Schaudt EBL 271 met Schaudt booster WA 121525

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Schaudt EBL 271 met Schaudt booster WA 121525



Bericht door Frank1954 »

Hallo iedereen

Na amper 2 jaar en ondanks het gebruik van een Efoy brandstofcel die altijd in stand-by blijft staan hebben wij sinds kort 2 x een plotse uitval gehad met de 2 x 10Ah LZ accu's
Batterijspanning zag ik dan op en af gaan via de Efoy-app en op een zeker moment bereikte dan de spanning een "dieptepunt" waarbij de EBL 271 uitschakelde
Ik overweeg dus 2 x 100Ah Lifepo4 in de plaats te monteren
Om met de véél duurdere Lifepo4 accu's goed om te gaan kreeg ik toch al het advies zéker én éérst een dc/dc booster te plaatsen
Onze camper bouwjaar 2017 én Euro6 heeft geen "geregelde" alternator dus...geen sensor te bespeuren op de min.pool van de startaccu
Maar ik volg het advies dus laat ik het bestellen van de Lifepo4 accu's even "on hold"
Onze camper Pilote is voorzien van een Schaudt EBL type 271
Schaudt heeft 2 dc/dc boosters type WA 121525 https://www.4campers.nl/electra-verzorg ... mpers.html
En de nieuwste WA 121545 : https://www.ivt-hirschau.de/product_inf ... ts_id=1217
Ik heb intussen een mail gestuurd naar Schaudt met de vraag welke kabelset ik nog extra zou nodig hebben om de WA121545 te koppelen met EBL271
Ik kreeg snel een reactie en daar werd enkel maar het type WA 121525 vermeld
Heb dan een antwoord gevraagd met welke reden ze het type W1 121525 vermelden en niet het type WA121545...
Het enige dat ik wel al weet is dat er slechts 1 min. kabel toekomt achteraan de EBL 271
En dan moet ik voor het aansluiten schema 7.2 uit de montage handleiding volgen
Nu als deze 25A booster voldoende is om tijdens het rijden 200Ah "bij" te laden (want leeg zullen ze nooit komen) dan is het ok
Maar ik verwacht nog éérst een mail volgende week van Schaudt
Uitgaande dat het met de WA 121525 ook "zou" werken heb ik de vraag aan deze die dergelijke booster al eens hebben gekoppeld met een Schaudt EBL
De bekabeling in de camper is "maar" 16mm2 en de afstand tussen start en woonaccu inzake bekabeling is +/- 2 meter
Welke kabel "waar" moet komen daar ben ik (bijna) uit enkel de kabel van de D+ die nu op de EBL 271 zit daar begrijp ik niet hoe deze ook nog aan te sluiten op de booster
Op het schema zie ik wel 2 rode "lijntjes" van de D+ bekabeling maar verder is het me niet duidelijk
Is er iemand die hier wél weet hoe ik dat moet oplossen dan graag een PB-tje en dan kan ik indien gewenst via mail de pdf-schema's doorsturen
De schema's van de booster WA 121525 en de WA 121545 alsook de EBL 271 heb ik allemaal maar kan ze hier als een "pdf" bestand niet bij voegen
Alvast dank voor de reacties :thumbup:
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
Luc ve
Berichten: 15
Lid geworden op: di 17 okt 2017, 16:40
Locatie: Mechelen

Re: Schaudt EBL 271 met Schaudt booster WA 121525



Bericht door Luc ve »

Dag Frank, Ben je intussen al wijzer geworden met welk type van booster je wil gebruiken? ik ben momenteel ook een LiFePO4 accu aan het plaatsen, maar ben er nog niet uit hoe mijn alternator stroom onder controle te houden bij laden. Ik heb tevens nog een tweede probleem, dat is dat mijn BMS een laad en ontlaad relais heeft, maar met een kabel die uit de EBL29 komt kan ik dus zo maar geen scheiding maken waarbij ik bijvoorbeeld de lading zou uitschaken en toch mijn gebruikers blijven voeden... Hoe heb jij dat gedaan? In bijlage mijn eerste ontwerp, maar dan nog zonder de DC/DC booster
Bijlagen
Aansluitingen.jpg
Aansluitingen.jpg (94.7 KiB) 2007 keer bekeken
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Schaudt EBL 271 met Schaudt booster WA 121525



Bericht door Arie55 »

Die 2x100Ah lithium accu's hebben ongeveer een capaciteit van ruim 2kWh. De genoemde dc-dc laderbooster zal na 1 uur rijden 350Wh bijgeladen hebben. Dat is ongeveer 17% van de capaciteit. Uitgaande van dat het laadproces een contante is, wat het vermoedelijk niet zal zijn. Denk je dat dit voldoende is?

