Tips voor herstel van vochtschade

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Eflix
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 07 jul 2019, 11:48

Tips voor herstel van vochtschade



Bericht door Eflix »

Goedenavond iedereen!

Mijn eerste post op dit mooie forum over mijn eerste camper, en wat voor een...zonder te vervallen in 'had ik maar'-retoriek :bang: , hierbij een korte geschiedenis. Indien je enkel geïnteresseerd bent in een opsomming van de feiten en mijn hoofdvragen, kun je direct naar beneden scrollen.

Omdat we (mijn vriendin en ik) een heel fijne herinnering hebben overgehouden aan een weekje kitesurfen op Fuerteventura in een (veel te oude) VW T3, dachten we dat het een leuk idee was om in Nederland een camper te kopen. Een alkoofcamper, want aparte slaapruimte/geen gedoe met ombouwen van tafels tot bedden en (vaak) ook een douche (wel handig als je uit je wetsuit komt).
Na een aantal campers te hebben gezien, kozen we voor een Ducato 280 met Weinsberg opbouw uit 1990 (~210.000 op de tellert). Motorisch prima (heb ik wel enig verstand van), beetje oubollig interieur maar niets dat een likje verf niet goed kan maken. 5200 €.

Dus wij naar een onderhoudsbedrijf om even de gasleidingen te laten checken, alwaar men ongeveer 2 seconden nodig had om te constateren dat de alkoof (i.i.g. aan de onderkant) totaal verrot was. Ook in de badkamer was een rotte plaat afgedicht met wat gipsplamuur. Het nieuwe plafond was waarschijnlijk ook geen goed teken. Plus de kitranden waren op sommige punten niet meer goed.

Even een kennis/advocaat gebeld; helaas, gebrekkige aankoopinspectie dus die route was kansloos. Er is namelijk duidelijk sprake van alu-rot aan de onderkant van de alkoof en dat is van buiten (opgelapt) gewoon te zien.
Een natte kat in de zak doorverkopen = slechte karma. Betalen om te laten repareren staat niet in verhouding tot de aankoopprijs. Een dure ervaring rijker bleef er nog maar 1 optie over.

Dus, zelf fixen dan maar. De verkoper heeft overigens aangeboden hierbij te helpen (hij heeft zelf een eigen camper en zijn zoon heeft in 2 jaar tijd ~2000km ermee gereden, dus zoveel wist hij er ook niet van). Best redelijk want uiteindelijk is het mijn fout dat ik gewoon niet goed gekeken heb.



Wat we willen doen:
  • onderste helft van zijkant alkoof vervangen (in ieder geval de afdekplaten binnen, buiten voelt het niet sponzig)
  • Onderkant alkoof vervangen van binnen tot aluminium plaat
  • Zijkanten alkoof een paar mm ophogen, deze zijn nu enigszins verzakt (waardoor de de bestuurdersdeur lichtjes langs de linkeronderkant schaaft
  • Aluminium plaat aan onderkant vervangen of met folie afplakken aan de buitenkant
  • Vervangen alle kitranden
  • Vervangen binnenplaten badkamer
Mijn vragen (voor nu):
  • Hoe plaats ik foto's van een Android-telefoon? Ik heb voor dit topic foto's gemaakt, maar zie alleen een handleiding voor Tapatalk met Apple telefoons
  • Heb ik schroefstempels nodig als ik de zijkanten van de alkoof een beetje wil verhogen? Ik ben bang dat de hele alkoof instort als ik de rotte dwarslatten ga verwijderen. Ik heb toezegging van een aantal vrienden die enige ervaring hebben met het oplappen van een camper, maar niemand weet zeker hoe de draagconstructie van deze alkoof in elkaar zit
  • Ik heb best wel wat gezocht op dit forum naar goede kit en lees veel over SikaLastomer 710. Is dit goed?
Alvast dank voor jullie hulp :bow:


N.B. Als n00b ben ik vast 3836 vereiste zaken vergeten te tikken dus ook daar mag het over gaan.
N.B. 2 Vragen als 'hoe heb je dit kunnen doen?' lijken me in dit stadium niet heel zinvol; we hebben ervan geleerd voor een volgende keer en gaan nu een hoop praktische ervaring opdoen.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Tips voor herstel van vochtschade



Bericht door pwhooftman »

De SikaLastomer 710 is een prima butyl kit (blijvend elastisch) voor het aan de buitenkant opnieuw afkitten van de naden. Bedenk dat de meeste naden op een camper afgekit worden door onder een strip kit aan te brengen, dus als de alkoof aluminium randlijsten heeft moeten die er af en de oude kit er onder verwijderen en nieuw aanbrengen. Waarschijnlijk zitten die nauwelijks meer vast omdat de schroeven geen grip meer hebben omdat de houten latten er onder vergaan zijn. Je kit dus niet tegen randen aan zoals bij een badkamer.

