Koelprobleem Fiat Ducato 2.8JTD (2005)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gabriel
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 23 mar 2014, 17:02

Koelprobleem Fiat Ducato 2.8JTD (2005)



Bericht door Gabriel »

Hallo mede forummers,

Misschien dat een van de techneuten mij de goede kant op kan helpen. We zijn vandaag in Kroatië op het eiland Cres aangekomen en op de eerste reisdag is onderweg tijdens een flinke stijging de motor temperatuur beginnen op te lopen. Ik heb direct een versnelling terug geschakeld en ben op 2500 toeren verder gereden waarbij de temperatuur weer langzaam daalde.
Aangezien ik dit niet vertrouwde heb ik bij de eerste overnachting de 2 zekeringen van de vinnen gecontroleerd, de fans met de hand rond gedraaid om te kijken of ze niet vast zitten en de stekkers van beide koelvinnen een keer los genomen om corrosie uit te sluiten. Ook de beide stekkers die aan de bovenzijde zitten en het relais dat tegen de 2e vin gemonteerd zit een keer los gemaakt en terug geplaatst.
De dag erna heb ik geen problemen gehad zelfs niet bij de steile stijging op de A8 waar de rijbanen om de berg gesplitst zijn. Nu heb ik vandaag tijdens de rit van de ferry naar onze camping weer problemen gehad met de temperatuur en dit kunnen oplossen door de verwarming vol open te zetten. Ik heb zojuist nogmaals de zekeringen doorgemeten met de multimeter en deze zijn in orde. Verder heb ik op beide aansluitingen van de koelvinnen met het contact aan geen spanning gemeten. Als ik het goed heb worden deze door massa geschakeld en zou ik dus volgens mij op de rode draad 12V moeten meten met een externe massa aan de multimeter, klopt dit?
Verder zitten er aan de bovenzijde van de radiator 2 separate kabels op een unit geschoven waar ik geen spanning op meet. Is dit de temperatuur sensor die de vinnen moet schakelen, zoja dan wil ik deze nl. door verbinden maar het vreemde voor mij is dat op beide stekkers een rode draad zit. Helaas is mijn kennis van electronica niet groot maar ik wil toch graag proberen om de eerste fan of direct aan te sturen of via een schakelaar. We staan nog 2 weken op deze plek dus ik kan nog e.e.a. uit proberen.

Groetjes vanuit uit een warm Mali Losinj,
Gabriel.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6298
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Koelprobleem Fiat Ducato 2.8jtd bwj. 2005



Bericht door Bas vd laar »

De temperatuursensor zit volgens mij lager en die zit in de radiateur gestoken, als deze draad eraf ligt of geen goed contact maakt geeft hij geen seintje wanneer de temperatuur te hoog is.
Heb je wel spanning op de ventilators als de motor draait?
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8451
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Koelprobleem Fiat Ducato 2.8jtd bwj. 2005



Bericht door EasyBee »

Ik heb nog niets gelezen over controle van het niveau van de koelvloeistof bij koude motor. :eh:
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24456
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Koelprobleem Fiat Ducato 2.8jtd bwj. 2005



Bericht door javanes »

Als je de elektra wilt controleren heb je hier wat schema's
De ventilatoren worden ingeschakeld door 2 relais. Daarvan wordt de massa ingeschakeld door het thermocontact in de radiateur.
Je kunt dat controleren door de draden van dit thermocontact te verbinden met de massa of met de zwarte draad. Die zwarte draad is namelijk de massa. Of je verbindt die draden rechtstreeks met de massa.
Als je die één van de draden verbindt met de massa moet de ventilator gaan draaien. Volgens het schema kan het met contact uit, maat zet het voor alle zekerheid even aan.

71 zijn de relais
72 de ventilatoren
73 thermocontact
Elektra schema.jpg
Elektra schema.jpg (83.54 KiB) 807 keer bekeken
Elektra schema 1.jpg
Elektra schema 1.jpg (162.11 KiB) 807 keer bekeken
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 871
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Koelprobleem Fiat Ducato 2.8jtd bwj. 2005



Bericht door cor heku »

En als de ventilatoren voldoende draaien en de motor loopt nog warm dan denk ik aan de thermostaat die onvoldoende opent.Denk ook aan de zekeringen naar de ventilatoren.
Zelf zou ik 1 ventilator aansluiten, zodanig dat deze gaat draaien op contact, heb je altijd koeling, de tweede ventilator kan dan , via de thermoschakelaar(vaak onderaan bij de radiator) aangesloten worden en bij , alsnog warmlopen, kan deze schakelaar overbrugd worden zodat de 2de ventilator permanent meedraaid.
cor
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Koelprobleem Fiat Ducato 2.8jtd bwj. 2005



Bericht door jepebe »

