Tips voor herstel van vochtschade

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Tips voor herstel van vochtschade



Bericht door Kroppie »

is polyesterplaat geen optie, zal vooral bij een alkoof makkelijker te verwerken zijn.
is m.i ook makkelijker te verkrijgen en goedkoper dan alu plaat.

b.v. hier:https://www.marktplaats.nl/verkopers/622354.html

succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Tips voor herstel van vochtschade



Bericht door Bas vd laar »

Mijn god wat een werk :wtf:

Ik had mijn verlies gepakt en iets anders gekocht, maar ja, dit is ook niet mijn pakkie an, totale renovaties.
Eflix
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 07 jul 2019, 11:48

Re: Tips voor herstel van vochtschade



Bericht door Eflix »

Nee, ook niet dat van mij. Maargoed als ik de camper nu aanbiedt krijg ik er 2 kratten pils voor. En zo leer je nog eens wat.

Sent from my VIE-L09 using Tapatalk

pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Tips voor herstel van vochtschade



Bericht door pwhooftman »

Ik mag dat wel, zo'n instelling 😊

Als al die zwarte punten op het dak ook gaatjes zijn, dan a) is het onbegonnen werk ze allemaal stuk voor stuk te dichten, en b) zou ik niet op het dak gaan lopen want ik denk dat het binnenwerk van het dak van voor tot achter nat is, en wellicht rot. Het dak ziet er m.i. slecht uit. Hup een polyester plaat er over van voor tot achter, snel en mooi. Misschien niet de officiele manier, maar genoeg bedrijven die ook zo hagelschade wegwerken.
Laatst gewijzigd door Dafluc op za 13 jul 2019, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Tips voor herstel van vochtschade



Bericht door ducati 900 »

Eflix schreef:
za 13 jul 2019, 16:05
Nee, ook niet dat van mij. Maargoed als ik de camper nu aanbiedt krijg ik er 2 kratten pils voor. En zo leer je nog eens wat.

Sent from my VIE-L09 using Tapatalk
Vind ik ook, goeie instelling.
Zo leer je de camper goed kennen maar ook waarderen als hij klaar is.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Toxiq
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Limburg

Re: Tips voor herstel van vochtschade



Bericht door Toxiq »

Eflix schreef:
za 13 jul 2019, 16:05
Nee, ook niet dat van mij. Maargoed als ik de camper nu aanbiedt krijg ik er 2 kratten pils voor. En zo leer je nog eens wat.

Sent from my VIE-L09 using Tapatalk
Respect hoor, toffe instelling.... balen dat je een kat in de zak gekocht hebt, gelukkig leer je er een hoop van
Wieweet na de ombouw bevalt de camper zo goed dat je hem wat langer houdt.
Met een hamer past alles
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Tips voor herstel van vochtschade



Bericht door frank_h »

Als je lekkages op het dak goedkoop en goed wilt oplossen, kun je hier bitumenband overheen plakken. Niet overal uiteraard, maar wel op de naden of lekkense plekken. Heel mooi is het niet, maar wanneer kijk je op je dak? De variant met aluminium bovenkant valt nog mee ook. Mijn camper had ook lekkage aan het dak. Nu is die heel anders gebouwd (houtvrij) en had het vocht geen invloed op de constructie, maar wel op het houten afwerkplafond.

Een eerste poging met waterdichte dakverf hielp niet. Dit wel. Een hele nieuwe plaat op het dak werkt zeker ook, maar is veel meer werk en duurder. Wel vooraf schuren en ontvetten. Als het er een keer op zit krijg je het er bijna niet meer af.
Raimon
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 20:57

Re: Tips voor herstel van vochtschade



Bericht door Raimon »

Kijk maar eens bij mijn project en dan zie je hoeveel werk erachter uit komt van wat je niet ziet.
viewtopic.php?f=7&t=8464035
Extreme renovatie transit mk2
Je mag mij altijd wat vragen.