Dat de alkoof gezakt is, is een veeg teken. Een alkoof rust normaal gesproken met zijn zijwanden op de bodemplaat op het cabinedak, en de zijwanden van de alkoof lopen vanuit de zijkant van de camper door naar voren. Als je de binnenbeplating verwijdert zul je wel zien hoe het gemaakt is. Als de alkoof zo slecht is dat je hem moet ondersteunen als je het binnenwerk verwijdert, dan zal er van de zijwanden ook niet veel over zijn....

Zie ook het verhaal over de extreme Ford Transit Mk2 renovatie.

O ja, de beste tip: eerst de oorzaak van de lekkage opsporen, en bepalen of je dat eerst (provisorisch) dicht moet maken voordat je gaat renoveren. Anders wordt je gerenoveerde werk ook weer nat. De aluminium rot (gaatjes) is ooit begonnen omdat het ergens anders vandaan nat werd, dus die gaatjes zijn waarschijnlijk de symptomen, niet de oorzaak.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Tips voor herstel van vochtschade



Bericht door Bas vd laar »

Wil je het goed doen dan gaan daar ontzettend veel uren in zitten!
Wat je tegen gaat komen is nog erger dan je nu verwacht.
Ik zou hem weg doen, tenzij je het leuk vindt om maanden bezig te zijn en er een berg tijd en geld in te stoppen.
De Weinsbergs uit die tijd die ik gezien heb vertoonden allemaal tekenen van lekkage, niet de best gebouwde camper.

Wanneer je hem gewoon zo te koop zet kun je de lekkage er bij vermelden, ook geen last van bad karma :wink:

Ik zou zeggen neem je verlies en kijk de volgende keer iets beter.
Eflix
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 07 jul 2019, 11:48

Re: Tips voor herstel van vochtschade



Bericht door Eflix »

Bedankt voor de reacties!
Wegdoen mét vermelding van vochtschade is natuurlijk ook een optie...maar ik verwacht er niet meer dan 2000 voor te krijgen. Een verlies van 3200 euro, daar werken we wel een paar weekenden voor. Of ben ik te pessimistisch met de prijs?

Of misschien te optimistisch met de inschatting van de nodige arbeid. Echt goed hoeft het allemaal niet te zijn, maar wel goed genoeg voor 1-3 jaar. Daarna willen we hem doorverkopen en een camper met airco, stuurbekrachtiging en cruise control aanschaffen. We wilden met deze camper gewoon even kijken of het eigenaarschap überhaupt iets voor ons is (of dat we liever een camper huren van tijd tot tijd).

Vandaar dat we alleen de kitranden willen vervangen (want hoogstwaarschijnlijk is dat de enige oorzaak; de eerdergenoemde aluminiumrot is inderdaad gevolg van een vochtbassin aan de bodem van de alkoof, veroorzaakt door gezakt vocht uit slechte naden en schroeven zonder afdichting), en de alkoof willen renoveren aan de binnenkant. Nadat we dat hebben gedaan, zouden we de buitenkant van de alkoof aan de onderkant kunnen opschuren en beplakken met wit folie om er zeker van te zijn dat er geen vocht door de gaatjes in het aluminium komt. De zij- en bovenkant van de alkoof zien er van de buitenkant prima uit. Eventueel ook het dak met folie beplakken, want daar is ook e.e.a. opgelapt en ik ben er niet zeker van dat daar geen vocht doorheen komt. Zodra ik erachter ben hoe ik foto's kan plaatsen in berichten, zal ik die plaatsen.

Zou het evengoed maanden werk zijn op deze manier?
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Tips voor herstel van vochtschade



Bericht door Bas vd laar »

Ik heb de camper natuurlijk niet gezien, maar ik denk niet dat je het met een paar weekenden werk redt als ik je verhaal zo lees.
Ik zou alleen zorgen dat alles zoveel mogelijk dicht is en verder niet gaan opknappen aan alkoof e.d.
Daarna zou ik er lekker mee weg gaan en naderhand beslissen wat je ermee wilt doen.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Tips voor herstel van vochtschade



Bericht door pwhooftman »

Het is positief dat hij er aan de buitenkant goed uit ziet, dan kan het ook weer mooi worden. Je gedachte met plakplastic vind ik een pragmatische oplossing. Maar omdat de alkoof naar het lijkt is gezakt, is er m.i. structureel werk nodig, anders zak je met zijn tweeën in de alkoof nog verder, tot bij wijze van spreken de vouwen in het plaatwerk aan de zijkant komen.

