Gas/koelkast

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
jackentiny
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 21:39
Locatie: Stein

Re: Gas/koelkast



Bericht door jackentiny »

Tijdens onze rondreis Noorwegen in juni heeft onze koelkast 90% van de tijd op 12v gedraaid,
ondanks dat de 12v bij deze koelkast slechts voor onderhoud bedoeld is heeft hij prima gekoeld mede dankzij de niet al te hoge buitentemperaturen.
De koelkast 12v heb ik aangesloten op de load uitgang van de solar omvormer, zodoende is de huishoudaccu (140Ah) beschermd tegen te diep ontladen (<11v) , het laden van de huishoudaccu gebeurd met behulp van een 280wp paneel en natuurlijk tijdens het rijden door de dynamo.

Grts,
Jack
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Gas/koelkast



Bericht door pele »

Maar kost diesel!
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Gas/koelkast



Bericht door Aloys »

Ja, en anders kost het gas. Of nóg duurder: op een camping mét stroom! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Gas/koelkast



Bericht door Peter LMC »

Wanneer komt de koelkast die je niet op een energiebron hoeft aan te sluiten. :?:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Gas/koelkast



Bericht door Kroppie »

is te koop , op de noordpool en werkt op blokken.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Gas/koelkast



Bericht door isoplus »

In onze nieuwe bus kan de koelkast niet op gas, het is een compressor koelkast.
Twee zonnepanelen houden dat makkelijk bij en als je elke dag een paar uur rijdt is het al helemaal geen probleem.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Gas/koelkast



Bericht door Kroppie »

ik heb ook een gewone 230 volt keuken koelkast(+-140 euro) in de camper op de omvormer, kk voorzien van een extra thermostaat welke de omvormer inschakeld , scheelt het standby verlies van de omvormer.

om voor de omvormer het opstarten wat makkelijker te maken zit er tussen omvormer en kk een tijdvertraagd 230volt relais zodat de omvormer start door de kk ,en na 5 seconden schakeld de kk pas in, werkt prima en kost aan stroom +-30Ah per dag, geen probleem bij mij met 230Ah accu en 3 panelen.

werkt bij mij al tijden zonder probleem, misschien bij een ander ook wel :?: .

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op vr 19 jul 2019, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
gwvmanen
Berichten: 54
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 23:08
Locatie: Almelo

Re: Gas/koelkast



Bericht door gwvmanen »

Dat is inderdaad een erg mooie oplossing, complimenten.

Helaas gaat dat niet in mijn bus camper passen. Ik blijf mijn absorptie koelkast nog maar even gebruiken, 250 Ah per etmaal.

Geert Willem.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Gas/koelkast



Bericht door Kroppie »

wel een absorptie kast maar dan niet op gas?, bij 250 Ah/24 , lijkt het alsof ie 24 uur op 12 volt staat.
de kk van mij past op de plek van de oude absorptie kast.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie