Cetaan booster?
Cetaan booster?
Hoi Allen,
Zal me nog maar eens voorstellen, ik ben Lirry en heb net een Ford Transit Mk2 kampeerauto uit 1984 aangeschaft. Een erg leuk ding moet ik zeggen.
We gaan deze zomer naar portugal rijden, en bij de ritjes die ik al gemaakt heb viel me op dat de motor (2.5DI Diesel 68PK) nou niet echt de sterkste/zuinigste ooit is
Ik ben bezig met een paar makkelijke ingrepen (o.a luchtfilter was super vies, dus die vervangen) om hem net wat meer power te kunnen geven.
Ook las ik iets over cetaanbooster, mijn vraag aan jullie is of
a) dit zou kunnen helpen voor betere verbranding/power/zuinigheid
b) of deze oude motor dit wel aankan en of iemand met een soortgelijke motor hier ervaring mee heeft.
Tenslotte, zijn er nog andere ingrepen die voor mij makkelijk zijn om te doen zonder al te veel geld uit te geven?
Bedankt alvast!
Zal me nog maar eens voorstellen, ik ben Lirry en heb net een Ford Transit Mk2 kampeerauto uit 1984 aangeschaft. Een erg leuk ding moet ik zeggen.
We gaan deze zomer naar portugal rijden, en bij de ritjes die ik al gemaakt heb viel me op dat de motor (2.5DI Diesel 68PK) nou niet echt de sterkste/zuinigste ooit is
Ik ben bezig met een paar makkelijke ingrepen (o.a luchtfilter was super vies, dus die vervangen) om hem net wat meer power te kunnen geven.
Ook las ik iets over cetaanbooster, mijn vraag aan jullie is of
a) dit zou kunnen helpen voor betere verbranding/power/zuinigheid
b) of deze oude motor dit wel aankan en of iemand met een soortgelijke motor hier ervaring mee heeft.
Tenslotte, zijn er nog andere ingrepen die voor mij makkelijk zijn om te doen zonder al te veel geld uit te geven?
Bedankt alvast!
- Bob Diesel
- Berichten: 31964
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Cetaan booster?
de tijd nemen en je geld ergens anders aan uit gevenTenslotte, zijn er nog andere ingrepen die voor mij makkelijk zijn om te doen zonder al te veel geld uit te geven?
zeker naar PT ,de reis genieten ,vlug gaat het zowiezo niet
Die oudje,s moet je in hun waarde laten zo als ze zijn
vertroetelen ,niet op fokken
Re: Cetaan booster?
Ik neem aan dat het gaat om een motor uit een Mk4 of Mk5 is die in jouw auto geplaatst is. Deze 2.5 Di is onverwoestbaar. De enige juiste weg is om er de appendage's van een Tdi op te monteren, verstuivers, spruitstukken, pomp en turbo. Je kunt dan tot 100 pk komen.
Daar moet je snel mee zijn, (sloop)onderdelen worden schaarser en schaarser. Het Engelse Transit forum is daarin je leidraad. Velen zijn je voor gegaan.
Zaken als cetaanboosters heb je niets aan.
Daar moet je snel mee zijn, (sloop)onderdelen worden schaarser en schaarser. Het Engelse Transit forum is daarin je leidraad. Velen zijn je voor gegaan.
Zaken als cetaanboosters heb je niets aan.
Laatst gewijzigd door Meine op za 13 jul 2019, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1822
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Cetaan booster?
Als hij een Bosch brandstofpomp heeft is die voor 0 euro iets op te schroeven waardoor er iets meer diesel ingespoten wordt. Is vooral prettig bij heuveltje op of tegenwind, dan wordt de snelheid beter vast gehouden.
Re: Cetaan booster?
Dan kom je niet meer door de roetmeting bij de APK. Ook geeft de auto bij volgas een onaanvaardbare roetpluim. Een heel klein beetje verstellen levert al problemen op op de weg.
Re: Cetaan booster?
Die Mk2 2.5 DI ( York I4 blok) had inderdaad 68 pk af fabriek. Wat er nu nog van over is, kan natuurlijk niemand zeggen.
Een paar adressen voor onderdelen:
https://www.transitcenter.nl/transit-19 ... c-105.html
https://www.motomobil.com/index.php?id=1267
Ik zou niet zelf gaan zitten experimenteren met zo'n Cetaan Booster of wat dan ook aan zo'n oud blok als je er mee naar Portugal wilt gaan.
Ik kan aan je profiel of anders niet zien waar je woont. In het midden van het land zit een diesel specialist in Harderwijk. https://buchli.nl/
Heeft voor ons de dieselpomp gereviseerd en motorblok mooi afgesteld.
Transit op Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Transit
Een paar adressen voor onderdelen:
https://www.transitcenter.nl/transit-19 ... c-105.html
https://www.motomobil.com/index.php?id=1267
Ik zou niet zelf gaan zitten experimenteren met zo'n Cetaan Booster of wat dan ook aan zo'n oud blok als je er mee naar Portugal wilt gaan.
Ik kan aan je profiel of anders niet zien waar je woont. In het midden van het land zit een diesel specialist in Harderwijk. https://buchli.nl/
Heeft voor ons de dieselpomp gereviseerd en motorblok mooi afgesteld.
