Minder vermogen: EGR de boosdoener ?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Toxiq
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Limburg

Minder vermogen: EGR de boosdoener ?



Bericht door Toxiq »

Ik rijd een Renault Master 3.0 uit 2006

Deze heeft de laatste tijd (wat) minder vermogen.
Vorige maand was ik een hele dag onderweg met een maatje, achter de bus een auto ambulance
1 van zijn auto's naar zijn garage box brengen, een andere naar de sloop en een andere donor auto ophalen aan de andere kant van het land
zo een 600km gemaakt, na het afkoppelen van de aanhanger leek de auto wel een raket, heel veel kracht, trok razendsnel op...heerlijk om mee te rijden
Echter was dat de volgende dag weer weg.

na veel lezen op internet vs de kwaal/verschijnselen begin ik te vermoeden dat het de EGR klep zou kunnen zijn (kan dit ?)

Nu wilde ik al langer een tuning laten uitvoeren en dan meteen de EGR uitschrijven, helaas doen ze geen tuning als de auto niet 100% rijd, dat is nu weer jammer, want dat moet ik eerst iets verhelpen dat wellicht ook verholpen is na het uitschrijven/afdichten

Anyway...
In de auto zit een nissanpatrol blok, dat ligt er anders in dan bij een patrol, de EGR klep is niet handig bereikbaar
Heeft iemand een dergelijk klusje al eens uitgevoerd ?
Met een hamer past alles
KiteFlupke
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44

Re: Minder vermogen - EGR de boosdoener ?



Bericht door KiteFlupke »

Zit er geen roetfilter in? (Zoja, dan zou ik maar oppassen met EGR uit programmeren)
MAP sensor kuisen, turbo waste gate nazien,...maar Nissan, Japans dus weinig kennis van die motoren.
Toxiq
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Limburg

Re: Minder vermogen - EGR de boosdoener ?



Bericht door Toxiq »

Kun je dit toelichten, het uitprogrameren van de EGR als er een roetfilter is waarom dat niet verstandig is ?
Weet eigenlijk niet of er een roetfilter is ?!

Er is in ieder geval nog wel wat meer te bekijken begrijp ik

ik ga een lijstje maken, tips en opmerkingen ontvang ik graag

EGR - nazien/reinigen
MAP - nazien/reinigen
Roetfilter - vol/verstopt ?
Turbo wastegat - nazien/reinigen
Met een hamer past alles
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Minder vermogen: EGR de boosdoener ?



Bericht door seth_space »

Als je een fikse tijd met een aanhanger achter je auto gereden hebt is het niet ongebruikelijk dat je daarna het idee hebt met een raceauto te rijden.
Is het niet vooral een gevoelsmatig iets?

Een goede tuner zal zowel vooraf als achteraf een vermogenstest doen ( of het kost extra) als je motor dan blijkt te leveren wat er verwacht mag worden (vooraf) zonder tuning weet je zeker dat je geen probleem hebt.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Toxiq
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Limburg

Re: Minder vermogen: EGR de boosdoener ?



Bericht door Toxiq »

Nee het was niet gevoelsmatig, ik ken de auto goed genoeg, het verschil was te groot
mijn theorie voor zover, langdurig rijden/meer vermogen vragen is de auto goed doorgewarmd, de vervuiling is de EGR klep word soepeler doordat die warmer word en gaat beter zijn werk doen....

Maar het is een theorie, ik ben niet genoeg (geen) monteur om daar zo iets over te kunnen zeggen, het is vooral iets gebasseerd op vermoedens en de bijbehorende symptomen die ik op internet vind (het kan dus evenzogoed iets anders zijn)
Met een hamer past alles
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Minder vermogen: EGR de boosdoener ?



Bericht door pwhooftman »

Een EGR klep voert uitlaatgassen terug de inlaat in, juist bij deellast. De EGR klep zal relatief gezien meer dicht gezeten hebben met de aanhanger en dus juist nmiet uitlaatgassen teruggevoerd hebben. De vervuiling die door een EGR klep wordt veroorzaak zit direct daarachter in het inlaatspruitstuk, en ook als de EGR klep dicht is moet alle 'schone' lucht daar nog langs. Wellicht is die doorgang weer vrijer geworden doordat de motor goed op temperatuur is gekomen, maar dat effect duurt dan niet één dag, maar een stuk langer.