Niet om vervelend te doen, hoeveel ervaring heb je met rijden in heuvels en bergen? Als ik lees dat je terugschakelt en dan met 2500 toeren rijdt, dan denk ik dat je misschien met een te hoge versnelling de heuvel op wil
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gabriel
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 23 mar 2014, 17:02

Re: Koelprobleem Fiat Ducato 2.8jtd bwj. 2005



Bericht door Gabriel »

EasyBee schreef:
zo 21 jul 2019, 19:09
Ik heb nog niets gelezen over controle van het niveau van de koelvloeistof bij koude motor. :eh:
Koelvloeistof staat op minimum, heb in de 3 jaar dat ik deze camper heb een aantal malen bijgevuld maar na verloop van tijd staat deze weer op minimum en blijft daar ook staan. Ga ervan uit dat dit het juiste niveau is voor deze motor.
Gabriel
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 23 mar 2014, 17:02

Re: Koelprobleem Fiat Ducato 2.8jtd bwj. 2005



Bericht door Gabriel »

jepebe schreef:
zo 21 jul 2019, 20:51
Niet om vervelend te doen, hoeveel ervaring heb je met rijden in heuvels en bergen? Als ik lees dat je terugschakelt en dan met 2500 toeren rijdt, dan denk ik dat je misschien met een te hoge versnelling de heuvel op wil
Na 20 jaar als internationaal chauffeur gewerkt te hebben denk ik dat ik wel weet hoe ik in de bergen moet rijden. Deze motor bereikt bij 2700 toeren zijn maximaal koppel en rijdt dan soepel tegen elke berg op. Vorig jaar in Noorwegen de Aurlandsfjellet gereden met stijgingen tot 18% zonder enige problemen. Tot dit toerental loopt hij niet warm met de aanhanger erachter, maar om de boel te sparen ga ik dus een versnelling terug en laat hem iets minder toeren draaien. Feit is dat de koelvinnen niet aan gaan waardoor de wagen het warm krijgt als hij flink moet trekken.
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Koelprobleem Fiat Ducato 2.8jtd bwj. 2005



Bericht door jepebe »

Helemaal prima, vandaar dat ik mijn opmerking voorzichtig formuleerde
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gabriel
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 23 mar 2014, 17:02

Re: Koelprobleem Fiat Ducato 2.8jtd bwj. 2005



Bericht door Gabriel »

Hallo Jacques,

Ik ga morgen even kijken of ik het thermocontact kan vinden en zal deze dan eerst even doorlussen. Mocht dit lukken/werken dan maak ik er een tijdelijke handmatig schakelaar aan en vernieuw thuis dit contact. Gaat hier lastig zonder opvangbak voor het koelwater. Iedereen alvast bedankt voor de hulp en tips en zodra ik meer weet laat ik weer iets weten.

Groetjes Gabriel.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24456
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Koelprobleem Fiat Ducato 2.8jtd bwj. 2005



Bericht door javanes »

Thermocontact hoeft er niet uit. De stekker even losmaken.
Ik heb ook een aftakking naar de massa gemaakt aan de draad van de kleinste ventilator met daartussen een schakelaar.
Zo kan ik die ventilator ook zelf aanzetten. Kan die ook af en toe eens laten draaien, want die gaat maar zelden aan.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Koelprobleem Fiat Ducato 2.8jtd bwj. 2005



Bericht door hathi »

Ik lees niets over het even checken ( kun je toch zien) of de ventilatoren ook beiden draaien,als de temperatuur oploopt?,dat lijkt me toch het eerste,als je iets wil verhelpen?
Hans
Gabriel
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 23 mar 2014, 17:02

Re: Koelprobleem Fiat Ducato 2.8jtd bwj. 2005



Bericht door Gabriel »

Hallo Hans,

Beide koelvinnen draaiden niet terwijl de temperatuur meter al op 3/4 stond. Ben even uitgestapt om dit te checken voordat ik de verwarming aan heb gezet.

Groetjes Gabriel.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24456
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Koelprobleem Fiat Ducato 2.8jtd bwj. 2005



Bericht door javanes »

Misschien ook eens doormeten of de zwarte draad van het thermocontact met de massa is verbonden.
En als beide ventilatoren niet draaien dan zou je het thermocontact kunnen controleren, maar dan moet het uit de radiateur.
Ook zou het kunnen dat beide relais op aansluiting 85 geen spanning krijgen. Dan schakelen ze ook niet.
Die zijn rechtstreeks op de accu zonder zekering aangesloten.

De afbeeldingen zijn overigens van een Ducato tot bouwjaar 2002. Misschien zit het bij een type uit 2005 iets anders. : :oops:
Edit:
Zit in het type van 2005 inderdaad anders. Nog even gezocht naar een schema in "EPER", maar helaas niets gevonden.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Plaats reactie