Extra 3-punts gordel achterin LMC/Fiat Ducato (1991)
- jasperenpriscilla
- Berichten: 281
- Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19
Extra 3-punts gordel achterin LMC/Fiat Ducato (1991)
Hallo allemaal,
1 van de klussen die ik deze zomer wil doen is het maken van een extra 3puntsgordelachterin. Nu heb ik 2 heupgordels met de rijrichting mee, en 1 3puntsgordel tegen de rijrichting in. Deze laatste is prima, zit gewoon stevig bevestigd, maar heeft bij een ongeluk enkel de functie je op de bank te houden. Dat zit wel snor.
Aangezien ik 2 kinderen heb die nog in een kinderstoel zitten, wil ik graag een 3puntsgordel. Kinderstoelen zonder 3puntsgordel zijn schaars of zelfs onvindbaar.
Op dit moment zit, als we op pad gaan mijn vrouw altijd achtering, 1 kind naast mij in de bijrijders stoel (daar zit natuurlijk wel 3punts gordel). het andere kind tegen de rijdrichting in achterin. Ik vind het ook wel gezellig als mijn vrouw naast me kan zitten vandaar de behoefte voor de gordel
Ik heb meerdere opties overwogen:
- een volledig isofix kinderstoel kopen en isofix inbouwen (dan enkel modificatie van de heupgordel punten, is redelijk simpel te doen) echter, als de kids groter worden moeten ze toch weer in de heupgordel (3punten is gewoon veiliger...)
- originele bank verwijderen, goede rails op de vloer plaatsen en dan 2 renault espace stoelen erin (geintegreerde 3puntsgordel) Nadelen hier waren: dan moet ik mijn watertank verplaatsen (onder de vloer?) en kan het zitje niet makkelijk meer een bed worden (voor ons niet nodig, maar toch)
- officiele gordelbok kopen (zoals ze in buscamperombouwen gebruiken) nadeel erg duur, veel pasmaken, watertank moet alsnog weg
- zelf iets ontwerpen, ben tenslotte mechanical engineer
Heeft er iemand nog een beter plan?
Op dit moment ben ik bezig met de laatste optie.
Heb wat officiele documenten gevonden waarin staat dat gordelpunten 13,5kN gedurende 0.2seconden moeten kunnen weerstaan. Ik dacht rond het af op 15kN dan zitten we aan de veilige kant.
Iets ontwerpen wat hieraan voldoet is nog best lastig kwam ik na een eerste sommetje achter. Boven de vloer wil ik het liefst enkel 1 paal. Onder de vloer heb ik een cm of 30 hoogte en ruimte genoeg om een mooie vakwerkconstructie te maken. Ook zijn er genoeg ribben (stalen liggers van de campervloer) om aan te interfacen.
Uiteindelijk het laswerk enzo, dat komt wel goed.
Verder weet ik ook dat het allemaal niet op veiligheid gekeurt gaat zijn, maar ik heb zelf meer vertrouwen in mijn laswerk en rekenkunsten dan in de rest van de camper tijdens een ongeval. Goed uitgerekend kan het volgens mij tijdens een ongeval nooit onveiliger worden dan het nu is!
1 van de klussen die ik deze zomer wil doen is het maken van een extra 3puntsgordelachterin. Nu heb ik 2 heupgordels met de rijrichting mee, en 1 3puntsgordel tegen de rijrichting in. Deze laatste is prima, zit gewoon stevig bevestigd, maar heeft bij een ongeluk enkel de functie je op de bank te houden. Dat zit wel snor.
Aangezien ik 2 kinderen heb die nog in een kinderstoel zitten, wil ik graag een 3puntsgordel. Kinderstoelen zonder 3puntsgordel zijn schaars of zelfs onvindbaar.
Op dit moment zit, als we op pad gaan mijn vrouw altijd achtering, 1 kind naast mij in de bijrijders stoel (daar zit natuurlijk wel 3punts gordel). het andere kind tegen de rijdrichting in achterin. Ik vind het ook wel gezellig als mijn vrouw naast me kan zitten vandaar de behoefte voor de gordel
Ik heb meerdere opties overwogen:
- een volledig isofix kinderstoel kopen en isofix inbouwen (dan enkel modificatie van de heupgordel punten, is redelijk simpel te doen) echter, als de kids groter worden moeten ze toch weer in de heupgordel (3punten is gewoon veiliger...)
