Fiat Ducato 230 (1998) beschadigde pijp schokdemper achter
-
- Berichten: 78
- Lid geworden op: za 15 aug 2015, 20:48
- Locatie: 'S-HERTOGENBOSCH
Fiat Ducato 230 (1998) beschadigde pijp schokdemper achter
Bij een van mijn achterdempers heb ik gezien dat het buitenste deel van de dubbele pijp voor een groot deel verdwenen is. Demper werkt m.i. nog wel goed. Zie ook geen lekkage.
Kan dit kwaad en moet dit direct vervangen worden of mag dat nog wachten tot de volgende APK (laatste was juni 2019).
Het kan goed zijn dat de dempers er al sinds het begin onder zitten (1998). Inmiddels 240k meer gereden.
Kan dit kwaad en moet dit direct vervangen worden of mag dat nog wachten tot de volgende APK (laatste was juni 2019).
Het kan goed zijn dat de dempers er al sinds het begin onder zitten (1998). Inmiddels 240k meer gereden.
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Ducato 230 (1998) beschadigde pijp schokdemper achter
Als de demper niet lekt en ogenschijnlijk gewoon werkt kan het geen kwaad en is ook geen reden voor afkeur. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat een schokdemper na zoveel km nog werkt zoals het moet, dat kan eigenlijk niet. Dat ie werkt wil namelijk niet zeggen dat ie ook goéd werkt. Ga maar eens ergens een schokdemper test doen. Lijkt mij tijd ze gewoon te vervangen, daarna voel je pas het verschil.
Re: Fiat Ducato 230 (1998) beschadigde pijp schokdemper achter
Van Nico, die een hekel heeft aan preventief vervangen, is dit toch het enige en juiste advies
- djurre1980
- Berichten: 936
- Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57
Re: Fiat Ducato 230 (1998) beschadigde pijp schokdemper achter
Lijkt me stug dat een schokdemper 240k en 21 jaar meegaat?
-
- Berichten: 78
- Lid geworden op: za 15 aug 2015, 20:48
- Locatie: 'S-HERTOGENBOSCH
Re: Fiat Ducato 230 (1998) beschadigde pijp schokdemper achter
Dank voor de reacties. Ik weet wat ik moet gaan doen.
Re: Fiat Ducato 230 (1998) beschadigde pijp schokdemper achter
Bij mijn camper waren de achterdempers volledig intact en lekvrij na 175000 km maar ze dempten absoluut niet meer.
Mijn advies is om de dempers aan een kant los te nemen om de dempende werking te controleren.
Mijn advies is om de dempers aan een kant los te nemen om de dempende werking te controleren.
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Fiat Ducato 230 (1998) beschadigde pijp schokdemper achter
Dank voor het compliment maar ik zie het niet als preventief vervangen maar iets vervangen wat niet goed meer werkt en daarom aan vervanging toe is. In mijn ogen iets anders dan iets wat goed werkt vervangen omdat er een datum of wat dan ook voor staat.
Re: Fiat Ducato 230 (1998) beschadigde pijp schokdemper achter
Nico, volgens TS doet het ding het nog althans dat denkt hij of zij. Overigens is een schokbreker zonder beschermhuls meestal snel stuk.
Omdat campers over het algemeen maar weinig kilometers maken zie je soms de vreemdste mankementen toch goed gaan, hier voor mijn huis is een flinke hobbel in de provinciale weg.
Sommige campers veren daar prima overheen met 80 km/uur maar een groot aantal bonkt er overheen dus het lijkt erop dat vering niet erg hoog op de aandacht lijst staat.
Omdat campers over het algemeen maar weinig kilometers maken zie je soms de vreemdste mankementen toch goed gaan, hier voor mijn huis is een flinke hobbel in de provinciale weg.
Sommige campers veren daar prima overheen met 80 km/uur maar een groot aantal bonkt er overheen dus het lijkt erop dat vering niet erg hoog op de aandacht lijst staat.
Re: Fiat Ducato 230 (1998) beschadigde pijp schokdemper achter
Nou ze veren nog wel, maar ze dempen voor geen meter. Hier bij ons voor de deur het zelfde euvel.
Ik kan ze aanwijzen waarbij de dempers aan gort zijn. Het stuitert over de dikke drempel voor onze deur.
Grappig tot je op een en de zelfde dag de 10e hoort rammelen en met de trekhaak de drempel raakt en er overheen krast.
Ik kan ze aanwijzen waarbij de dempers aan gort zijn. Het stuitert over de dikke drempel voor onze deur.
Grappig tot je op een en de zelfde dag de 10e hoort rammelen en met de trekhaak de drempel raakt en er overheen krast.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.