distributieriem losgekomen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

distributieriem losgekomen



Bericht door trabbart »

Ik ben begonnen om de distributieriem te vervangen en de waterpomp op men Fiat Ducato van 89 met een td.
ik heb dit al bij andere voertuigen gedaan, dus dit zou moeten lukken. Maar het is niet iets wat ik elk jaar doe... zelden dus.

Eerst probeerde ik de poulies op het juiste punt te zetten maar kon al geen merktekens vinden in de bovenste poulie, wel op het blok. ik kon een pin in de pomp steken en eentje in de onderste poulie.
Toen ik de grote moer van de poulie wou lossen lukte dit niet, ik hoorde de riem wat strekken. De pinnen waren boortjes en die onderste brak, dus dat ging niet lukken, dat dacht ik al op voorhand dus ik was al voorzichtig.
Mijn idee was dan om dit dan toch maar te laten doen door een garagist omdat ik het op en neer klimmen al flink beu was en ik dacht dat het niet ging lukken zonder meer. Dus ik start om eens tot daar te rijden, de motor doet er iets langer over dan gewoonlijk om aan te slaan. Er is wat meer rook dan gewoonlijk en wat gerammel maar een twee a drie keer gas geven en hij draait goed. Ik dacht, das omdat ik em een paar keer met de hand heb doen rondgaan via de pouliemoer.
Ik rol de aflopende oprit af en kom op het moment dat ik gas moet geven om verder achteruit te gaan en de motor valt uit. Starten lukt maar de motor slaat niet meer aan.
Ik check de distributieriem en die hangt slapper dan normaal, niet echt los maar duidelijk slapper. Ik kan de spanrol doen draaien als ik de bovenste poulie wat verdraai. Wat kan hier gebeurd zijn????
Die spanrol? Hoe werkt die op dat blok? Is dit met een veer?
intussen heb ik em weggesleept naar de garage, helaas is die juist een week in verlof, dus even afwachten.
Gebruikersavatar
Face
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:24

Re: distributieriem losgekomen



Bericht door Face »

Mijn mening is als je er niet het juiste gereedschap voor hebt en niet de ervaring laat het dan bij de garage doen.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6332
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: distributieriem losgekomen



Bericht door Bas vd laar »

Kan zijn dat de riem versprongen is, ik hoop voor je dat dit niet een gevalletje goedkoop is duurkoop geworden is...
Ynid
Berichten: 34
Lid geworden op: do 09 mei 2019, 8:14

Re: distributieriem losgekomen



Bericht door Ynid »

Jammer van eerst afstel pennen plaatsen en dan moer krukas poeli los proberen te draaien. Schade zal wel aanzienlijk zijn. Sterkte met vervolg.
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: distributieriem losgekomen



Bericht door ellan vannin »

Een oud Hollands gezegde: Schoenmaker blijf bij je leest ! Ik vind dat je met dit soort klusjes een te groot risico loopt door: het zelf maar te proberen. Hopenlijk voor jou valt het allemaal nog mee.
All4dogs
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: distributieriem losgekomen



Bericht door trabbart »

ik heb de afstelpennen niet gebruikt om kracht te zetten , enkel een boortje van 5 mm in de onderste poulie, en een krick met een blokje hout onder de poulie ,maar ik vermoede al dat dit niet ging houden en bij de eerste voorzichtige poging brak dit boortje zonder verder schade te maken, ik gebruikte een gewone platte sleutel van 35cm lang en geen buis, voorzichtig dus.
ipv negatieve commentaar over wat je zelf doet of beter niet kan je beter eens zeggen hoe je je poulie wel blokkeert op dit soort blok , om die moer los te maken. al de rest is kinderspel bij deze job. ik deed dit al op een porsche 928 zonder dit probleem. ik heb al hele voertuigen gerestoreert .
men garagist heeft een slagmoersleutel , en dat is nu net het enigste wat ik niet heb. had ik dat gehad dan liet ik het blok zakken , duwde ik een blok hout onder de poulie en knetterde die moer zo los.
de motor zal niet defect zijn zegt men garagist , er is speling gekomen op de riem waarschijnlijk is de spanrol losgekomen en de te losse spanning heeft de afstelling van de dieselpomp ontregelt tov de nokkenas . daar heb je ook geen kromme kleppen van., de riem zit los, maar nu ook niet zo los. motor is gewoon ontregeld. ik kon de nokkenaspoelie met de hand een paar mm verdraaien terwijl de rest bijft staan en dan kwam de riem aan de spanrol zo los dat ik de spanrol kon doen draaien , er zit dus slack op de riemspanning , meer niet.
Meine
Berichten: 4757
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: distributieriem losgekomen



Bericht door Meine »

Gelukkig maar, dan is alle paniek n.a.v. jouw topic voor niets geweest.
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: distributieriem losgekomen



Bericht door ellan vannin »

:thumbup:
All4dogs
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: distributieriem losgekomen



Bericht door Hoofdnoorman »

trabbart schreef:
za 06 jul 2019, 19:05
ik heb de afstelpennen niet gebruikt om kracht te zetten , enkel een boortje van 5 mm in de onderste poulie, en een krick met een blokje hout onder de poulie ,maar ik vermoede al dat dit niet ging houden en bij de eerste voorzichtige poging brak dit boortje zonder verder schade te maken, ik gebruikte een gewone platte sleutel van 35cm lang en geen buis, voorzichtig dus.
ipv negatieve commentaar over wat je zelf doet of beter niet kan je beter eens zeggen hoe je je poulie wel blokkeert op dit soort blok , om die moer los te maken. al de rest is kinderspel bij deze job. ik deed dit al op een porsche 928 zonder dit probleem. ik heb al hele voertuigen gerestoreert .
men garagist heeft een slagmoersleutel , en dat is nu net het enigste wat ik niet heb. had ik dat gehad dan liet ik het blok zakken , duwde ik een blok hout onder de poulie en knetterde die moer zo los.
de motor zal niet defect zijn zegt men garagist , er is speling gekomen op de riem waarschijnlijk is de spanrol losgekomen en de te losse spanning heeft de afstelling van de dieselpomp ontregelt tov de nokkenas . daar heb je ook geen kromme kleppen van., de riem zit los, maar nu ook niet zo los. motor is gewoon ontregeld. ik kon de nokkenaspoelie met de hand een paar mm verdraaien terwijl de rest bijft staan en dan kwam de riem aan de spanrol zo los dat ik de spanrol kon doen draaien , er zit dus slack op de riemspanning , meer niet.
Je blaast nogal hoog van de toren zeg.
Een beetje monteur/mechaniker weet dat je gewoon even de sleutel op de moer kan zetten en de startmotor even laat werken.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 826
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Re: distributieriem losgekomen



Bericht door mMario »

Het vliegwiel blokkeren is het beste om de grote krukas moer los te draaien. Bij de JTD 2.8 kan er een pen in het gat van de versnellingsbak, wat in het vliegwiel komt. waardoor de krukas goed vast staat en je er gevoel over heb bij het los en ook bij het vast zetten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: distributieriem losgekomen



Bericht door trabbart »

Hoofdnoorman schreef:
za 06 jul 2019, 22:18


Je blaast nogal hoog van de toren zeg.
Een beetje monteur/mechaniker weet dat je gewoon even de sleutel op de moer kan zetten en de startmotor even laat werken.
Dat wist ik maar een cowboytruc is nu net wat ik niet zou doen , dat is african style. die stress gaat ook op de riem over , en als je ziet wat ik deed. >Door mijn daad met de kracht van 1 arm en een platte sleutel is die riem al los gekomen of een tand verlopen wat doet de aktie met de startmotor dan niet.
Laatst gewijzigd door trabbart op zo 07 jul 2019, 8:23, 1 keer totaal gewijzigd.
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: distributieriem losgekomen



Bericht door trabbart »

mMario schreef:
za 06 jul 2019, 22:25
Het vliegwiel blokkeren is het beste om de grote krukas moer los te draaien. Bij de JTD 2.8 kan er een pen in het gat van de versnellingsbak, wat in het vliegwiel komt. waardoor de krukas goed vast staat en je er gevoel over heb bij het los en ook bij het vast zetten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
bedankt, dat is wat ik zocht. ik laat het mijn garagist even weten want hij werkt normaal niet aan fiat. hij heeft me eerlijk verteld dat hij ook eerst alles moet opzoeken om te weten hoe en wat.
Boulange
Berichten: 126
Lid geworden op: za 12 feb 2011, 21:15

Re: distributieriem losgekomen



Bericht door Boulange »

trabbart schreef:
zo 07 jul 2019, 8:14
Hoofdnoorman schreef:
za 06 jul 2019, 22:18


Je blaast nogal hoog van de toren zeg.
Een beetje monteur/mechaniker weet dat je gewoon even de sleutel op de moer kan zetten en de startmotor even laat werken.
Dat wist ik maar is nu net wat ik niet zou doen ,
Vindt ik zelf ook bijzonder, en dan ben ik nog vrij lomp met sleutelen.

You win some, you loose some.
Dat gaat met zelf sleutelen toch vaak wel wat op.
Een handige hobbyist kan toch vaak best veel doen.
Beware ! ! ! This user posts under influence ! ! !
Ynid
Berichten: 34
Lid geworden op: do 09 mei 2019, 8:14

Re: distributieriem losgekomen



Bericht door Ynid »

In het eerste verhaal van Trabbart stond dat er ook een boordje van 6mm in de pomp zat Als men een distributie zet koopt zit er een gebruiks aanwijzing bij waar in staat dat je de motor nooit links om mag draaien. Een sleutel er op en dan starten gaat de motor nog steeds rechts om. Ik blokkeer hem door vliegwiel vast te zetten door speciaal gereedschap of een schroevendraaier. Zware lucht sleutel kan ook maar dan wel proberen poeli tegen houden.
Plaats reactie