Transit op Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Transit
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
-
- Berichten: 1822
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Cetaan booster?
Zelf destijds met mn MK3 nooit last van gehad, die was iets meer dan een heel klein beetje versteld . Terugverstellen voor de apk is ook zo gedaan.
Re: Cetaan booster?
Goed om te lezen dat er nog zo genoten wordt met een wat oudere camper.
Vraag jezelf af: Ben ik op de vlucht of ben ik op pad?
1 ja? Hele andere V8 motor en andere transmissielijn.
2 ja? Regulier onderhoud en met gevoel rijden.
Geniet van je reizen.
Vraag jezelf af: Ben ik op de vlucht of ben ik op pad?
1 ja? Hele andere V8 motor en andere transmissielijn.
2 ja? Regulier onderhoud en met gevoel rijden.
Geniet van je reizen.
Re: Cetaan booster?
De 2.5 di is geen York motor, dat is een 2.4 motor, die hoort origineel in de Mk2. De York motor was geen DirectInjection motor.EasyBee schreef: ↑za 13 jul 2019, 16:00Die Mk2 2.5 DI ( York I4 blok) had inderdaad 68 pk af fabriek. Wat er nu nog van over is, kan natuurlijk niemand zeggen.
Transit op Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Transit
De 2.5 Di hoort in de Mk4 en Mk5. Iemand moet deze Mk2 dus ooit hebben gehermotoriseerd.
- Patrick1307
- Berichten: 118
- Lid geworden op: za 21 mar 2015, 15:29
Re: Cetaan booster?
Het is de reis die telt, niet de bestemming !
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Cetaan booster?
Zoek de code op het blok, en je hebt inzicht welke motor er in zit, de york staat er ook bij.
ford di engine codes for 2.5di's are ....
4fb or 4fc or 4fd are 70ps engines
4ha or 4hc or 4hb are 76ps engines
4ga or 4gb or 4gc or 4gd are 85ps engines
4ge are 85ps engines
100PS Their codes are; 4EB and 4EC
rare 115PS 4ED
2.4 YORKIE 4AB = 68PS
2.5 DI = 70PS
4BA
4BB
4CA
4CB
4BC
4CC
4FA
4FB
4FC
2.5 DI * =76 PS
4HB
4HC
2.5 DI * =80 PS WITH TURBO...WITHOUT TURBO ( BOSCH INJ PUMP)
4DA
2.5 DI *=85 PS
4GA
4GB
4GC
4GD - ALL 85PS WITH.....WITHOUT TURBO
4EA - TURBO EPIC INJ 2.5 DI*= 100 PS
ford di engine codes for 2.5di's are ....
4fb or 4fc or 4fd are 70ps engines
4ha or 4hc or 4hb are 76ps engines
4ga or 4gb or 4gc or 4gd are 85ps engines
4ge are 85ps engines
100PS Their codes are; 4EB and 4EC
rare 115PS 4ED
2.4 YORKIE 4AB = 68PS
2.5 DI = 70PS
4BA
4BB
4CA
4CB
4BC
4CC
4FA
4FB
4FC
2.5 DI * =76 PS
4HB
4HC
2.5 DI * =80 PS WITH TURBO...WITHOUT TURBO ( BOSCH INJ PUMP)
4DA
2.5 DI *=85 PS
4GA
4GB
4GC
4GD - ALL 85PS WITH.....WITHOUT TURBO
4EA - TURBO EPIC INJ 2.5 DI*= 100 PS
Re: Cetaan booster?
Ja klopt en om de verwarring groter te maken, staat er achter op die Transit Mk2 dat het gaat om een DI en heeft volgens kenteken een inhoud van 2468 cm³. Zie daar de verwarring over de York I4 motor.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Transit
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Transit
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Cetaan booster?
Dank voor de reacties allen! Ben weer een beetje wijzer geworden. Ik zal eens die code opzoeken, misschien heb ik een fout gemaakt en zal ik de 2.4 hebben. Het ziet er niet naar uit dat er een compleet nieuw blok in zit namelijk..blizard schreef: ↑za 13 jul 2019, 19:25Zoek de code op het blok, en je hebt inzicht welke motor er in zit, de york staat er ook bij.
ford di engine codes for 2.5di's are ....
4fb or 4fc or 4fd are 70ps engines
4ha or 4hc or 4hb are 76ps engines
4ga or 4gb or 4gc or 4gd are 85ps engines
4ge are 85ps engines
100PS Their codes are; 4EB and 4EC
rare 115PS 4ED
2.4 YORKIE 4AB = 68PS
2.5 DI = 70PS
4BA
4BB
4CA
4CB
4BC
4CC
4FA
4FB
4FC
2.5 DI * =76 PS
4HB
4HC
2.5 DI * =80 PS WITH TURBO...WITHOUT TURBO ( BOSCH INJ PUMP)
4DA
2.5 DI *=85 PS
4GA
4GB
4GC
4GD - ALL 85PS WITH.....WITHOUT TURBO
4EA - TURBO EPIC INJ 2.5 DI*= 100 PS