Een paar weekenden lijkt erg optimistisch, maar, zoek een computer op en plaats een aantal foto's van buiten- en binnenkant, dan kunnen we e.e.a. beter beoordelen. Aan het verhaal te horen zou ik niet raar opkijken als de gehele binnenwanden van het alkoof gedeelte, plus een stukje van de binnenwand in het campergedeelte (misschien zelfs deels doorlopend achter de kastjes) er uit moet. Zie de foto's van de Transit Mk2 extreme renovatie, dan zie je daar hoe het houtwerk uit de camperwanden doorloopt in de alkoof wanden. Is wel een andere opbouw, maar iets soortgelijks zal het bij jou ook wel zijn.

Trouwens, wat bij alkoven ook vaak gebeurt is dat het water bovenop of aan de voorkant onder de bies in de aluminium goot terecht komt, voorlangs naar beneden loopt, en daar de alkoofbodem ingaat, of in de beruchte hoek waar de alkoof aansluit aan de camper (achter zo'n plastic hoekafdekplaatje) naar binnen gaat. Want je geeft aan dat vooral de onderste helft van de alkoofwanden verrot is, dus het water kwam 'van onderen'.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Tips voor herstel van vochtschade



Bericht door Metor »

Wat ik destijds gedaan heb met onze Winnebago Warrior; de hele alkoof bodem eruit gehaald. Voordeel is dat je alle rot grondig kan verwijderen, schoonmaken en behandelen ook delen van de aangetaste zijwanden. Alles was binnenin verrot; we zakten er bijna doorheen. Alleen de polyester onderplaat hergebruikt en daarop 8mm populieren multiplex, 22mm versteviging's geraamte waartussen isolatie eps en weer 8mm multiplex erop gelijmd. De hele bodem vervolgens weer gemonteerd (van voren erin geschoven en vastgeschroefd en met nieuwe alu gelakte hoeklijnen (nu wat grotere omdat de bestaande erg krap waren) rondom vastgekit. De alu wand van de (onderrand) voorkant met gaatjes een strook weg-geslepen en een nieuwe alu-strook eronder vastgelijmd.
Was ongeveer 3-5 dagen werk inclusief afstempel (stutten) werk en drogen. Alkoof was weer als nieuw.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Tips voor herstel van vochtschade



Bericht door Bob Diesel »

Gaat TS dit in een eigen loods/werkplaats doen :?:

als je werkruimte moet huren en het loopt uit de hand
dan ben je daar misschien ook (te) veel geld aan kwijt

gereedschap en de nieuwe materialen zijn ook niet goedkoop

dus eerst een goede kosten/baten analyse maken

zie wat Bas schrijft :idea:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Tips voor herstel van vochtschade



Bericht door isoplus »

Ik zou het ding maar opruimen en mijn verlies nemen tenzij je knutselen leuk vindt, immers je hebt nu nog slechts het campergedeelte bekeken.
Het is nauwelijks aan te nemen dat zo'n verwaarloosde camper wat betreft motortechniek er beter voor staat, dat zou ik als eerste eens onderzoeken.
Al dat triplex en aluminium is wel te herstellen met geduld veel kit en wat latjes, dat kost slechts tijd en wat goedkoop materiaal.
Bij sleutelen aan het motorische of rijgedeelte moet je al parate kennis hebben en (dure) onderdelen kopen of het laten doen en dan is zoiets gauw prijzig.
Je hebt een beetje een miskoop gedaan nou dat gebeurt iedereen wel eens, zaak is om niet nog meer geld aan zoiets uit te geven zonder dat je goed bewust bent van de kosten die bij "Een beetje opknappen " komen kijken.
Zijn de banden nog goed, is de uitlaat nog goed, hoe zit het met de wiellagerspelingen en de remmen, wat is de conditie van de accu's, zet het ding eens op de handrem en probeer in de eerste versnelling op te trekken dan weet je of de koppeling nog wat voorstelt.
Kijk eens naar de snaren en slangen, wanneer is de tandriem voor het laatst gewisseld?

