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Schlengskes
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 19:31

Re: Remmen treden plotseling in werken



Bericht door Schlengskes »

Plotseling is inderdaad echt plotseling. Ik rij meestal op de cruise control, maar de het blok begint ineens meer geluid te maken (hogere last) en binnen een km moet je al volgas in de 3 rijden om 50 kmh vast te houden. Beide keren op de snelweg gebeurd zonder noemenswaardige afdaling vlak van te voren.

Hoe kan ik checken of de klep van de rembekrachtiger het probleem is of een hangende remcilinder / stift.?

De remvloeistof is bijgevuld een paar dagen voordat het voor de eerste keer gebeurde.
Plaats reactie