Carterontluchting
Carterontluchting
Een vraag over de motor van onze Ducato 1.9 td uit 1992. Gebruikt wat olie , ca 1 ltr op 2500 km. Al enige jaren t zelfde. Lekt geen olie, rookt niet blauw, blaast niet uit de olievuldop of peilstok. Ik doe even een poetsbeurt van de motor voor de vakantie, alle stekkertjes schoon, vaseline op de contacten, check slangen en klemmen. Zo ook de slang van de carterventilatie die met een soort bajonetsluiting op de luchtinlaatslang zit. Deze was schoon (wit uitlaatstukje, plastic). Check met draaiende motor of ie niet verstopt zit, integendeel, er staat redelijk druk op die slang en hij blaast redelijk lucht. Als ik mn vinger erop houd voel je echt dat ie druk opbouwt, ik kan hier nergens iets over vinden, dus de vraag is of dit idd zo hoort.
Alvast mijn dank!
Alvast mijn dank!
Re: Carterontluchting
Carterdruk is geheel in lijn met olieverbruik. Bij enigermate versleten zuigerveren en of versleten klepgeleiders krijg je in toenemende mate zowel olieverbruik als uit de verbrandingsruimte ontsnappende gassen.
Re: Carterontluchting
als er via de peilstok en de olievuldop geen druk te voelen is dan zou er uit de slang van de carterontluchting ook geen druk te voelen zijn, want die staat met dezelfde ruimte in verbinding, is het wel een slang van de carterontluchting en niet een andere slang?
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Carterontluchting
Dank Meine,
Hoi Jos. Dank voor uw reactie. Hij komt echt vanonder uit het blok naar de luchtinlaat na het filter binnen. Zal strak es een foto maken. Er hangt wel wat walm in de kleppendeksel maar het blaast er echt niet uit. Met mn hand erop voel ik geheel geen druk. Zal straks nog es kijken of ik geen andere slang zie.
Hoi Jos. Dank voor uw reactie. Hij komt echt vanonder uit het blok naar de luchtinlaat na het filter binnen. Zal strak es een foto maken. Er hangt wel wat walm in de kleppendeksel maar het blaast er echt niet uit. Met mn hand erop voel ik geheel geen druk. Zal straks nog es kijken of ik geen andere slang zie.
Re: Carterontluchting
het is nog vroeg , misschien komt er iemand die zo,n 1,9Td blok goed kent en een verklaring heeft, waarom er uit die slang wel druk te voelen is en uit de dop niet.
mss omdat de opening van de dop veel groter is, doe de slang en de dop er eens weer op en voel eens aan de peilstok opening, of je dan dezelfde druk voelt als aan de slang.
jos
mss omdat de opening van de dop veel groter is, doe de slang en de dop er eens weer op en voel eens aan de peilstok opening, of je dan dezelfde druk voelt als aan de slang.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Carterontluchting
Het is wel logisch dat je uit de olievuldop minder druk voelt dan uit de carterontluchting.
De carterontluchting staat in directe verbinding met het carter, de naam zegt het al.
Het kleppendeksel dus ook de olievuldop staat via diverse kanalen in verbinding met het carter en als je carterontluchting open is wordt daar de druk afgevoerd en niet boven de kleppen.
Gewoon het spul weer aansluiten, je olieverbruik duidt op een motor die niet nieuw meer is maar nog wel prima werkt.
Geen problemen zoeken die er niet zijn, fijne vakantie gaan houden.
De carterontluchting staat in directe verbinding met het carter, de naam zegt het al.
Het kleppendeksel dus ook de olievuldop staat via diverse kanalen in verbinding met het carter en als je carterontluchting open is wordt daar de druk afgevoerd en niet boven de kleppen.
Gewoon het spul weer aansluiten, je olieverbruik duidt op een motor die niet nieuw meer is maar nog wel prima werkt.
Geen problemen zoeken die er niet zijn, fijne vakantie gaan houden.
Re: Carterontluchting
Dank u! Een aansteker lam gaat idd uit boven de peilstok. Maak me ook geen zorgen. Zal mijn tijd wel duren. Alleen dat ie zo blaast uit de ontluchtingsslang viel me zo op. Geen probleem. Olie, een litertje op ca 2500 km doet ie al 8 jaar. Verder gaat ie als de brandweer!
Re: Carterontluchting
fijne reis zonder ongerustheid,
met verder door denken komen we allen verder.
jos
met verder door denken komen we allen verder.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Carterontluchting
Ja mooi maar doe mij een plezier en kijk nooit met een aansteker die brand of er druk in je carter staat.
Ik heb vroeger met grote scheepsdiesels gewerkt en een carterexplosie werd altijd ingeleid door een vonkje, je wil dat echt niet meemaken
Dus wees blij dat je aansteker deze keer uitgeblazen werd
Ik heb vroeger met grote scheepsdiesels gewerkt en een carterexplosie werd altijd ingeleid door een vonkje, je wil dat echt niet meemaken
Dus wees blij dat je aansteker deze keer uitgeblazen werd
Re: Carterontluchting
Je zou de druk wat kunnen verminderen door een andere viscositeit te kiezen, als u geen hydraulische klepstoter heeft . wat zit er nu in ? .
-
- Berichten: 6868
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Carterontluchting
Tja
, dat was mijn gedachte ook, dat met die aansteker.
Zelfs niet met een Diesel.
En oliewalm wil ook wel branden.
, dat was mijn gedachte ook, dat met die aansteker.
Zelfs niet met een Diesel.
En oliewalm wil ook wel branden.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
- ducati 900
- Berichten: 7482
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Carterontluchting
De motor zal nog wel koud geweest zijn toen je voelde, dan sluiten de zuigerveren nog niet perfect.
Ben.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: Carterontluchting
Klopt Ben
Inderdaad een koude motor. Zit nu 10w 40 in. Aansteker idd niet bij een warme moror!. Zowieso maar niet meer doen dus!
Inderdaad een koude motor. Zit nu 10w 40 in. Aansteker idd niet bij een warme moror!. Zowieso maar niet meer doen dus!