Kortom, ik verdenk niet de EGR klep, al blijft het sowieso een onding. De Klep demonteren en het inlaatkanaal inspecteren is de meest zekere manier om na te gaan of de boel bijna dicht zit.

Plaatje van een lekker dichtgeslibde inlaat door de EGR:
Blocked-EGR-600x450.jpg
Blocked-EGR-600x450.jpg (61.82 KiB) 1042 keer bekeken
KiteFlupke
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44

Re: Minder vermogen: EGR de boosdoener ?



Bericht door KiteFlupke »

Inlaat traject kuisen/nazien, kan je ook toevoegen aan u to do list, maar begint met de MAP, minste werk
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Minder vermogen: EGR de boosdoener ?



Bericht door DiffRental »

Vermoed dat een groot deel tussen de oren zit.
Heb dit ook altijd als ik een ruime tijd met een zware trailer heb gereden.

Klein stukje is dat de motor schoner is geworden omdat deze eens goed heeft mogen werken en waarschijnlijk heeft de zelflerende functie wat bij geregeld. Grootste deel is een gevoel kwestie.

Wil je het zeker weten, rij naar de renault dealer en laat de motor eens uitlezen.
Groeten Peter
Toxiq
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Limburg

Re: Minder vermogen: EGR de boosdoener ?



Bericht door Toxiq »

Hoi Peter, het is op zeker geen gevoelskwestie (misschien draagt het wel bij...maar het verschil was veel te groot om echt alleen een gevoelskwestie te zijn)

Ik ga eens onder de kap kijken waar dergelijke kanalen lopen en of ik die zelf kan demonteren/schoonmaken (bij mijn vorige bus de turbo vervangen, dus iets kan ik wel :D )

Dat van die zelf lerende functie heb ik ook over nagedacht, zit er zo een functie in dergelijke bussen, dat zou dan best bijgedragen kunnen hebben

Ik rij van nature best rustig met de bus, zowel optrekken als op de snelweg (meestal 100 a 110) dat zal natuurlijk ook niet positief bijdragen aan het schoonbranden van bepaalde onderdelen
Met een hamer past alles
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Minder vermogen: EGR de boosdoener ?



Bericht door seth_space »

Je kunt eens een dieselreiniger proberen om de zaak wat schoner te krijgen..
https://www.smeerolieonline.nl/reinigingsmiddelen
Of laten doen ( stuk duurder maar effectiever)
https://snap-on.eu/producten/motorvac-r ... en/diesel/

Niet zozeer de snelheid is de bepalende factor maar het toerental waar je normaal op rijdt.
Wat hoogtoeriger rijden gedurende langere tijd zorgt voor een goed schoonbranden van zaken.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Minder vermogen: EGR de boosdoener ?



Bericht door DiffRental »

Een lege bus hoeft nauwelijks vermogen te leveren dus de boel wordt niet belast en komt niet op temperatuur.

Met een flinke aanhangwagen moet ie echt werken, lage toeren en hoge koppels, de motor vindt dat fijn en als je een variabele turbo hebt komt ie in regel gebieden waar deze leeg niet komt.
Is de wagen nu ook trager als voorheen?
Groeten Peter
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Minder vermogen: EGR de boosdoener ?



Bericht door DiffRental »

Vermoed je vervuiling in de inlaat dan zijn daar ook reinigers voor.
Forthe air intake cleaner

Koop bij Ali voor een paar euro een klein cameraatje en probeer eerst eens in de inlaat te kijken.
Groeten Peter
Toxiq
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Limburg

Re: Minder vermogen: EGR de boosdoener ?



Bericht door Toxiq »

Een reiniger heb ik er al eens doorheen gegooid, weinig verschil....nu heb ik toch niet zo veel met oplossingen uit flesjes, ik denk dat goed reinigen beter is

Een endoscoop camera heb ik, ff zoeken waar ik die dan ik moet steken om iets nuttigs te zien
Met een hamer past alles
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Minder vermogen: EGR de boosdoener ?



Bericht door DiffRental »

Reiniger en reiniger is een groot verschil.

De air intake cleaner is heel iets anders dan een toevoeging bij de brandstof
Groeten Peter
Plaats reactie