Koelprobleem Fiat Ducato 2.8JTD (2005)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 871
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Koelprobleem Fiat Ducato 2.8JTD (2005)



Bericht door cor heku »

Als beide ventilators niet draaien, eerst controleren met 2 draden direct op de accu of de ventilatoren willen draaien.
Zo ja, 1 draad zoeken waar spanning opkomt met contactschakelen. Deze draad aftakken, naar 1 (goede) ventilator laten lopen(evt. extra zekeren). Een andere draad aan de massa hangen. dan heb je altijd een koelende ventilator. Kan geen kwaad, bij oude auto's draait immers de koelvin via de V-snaar ook altijd als de motor loopt.
cor
Gabriel
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 23 mar 2014, 17:02

Re: Koelprobleem Fiat Ducato 2.8JTD (2005)



Bericht door Gabriel »

Hallo Jacques,

Bedankt voor de terugkoppeling, ik had zelf ook al het vermoeden dat het bij mij anders zit dan bij het schema van jou. Het vervelende is dat ik het thermo contact zo nergens kan vinden. Mijn voorkeur heeft om deze als eerste eens door te lussen om te kijken of een van de vinnen gaat draaien. Om een rechtstreekse voeding naar een vin te maken ben ik geen voorstander gezien de dikte/diameter van de kabel die er nu aan zit. Er is hier nergens een elektro of automaterialen zaak waar ik dikke kabel kan krijgen. In het ergste geval gaan we op dezelfde manier naar huis als dat we gekomen zijn maar het rijdt toch wat relaxter als je weet dat een vin aangezet kan worden mocht het nodig zijn.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Koelprobleem Fiat Ducato 2.8JTD (2005)



Bericht door javanes »

Toch nog maar even verder gezocht in EPER.
Dan heb je wat te lezen
https://www.pdf-archive.com/2019/07/22/tempschprint/
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gabriel
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 23 mar 2014, 17:02

Re: Koelprobleem Fiat Ducato 2.8JTD (2005)



Bericht door Gabriel »

Hoi Jacques,

Alvast bedankt voor deze informatie. Ik heb zojuist een relais, trekschakelaar, kabel en stekkers gescoord bij de plaatselijke garage en ben nu alles aan het aansluiten. Zodra ik klaar ben laat ik nog even iets weten (kan effe duren met deze warmte). 😁😁😁

Groetjes Gabriel.
Gabriel
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 23 mar 2014, 17:02

Re: Koelprobleem Fiat Ducato 2.8JTD (2005)



Bericht door Gabriel »

Zojuist de boel aangesloten en getest. Fan 1 kan ik nu handmatig inschakelen dmv een trekschakelaar die tijdelijk in de grille gemonteerd zit. Heb deze hier geplaatst omdat dit momenteel voor mij de simpelste oplossing was qua voeding en verder aansluiten op het relais. Als we terug zijn gaat alles er weer uit en dan op zoek naar het probleem.

Bedankt voor de tips.

Groetjes Gabriel.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Koelprobleem Fiat Ducato 2.8JTD (2005)



Bericht door javanes »

En bedankt voor de terugkoppeling. :thumbup:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
c.dekker
Berichten: 403
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 11:33

Re: Koelprobleem Fiat Ducato 2.8JTD (2005)



Bericht door c.dekker »

Gabriel , je zegt dat de meter op 3/4 staat hoeveel graden is dit , Verder wil ik er op wijzen om even aandacht te besteden of je radiateur uitwendig wel goed schoon is , als er een intercooler en airco condensors voor is geplaatst dan kan er veel vuil ophopen in de koel lamellen , dan neemt koelcapaciteit af en voor al in de bergen met lage snelheid .
controle is wat moeilijk , maar spuit de radiateur in met een reinigings middel , dek even de motor zoveel af en spuit van de achtkant naar voren met water het vuil er tussen uit .
Gabriel
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 23 mar 2014, 17:02

Re: Koelprobleem Fiat Ducato 2.8JTD (2005)



Bericht door Gabriel »

Bedankt voor de tip. Zodra ik terug ben gaat alles eruit en wordt alles gecontroleerd. Radiator en koelsysteem ga ik spoelen en de overige zaken worden getest op functionaliteit. Ik rij meestal met een aanhanger met een Peugeot 107 erop en wil graag alles tip top in orde hebben. Aangezien wij beiden nog werken en toch verder weg willen met beperkte vrije tijd gaan de heen en terug reis meestal over de snelweg en dan wil ik graag door kunnen rijden zonder problemen te krijgen.

Groetjes Gabriel.
Gebruikersavatar
Bob v.d.Heijdt
Berichten: 349
Lid geworden op: vr 22 sep 2006, 18:47
Locatie: Vroomshoop

Re: Koelprobleem Fiat Ducato 2.8JTD (2005)



Bericht door Bob v.d.Heijdt »

Als je een motor airco hebt dan aanzetten en de temp. gaat omlaag.

Bob.
Gabriel
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 23 mar 2014, 17:02

Re: Koelprobleem Fiat Ducato 2.8JTD (2005)



Bericht door Gabriel »

Hallo Bob,

Bij normaal functionerende koelvinnen zal dit ongetwijfeld helpen aangezien de tweede koelvin dan geactiveerd wordt. In mijn situatie lijkt me dit niet zo verstandig aangezien de motor dan meer belast wordt zonder dat deze tweede vin inschakelt.

Toch bedankt voor de tip.

Groetjes Gabriel.
Plaats reactie