Carterontluchting

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Carterontluchting



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op di 31 okt 2023, 0:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Carterontluchting



Bericht door Peter LMC »

Carterdruk heeft weinig tot niets met de viscositeit van de gebruikte motorolie te maken.
Olieverbruik wel.
Bij oude motoren gewoon de door de fabrikant voorgeschreven olie gebruiken.
Dus als er van fabriekswegen een halfsyntheet voorgeschreven wordt deze ook blijven gebruiken.
En niet overschakelen op een vol synthetische olie.
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 940
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Carterontluchting



Bericht door djurre1980 »

Bij mijn Iveco uit 1987 hangt de carterontluchting slang gewoon los onder het blok.
Komt bij hete motor ook wel een pufje rook uit.
Of die carterontluchting überhaupt in de open lucht hoort te hangen weet ik niet, maar ik laat het maar zo.
Mijn motor verbruikt ook wel wat olie, maar de laatste 12000 km zat er 5w30 in wat eigenlijk te dun is.
Nu weer overgestapt op 10w40, kijken of dat iets verbeterd.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Carterontluchting



Bericht door Peter LMC »

Carterontluchting slangen hingen vroeger (bijna) altijd in open lucht te puffen.
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 940
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Carterontluchting



Bericht door djurre1980 »

@TS ik gebruik dit keer ook Forte Seal Conditioner en Forte Oil Fortifier in mijn nieuwe schone olie.

http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-P ... ifier.html

http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-P ... ioner.html
c.dekker
Berichten: 403
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 11:33

Re: Carterontluchting



Bericht door c.dekker »

Ik adviseer een 20 w 50 olie en dit hoeft helemaal geen half of volsyntheet te zijn . wat wel belangrijk is dat men weet of er hydraulische klepstoters in zitten , zo ja dan moet je je aan de fabriek voorschriften houden , in verband klep schade .

Een iets dikkere olie geeft een betere afsluiting bij de zuiger veren of het nu veel is of weinig doet er niet toe .
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Carterontluchting



Bericht door ducati 900 »

Voorzichtig met dit soort aanbeveligen, een Ducato 1.9 TD wil graach 10W 40 OF 15 W 40 halfsyntheet.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Carterontluchting



Bericht door Bas vd laar »

Voorzichtig met dit soort aanbeveligen, een Ducato 1.9 TD wil graach 10W 40 OF 15 W 40 halfsyntheet.
Yep, de oliekanalen zijn namelijk wat aan de kleine kant.
Ook regelmatig verversen om vervuiling te voorkomen.

De 2.5 TD rijdt prima op 10w40 halfsyntheet
Bij mijn Iveco uit 1987 hangt de carterontluchting slang gewoon los onder het blok
Dat is bij mij ook het geval,lijkt me prima, heb ik de vette rook ook niet meer in de inlaat.
cdr
Berichten: 302
Lid geworden op: za 24 jul 2010, 8:22

Re: Carterontluchting



Bericht door cdr »

Dank allen voor de reacties en adviezen!
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Carterontluchting



Bericht door jaap van duijn »

@CDR,

Lees en begrijp ik het goed dat je met een aansteker vlam je carter onluchting druk aan het testen bent.
Gelukkig leef je nog om ons dit te vertellen.
Mijn beroep als machinist op de vaart en bagger heeft me toch geleerd dat die carter dampen hoogst brandbaar zijn.
We mogen de carter "deuren" (zo een grote motor heeft deuren en een "carter pan") na enige verhoging van temperatuur, carter druk en zoals we het noemen "olie mist detectie alarm" zeker 10minuten na stoppen niet openen wegens explosie gevaar, en hierdan een ervaring deskundige want als jochie van 16 stond ik naast zo een deur die door een carter explosie er af klapte, gelukkig alleen een flinke snee in mijn arm en gekneusd dat was het.
Kortom, zo ik een ieder willen zeggen geen open vuur bij een carter ontluchting, beter voorkomen dan dat we brokken en erger krijgen, en we moeten niet bang zijn maar juiste weg bewandelen dan gaat alles goed.
Je dieseltje is wat ouder, heeft sleet en gebruikt wat olie, als je nu maar goed je olie peil en verbruik in de gaten houd, ik zou ook bijhouden met km stand wanneer je vulde want als je 1 liter op 1000km gaat halen zal je ook wel aan de blauwe rook in de gaten hebben dat het er aan komt dat een reparatie of zo er toch aan komt, dan is het wel tijdig om te gaan beslissen.
Hoop dat je nog zeer veel en mooie km's kan en mag maken met je spulletje.
gr. Jaap van Duijn.
cdr
Berichten: 302
Lid geworden op: za 24 jul 2010, 8:22

Re: Carterontluchting



Bericht door cdr »

Dank voor de tip. Niet meer doen met een aansteker. Net even oliewissel gedaan. Alles even schoon. Nieuw filter en idd een vloeitje gepakt om even te checken met een warme motor. Vloeitje boven peilstok blaast beetje lucht en spetters olie. Op de vuldopopening blijft t vloeitje netjes liggen. Lijkt zelfs of ie een beetje aangeZogen wordt. Ook met toeren. Rookt niet met koude start. Beetje zwart op volle toeren Zal vast goed zijn. Zomaar even en nogmaals dank!
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Carterontluchting



Bericht door ducati 900 »

cdr schreef:
za 13 jul 2019, 12:42
Beetje zwart op volle toeren
De verstuivers er even uit en laten testen, dan zal dat ook voorbij zijn.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Apfloyd
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 30 jun 2019, 13:28

Re: Carterontluchting



Bericht door Apfloyd »

djurre1980 schreef:
ma 08 jul 2019, 11:07
Bij mijn Iveco uit 1987 hangt de carterontluchting slang gewoon los onder het blok.
Komt bij hete motor ook wel een pufje rook uit.
Of die carterontluchting überhaupt in de open lucht hoort te hangen weet ik niet, maar ik laat het maar zo.
Mijn motor verbruikt ook wel wat olie, maar de laatste 12000 km zat er 5w30 in wat eigenlijk te dun is.
Nu weer overgestapt op 10w40, kijken of dat iets verbeterd.
Ben erg benieuwd hoe het nu met je olieverbuik gaat Jurre,ik wil straks met een 35f8 noorwegen in en ga strax ook behoorlijke stijgingspercentages aan.wilgraag jou ervaringen vernemen. Hoop dat alles goed ging dit jaar bij jullie.🤗🌞🤗
Meine
Berichten: 4748
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Carterontluchting



Bericht door Meine »

Het succes van de vakantie bij die ene persoon zegt helemaal niets over hoe het bij jou zal gaan verlopen. Daar zijn zoveel variabelen. De technische staat van de camper, het preventieve onderhoud en de vaardigheden van de bestuurder om er maar een paar te noemen.

In principe, met de juiste chauffeur aan boord, rijd je hellingen van meer dan 20%. Met de verkeerde chauffeur sta je halverwege met een rokende koppeling. Kijk naar de technische staat van je camper en kijk naar je vaardigheden als chauffeur, dan kan je een inschatting maken van jouw kansen. Kijken hoe het djurre afgaat heeft niet zoveel zin.
Plaats reactie