- originele bank verwijderen, goede rails op de vloer plaatsen en dan 2 renault espace stoelen erin (geintegreerde 3puntsgordel) Nadelen hier waren: dan moet ik mijn watertank verplaatsen (onder de vloer?) en kan het zitje niet makkelijk meer een bed worden (voor ons niet nodig, maar toch)
- officiele gordelbok kopen (zoals ze in buscamperombouwen gebruiken) nadeel erg duur, veel pasmaken, watertank moet alsnog weg
- zelf iets ontwerpen, ben tenslotte mechanical engineer
Heeft er iemand nog een beter plan?
Op dit moment ben ik bezig met de laatste optie.
Heb wat officiele documenten gevonden waarin staat dat gordelpunten 13,5kN gedurende 0.2seconden moeten kunnen weerstaan. Ik dacht rond het af op 15kN dan zitten we aan de veilige kant.
Iets ontwerpen wat hieraan voldoet is nog best lastig kwam ik na een eerste sommetje achter. Boven de vloer wil ik het liefst enkel 1 paal. Onder de vloer heb ik een cm of 30 hoogte en ruimte genoeg om een mooie vakwerkconstructie te maken. Ook zijn er genoeg ribben (stalen liggers van de campervloer) om aan te interfacen.
Uiteindelijk het laswerk enzo, dat komt wel goed.
Verder weet ik ook dat het allemaal niet op veiligheid gekeurt gaat zijn, maar ik heb zelf meer vertrouwen in mijn laswerk en rekenkunsten dan in de rest van de camper tijdens een ongeval. Goed uitgerekend kan het volgens mij tijdens een ongeval nooit onveiliger worden dan het nu is!
Re: 3 punts gordel achterin LMC camper ducato '91
Beste Jasper,
Ik heb ook in 2 campers een 3 punts gordel geplaats voor een kinderzitje.
Een gelast met een stijl naar boven en een stuks in elkaar gebout en door de vloerconstructie geplaatst.
Beide heb ik de constructie met schoren en vloerbalken onder het zitgedeelte geplaatst.
Beide zijn door diverse apk's goed gekeurd.
Ik heb ook in 2 campers een 3 punts gordel geplaats voor een kinderzitje.
Een gelast met een stijl naar boven en een stuks in elkaar gebout en door de vloerconstructie geplaatst.
Beide heb ik de constructie met schoren en vloerbalken onder het zitgedeelte geplaatst.
Beide zijn door diverse apk's goed gekeurd.
Peter
Follow your dreams, before it's too late.
Follow your dreams, before it's too late.
-
- Berichten: 713
- Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47
Re: 3 punts gordel achterin LMC camper ducato '91
Een standaard Reimo gordelbok past om de watertank heen, kan alles blijven zitten. Houd ook rekening met het gewicht van een frame en onderconstructie, je zit zo maar op 50-60 kg. Vaak is de achteras al tegen de grens aan.
- eef van baal
- Berichten: 7518
- Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
- Locatie: Nieuw Bergen LB
- Contacteer:
Re: Extra 3-punts gordel achterin LMC/Fiat Ducato (1991)
Hier staat er meer over. https://r.tapatalk.com/shareLink?url=ht ... are_type=t
camperen is mijn lust en leven. mijn eerste zelfbouw was van 1978 Toyota hiace
camperen is mijn lust en leven. mijn eerste zelfbouw was van 1978 Toyota hiace
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
- jasperenpriscilla
- Berichten: 281
- Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19
Re: Extra 3-punts gordel achterin LMC/Fiat Ducato (1991)
Zo inmiddels weer een weekje verder.
De Reimo gordelbok,(eigenlijk is reimo maar een tussenverkoper. Sportscraft is de fabrikant van die bokken) zou perfect passen.
