Waterpomp pulseert

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1118
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Waterpomp pulseert



Bericht door Karelkaywa »

In onze buscamper zit een Carbest (Reimo) waterpomp type 62053 gemonteerd in combinatie met een Fiamma expansievat A20.
Volgens mij hoort het zo te zijn dat als je een kraan opent er direct water uitstroomt en pas even later de pomp aanslaat. Maar zo werkt het bij ons dus niet. Bij het openen van de kraan slaat de pomp direct aan en werkt pulserend. Kraan dicht stopt de pomp onmiddellijk i.p.v. nog even druk op te bouwen voor het expansievat.
Met pulserend bedoel ik dat het lijkt of de pomp kort aangaat, stopt, weer aanslaat, stopt enz. Figuurlijk: _____-_____-_____-_____-_____-_____ waarbij de lange streep de pomp aan is en het korte streepje de pomp uit.
Waar kan de fout zitten? Moet ik de druk in het expansievat wijzigen? Zo ja, tot welke druk en hoe doe ik dat? Pomp en drukvat zitten in een kastje gemonteerd waar ik nu lastig bij kom. We zijn onderweg en nu in Finland. Om in dit kastje te komen moet ik alle bagage uitladen. Maar als het mooi weer is dan moet het een keer lukken. Ik hoor graag van jullie.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Waterpomp pulseert



Bericht door jaap van duijn »

@Karel,

9 op 10 expansie vaatje kapot OF filtertje voor de pomp verstopt, zo een trek filter - wel zorgen dat systeem van druk is en je het water kan opvangen als je het eruit trekt.
Expansie vaatje werkt zelfde manier als thuis je CV (dat meestal rooie vaatje).
In Engelse caravans meestal ingebouwd en een "buurman" had problemen, kon hem helpen door vaatje uit te bouwen en nieuwe te laten kopen en terug plaatsen, die dingen zijn meestal geheel gesealed, open maken kan maar hoe krijg je het weer goed dicht - of je moet al hele, hele dure kopen.
Dacht dat hij €35.= betaald had.
De werking wil ik nog proberen uit te leggen.
Je hebt een water systeem, met pompjes die werken met kraantje open - kontact maken - pompje starten heb je geen drukvaatje nodig.
Bij het systeem wat je nu hebt is er op gehele water systeem - leiding werk druk, als je een kraan open zet weinig of geheel dan zakt de druk en door een lage druk schakelaartje start de pomp, deze zal draaien tot er in het leiding systeem weer een maximale druk bereikt word en stopt de pomp middels het maximale druk schakelaartje (kan ook een gecombineerd dingetje zijn).
Met dat druk verlies zou de pomp misschien al na 2 druppels of 10 druppels starten en gelijk stoppen.
Nu in dat druk vaatje zit een ballon in die gevuld is met lucht of stikstof en net de minimale druk heeft, je kan dus pompen en het ballonnetje zal inkrimpen (lucht samenpersbaar - water niet) en zal pompje enige tijd draaien zonder te pulsen - is de ballon lek dan heb je aan/uit geval.
Misschien is mogelijk even te zien op drukvaatje open kan andere manier is vervangen moet werken.

hoop je op goede pad gezet te hebben - jaap van duijn
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1217
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Waterpomp pulseert



Bericht door Huub56 »

Er zijn drukvaten die aan de onderkant een ventiel hebben net als een band hier kun je de druk zelf instellen dmv een fietspomp


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
mawo
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 02 jun 2019, 10:51

Re: Waterpomp pulseert



Bericht door mawo »

Waarom laat je het niet zitten tot na je vakantie?
Zolang de boel niet ergens lekt kan het niet veel kwaad. En die pomp gaat het heus wel nog een tijdje uithouden.
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1118
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Waterpomp pulseert



Bericht door Karelkaywa »

Omdat die vakantie nog wel een paar maanden kan duren heb ik het liever opgelost. Het hoort niet en het irriteert me.
Denk dat ik twee dingen kan doen:
1. Expansievaatje er tussenuit halen of
2. Op de juiste druk brengen.
Maar de vraag is, wat is de juiste druk?
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Waterpomp pulseert



Bericht door myway »

Het vat er tussenuit halen heeft geen zin het effect is dan het zelfde.
De druk van een Fiamma vat staat standaard op 0.9 bar
Maar ik denk dat het membraan stuk is.
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 864
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Waterpomp pulseert



Bericht door zwerf-busje »

Ik zou ff uitkijken met het op druk brengen van het expansievat als er nog water in het systeem zit.

