Lekkage cassettetoilet C400

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1108
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Lekkage Cassettetoilet C400



Bericht door WiSpi »

WiSpi schreef:
do 18 jul 2019, 22:55
Maar toen keek ik naar boven en daar zaten 3 ronde stripjes vastgeschroefd die het bovendeel van de toiletpot vasthoudt op het onderste deel, maar ook zorgt dat hij daar op een ronde rand kan draaien. Die schroefjes daar zaten redelijk los. Gevolg was dat het bovenste deel van de pot iets omhoog komt/kan komen en daardoor niet meer goed aansluit op de tank. Deze heb ik weer goed aangedraaid (Wel voorzichtig indraaien, want die schroefjes draai je in plastic en dan zijn ze gauw dol). Dat loszitten had ik ook kunnen controleren door de WC pot in de WC proberen omhoog te tillen. Dan merk je of er wat speling zit. Nu alles is vastgedraaid heb ik geen speling meer.
Op zich geen moeilijke klus, maar wel geprutst om daar te schroeven.

We zijn nog niet weggeweest om te testen, maar ik heb de hoop dat het probleem daarmee is opgelost. Dat zal ik terugkoppelen.
Ben benieuwd of bij TS deze pot ook iets los zit.
Even een update. Dit was inderdaad ons lekprobleem. We zijn enkele weken weg geweest en hebben totaal geen lekkage meer gehad.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 794
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 20:03
Locatie: West-Friesland

Re: Lekkage cassettetoilet C400



Bericht door Micha »

Van de zes campers die wij hebben gehad, hebben er zes kleine en grote problemen met stank, lekkage en afsluiting gehad. De eerste twee campers waren uitgevoerd met een Amerikaans systeem: een vast toilet met een grote vaste afvaltank (en dan maar hopen dat je een gelegenheid tegen kwam waar je kon drainen). De overige bestonden uit toiletten van Thetford en Dometic. De toiletten met het Amerikaanse systeem gaven nooit in de camper overlast door stank, maar buiten de camper. Toiletpaper voorkwam vaak dat de afsluiter buiten zijn werk goed kon doen.
Naast alle tips die hiervoor al zijn gegeven heb ik vooral gemerkt wat de oorzaak van al dat ongerief is. Hoofdoorzaak, en dat is hiervoor al min of meer opgemerkt, is de manier waarop de moderne toiletten zijn ingebouwd. Ik heb een toilet gehad dat uit twee delen bestond. Waarschijnlijk omdat de ruimte niet voorhanden was, zijn beide delen hardhandig op elkaar geperst. Gevolg: onvoldoende afsluiting door de rubber ring die pot en tank hermetisch moet scheiden en een tank die scheef in zijn behuizing stond.
Ik heb ook gemerkt dat de klep tijdens de stalling vaak dicht zit, waardoor de rubber ring op den duur zijn juiste vorm verliest. Dat kun je als camperbezitter eenvoudig voor zijn. Ik gebruik tegenwoordig siliconenvet waarmee ik de grote ring van het cirkelvormige bovendeel van de tank en de kleinere rubberen ring die tussen pot en tank zit, flink invet. Uiteraard na eerst alles een schoonmaakbeurt te hebben gegeven. Dat gevoegd bij het passend maken van de ruimte voor de tank geeft het comfort dat je van een modern campertoilet mag verwachten. Zelfwerkzaamheid dus.
Micha
Ik reis dus ik besta
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Lekkage cassettetoilet C400



Bericht door Marinus »

Een paar weken geleden begon plotsklaps mijn C200-CS toilet te lekken.
Gewoon schoon water wat steeds bovenop de afvaltank lekte.

Na enig onderzoek bleek de zogenaamde "vacuum breaker" te zijn losgeschoten.
Deze vacuum breaker zit bij dit toilet boven in de rand van de pot geklikt.
Deze hangt daardoor verticaal met de slangaansluitingen naar beneden en het beluchtingsgat aan de bovenzijde.
In deze vacuum breaker zit een klein vlottertje wat door de waterdruk omhoog gedrukt wordt en zodoende het beluchtingsgat afsluit.
Zodra de waterdruk wegvalt gaat dit vlottertje weer omlaag en kan de slang naar de pot leeglopen.

Omdat deze vacuum breaker losgeschoten was hing deze horizontaal waardoor bij elk gebruik van de spoeling er steeds wat water uit het beluchtingsgat kwam.
Nadat ik deze weer vastgeklikt had was de lekkage weer verholpen.
thetford-c3-c200-c250-c260-and-c400-vacuum-breaker-3296.jpg
thetford-c3-c200-c250-c260-and-c400-vacuum-breaker-3296.jpg (19.72 KiB) 493 keer bekeken
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1108
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Lekkage cassettetoilet C400



Bericht door WiSpi »

Micha schreef:
do 15 aug 2019, 23:44
Ik gebruik tegenwoordig siliconenvet waarmee ik de grote ring van het cirkelvormige bovendeel van de tank en de kleinere rubberen ring die tussen pot en tank zit, flink invet. Uiteraard na eerst alles een schoonmaakbeurt te hebben gegeven. Dat gevoegd bij het passend maken van de ruimte voor de tank geeft het comfort dat je van een modern campertoilet mag verwachten. Zelfwerkzaamheid dus.
Micha
Vraagje: je hebt het over twee rubberen ringen. Ik heb (C200) maar 1 rubberen ring, namelijk die grote in de tank. Mis ik dan een ring?
(Zover ik op de tekening van de C200 kan zien, zit daar geen rubberen ring, maar die tekeningen zijn niet erg duidelijk)
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 794
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 20:03
Locatie: West-Friesland

Re: Lekkage cassettetoilet C400



Bericht door Micha »

Wim,
Ik bedoel inderdaad de grote (dunne) rubberen ring die de ronde bovenplaat op de tank hermetisch moet afsluiten van de ruimte waarin de tank zich bevindt. Als tweede rubberen ring bedoel ik de V-vormige stevig uitgevoerde ring waar de afsluitschuif in valt als de klep na gebruik wordt gesloten (bij de C260 zit deze hendel ongeveer op het midden van van het potgedeelte.
Wat ik met mijn vorige bericht tot uitdrukking wil brengen is dat de techniek van het campertoilet (zeker die van Thetford) op orde is, maar dat de inbouw veel te wensen over laat. Een hint aan alle camperbouwers dus.

Micha
Ik reis dus ik besta
Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 794
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 20:03
Locatie: West-Friesland

Re: Lekkage cassettetoilet C400



Bericht door Micha »

Wim,

Bij het C200 toilet heet deze ring Lipseal cassette toilet C200.

Micha
Ik reis dus ik besta
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1108
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Lekkage cassettetoilet C400



Bericht door WiSpi »

Dank je wel Micha,

Dat camperbouwers niet zorgvuldig omgaan met in te bouwen apparatuur is mij ook opgevallen. Iets wat ik niet verwacht had.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 794
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 20:03
Locatie: West-Friesland

Re: Lekkage cassettetoilet C400



Bericht door Micha »

Wim,

Ik schreef: Als tweede rubberen ring bedoel ik de V-vormige stevig uitgevoerde ring waar de afsluitschuif in valt als de klep na gebruik wordt gesloten (bij de C260 zit deze hendel ongeveer op het midden van van het potgedeelte.
Foutje: het moet zijn: overheen valt...

Micha
Ik reis dus ik besta
Plaats reactie