Bij mij was er trouwens veel minder schade van vocht zichtbaar, uiteindelijk heb ik tussen de 80 en 90% vervangen in de wanden vloer en dak.
Eflix
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 07 jul 2019, 11:48

Re: Tips voor herstel van vochtschade



Bericht door Eflix »

Bedankt iedereen voor de reacties. Inmiddels hebben we een nieuwe alkoofboden gemonteerd en een aluminium afdekplaat besteld; hopelijk is die volgend weekend binnen, in dat geval kunnen we dan de alkoof afmaken. De randstrips zijn al schoongemaakt en we hebben Sika 710 dus de boel kan dicht.

Over het dak twijfelen we tussen bitumen band en afdekken met plaatjes alu en sika. Een volledige afdekking komt wel als we een tijdje van het ding genoten hebben.

Raimon, ik heb diep respect voor het werk dat je verzet hebt. Het is voor ons wel ver over de grens van wat we willen doen. Binnenkort wordt het warm, dan halen we alle strips en luikranden van het dak af en laten we de boel goed opdrogen. Dan kijken we eronder (en aan de achterkant) wat we kunnen vervangen. Na het verwijderen van plakfolie aan de plafond van de doucheruimte, is deze kurkdroog en hard geworden (waar ik vorige week nog met mijn duim door de afdekplaat kon drukken). Kortom: goed luchten en drogen doet volgens mij al best wat. Ik stuur je een PM met wat vragen, die komen vast nog.

(Na) dit weekend zal ik foto's posten met de voortgang.

Nogmaals dank voor alle hulp en aanmoediging!

Sent from my VIE-L09 using Tapatalk

Raimon
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 20:57

Re: Tips voor herstel van vochtschade



Bericht door Raimon »

Tip, strips die gekit zijn moet je er met koud weer af halen want dan is de kit minder kleverig.
Voor de rest zie ik de vragen wel verschijnen.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Tips voor herstel van vochtschade



Bericht door jasperenpriscilla »

Lekker bezig!

Voor het dak, geen idee of het werkt, maar ik moet erg denken aan "zwembad coating" dat spul wat ze in betonnen zwembaden op de vloer kwasten (of op vloeistofdichte vloeren) of onder het tegelwerk in je badkamer (kinband).

Een beetje rubber/latex achtige verf. om het volledige dak te coaten, dit zou toch moeten werken als quick-fix?

(even geen idee waar je het kan kopen, en het is toch maar een tijdelijke oplossing, maar wie weet heb je er iets aan)
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Tips voor herstel van vochtschade



Bericht door Meine »

Mijn houten badkamervloer in mijn nieuwe huis heb ik volledig waterdicht gekregen met flussigfolie van Isolbouw in combinatie met de bekende blauwe waterdichte abdichtungsbahn van Belschner, beide verkrijgbaar op Ebay.de. Gewoon over het dak plakken en eventueel met de roller afwerken met een epoxylak voor boten. Zeer betaalbaar en ook niet te zwaar. Gegarandeerd waterdicht.
Eflix
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 07 jul 2019, 11:48

Re: Tips voor herstel van vochtschade



Bericht door Eflix »

Meine hartelijk dank voor je tip. Ik kan Isolbau Flüssigfolie (ik neem aan dat je het zo schrijft) niet vinden op eBay.de maar wel op amazon.de, echter zijn daar de verzendkosten bijna gelijk aan de artikelprijs. Enig idee bij welke eBay verkoper je het gevonden hebt?

Sent from my VIE-L09 using Tapatalk

Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Tips voor herstel van vochtschade



Bericht door Meine »

Ik koop in in Duitsland en dan via Ebay bij Isolbau, daar staat mijn nieuwe huis. Daar heb ik niets te maken met verzendkosten, maar voor verzending naar Nederland is dat inderdaad anders. Flussigfolie is perfekt spul voor jouw probleem. Misschien een afleveradresje in Duitsland zoeken?
Plaats reactie