Ik heb jaren geleden onderweg ook geprobeerd zo'n blauw fiamma drukvat op druk te zetten met een bandenpomp (zit een ventiel bovenop), maar dat is slecht afgelopen.
Er zat toen kennelijk zo veel water in het expansievat, dat dat er op een andere plek toen uitgeperst werd, met een gesprongen boiler tot gevolg.
Groet Ruud
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Waterpomp pulseert



Bericht door isoplus »

Karel, je moet eerst weten of je een expansievat hebt dat voordruk heeft, indien ja dan zit er een membraan in en ook een ventiel op waarmee je het luchtdeel op voorspanning kan zetten.
Zo'n vat kan liggend of staand gemonteerd worden.
De druk moet 0,5 bar onder de werkdruk van de pomp liggen, het probleem is dat je de afslagdruk van de pomp niet weet.
Veiligheidshalve moet je dus wat aannames doen zoals:
- werkdruk van de pomp 1,5 bar.
-afslagdruk van de pomp 1,8 bar
-voordruk expansievat 1,0 bar maar ik denk dat 0,7 bar ruim voldoende is om pendelen van de pomp op te vangen.

Dan zijn er dus ook expansievaten die geen membraan hebben, die moete altijd verticaal gemonteerd worden met de wateraansluiting aan de onderzijde.
De aansluitingen moeten zo zijn dat er wel water in kan komen maar er geen lucht kan ontsnappen.
Als je de pomp start, bij een geheel leeg systeem en de kranen dicht, wordt dus het expansievat vanaf de onderzijde gedeeltelijk gevuld met water dat de lucht boven in het expansievat zal comprimeren totdat de pomp op de afslagdruk stopt.
Draai je nu een kraan open dan zal eerst de lucht expanderen, water uit de kraan drukken en de pomp pas starten als de startdruk bereikt is.
Ik denk dat je het zo wel begrijpt en zelf kan uitzoeken wat voor vat je hebt en hoe je het nu kan oplossen.
Als je een membraanvat hebt waarvan het membraam stuk is dan gaat je pomp dus pendelen zoals door jou beschreven, op zich kan dat geen kwaad maar is vooral hinderlijk.
Je bestelt dan op je gemak een nieuw vaatje of lost het probleem op, indien mogelijk, met een nieuw membraam.
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Waterpomp pulseert



Bericht door isoplus »

Ja, het expansievat met een membraam moet je natuurlijk op druk zetten als het systeem van druk is, de pomp uit staat en met de kranen open.
Mij lijkt dat logisch, elke andere vorm van werken kan natuurlijk problemen geven omdat je niet weet wat je doet.
Overigens staat er op de site van de pompenleverancier uitgebreid hoe je met zo'n systeem om moet gaan, ook ik heb het hier al vaker uitgelegd.
Maar als je het voor het eerst mee maakt is het slechts verstandig eerst te vragen en dan pas te gaan sleutelen :thumbup:
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Waterpomp pulseert



Bericht door PaulBng »

Als het een expansievat met membraam is:
Vat los halen. Als je kunt blijven doorpompen door het ventiel tot je een ons weegt, is het membraam kapot.

Een nieuw drukvat kost een kleine drie tientjes (in NL)
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Waterpomp pulseert



Bericht door myway »

In het openingsbericht staat dat het om een a20 van Fiamma gaat.
Dan kunnen we wel weer tig berichten en verhalen verzinnen maar dat heeft niet zo veel zin.
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1217
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Waterpomp pulseert



Bericht door Huub56 »

Bij fiamma schrijven ze 0,9 bar druk standaard en het membraan kan vervangen worden. Nieuw 30 euro
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Waterpomp pulseert



Bericht door de Jonckheer »

Zo'n vaatje gaat eigenlijk zelden stuk. Wat wél gebeurt is dat de voordruk langzaam verloren gaat. Volkomen normaal. Daarom zit er een ventiel op zodat je het vat weer kunt oppompen. Het is een heel klein vaatje dus dat is zo gebeurt dus niet te enthousiast met een bandenpomp in de weer! Vooraf de kranen open en de pomp uit. Na het op druk brengen kranen dicht en pomp aan, dan zou het weer goed moeten werken.
Coralfan
Berichten: 35
Lid geworden op: za 24 okt 2020, 16:19

Re: Waterpomp pulseert



Bericht door Coralfan »

Ben net terug van 2 maand vakantie en het viel mij tijdens de vakantie al op dat de waterpomp steeds vaker aansloeg en op de laatste 2 dagen ging hij plotseling pulseren, hij gaat kort aan en uit en de waterstraal zelf zie je nu ook pulseren, hiervoor was dat niet zo.

Ik heb een Adria Coral (2018) met een ShurFlo LS204 pomp (druk 1.4 bar), er zit ook een metalen water strainer van 1.4 bar in de aanvoerleiding en op de uitgang van de pomp een vertikaal gemonteerd expansievat, die is wit en er staat niets op geprint en ik zie ook geen ventiel. De dealer zegt dat het vat in de adria is afgeregeld op 0.9 bar.
Ik neem aan dat het vat kapot is of kan het nog zijn dat het filter vuil is?

Op het internet kan ik een wit expansievat terug vinden wat er erg op lijkt (Gimeg drukvat 1 liter), maar bij de technische gegevens staat max druk 5.0 bar, ik neem aan dat dit niet past? Heeft iemand hier ervaring mee?
Plaats reactie