Schaudt EBL 271 met Schaudt booster WA 121525

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Frank1954

Schaudt EBL 271 met Schaudt booster WA 121525

Bericht door Frank1954 » zo 14 jul 2019, 21:58

Hallo iedereen

Na amper 2 jaar en ondanks het gebruik van een Efoy brandstofcel die altijd in stand-by blijft staan hebben wij sinds kort 2 x een plotse uitval gehad met de 2 x 10Ah LZ accu's
Batterijspanning zag ik dan op en af gaan via de Efoy-app en op een zeker moment bereikte dan de spanning een "dieptepunt" waarbij de EBL 271 uitschakelde
Ik overweeg dus 2 x 100Ah Lifepo4 in de plaats te monteren
Om met de véél duurdere Lifepo4 accu's goed om te gaan kreeg ik toch al het advies zéker én éérst een dc/dc booster te plaatsen
Onze camper bouwjaar 2017 én Euro6 heeft geen "geregelde" alternator dus...geen sensor te bespeuren op de min.pool van de startaccu
Maar ik volg het advies dus laat ik het bestellen van de Lifepo4 accu's even "on hold"
Onze camper Pilote is voorzien van een Schaudt EBL type 271
Schaudt heeft 2 dc/dc boosters type WA 121525 https://www.4campers.nl/electra-verzorg ... mpers.html
En de nieuwste WA 121545 : https://www.ivt-hirschau.de/product_inf ... ts_id=1217
Ik heb intussen een mail gestuurd naar Schaudt met de vraag welke kabelset ik nog extra zou nodig hebben om de WA121545 te koppelen met EBL271
Ik kreeg snel een reactie en daar werd enkel maar het type WA 121525 vermeld
Heb dan een antwoord gevraagd met welke reden ze het type W1 121525 vermelden en niet het type WA121545...
Het enige dat ik wel al weet is dat er slechts 1 min. kabel toekomt achteraan de EBL 271
En dan moet ik voor het aansluiten schema 7.2 uit de montage handleiding volgen
Nu als deze 25A booster voldoende is om tijdens het rijden 200Ah "bij" te laden (want leeg zullen ze nooit komen) dan is het ok
Maar ik verwacht nog éérst een mail volgende week van Schaudt
Uitgaande dat het met de WA 121525 ook "zou" werken heb ik de vraag aan deze die dergelijke booster al eens hebben gekoppeld met een Schaudt EBL
De bekabeling in de camper is "maar" 16mm2 en de afstand tussen start en woonaccu inzake bekabeling is +/- 2 meter
Welke kabel "waar" moet komen daar ben ik (bijna) uit enkel de kabel van de D+ die nu op de EBL 271 zit daar begrijp ik niet hoe deze ook nog aan te sluiten op de booster
Op het schema zie ik wel 2 rode "lijntjes" van de D+ bekabeling maar verder is het me niet duidelijk
Is er iemand die hier wél weet hoe ik dat moet oplossen dan graag een PB-tje en dan kan ik indien gewenst via mail de pdf-schema's doorsturen
De schema's van de booster WA 121525 en de WA 121545 alsook de EBL 271 heb ik allemaal maar kan ze hier als een "pdf" bestand niet bij voegen
Alvast dank voor de reacties :thumbup:
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017

Plaats reactie