Verontrustend motor (bij)geluid

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Verontrustend motor (bij)geluid



Bericht door Kroppie »

ik denk dat de koppeling meer werk is en duurder is dan de distributie, zeker als er een dubbelmassa vliegwiel in het spel is, de motor draait nog, auto rijdt nog dus veel kan er niet mis zijn, en zeker niet met de distributie, maak je niet ongerust en ga lekker onspannen f1 kijken.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
umpie30
Berichten: 998
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel

Re: Verontrustend motor (bij)geluid



Bericht door umpie30 »

Kroppie schreef:
zo 14 jul 2019, 12:52
of als je auto dat heeft, het z.g. dubbel massa vliegwiel rammelt wat omdat de veren daarin verslapt zijn , ja er word wat rotzooi bedacht hoor tegenwoordig.

jos
Ducato 230 bwjr vanaf 1994-2000 had nog geen dubbelmassa vliegwiel
Deze zijn pas vanaf model 250 er in gekomen
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Verontrustend motor (bij)geluid



Bericht door Kroppie »

oke, gelukkig voor de bezitter van het voertuig. :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Verontrustend motor (bij)geluid



Bericht door Bas vd laar »

Ik verdenk ook de koppeling, heb een dergelijk geluid wel eens gehad bij een personenauto.
Op het eerste filmpje hoor ik het wat duidelijker dan op het tweede, dat is ook meer in de buurt van de koppeling.

Luister even goed of het meer bij je distributie of bij je koppeling vandaan komt.
Als het geluid van je distributie lijkt te komen dan zou ik er persoonlijk niet meer mee rijden.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Verontrustend motor (bij)geluid



Bericht door gjvonk »

Probeer ook eens na een nacht stilstand onder de motorkap de uitlaatpijp eens vanaf het blok te volgen tot het eind aan de linker onderzijkant en probeer eens of de KOUDE uitlaat bij een STILSTAANDE motor niet ergens tot rammelen is te bewegen. Sla ook de hitteschild(en?) niet over.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Verontrustend motor (bij)geluid



Bericht door Camperic »

Goede tip :thumbup: , maar het klinkt niet als het blikkerige geluid van hitteschilden en ook anders dan een rammelende uitlaat(pijp) volgens mij. Zou fijn zijn als het dat wel is :wink:
Bas vd laar schreef:
zo 14 jul 2019, 19:25
Ik verdenk ook de koppeling, heb een dergelijk geluid wel eens gehad bij een personenauto.
Op het eerste filmpje hoor ik het wat duidelijker dan op het tweede, dat is ook meer in de buurt van de koppeling.

Luister even goed of het meer bij je distributie of bij je koppeling vandaan komt.
Als het geluid van je distributie lijkt te komen dan zou ik er persoonlijk niet meer mee rijden.
Dank je en ik denk er hetzelfde over zoals ik al schreef. Morgen neem ik contact op met de garage en ga naar de stalling om naar de camper te kijken en luisteren.
Wordt vervolgd .....
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Verontrustend motor (bij)geluid



Bericht door pwhooftman »

Camperic schreef:
zo 14 jul 2019, 23:13
. Morgen neem ik contact op met de garage en ga naar de stalling om naar de camper te kijken en luisteren.
Wordt vervolgd .....
Als het geluid uit de koppeling komt, zal het geluid zeer waarschijnlijk veranderen als de koppeling ingetrapt wordt, of je de koppeling in de versnelling lichtjes op laat komen. Als het geluid verdwijnt in zijn vrij als je de koppeling lichtjes aanraakt (zodat de speling er uit is), dan is het waarschijnlijk het druklager.
Als het geluid verdwijnt als je in de versnelling de koppeling laat opkomen totdat ie licht aangrijpt, dan kan het de koppelingsplaat zelf zijn.
Voor vervangen van beide onderdelen moet de versnellingsbak er af..., al gauw een uur of 6 werk voor een garage. Beide oorzaken ontstaan trouwens niet van de ene op de andere dag, maar in de loop van vele (duizenden) kilometers.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Verontrustend motor (bij)geluid



Bericht door Camperic »

pwhooftman schreef:
zo 14 jul 2019, 23:27
Als het geluid verdwijnt als je in de versnelling de koppeling laat opkomen totdat ie licht aangrijpt, dan kan het de koppelingsplaat zelf zijn.
Als ik de koppeling aan laat grijpen verdwijnt het geluid, dus dit lijkt het te zijn. De wegenwacht is onderweg om er professioneel naar te luisteren / kijken.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Verontrustend motor (bij)geluid



Bericht door Camperic »

De wegenwacht was het in eerste instantie met me eens dat de koppeling verdacht was. Samen kun je echter beter onderzoeken met iemand in en iemand buiten de camper en zo konden we het geluid plaatsen vanaf de achterkant van het blok. Gelukkig dus niet er in (distributie) of aan de zijkant (koppeling). Waar het vandaan kwam was zonder brug niet te achterhalen, maar ermee rijden was geen probleem verwachtte de wegenwacht dus kon ik ermee naar de garage rijden. Daar de camper vanmiddag op de brug gereden en samen met de monteur geconstateerd dat het vanaf de dynamo kwam. Die bleek speling te hebben op één van de bevestigingsbouten en na demontage was duidelijk waarom:

xwqz922224.jpg
xwqz922224.jpg (148.32 KiB) 305 keer bekeken

Gelukkig dus eenvoudiger en sneller opgelost dan ik vreesde :D
Een mooi verjaardagscadeau :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Verontrustend motor (bij)geluid



Bericht door Bas vd laar »

Kijk, goed nieuws! :thumbup:
Toxiq
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Limburg

Re: Verontrustend motor (bij)geluid



Bericht door Toxiq »

Sodeju....je zal toch wel ff peentjes gezweet hebben gisteren en dan zo een afloop (vlak voor je vakantie) daar kan een mens toch een glimlach van op zich gezicht krijgen...
Met een hamer past alles
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Verontrustend motor (bij)geluid



Bericht door pwhooftman »

Top, bedankt voor de terugkoppeling ( :D )
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Verontrustend motor (bij)geluid



Bericht door Meine »

Zijn de gaten in de steun of dynamo niet uitgelubberd? Want meestal slijt het aan beide kanten weg. In dat geval is een nieuwe bout alleen niet voldoende.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Verontrustend motor (bij)geluid



Bericht door Camperic »

Ik vreesde inderdaad uitstel van de vakantie, want garages hebben zeker op dit moment geen ruimte in de planning voor een reparatie van 6-8 uur en reed met een glimlach naar huis :thumbup:

Terugkoppeling is vanzelfsprekend wat mij betreft :wink:

Inderdaad slijt het aan beide kanten :thumbup:
Ik heb zelf de dynamo niet bekeken en de monteur vond het niet nodig daar iets aan te doen. Voor volgend jaar staat naast beurt ook vervanging van distributieriem op de onderhoudsplanning en zal een check bij dynamo dan als extra aandachtspunt mee laten nemen.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Plaats reactie