Minder vermogen: EGR de boosdoener ?
Minder vermogen: EGR de boosdoener ?
Ik rijd een Renault Master 3.0 uit 2006
Deze heeft de laatste tijd (wat) minder vermogen.
Vorige maand was ik een hele dag onderweg met een maatje, achter de bus een auto ambulance
1 van zijn auto's naar zijn garage box brengen, een andere naar de sloop en een andere donor auto ophalen aan de andere kant van het land
zo een 600km gemaakt, na het afkoppelen van de aanhanger leek de auto wel een raket, heel veel kracht, trok razendsnel op...heerlijk om mee te rijden
Echter was dat de volgende dag weer weg.
na veel lezen op internet vs de kwaal/verschijnselen begin ik te vermoeden dat het de EGR klep zou kunnen zijn (kan dit ?)
Nu wilde ik al langer een tuning laten uitvoeren en dan meteen de EGR uitschrijven, helaas doen ze geen tuning als de auto niet 100% rijd, dat is nu weer jammer, want dat moet ik eerst iets verhelpen dat wellicht ook verholpen is na het uitschrijven/afdichten
Anyway...
In de auto zit een nissanpatrol blok, dat ligt er anders in dan bij een patrol, de EGR klep is niet handig bereikbaar
Heeft iemand een dergelijk klusje al eens uitgevoerd ?
Deze heeft de laatste tijd (wat) minder vermogen.
Vorige maand was ik een hele dag onderweg met een maatje, achter de bus een auto ambulance
1 van zijn auto's naar zijn garage box brengen, een andere naar de sloop en een andere donor auto ophalen aan de andere kant van het land
zo een 600km gemaakt, na het afkoppelen van de aanhanger leek de auto wel een raket, heel veel kracht, trok razendsnel op...heerlijk om mee te rijden
Echter was dat de volgende dag weer weg.
na veel lezen op internet vs de kwaal/verschijnselen begin ik te vermoeden dat het de EGR klep zou kunnen zijn (kan dit ?)
Nu wilde ik al langer een tuning laten uitvoeren en dan meteen de EGR uitschrijven, helaas doen ze geen tuning als de auto niet 100% rijd, dat is nu weer jammer, want dat moet ik eerst iets verhelpen dat wellicht ook verholpen is na het uitschrijven/afdichten
Anyway...
In de auto zit een nissanpatrol blok, dat ligt er anders in dan bij een patrol, de EGR klep is niet handig bereikbaar
Heeft iemand een dergelijk klusje al eens uitgevoerd ?
Met een hamer past alles
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44
Re: Minder vermogen - EGR de boosdoener ?
Zit er geen roetfilter in? (Zoja, dan zou ik maar oppassen met EGR uit programmeren)
MAP sensor kuisen, turbo waste gate nazien,...maar Nissan, Japans dus weinig kennis van die motoren.
MAP sensor kuisen, turbo waste gate nazien,...maar Nissan, Japans dus weinig kennis van die motoren.
Re: Minder vermogen - EGR de boosdoener ?
Kun je dit toelichten, het uitprogrameren van de EGR als er een roetfilter is waarom dat niet verstandig is ?
Weet eigenlijk niet of er een roetfilter is ?!
Er is in ieder geval nog wel wat meer te bekijken begrijp ik
ik ga een lijstje maken, tips en opmerkingen ontvang ik graag
EGR - nazien/reinigen
MAP - nazien/reinigen
Roetfilter - vol/verstopt ?
Turbo wastegat - nazien/reinigen
Weet eigenlijk niet of er een roetfilter is ?!
Er is in ieder geval nog wel wat meer te bekijken begrijp ik
ik ga een lijstje maken, tips en opmerkingen ontvang ik graag
EGR - nazien/reinigen
MAP - nazien/reinigen
Roetfilter - vol/verstopt ?
Turbo wastegat - nazien/reinigen
Met een hamer past alles
- seth_space
- Berichten: 8594
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Minder vermogen: EGR de boosdoener ?
Als je een fikse tijd met een aanhanger achter je auto gereden hebt is het niet ongebruikelijk dat je daarna het idee hebt met een raceauto te rijden.
Is het niet vooral een gevoelsmatig iets?