Na veel passen en meten was ik bijna tot aankoop overgegaan. Echter... mijn wielkast steekt net 7cm door de campervloer op de plek van de achterste onderrib van die bok. Dat is toevallig voor de sterkte een van de meest cruciale ribben. Het verbouwen van die bok zou aanzienlijk veel werk zijn en het is toch geen goedkoop ding. Dus ik ga toch weer terug naar zelfbouw. Door al het gemeet heb ik wel een beter idee. En ik weet 100% zeker dat ik het sterker maken kan de reimo bok. Als ik het ontwerp af heb dan laat ik dat hier wel even zien.
De Reimo gordelbok,(eigenlijk is reimo maar een tussenverkoper. Sportscraft is de fabrikant van die bokken) zou perfect passen.
Na veel passen en meten was ik bijna tot aankoop overgegaan. Echter... mijn wielkast steekt net 7cm door de campervloer op de plek van de achterste onderrib van die bok. Dat is toevallig voor de sterkte een van de meest cruciale ribben. Het verbouwen van die bok zou aanzienlijk veel werk zijn en het is toch geen goedkoop ding. Dus ik ga toch weer terug naar zelfbouw. Door al het gemeet heb ik wel een beter idee. En ik weet 100% zeker dat ik het sterker maken kan de reimo bok. Als ik het ontwerp af heb dan laat ik dat hier wel even zien.
- jasperenpriscilla
- Berichten: 281
- Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19
Re: Extra 3-punts gordel achterin LMC/Fiat Ducato (1991)
Zo inmiddels zijn we weer anderhalve maand verder, de tijd begint te dringen! Over 3 weken gaan we op reis!!!
Het begon natuurlijk dat ik een ontwerp moest maken!
Hier zie je een schematische weergave van een stukje camper met het gordelframe erin.
Je moet de camper waarschijnlijk wel echt kennen om te herkennen wat ik heb getekend. Maargoed, ik snap wat ik heb gedaan
Ik heb er ook wat aan gerekend en wat aan laten rekenen. Met 13kN gedurende 2 seconden zou dit frame zeker vervormen, maar niet bezwijken. Dus dat is mooi. (ik denk dat de rest van de camper eerder dodelijk is dan deze gordelbok bij een crash)
Hier zie je het frame los
in de lange dubbele staander zitten 3 draadbussen door en door gelast met speciale draad erin 7/16-20unf draad (je moet het maar kennen) maar in gordelland is dit standaard kennelijk! Die draadbussen vormen de ankerpunten voor 2 punten van de gordel, en het oprolmechanisme. Het derde punt komt op de originele "heupgordel" manier.
Hier zie je de onderzijde van de camper
Het frame komt gewoon koud op de grond te staan, echter de grond is "peperkoek" dus niet echt veilig. Er komt een lange hoekligger onder de camper die aan de achterkant haakt op de hoekprofielen die de vloer dragen, aan de voorkant haakt deze in zo'n hoekprofiel. (en ik denk dat ik hem ook nog vastbout of las) deze hoekligger en het gordelframe sandwich ik dan eigenlijk op de vloer met 2 x M12 bouten.
De poot die naar de zijkant uitsteekt interfaced weer met de originele "heupgordel" bevestigingspunten. die weer zitten bevestigt in de originele hoekligger van de vloer.
Zo ga ik ervanuit dat het frame star vast zit aan de camper.
Nu moest het frame alleen nog even gemaakt worden. Dit zou ik best zelf kunnen, maar in dit geval zit ik tussen 2 huizen en een fatsoenlijke werkplek heb ik niet, dus ik heb het even uitbesteedt aan een goede bekende die supergoed is in dit soort klussen (mocht iemand ooit zijn naam willen, PB maar). Voor een net bedrag heeft hij het frame voor me gezaagd/gelast etc...
Foto's zijn een beetje aardappel kwaliteit, het was al aan het schemeren toen ik ze maakte:
Nu mag ik zelf weer aan de slag! Ben helaas even aan het herstellen van een longontsteking (balen) Maar ik denk dat ik volgende week ga proefpassen, het frame netjes met de schuurschijf onder handen neem, aflak en dan hoppa afmonteren.
Ik zal hier natuurlijk ook mooi foto's van maken!!!