Zelf heb ik door vele iteraties met mijn energiebalans gezien, dat het toevoegen van zonnepanelen meer effect heeft. En in die berekeningen ging ik er vanuit dat de rit 1 kWh bijgeladen zou worden. Het wegnemen van opladen tijdens de rit, bleek nauwelijks van invloed te zijn.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schaudt EBL 271 met Schaudt booster WA 121525



Bericht door Kroppie »

wat er toch allemaal bedacht word :DD

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Schaudt EBL 271 met Schaudt booster WA 121525



Bericht door Peter A7 »

Inderdaad Jos :oops: .

Ik kan er echt niet bij dat iemand met Lithium accu's een boostertje van ocharme 25 (max) ampère plaatst.
Hoewel een Lithium accu echt wel tot het laatste moment (ca 99% SoC) de volle stroom blijft opnemen duurt het ellendig lang eer die met 25 ampère weer terug geladen is.

Luc Ve, je hebt echt goed advies nodig. Wat je daar op papier zet is absoluut niet wat je wilt doen. Da's gewoon zonde.

De keuze voor de Winston cellen, in combinatie met het 123SmartBMS is prima. Dat is mooi spul en ik heb het al meermaals ingebouwd.

Afbeelding

Maar je wilt daar absoluut een deftige DC/DC lader inzetten.
Ik gebruik hiervoor de Mac Plus van Mastervolt, die laadt je accu met 50 ampère en is volledig programmeerbaar om perfect te passen bij de eigenschappen van de Winston cellen en het 123SmartBMS. Op deze accu combinatie hoef je echt geen 14,4 volt los te laten, dat is zelfs ongewenst.
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
Luc ve
Berichten: 15
Lid geworden op: di 17 okt 2017, 16:40
Locatie: Mechelen

Re: Schaudt EBL 271 met Schaudt booster WA 121525



Bericht door Luc ve »

beste, mijn hymer exis (Fiat) heeft een hoofdzekering van 50 A naar mijn EBL29.Veel meer dan 40A verbruiken zou niet verstandig zijn, en ja de Mac Plus van Mastervolt zal kwalitatief zeker beter zijn, maar kost ook 3 x meer ... Zelf ben ik geen grootverbruiker (gemiddeld 30Ah verbruik op een avond) met met zonnepanneeltje en beetje rondrijden zal dit vermoedelijk wel lukken. Misschien kan mijn alternator ook wel meer aan, maar daar ken ik niet genoeg voor om dit risico te nemen.
Gebruikersavatar
Luc ve
Berichten: 15
Lid geworden op: di 17 okt 2017, 16:40
Locatie: Mechelen

Re: Schaudt EBL 271 met Schaudt booster WA 121525



Bericht door Luc ve »

Tijdens het rijden gaat mijn spanning nooit boven de 14,3V, tot daar zit het goed dus. Alleen wou ik mijn alternator beschermen tegen te grote stromen door de klein inwendige weerstand van de accu, en dat dat ik met de DC/DC convertor van 30A te doen.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Schaudt EBL 271 met Schaudt booster WA 121525



Bericht door Metor »

Alleen wou ik mijn alternator beschermen tegen te grote stromen door de klein inwendige weerstand van de accu,
Als je dit met weerstanden wil bereiken, kunnen de weerstanden beter in de alternator aanvoerlijn geplaatst worden, in de meest linkse aansluiting van de EBL.
Gebruikersavatar
Luc ve
Berichten: 15
Lid geworden op: di 17 okt 2017, 16:40
Locatie: Mechelen

Re: Schaudt EBL 271 met Schaudt booster WA 121525



Bericht door Luc ve »

in dat geval gaat de stroom van frigo en andere verbruikers ook door de weerstanden, nu is het enkel de laadstroom die beperkt wordt. Dit was zo voor mijn eerste idee,... maar denk meer nu een een DC/DC omvormer om de stroom te beperken
Bijlagen
Aansluitingen2.jpg
Aansluitingen2.jpg (79.01 KiB) 1923 keer bekeken
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Schaudt EBL 271 met Schaudt booster WA 121525



Bericht door Metor »

Dat denk ik niet. In mijn Ebl zit de startaccu ook nog op een aparte aansluiting via een connector op de voorkant om de frigo voeden. Die achteraansluiting is uitsluitend bedoeld om de HH accu te laden met de alternator en ook alleen tijdens rijden.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Schaudt EBL 271 met Schaudt booster WA 121525



Bericht door Metor »

Verder ontgaat me het nut van die twee diodes. Lijkt mij niet nodig. De laad en ontlaadaansluiting gewoon aan elkaar. In de BMS zitten stroomsensoren die de richting van de stroom kunnen bepalen en een van de contactor relais doen openen. Die diodes zitten op deze manier als het ware Ingebouwd in de BMS. Slim, die smart BMS!
Plaats reactie