Een goede tuner zal zowel vooraf als achteraf een vermogenstest doen ( of het kost extra) als je motor dan blijkt te leveren wat er verwacht mag worden (vooraf) zonder tuning weet je zeker dat je geen probleem hebt.
Is het niet vooral een gevoelsmatig iets?
Een goede tuner zal zowel vooraf als achteraf een vermogenstest doen ( of het kost extra) als je motor dan blijkt te leveren wat er verwacht mag worden (vooraf) zonder tuning weet je zeker dat je geen probleem hebt.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Minder vermogen: EGR de boosdoener ?
Nee het was niet gevoelsmatig, ik ken de auto goed genoeg, het verschil was te groot
mijn theorie voor zover, langdurig rijden/meer vermogen vragen is de auto goed doorgewarmd, de vervuiling is de EGR klep word soepeler doordat die warmer word en gaat beter zijn werk doen....
Maar het is een theorie, ik ben niet genoeg (geen) monteur om daar zo iets over te kunnen zeggen, het is vooral iets gebasseerd op vermoedens en de bijbehorende symptomen die ik op internet vind (het kan dus evenzogoed iets anders zijn)
mijn theorie voor zover, langdurig rijden/meer vermogen vragen is de auto goed doorgewarmd, de vervuiling is de EGR klep word soepeler doordat die warmer word en gaat beter zijn werk doen....
Maar het is een theorie, ik ben niet genoeg (geen) monteur om daar zo iets over te kunnen zeggen, het is vooral iets gebasseerd op vermoedens en de bijbehorende symptomen die ik op internet vind (het kan dus evenzogoed iets anders zijn)
Met een hamer past alles
-
- Berichten: 1808
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Minder vermogen: EGR de boosdoener ?
Een EGR klep voert uitlaatgassen terug de inlaat in, juist bij deellast. De EGR klep zal relatief gezien meer dicht gezeten hebben met de aanhanger en dus juist nmiet uitlaatgassen teruggevoerd hebben. De vervuiling die door een EGR klep wordt veroorzaak zit direct daarachter in het inlaatspruitstuk, en ook als de EGR klep dicht is moet alle 'schone' lucht daar nog langs. Wellicht is die doorgang weer vrijer geworden doordat de motor goed op temperatuur is gekomen, maar dat effect duurt dan niet één dag, maar een stuk langer.
Kortom, ik verdenk niet de EGR klep, al blijft het sowieso een onding. De Klep demonteren en het inlaatkanaal inspecteren is de meest zekere manier om na te gaan of de boel bijna dicht zit.
Plaatje van een lekker dichtgeslibde inlaat door de EGR:
Kortom, ik verdenk niet de EGR klep, al blijft het sowieso een onding. De Klep demonteren en het inlaatkanaal inspecteren is de meest zekere manier om na te gaan of de boel bijna dicht zit.
Plaatje van een lekker dichtgeslibde inlaat door de EGR:
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44
Re: Minder vermogen: EGR de boosdoener ?
Inlaat traject kuisen/nazien, kan je ook toevoegen aan u to do list, maar begint met de MAP, minste werk
- DiffRental
- Berichten: 1594
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Minder vermogen: EGR de boosdoener ?
Vermoed dat een groot deel tussen de oren zit.
Heb dit ook altijd als ik een ruime tijd met een zware trailer heb gereden.
Klein stukje is dat de motor schoner is geworden omdat deze eens goed heeft mogen werken en waarschijnlijk heeft de zelflerende functie wat bij geregeld. Grootste deel is een gevoel kwestie.
Wil je het zeker weten, rij naar de renault dealer en laat de motor eens uitlezen.
Heb dit ook altijd als ik een ruime tijd met een zware trailer heb gereden.
Klein stukje is dat de motor schoner is geworden omdat deze eens goed heeft mogen werken en waarschijnlijk heeft de zelflerende functie wat bij geregeld. Grootste deel is een gevoel kwestie.
Wil je het zeker weten, rij naar de renault dealer en laat de motor eens uitlezen.
Groeten Peter
Re: Minder vermogen: EGR de boosdoener ?