Als alternatief ruim je het ding op en gaat sparen voor een mooie jonge Ducato-bus, je knutselaspiraties kun je dan botvieren op de inbouw en de bus is ook te gebruiken als dagelijks vervoer.
In het laagseizoen huur je dan eens 2 weken een camper om te zien of dat je bevalt, het hebben en onderhouden van een camper is soms een tamelijk kostbare aangelegenheid tenzij je je eigen tijd niet rekent en al helemaal geen rekening houdt met afschrijving en renteverlies.
Eflix
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 07 jul 2019, 11:48

Re: Tips voor herstel van vochtschade



Bericht door Eflix »

Nogmaals bedankt voor alle reacties. Het heeft me een goed, genuanceerder beeld gegeven van wat ons te wachten staat.
Inmiddels is het gelukt om te deep linken naar de foto's;die plaats ik hieronder.

alkoof
We hebben besloten om toch maar aan de bak te gaan, en met enig succes, in zoverre dat we gisteren in een uurtje de onderplaats van de alkoof (met rotte dwarstallen) tot een punt hebben kunnen brengen waarop we hem eruit kunnen trekken via de voorkant. We gaan dit weekend naar een metaalhandel en vragen om een vervangende plaat. Wat opviel tijdens de werkzaamheden:
-De zijkant van de alkoof aan de onderkant is ooit vervangen, dit hout was nat, maar voelde niet rot aan de binnenkant. We laten het drogen en gaan opschuren
-Geen van de schroeven in de alkoof is voorzien van kit, en veel is niet van RVS.
-Bij een eerdere renovatie van de onderplaten van de alkoof zijn deze vervangen door de (inmiddels rotte) dwarslatten. In plaats van de plastic bumpers en onderliggende alu strips van de zijkant van de alkoof te halen, is toentertijd ervoor gekozen om van binnenuit de onderplaten los te zagen, waardoor de strips aan de zijkant alleen nog aan dunne latten (de restanten van de platen) vastzaken. Deze zijn provisorisch vastgemaakt aan de dwarslatten (met hoekplaatjes, zie foto's hieronder). Ongelooflijk, zo slecht. Dit draagt zeker bij aan de vochtschade. Waarom toen voor latten gekozen is ipv 2 multiplex platen, geen idee.

Hieronder wat fotos van wat we tegenkwamen, in chronologisch volgorde.
Wat ik op basis van het onderstaande denk, is dat het water in de binnenkant van de zijkappen zich ophoopt (ondanks dat daar drainagespleten in zitten), onder de (slecht gekitte) metalen strips komt en van daaruit, via de ongeisoleerde schroevengaten in de alkoof trekt. Dat zou ook verklaren waarom de bovenkant van de zijkanten van de alkoof niet rot of nat is. Maar misschien is de oorzaak van de waterschade anders?

Afbeelding
De linkerbinnenkant van de alkoof.

Afbeelding
De onderkant van de alkoof, van buitenaf, met opgelapt aluminiumrot

Afbeelding
De alkoof zonder steenwol en frame

Afbeelding
Een van de plastic zijkappen van de alkoof

Afbeelding
De linkerzijkant van de alkoof

De vraag is, of de (eerder vervangen) onderkanten van de zijkant van de alkoof goed genoeg zijn om de alu strips (die nog in goede conditie zijn) in terug te schroeven. We gaan de zijkanten sowieso drogen en opschuren. Wellicht is het een idee om alleen sika te gebruiken om de strips terug te plaatsen (zodat er geen vocht via het schroefdraad van de schroeven naar binnen treedt)? We moeten sowieso de nieuwe multiplex onderplaten met schroeven met de zijkanten verbinden, dus dit zou ook 'via' de strips kunnen gaan. Over de plastic zijkappen twijfelen we nog, prima ter voorkoming van schade bij botsingen maar het lijken zwembaden.

Dak en rest van de camper
Het dak van de camper ziet er van buitenaf op sommige plekken net zo uit als de onderkant van de alkoof (zie boven).
Aan de binnenkant zijn dan ook veel afdekplaten vochtig (maar nog niet rot).
Omdat we het advies éerst de oorzaak aanpakken ter harte willen nemen, willen we graag het dak ook oplappen.
We wachten totdat we de camper even in de volle zon kunnen zetten, schuren de boel op, halen de strips van de zijkanten en..ja dat weten we dus niet.
We hebben gelezen over Hammerite Aluzinc en Rubson Liquid Alu Dakcoating, maar hebben ook wel iets nodig om de gaatjes in het plaatmateriaal goed af te dichten te maken alvorens de boel waterdicht te maken.
Wat kunnen we hiervoor gebruiken?
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Tips voor herstel van vochtschade