Het begon natuurlijk dat ik een ontwerp moest maken!
Hier zie je een schematische weergave van een stukje camper met het gordelframe erin.
Je moet de camper waarschijnlijk wel echt kennen om te herkennen wat ik heb getekend. Maargoed, ik snap wat ik heb gedaan
Ik heb er ook wat aan gerekend en wat aan laten rekenen. Met 13kN gedurende 2 seconden zou dit frame zeker vervormen, maar niet bezwijken. Dus dat is mooi. (ik denk dat de rest van de camper eerder dodelijk is dan deze gordelbok bij een crash)
Hier zie je het frame los
in de lange dubbele staander zitten 3 draadbussen door en door gelast met speciale draad erin 7/16-20unf draad (je moet het maar kennen) maar in gordelland is dit standaard kennelijk! Die draadbussen vormen de ankerpunten voor 2 punten van de gordel, en het oprolmechanisme. Het derde punt komt op de originele "heupgordel" manier.
Hier zie je de onderzijde van de camper
Het frame komt gewoon koud op de grond te staan, echter de grond is "peperkoek" dus niet echt veilig. Er komt een lange hoekligger onder de camper die aan de achterkant haakt op de hoekprofielen die de vloer dragen, aan de voorkant haakt deze in zo'n hoekprofiel. (en ik denk dat ik hem ook nog vastbout of las) deze hoekligger en het gordelframe sandwich ik dan eigenlijk op de vloer met 2 x M12 bouten.
De poot die naar de zijkant uitsteekt interfaced weer met de originele "heupgordel" bevestigingspunten. die weer zitten bevestigt in de originele hoekligger van de vloer.
Zo ga ik ervanuit dat het frame star vast zit aan de camper.
Nu moest het frame alleen nog even gemaakt worden. Dit zou ik best zelf kunnen, maar in dit geval zit ik tussen 2 huizen en een fatsoenlijke werkplek heb ik niet, dus ik heb het even uitbesteedt aan een goede bekende die supergoed is in dit soort klussen (mocht iemand ooit zijn naam willen, PB maar). Voor een net bedrag heeft hij het frame voor me gezaagd/gelast etc...
Foto's zijn een beetje aardappel kwaliteit, het was al aan het schemeren toen ik ze maakte:
Nu mag ik zelf weer aan de slag! Ben helaas even aan het herstellen van een longontsteking (balen) Maar ik denk dat ik volgende week ga proefpassen, het frame netjes met de schuurschijf onder handen neem, aflak en dan hoppa afmonteren.
Ik zal hier natuurlijk ook mooi foto's van maken!!!
Re: Extra 3-punts gordel achterin LMC/Fiat Ducato (1991)
waar het rol gedeelte aan komt kan ik mijn nog wat bij voorstellen,
maar de deugdelijke bevestiging voor de sluiting kan ik niet terug vinden.
misschien mis ik wat ?
maar de deugdelijke bevestiging voor de sluiting kan ik niet terug vinden.
misschien mis ik wat ?
- jasperenpriscilla
- Berichten: 281
- Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19
Re: Extra 3-punts gordel achterin LMC/Fiat Ducato (1991)
Ja dat heb ik niet echt duidelijk laten zien. De sluiting zit eigenlijk bevestigd aan de originele plek waar de heupgordel sluiting nu ook al zit, de functie daarvan is puur op trek belast worden, in dit geval veranderd dat niet bij een 3punts gordel. Dus ik verander daar ook niks aan.
Ik pak enkel een nieuwe sluiting (ofwel gordelreceiver zoals ze die noemen) die past op de 3punts gordel die ik heb besteld.
Ik pak enkel een nieuwe sluiting (ofwel gordelreceiver zoals ze die noemen) die past op de 3punts gordel die ik heb besteld.
- eef van baal
- Berichten: 7518
- Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
- Locatie: Nieuw Bergen LB
- Contacteer:
Re: Extra 3-punts gordel achterin LMC/Fiat Ducato (1991)
Hier hoe een vakman er over denkt en de eisen.
Voor een typegoedkeuring is veel werk verzet. Crashtests, al dan niet met statische G-kracht-simulaties, zijn daar een onderdeel van. De crashtests zelf laat Freedom door een ander bedrijf doen, maar de testcarrosserie hebben ze zelf gebouwd. Bart: “Vroeger zette je een gordelbevestiging of stoel vast door een flinke plaat onder een balk te zetten en dan was het wel zo’n beetje goed.
Maar nu is de eis dat je het gewicht met een factor twintig moet vermenigvuldigen; met een stoel van 50 kg en een passagier van 75 kg heb je het dan ineens over 2,5 ton. We kunnen echter niet oneindig materiaal toevoegen, want we moeten ook binnen de maximale aslasten blijven.”
https://www.amt.nl/ondernemen/artikel/2 ... t-10163705
camperen is mijn lust en leven. mijn eerste zelfbouw was van 1978 Toyota hiace
Voor een typegoedkeuring is veel werk verzet. Crashtests, al dan niet met statische G-kracht-simulaties, zijn daar een onderdeel van. De crashtests zelf laat Freedom door een ander bedrijf doen, maar de testcarrosserie hebben ze zelf gebouwd. Bart: “Vroeger zette je een gordelbevestiging of stoel vast door een flinke plaat onder een balk te zetten en dan was het wel zo’n beetje goed.
Maar nu is de eis dat je het gewicht met een factor twintig moet vermenigvuldigen; met een stoel van 50 kg en een passagier van 75 kg heb je het dan ineens over 2,5 ton. We kunnen echter niet oneindig materiaal toevoegen, want we moeten ook binnen de maximale aslasten blijven.”
https://www.amt.nl/ondernemen/artikel/2 ... t-10163705
camperen is mijn lust en leven. mijn eerste zelfbouw was van 1978 Toyota hiace
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
- jasperenpriscilla
- Berichten: 281
- Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19
Re: Extra 3-punts gordel achterin LMC/Fiat Ducato (1991)
Zo van het weekend het frame netjes wit gelakt.
En gister eindelijk begonnen aan de grote ombouw:
hier moet ie komen
Best een krap hoekje, en hier liggen ook de waterslang, en de buis voor de ringverwarming
De zaag mag erin
hier ook
ik moet wat ruimte creeren zodat de ringverwarmingbuis straks voor het frame langs kan komen te lopen
De nis is er zo goed als klaar voor
Maar het frame is wel echt enorm
zou het passen?
nee niet meteen
nog wat elektragootjes en een hoofdsteun aan de kant
Nu past het wel!
de ringverwarming past er mooi voorlangs
en gelukkig is de buis ook nog lang genoeg
dat was toch een van de risico's
Op deze plek meteen de moeren weer vastgezet, echter moeten hier iets langere bouten in, hier moet de gordelreceiver ook aan bevestigd worden, en 1 heupgordel.
Nu het balkenwerk aan de onderzijde nog maken, dat wordt het weekend. En natuurlijk alles weer netjes een plekje geven hierboven (en kijken of de watertank nog netjes past)
Voorlopig ben ik heel erg tevreden!!!
En gister eindelijk begonnen aan de grote ombouw:
hier moet ie komen
Best een krap hoekje, en hier liggen ook de waterslang, en de buis voor de ringverwarming
De zaag mag erin
hier ook
ik moet wat ruimte creeren zodat de ringverwarmingbuis straks voor het frame langs kan komen te lopen
De nis is er zo goed als klaar voor
Maar het frame is wel echt enorm
zou het passen?
nee niet meteen
nog wat elektragootjes en een hoofdsteun aan de kant
Nu past het wel!
de ringverwarming past er mooi voorlangs
en gelukkig is de buis ook nog lang genoeg
dat was toch een van de risico's
Op deze plek meteen de moeren weer vastgezet, echter moeten hier iets langere bouten in, hier moet de gordelreceiver ook aan bevestigd worden, en 1 heupgordel.
Nu het balkenwerk aan de onderzijde nog maken, dat wordt het weekend. En natuurlijk alles weer netjes een plekje geven hierboven (en kijken of de watertank nog netjes past)
Voorlopig ben ik heel erg tevreden!!!
