Radio aansluiten

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
lirry
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 10:52
Locatie: Utrecht

Radio aansluiten



Bericht door lirry »

Hallo allen,

Ik ben net nieuw hier! Heb onlangs een Ford Transit MK2 (1984) aangeschaft, erg fijn bakbeest. Ik wilde vandaag een radio erin zetten, maar ik kwam erachter dat de kabels die daarvoor bedoeld zijn (ik moest zelf de iso stekker 'aansluiten') niet/nauwelijks stroom krijgen. Ook werkt de sigaretten plug niet.
Dit is mijn eerste camper (zelfs eerste auto) dus ik moet nog veel leren.
Ik heb geprobeerd wat dingen door te meten, en de kabels die volgens mij vanuit de startaccus komen leveren maar 0.05 volt. De startaccus zelf
geven wel gewoon 12v af, en andere dingen in het dashboard werken wel gewoon (klokje, ventilatie en lampjes).

Hebben jullie enig idee waar ik het probleem zou kunnen vinden?
Alvast bedankt,
Lirry
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Radio aansluiten



Bericht door veetee »

Radio en aansteker zitten meestal achter dezelfde zekering. Even in het boekje kijken welke zekering je moet hebben, vaak staat dat ook op de achterkant van de klep waarachter ze zitten.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Radio aansluiten



Bericht door JTG »

Hi Lirry en welkom,

Mocht de zekering goed zijn;
Al eens geprobeerd of de situatie anders is na inschakelen contact en/of starten motor?
Ook bij een Ducato uit 2018 doet de sigaretten plug het niet als het contact niet 'aan' staat. :wink:
lirry
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 10:52
Locatie: Utrecht

Re: Radio aansluiten



Bericht door lirry »

JTG schreef:
vr 12 jul 2019, 21:20
Hi Lirry en welkom,

Mocht de zekering goed zijn;
Al eens geprobeerd of de situatie anders is na inschakelen contact en/of starten motor?
Ook bij een Ducato uit 2018 doet de sigaretten plug het niet als het contact niet 'aan' staat. :wink:
Ik heb ook getest met de sleutel gedraaid in het contact! Bij het starten van de motor ook geen geluk helaas..
lirry
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 10:52
Locatie: Utrecht

Re: Radio aansluiten



Bericht door lirry »

veetee schreef:
vr 12 jul 2019, 21:19
Radio en aansteker zitten meestal achter dezelfde zekering. Even in het boekje kijken welke zekering je moet hebben, vaak staat dat ook op de achterkant van de klep waarachter ze zitten.
Hmm dat zou inderdaad een logische verklaring zijn voor het ontbreken van stroom voor beiden. Zou er dan alsnog 0.05 volt uit kunnen komen?
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Radio aansluiten



Bericht door veetee »

Die 0,05 V zou ik niet op vertrouwen, meetfout of zo’n klein potentiaalverschil kan ook komen door slechte massa of overgangsweerstand in de verbindingen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13421
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Radio aansluiten



Bericht door hathi »

Je zou de radio,eerst kunnen proberen,rechtstreeks op de accu?kun je tevens zien of deze auto de massa op de min heeft?
Hans
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Radio aansluiten



Bericht door veetee »

hathi schreef:
za 13 jul 2019, 0:49
kun je tevens zien of deze auto de massa op de min heeft?
Plus aan massa is zeer onwaarschijnlijk, engelse oldtimers van voor ‘70 hadden dat nog wel eens, maar is sindsdien allemaal min aan chassis.
lirry
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 10:52
Locatie: Utrecht

Re: Radio aansluiten



Bericht door lirry »

Dank allen voor de snelle reacties! :bow:
lirry
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 10:52
Locatie: Utrecht

Re: Radio aansluiten



Bericht door lirry »

Update:

Een paar ondekkingen: de kabel waar normaal stroom vanaf komt (volgens de oude eigenaar) komt van de huishoudaccu's af. Maar aangezien die er (nog) niet inzitten is het logisch dat die geen volt afgeeft. Waar ik wel achter ben gekomen:

Er is een geel draadje wat wel degelijk stroom afgeeft als ik het contact aanzet :thumbup: erg blij met deze vondst.
Ik ging meteen even de 12v sigarettenplug proberen aan te sluiten en dat werkte!

Ik heb even een foto bijgevoegd. De 12v plug werkte dus door de gele (plus), en de blauwe (min) met de twee kabels van de plug te connecten.

Bij de radio werkte het echter helemaal niet.. Dus ik weet niet zo goed waar ik het zoeken moet nu. Er zijn voor de radiostekker ook kabels die naar ACC en de electronische antenne leiden. Deze heb ik uit gemak niet aangesloten om puur de stroom te checken. Ook de speakers heb ik niet aangesloten omdat ik eerst zeker wilde weten dat de radio stroom kreeg.

Enig idee waar nu mijn probleem zou kunnen liggen?
Bijlagen
WhatsApp Image 2019-07-14 at 17.30.41.jpeg
WhatsApp Image 2019-07-14 at 17.30.41.jpeg (85.51 KiB) 577 keer bekeken
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Radio aansluiten



Bericht door Marianjacques »

Mogelijk dat de betreffende autoradio 2 x de 12volt nodig heeft.
In dat geval de accu spanning en de accessoires spanning.
Als 1 van de 2 niet is aangesloten, is er ook geen leven in de radio.

Als test even deze 2 draden van de radio samenvoegen en aan de accu spanning koppelen.


Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Radio aansluiten



Bericht door veetee »

“Normaal” zit er een zwarte, een rode, en een gele draad aan de radio: zwart is massa/min, rood is geschakelde plus (dus aan met contact aan), en de gele is permanent plus voor het geheugen.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Radio aansluiten



Bericht door Peter LMC »

Ik wordt helemaal niet goed als ik dat daar zie met die kroonsteentjes en hele dunne draadjes.
Je wilt me toch niet vertellen dat je daar zo een radio mee aansluit. :?:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51292
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Radio aansluiten



Bericht door Kroppie »

oei effe slikken, dat is dus typisch een geval van hoe het .... moet/mag/zou moeten kunnen, heb een donkerbruin vermoeden hoe het er voor de rest uitziet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie