Carterontluchting
-
- Berichten: 3735
- Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45
Re: Carterontluchting
Laatst gewijzigd door janmetdoka op di 31 okt 2023, 0:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- Peter LMC
- Berichten: 10166
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Carterontluchting
Carterdruk heeft weinig tot niets met de viscositeit van de gebruikte motorolie te maken.
Olieverbruik wel.
Bij oude motoren gewoon de door de fabrikant voorgeschreven olie gebruiken.
Dus als er van fabriekswegen een halfsyntheet voorgeschreven wordt deze ook blijven gebruiken.
En niet overschakelen op een vol synthetische olie.
Olieverbruik wel.
Bij oude motoren gewoon de door de fabrikant voorgeschreven olie gebruiken.
Dus als er van fabriekswegen een halfsyntheet voorgeschreven wordt deze ook blijven gebruiken.
En niet overschakelen op een vol synthetische olie.
- djurre1980
- Berichten: 940
- Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57
Re: Carterontluchting
Bij mijn Iveco uit 1987 hangt de carterontluchting slang gewoon los onder het blok.
Komt bij hete motor ook wel een pufje rook uit.
Of die carterontluchting überhaupt in de open lucht hoort te hangen weet ik niet, maar ik laat het maar zo.
Mijn motor verbruikt ook wel wat olie, maar de laatste 12000 km zat er 5w30 in wat eigenlijk te dun is.
Nu weer overgestapt op 10w40, kijken of dat iets verbeterd.
Komt bij hete motor ook wel een pufje rook uit.
Of die carterontluchting überhaupt in de open lucht hoort te hangen weet ik niet, maar ik laat het maar zo.
Mijn motor verbruikt ook wel wat olie, maar de laatste 12000 km zat er 5w30 in wat eigenlijk te dun is.
Nu weer overgestapt op 10w40, kijken of dat iets verbeterd.
- Peter LMC
- Berichten: 10166
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Carterontluchting
Carterontluchting slangen hingen vroeger (bijna) altijd in open lucht te puffen.
- djurre1980
- Berichten: 940
- Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57
Re: Carterontluchting
@TS ik gebruik dit keer ook Forte Seal Conditioner en Forte Oil Fortifier in mijn nieuwe schone olie.
http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-P ... ifier.html
http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-P ... ioner.html
http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-P ... ifier.html
http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-P ... ioner.html
Re: Carterontluchting
Ik adviseer een 20 w 50 olie en dit hoeft helemaal geen half of volsyntheet te zijn . wat wel belangrijk is dat men weet of er hydraulische klepstoters in zitten , zo ja dan moet je je aan de fabriek voorschriften houden , in verband klep schade .
Een iets dikkere olie geeft een betere afsluiting bij de zuiger veren of het nu veel is of weinig doet er niet toe .
Een iets dikkere olie geeft een betere afsluiting bij de zuiger veren of het nu veel is of weinig doet er niet toe .
- ducati 900
- Berichten: 7482
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Carterontluchting
Voorzichtig met dit soort aanbeveligen, een Ducato 1.9 TD wil graach 10W 40 OF 15 W 40 halfsyntheet.
Ben.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
- Bas vd laar
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Carterontluchting
Yep, de oliekanalen zijn namelijk wat aan de kleine kant.Voorzichtig met dit soort aanbeveligen, een Ducato 1.9 TD wil graach 10W 40 OF 15 W 40 halfsyntheet.
Ook regelmatig verversen om vervuiling te voorkomen.
De 2.5 TD rijdt prima op 10w40 halfsyntheet
Dat is bij mij ook het geval,lijkt me prima, heb ik de vette rook ook niet meer in de inlaat.Bij mijn Iveco uit 1987 hangt de carterontluchting slang gewoon los onder het blok
- jaap van duijn
- Berichten: 2149
- Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
- Locatie: KATWIJK ZH
Re: Carterontluchting
@CDR,
Lees en begrijp ik het goed dat je met een aansteker vlam je carter onluchting druk aan het testen bent.
Gelukkig leef je nog om ons dit te vertellen.
Mijn beroep als machinist op de vaart en bagger heeft me toch geleerd dat die carter dampen hoogst brandbaar zijn.
We mogen de carter "deuren" (zo een grote motor heeft deuren en een "carter pan") na enige verhoging van temperatuur, carter druk en zoals we het noemen "olie mist detectie alarm" zeker 10minuten na stoppen niet openen wegens explosie gevaar, en hierdan een ervaring deskundige want als jochie van 16 stond ik naast zo een deur die door een carter explosie er af klapte, gelukkig alleen een flinke snee in mijn arm en gekneusd dat was het.
Kortom, zo ik een ieder willen zeggen geen open vuur bij een carter ontluchting, beter voorkomen dan dat we brokken en erger krijgen, en we moeten niet bang zijn maar juiste weg bewandelen dan gaat alles goed.