- jasperenpriscilla
- Berichten: 281
- Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19
Re: Extra 3-punts gordel achterin LMC/Fiat Ducato (1991)
Zo inmiddels zit de Gordel erin, en ook nog wat andere klussen afgerond.
eerst de ligger voor onder de camper even afronden en in de primer:
Daarna ook in de lak:
Onder de camper zit de ligger zo vast:
Je ziet helaas niet goed waar hij interfaced met de camper, maar dat is aan de voorkant achter een hoekprofiel vloerligger van de camper en aan de achterkant op een hoekprofiel van een vloerligger dus bij impact wordt de ligger aan de voorzijde begrenst om naar beneden te 'kantelen' en achter kan hij niet omhoog door de vloerligger.
Dan weer verder aan de binnenzijde. Eigenlijk vond ik dat de watertank maar slecht vast zat. Gevuld weegt dat ding 100kg, en eigenlijk zat hij alleen aan de onderzijde geklemt tussen 2 houtjes. Ook zat er aan 1 kant een spanbandje omheen die vastzat aan een houtje.
Ik heb maar even een 2e spanband toegevoegd achterlangs de gordelbracket. dan hebben we iets meer wat die 100kg op zijn plek kan houden in een noodgeval:
De gordelpunten toch in een aantal nieuwe gaten in de bracket gemonteerd, nu staan ze in de goede hoek (recht omhoog) eerst wilde ik ze onder de moeren van het gordelframe steken. Dit is beter!
en hoppa de 3 puntsgordel is een feit!
De watertank pastte ook weer netjes terug op zijn plaats, precies zoals ik het had gedesigned
toen weer netjes maken, het zachte kussenachtige paneel aan de zijwand van de camper pastte niet meer
Heel veel nietjes loswippen
ze zijn er echt niet zuinig mee geweest
Maar zo kan ik tenminste zagen in het hout!
en weer een boel nieten schieten later:
Zo alsof het zo uit de fabriek kwam!
Nu poetsen en dan kunnen alle kussens weer terug!!! Dan zal ik nog een laatste foto maken!
Naast deze klus had ik nog wat klusjes, Bluetooth accumonitor apparaatjes. Een nieuwe startaccu, de koelkast stond aangesloten op te dunne bedrading, dus die heb ik vervangen voor 6mm2 rechtstreeks op de accu (met een zekering) en ik had een mooi bakje 3d geprint om 12v en usb opladers te hebben.
Eerst het bakje accesoires maar:
Zit nu gemonteerd onder de kastjes (helaas geen foto van)
Nu de kabeltjes naar de koelkast:
Deze konden het beste onder de camper door (kortste weg)
gaten geboord
kabels netjes in mantel langs de originele kabelboom
en hoppa weer omhoog in het keukenkastje
Met een lekkere dot kit eraan
En hier kon ik hem weer aan gaan sluiten (zie ook de gecorrodeerde gaspitten)
bij de accu ook aangesloten
met een zekering natuurlijk
De gaspitten meteen met scotchbrite onder handen genomen en met nieuwe pakkingen weer gemonteerd
En afgemonteerd en klaar:
Gister de camper nog laten voorzien van een nieuwe (niet krijsende) Vsnaar, en een nieuwe koppelingskabel (koppelt nu zo licht als een aygootje) was echt nodig! en uiteraard meteen even alle vloeistoffen etc laten checken.
Alleen nog kijken of ik hem kan laten uitlijnen deze week, dan is de camper 100% vakantieklaar.
Maandag vertrekken we!!!
eerst de ligger voor onder de camper even afronden en in de primer:
Daarna ook in de lak:
Onder de camper zit de ligger zo vast:
Je ziet helaas niet goed waar hij interfaced met de camper, maar dat is aan de voorkant achter een hoekprofiel vloerligger van de camper en aan de achterkant op een hoekprofiel van een vloerligger dus bij impact wordt de ligger aan de voorzijde begrenst om naar beneden te 'kantelen' en achter kan hij niet omhoog door de vloerligger.
Dan weer verder aan de binnenzijde. Eigenlijk vond ik dat de watertank maar slecht vast zat. Gevuld weegt dat ding 100kg, en eigenlijk zat hij alleen aan de onderzijde geklemt tussen 2 houtjes. Ook zat er aan 1 kant een spanbandje omheen die vastzat aan een houtje.