Bericht door ellan vannin »

Respect voor dit ''avontuur'', kunnen jullie nergens overkapt of binnen klussen ?
All4dogs
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Tips voor herstel van vochtschade



Bericht door pwhooftman »

Wat ik zou doen:

- op het hele dak van voor tot achter een polyester plaat van 1 mm er over heen lijmen, snel klaar en gegarandeerd dicht. Kost ongeveer 50 euro per strekkende meter. Idealiter verwijder je eerst de dakramen en -doorvoeren zodat de plaat onder deze doorvoeren doorloopt. En dan weet je dat die ook goed waterdicht opnieuw gemonteerd zijn.... Waarom een plaat er overheen?, omdat je vandaag gaatjes kunt dichtmaken maar morgen vallen er nieuwe gaatjes ernaast. De alu rot aan de binnenkant gaat nog even door omdat het dak ook grotendeels vochtig lijkt.
- de aluminium strippen zeker weer vastschroeven, niet alleen kitten. Dit geeft weer stevigheid in de afdichting. En, om deze strippen goed te laten afdichten moeten er stevige latten onder zitten, dus ik ben geneigd om de onderkant van de binnenkant opnieuw te repareren, zeker de onderste lat langs de rand waar je inschroeft
- ik zou de 'zwembad' plastic delen weer monteren, dan hoef je het er achter niet mooi te maken, en hoeft het alleen maar functioneel dicht te zijn.

Ik vind het nog meevallen t.o.v. de eerste verhalen.

O ja, eerst de houten zijwanden en houten onderplank met elkaar verbinden via schroeven. Dan de beplating er weer tegen aan en dan de alu strip. Niet alles in één keer proberen te schroeven via de strips.

PS. hoe is de rest van het dak en de camper (badkamer) er aan toe?

PS2. het water is zo te zien zeker vanaf de onderkant/onderrand gekomen.

PS3. Als je iets wil kitten wat niet meer los hoeft, zoals de plastic zijkanten, dan ben ik enthousiast over Bison Polymax. Gebruik in geen geval sainitaire scilicone kit, da's drama.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Tips voor herstel van vochtschade



Bericht door ducati 900 »

Je bent wel goed bezig zo te zien, alles loshalen en opnieuw opbouwen.
Het is typisch het resultaat van stom geknoei.
En als je het dak goed wilt doen dan haal je alles van het dak en de hele dakplaat los en kijkt dan verder wat er moet gebeuren,
zitten er inderdaad gaatjes in de dakplaat, dan vervangen maar ik zou er niet zonder meer een plaat overheen plakken,
ben je dus weer halfbakken bezig.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Eflix
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 07 jul 2019, 11:48

Re: Tips voor herstel van vochtschade



Bericht door Eflix »

Helaas hebben we geen ruimte om binnen te werken. Wel hebben we met spinhaken een groot (48 m2) zeil over het dak weten te spannen. Niet ideaal, maargoed.

OK hierbij een kleine update met foto's:

Alkoof
We zijn erin geslaagd de onderplaat te verwijderen (is een gatenkaas, opgelapt met dun alufolie aan de binnekant).
Deze gaan we vervangen door een nieuwe alu plaat, maar dat is nog niet zo makkelijk (zelfs bij afhalen wordt 2 weken levertijd gerekend).

Afbeelding

Afbeelding


Dak
Omdat dit onze eerste camper is willen we (voordat we b.v. het hele dak vervangen) er eerst een paar keer in camperen. Wat duidelijk is: het dak is op bepaalde plekken lek, op andere ziet het er niet heel slecht uit. We willen dan ook (naast het vervangen van de kit onder de zijstrips over de gehele lengte van de camper, een verplicht nummer) de lekken met alu plaatjes en butylkit afdekken en het hele dak verven (wel eerst schuren natuurlijk). Wat zou een goede coating hiervoor zijn?
Overigens hebben we (ook) overwogen om een polyester plaat over het gehele dag te plakken, maar de vraag is hoe UV-bestendig een polyester plaat van 1mm dik is..

Hieronder de foto's van de schade aan het dak.

Afbeelding
De voorkant van het dak

Afbeelding
De achterkant van het dak

Afbeelding
De (lekke) afdichting van waar voorheen een satalietontvanger zat

Afbeelding
Kleine schade
Plaats reactie