Je dieseltje is wat ouder, heeft sleet en gebruikt wat olie, als je nu maar goed je olie peil en verbruik in de gaten houd, ik zou ook bijhouden met km stand wanneer je vulde want als je 1 liter op 1000km gaat halen zal je ook wel aan de blauwe rook in de gaten hebben dat het er aan komt dat een reparatie of zo er toch aan komt, dan is het wel tijdig om te gaan beslissen.
Hoop dat je nog zeer veel en mooie km's kan en mag maken met je spulletje.
gr. Jaap van Duijn.
Lees en begrijp ik het goed dat je met een aansteker vlam je carter onluchting druk aan het testen bent.
Gelukkig leef je nog om ons dit te vertellen.
Mijn beroep als machinist op de vaart en bagger heeft me toch geleerd dat die carter dampen hoogst brandbaar zijn.
We mogen de carter "deuren" (zo een grote motor heeft deuren en een "carter pan") na enige verhoging van temperatuur, carter druk en zoals we het noemen "olie mist detectie alarm" zeker 10minuten na stoppen niet openen wegens explosie gevaar, en hierdan een ervaring deskundige want als jochie van 16 stond ik naast zo een deur die door een carter explosie er af klapte, gelukkig alleen een flinke snee in mijn arm en gekneusd dat was het.
Kortom, zo ik een ieder willen zeggen geen open vuur bij een carter ontluchting, beter voorkomen dan dat we brokken en erger krijgen, en we moeten niet bang zijn maar juiste weg bewandelen dan gaat alles goed.
Je dieseltje is wat ouder, heeft sleet en gebruikt wat olie, als je nu maar goed je olie peil en verbruik in de gaten houd, ik zou ook bijhouden met km stand wanneer je vulde want als je 1 liter op 1000km gaat halen zal je ook wel aan de blauwe rook in de gaten hebben dat het er aan komt dat een reparatie of zo er toch aan komt, dan is het wel tijdig om te gaan beslissen.
Hoop dat je nog zeer veel en mooie km's kan en mag maken met je spulletje.
gr. Jaap van Duijn.
Re: Carterontluchting
Dank voor de tip. Niet meer doen met een aansteker. Net even oliewissel gedaan. Alles even schoon. Nieuw filter en idd een vloeitje gepakt om even te checken met een warme motor. Vloeitje boven peilstok blaast beetje lucht en spetters olie. Op de vuldopopening blijft t vloeitje netjes liggen. Lijkt zelfs of ie een beetje aangeZogen wordt. Ook met toeren. Rookt niet met koude start. Beetje zwart op volle toeren Zal vast goed zijn. Zomaar even en nogmaals dank!
- ducati 900
- Berichten: 7482
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Carterontluchting
De verstuivers er even uit en laten testen, dan zal dat ook voorbij zijn.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: Carterontluchting
Ben erg benieuwd hoe het nu met je olieverbuik gaat Jurre,ik wil straks met een 35f8 noorwegen in en ga strax ook behoorlijke stijgingspercentages aan.wilgraag jou ervaringen vernemen. Hoop dat alles goed ging dit jaar bij jullie.djurre1980 schreef: ↑ma 08 jul 2019, 11:07Bij mijn Iveco uit 1987 hangt de carterontluchting slang gewoon los onder het blok.
Komt bij hete motor ook wel een pufje rook uit.
Of die carterontluchting überhaupt in de open lucht hoort te hangen weet ik niet, maar ik laat het maar zo.
Mijn motor verbruikt ook wel wat olie, maar de laatste 12000 km zat er 5w30 in wat eigenlijk te dun is.
Nu weer overgestapt op 10w40, kijken of dat iets verbeterd.
Re: Carterontluchting
Het succes van de vakantie bij die ene persoon zegt helemaal niets over hoe het bij jou zal gaan verlopen. Daar zijn zoveel variabelen. De technische staat van de camper, het preventieve onderhoud en de vaardigheden van de bestuurder om er maar een paar te noemen.
In principe, met de juiste chauffeur aan boord, rijd je hellingen van meer dan 20%. Met de verkeerde chauffeur sta je halverwege met een rokende koppeling. Kijk naar de technische staat van je camper en kijk naar je vaardigheden als chauffeur, dan kan je een inschatting maken van jouw kansen. Kijken hoe het djurre afgaat heeft niet zoveel zin.
In principe, met de juiste chauffeur aan boord, rijd je hellingen van meer dan 20%. Met de verkeerde chauffeur sta je halverwege met een rokende koppeling. Kijk naar de technische staat van je camper en kijk naar je vaardigheden als chauffeur, dan kan je een inschatting maken van jouw kansen. Kijken hoe het djurre afgaat heeft niet zoveel zin.