Ik heb maar even een 2e spanband toegevoegd achterlangs de gordelbracket. dan hebben we iets meer wat die 100kg op zijn plek kan houden in een noodgeval:
De gordelpunten toch in een aantal nieuwe gaten in de bracket gemonteerd, nu staan ze in de goede hoek (recht omhoog) eerst wilde ik ze onder de moeren van het gordelframe steken. Dit is beter!
en hoppa de 3 puntsgordel is een feit!
De watertank pastte ook weer netjes terug op zijn plaats, precies zoals ik het had gedesigned
toen weer netjes maken, het zachte kussenachtige paneel aan de zijwand van de camper pastte niet meer
Heel veel nietjes loswippen
ze zijn er echt niet zuinig mee geweest
Maar zo kan ik tenminste zagen in het hout!
en weer een boel nieten schieten later:
Zo alsof het zo uit de fabriek kwam!
Nu poetsen en dan kunnen alle kussens weer terug!!! Dan zal ik nog een laatste foto maken!
Naast deze klus had ik nog wat klusjes, Bluetooth accumonitor apparaatjes. Een nieuwe startaccu, de koelkast stond aangesloten op te dunne bedrading, dus die heb ik vervangen voor 6mm2 rechtstreeks op de accu (met een zekering) en ik had een mooi bakje 3d geprint om 12v en usb opladers te hebben.
Eerst het bakje accesoires maar:
Zit nu gemonteerd onder de kastjes (helaas geen foto van)
Nu de kabeltjes naar de koelkast:
Deze konden het beste onder de camper door (kortste weg)
gaten geboord
kabels netjes in mantel langs de originele kabelboom
en hoppa weer omhoog in het keukenkastje
Met een lekkere dot kit eraan
En hier kon ik hem weer aan gaan sluiten (zie ook de gecorrodeerde gaspitten)
bij de accu ook aangesloten
met een zekering natuurlijk
De gaspitten meteen met scotchbrite onder handen genomen en met nieuwe pakkingen weer gemonteerd
En afgemonteerd en klaar:
Gister de camper nog laten voorzien van een nieuwe (niet krijsende) Vsnaar, en een nieuwe koppelingskabel (koppelt nu zo licht als een aygootje) was echt nodig! en uiteraard meteen even alle vloeistoffen etc laten checken.
Alleen nog kijken of ik hem kan laten uitlijnen deze week, dan is de camper 100% vakantieklaar.
Maandag vertrekken we!!!
Re: Extra 3-punts gordel achterin LMC/Fiat Ducato (1991)
als APK keurmeester zou ik dit toch afkeuren.
de trekkracht naar voren van de gordel is bevestigd aan hout. ondanks dat het bevestigpunt wel aan metaal zit,
bij een aanrijding komt deze stang gewoon los uit het hout.
de plastic watertank zal ook niet veel tegenhouden.
bij belasting komt de gordel eerst een stuk los dan
de gordel moet juist strak blijven zitten, daarom worden gordelspanners ook in veel auto's gebruikt.dit los komen vergroot de kans op inwendig letsel enorm.
maar dit had ook bij de tweepunts gordel afkeur moeten zijn.
misschien over het hoofd gezien omdat bij camper de regel " In geval van een kampeerwagen is de controle beperkt tot de voorste zitplaatsen en tot de overige zitplaatsen voor zover deze zijn voorzien van gordels. " van toepassing is, en niet gekeken is naar de gordels omdat ze mogelijk onder de kussens lagen.
maar nu vestig je zeker aandacht op de gordel door de goed zichtbare driepunts gordel.
jammer want de nieuwe bevestiging zit er goed uit.
de trekkracht naar voren van de gordel is bevestigd aan hout. ondanks dat het bevestigpunt wel aan metaal zit,
bij een aanrijding komt deze stang gewoon los uit het hout.
de plastic watertank zal ook niet veel tegenhouden.
bij belasting komt de gordel eerst een stuk los dan
de gordel moet juist strak blijven zitten, daarom worden gordelspanners ook in veel auto's gebruikt.dit los komen vergroot de kans op inwendig letsel enorm.
maar dit had ook bij de tweepunts gordel afkeur moeten zijn.
misschien over het hoofd gezien omdat bij camper de regel " In geval van een kampeerwagen is de controle beperkt tot de voorste zitplaatsen en tot de overige zitplaatsen voor zover deze zijn voorzien van gordels. " van toepassing is, en niet gekeken is naar de gordels omdat ze mogelijk onder de kussens lagen.
maar nu vestig je zeker aandacht op de gordel door de goed zichtbare driepunts gordel.
jammer want de nieuwe bevestiging zit er goed uit.
- eef van baal
- Berichten: 7518
- Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
- Locatie: Nieuw Bergen LB
- Contacteer:
Re: Extra 3-punts gordel achterin LMC/Fiat Ducato (1991)
Of de factor 20 gehaald wordt twijfel ik ook aan.
Oke beter dan voor die tijd, maar of het goed gekeurd wordt twijfel ik ook aan.
camperen is mijn lust en leven. mijn eerste zelfbouw was van 1978 Toyota hiace
Oke beter dan voor die tijd, maar of het goed gekeurd wordt twijfel ik ook aan.
camperen is mijn lust en leven. mijn eerste zelfbouw was van 1978 Toyota hiace
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
- jasperenpriscilla
- Berichten: 281
- Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19
Re: Extra 3-punts gordel achterin LMC/Fiat Ducato (1991)
Ik weet niet of ik het er mee eens ben.
Ik ben het wel eens met de stelling dat het bij de heupgordel dan ook al afkeur had moeten zijn. De montage is 100% zeker verbeterd ten opzichte van de heupgordel variant (daar werd het hout enkel gesandwicht met een stukje profiel onder de camper) nu interfaced dat profiel met het metaal van de vloer.
Het profiel wat onder de camper zit zit trouwens vormgesloten klem in voorwaartse richting tegen een vloerbalk aan, dus bij een impact naar voren toe, zullen inderdaad de montagepunten naar voren willen schuiven, hierin worden ze beperkt door de vloer en door de stalen ligger van de vloer.
Dit maakt volgens mij dat voor zover je in een oude camper een gordel veilig kunt bevestigen, dat het eigenlijk niet veiliger kan dan dit. tenzij je rechtstreeks naar de chassisbalken kunt interfacen.
Ik waardeer wel de kritische noot. Daar was ik ook naar opzoek. En inderdaad ben ik wel benieuwd of ze hier tijdens een APK over vallen. Voorlopig heb ik dit enkel gemaakt zodat we onszelf veiliger voelen.
Ik ben nogsteeds van mening dat er zoveel in een (oude) camper zit wat dodelijk kan zijn tijdens frontale impact, dat de gordel eigenlijk maar bijzaak is.
Ik ben het wel eens met de stelling dat het bij de heupgordel dan ook al afkeur had moeten zijn. De montage is 100% zeker verbeterd ten opzichte van de heupgordel variant (daar werd het hout enkel gesandwicht met een stukje profiel onder de camper) nu interfaced dat profiel met het metaal van de vloer.
Het profiel wat onder de camper zit zit trouwens vormgesloten klem in voorwaartse richting tegen een vloerbalk aan, dus bij een impact naar voren toe, zullen inderdaad de montagepunten naar voren willen schuiven, hierin worden ze beperkt door de vloer en door de stalen ligger van de vloer.
Dit maakt volgens mij dat voor zover je in een oude camper een gordel veilig kunt bevestigen, dat het eigenlijk niet veiliger kan dan dit. tenzij je rechtstreeks naar de chassisbalken kunt interfacen.
Ik waardeer wel de kritische noot. Daar was ik ook naar opzoek. En inderdaad ben ik wel benieuwd of ze hier tijdens een APK over vallen. Voorlopig heb ik dit enkel gemaakt zodat we onszelf veiliger voelen.
Ik ben nogsteeds van mening dat er zoveel in een (oude) camper zit wat dodelijk kan zijn tijdens frontale impact, dat de gordel eigenlijk maar bijzaak is.