Hoi Peter, het is op zeker geen gevoelskwestie (misschien draagt het wel bij...maar het verschil was veel te groot om echt alleen een gevoelskwestie te zijn)
Ik ga eens onder de kap kijken waar dergelijke kanalen lopen en of ik die zelf kan demonteren/schoonmaken (bij mijn vorige bus de turbo vervangen, dus iets kan ik wel )
Dat van die zelf lerende functie heb ik ook over nagedacht, zit er zo een functie in dergelijke bussen, dat zou dan best bijgedragen kunnen hebben
Ik rij van nature best rustig met de bus, zowel optrekken als op de snelweg (meestal 100 a 110) dat zal natuurlijk ook niet positief bijdragen aan het schoonbranden van bepaalde onderdelen
Ik ga eens onder de kap kijken waar dergelijke kanalen lopen en of ik die zelf kan demonteren/schoonmaken (bij mijn vorige bus de turbo vervangen, dus iets kan ik wel )
Dat van die zelf lerende functie heb ik ook over nagedacht, zit er zo een functie in dergelijke bussen, dat zou dan best bijgedragen kunnen hebben
Ik rij van nature best rustig met de bus, zowel optrekken als op de snelweg (meestal 100 a 110) dat zal natuurlijk ook niet positief bijdragen aan het schoonbranden van bepaalde onderdelen
Met een hamer past alles
- seth_space
- Berichten: 8594
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Minder vermogen: EGR de boosdoener ?
Je kunt eens een dieselreiniger proberen om de zaak wat schoner te krijgen..
https://www.smeerolieonline.nl/reinigingsmiddelen
Of laten doen ( stuk duurder maar effectiever)
https://snap-on.eu/producten/motorvac-r ... en/diesel/
Niet zozeer de snelheid is de bepalende factor maar het toerental waar je normaal op rijdt.
Wat hoogtoeriger rijden gedurende langere tijd zorgt voor een goed schoonbranden van zaken.
https://www.smeerolieonline.nl/reinigingsmiddelen
Of laten doen ( stuk duurder maar effectiever)
https://snap-on.eu/producten/motorvac-r ... en/diesel/
Niet zozeer de snelheid is de bepalende factor maar het toerental waar je normaal op rijdt.
Wat hoogtoeriger rijden gedurende langere tijd zorgt voor een goed schoonbranden van zaken.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
- DiffRental
- Berichten: 1594
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Minder vermogen: EGR de boosdoener ?
Een lege bus hoeft nauwelijks vermogen te leveren dus de boel wordt niet belast en komt niet op temperatuur.
Met een flinke aanhangwagen moet ie echt werken, lage toeren en hoge koppels, de motor vindt dat fijn en als je een variabele turbo hebt komt ie in regel gebieden waar deze leeg niet komt.
Is de wagen nu ook trager als voorheen?
Met een flinke aanhangwagen moet ie echt werken, lage toeren en hoge koppels, de motor vindt dat fijn en als je een variabele turbo hebt komt ie in regel gebieden waar deze leeg niet komt.
Is de wagen nu ook trager als voorheen?
Groeten Peter
- DiffRental
- Berichten: 1594
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Minder vermogen: EGR de boosdoener ?
Vermoed je vervuiling in de inlaat dan zijn daar ook reinigers voor.
Forthe air intake cleaner
Koop bij Ali voor een paar euro een klein cameraatje en probeer eerst eens in de inlaat te kijken.
Forthe air intake cleaner
Koop bij Ali voor een paar euro een klein cameraatje en probeer eerst eens in de inlaat te kijken.
Groeten Peter
Re: Minder vermogen: EGR de boosdoener ?
Een reiniger heb ik er al eens doorheen gegooid, weinig verschil....nu heb ik toch niet zo veel met oplossingen uit flesjes, ik denk dat goed reinigen beter is
Een endoscoop camera heb ik, ff zoeken waar ik die dan ik moet steken om iets nuttigs te zien
Een endoscoop camera heb ik, ff zoeken waar ik die dan ik moet steken om iets nuttigs te zien
Met een hamer past alles
- DiffRental
- Berichten: 1594
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Minder vermogen: EGR de boosdoener ?
Reiniger en reiniger is een groot verschil.
De air intake cleaner is heel iets anders dan een toevoeging bij de brandstof
De air intake cleaner is heel iets anders dan een toevoeging bij de brandstof
Groeten Peter