Ik ruik uitlaatgas bij het starten

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Ed1970
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 21 jun 2019, 9:02

Ik ruik uitlaatgas bij het starten



Bericht door Ed1970 »

Goedemorgen
Ik ruik bij het starten van mijn hymer b644 fiat ducato 2.8jtd soms uitlaatgas, kan het zijn dat dat gebeurd door de wind die het onder camper door blaast naar voren want het is niet altijd het geval en hij is net voor apk geweest en was verder ook gasdicht volgens de garage.

Mvg Ed
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Ik ruik Uitlaatgas bij het starten



Bericht door Stieneke en Donald »

Geen nood Ed. Je bent niet de enige. Ik ruik af en toe ook uitlaatgassen bij een verkeerde wind.
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Meine
Berichten: 4748
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Ik ruik Uitlaatgas bij het starten



Bericht door Meine »

Iedereen heeft wel eens een verkeerde wind, en dan ruik je de uitlaatgassen. :lol:
Ed1970
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 21 jun 2019, 9:02

Re: Ik ruik Uitlaatgas bij het starten



Bericht door Ed1970 »

:clap: bedankt alvast voor de gerustellende antwoorden, hier kan ik wat mee. :thumbup:
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 940
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Ik ruik Uitlaatgas bij het starten



Bericht door djurre1980 »

Bij mij hangt de carterontluchting gewoon onder het motorblok te puffen.
Dat ruik je op warmere dagen tijdens stilstaan voor het stoplicht met het raampje open ook wel.
Gezond niet lijkt me, maarja mot toch ergens aan dood gaan. :hug:
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Ik ruik Uitlaatgas bij het starten



Bericht door Arie55 »

Idem hiero. Ik verdenk de aansluiting motorcompartiment met binnen; aangegeven rode pijl, achter/onder het gordijntje. Heb in een recent verleden in het motorcompartiment de isolatie aangedrukt, hetgeen het lawaai iets verminderde. Beide kanten tocht het iets als de wind erop staat. Kijk ook eens bij de pedalen of daar rubbers zitten die draden doorvoeren goed aansluiten.

Arie
Bijlagen
Cabine3.JPG
Cabine3.JPG (31.97 KiB) 530 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Ed1970
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 21 jun 2019, 9:02

Re: Ik ruik Uitlaatgas bij het starten



Bericht door Ed1970 »

Bedankt Arie

Kijk hier kan ik wat mee.
Ik zal vanavond gelijk kijken, nogmaals bedankt

Mvg Ed :bow:
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Ik ruik uitlaatgas bij het starten



Bericht door isoplus »

Ja maar..., als je uitlaat gasdicht is (en dat is eenvoudig te controleren) en de carterventilatie gaat via het luchtfilter dan hoor je binnen geen uitlaatgassen te ruiken, zeker niet tijdens het rijden.
Afhankelijk van waar je uitlaat onder de auto vandaan komt wordt dat bij langdurig stilstaand stationair draaien natuurlijk iets anders.
Bij veel campers komt de uitlaat onder de auto vandaan net achter de deur van de chauffeur, weliswaar naar beneden gericht maar warm gas stijgt dat is nu eenmaal niet anders.
Dus je uitlaat controleren en er niet vanuit gaan dat de APK bij inspectie goedgekeurd betekent dat het later in orde blijft.
APK is maar een moment opname.
Overigens is er een duidelijk verschil te ruiken tussen carterventilatie dampen en uitlaatgassen en als je dat verschil niet weet draai je de dop van de olievulling er af vlak nadat je motor gestopt is en snuffel even goed.
Daarna ruik je even aan de uitlaat bij een net gestarte diesel, dat verschil vast houden dan komt het goed :wink:
Ed1970
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 21 jun 2019, 9:02

Re: Ik ruik uitlaatgas bij het starten



Bericht door Ed1970 »

Ik ruik het soms alleen bij het starten en mijn uitlaat zit net voor het achterwiel, ik heb het idee dat de wind het onder de camper blaast en dat hij het voor dan aanzuigt bij het starten, het is dus niet onder het rijden of bij tijdje stationair draaien van de motor, dus alleen soms bij het starten van de motor.
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Ik ruik uitlaatgas bij het starten



Bericht door Arie55 »

er zal niks te zien zijn, Ed. Pas als er een zuchie wind net verkeerd staat, kan je het voelen. Vooral als het een stuk kouder is buiten.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie