Kraken bij stilstaan Fiat Ducato (2017)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Roadboy
Berichten: 302
Lid geworden op: wo 28 mar 2018, 14:47
Locatie: Midden Limburg

Kraken bij stilstaan Fiat Ducato (2017)



Bericht door Roadboy »

Hallo beste forumvrienden,
Op het forum heb ik al een en ander kunnen lezen over het kraken van het onderstel en met name de veren en bussen van Fiat Ducato. Vanaf dat wij de camper (nieuw 2017) in ons bezit hebben heeft zich het probleem van kraken voorgedaan. Het kraakt bij de achteras en enkel als we stilstaan.
De Fiatdealer heeft er verschillende malen naar gekeken, eerst konden ze niets vinden, toen inspuiten met vet en ten langen leste nieuwe bussen geplaatst, helaas alles zonder resultaat. Nu hebben we zelf maar eens geprobeerd uit te vogelen waar het probleem zit en denken ook het gevonden te hebben, nl. als de camper stilstaat met de handrem aangetrokken kraakt hij bij het lopen in de camper, haal ik de handrem er af dan is het kraken voorbij.
Gisteren met dit verhaal naar de Fiatdealer en vandaag na hun onderzoek antwoord gekregen: Het is een Fiat eigenaardigheid waar ze niets aan kunnen doen! Ofwel leef er maar mee en beur minder als je hem gaat verkopen.

Heeft iemand ervaring met dit euvel en zo ja een oplossing of kan iemand mij wegwijs maken over de te volgen stappen, want met zulk antwoord ga ik natuurlijk nooit akkoord.

Alvast bedankt voor jullie reacties,
Jo
Gebruikersavatar
marco-dea
Berichten: 152
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 18:53

Re: Kraken bij stilstaan Fiat Ducato (2017)



Bericht door marco-dea »

Wij ervaren hetzelfde probleem, maar als we de auto in z'n versnelling laten staan en de handrem er vanaf halen is het kraken direct voorbij.
Met vriendelijke groet,

Marco

We Love What We Do, Trying To Live Our Dream
Ynid
Berichten: 34
Lid geworden op: do 09 mei 2019, 8:14

Re: Kraken bij stilstaan Fiat Ducato (2017)



Bericht door Ynid »

Remschoenen van de handrem zit apart in de remschijven.
Deze kunnen een klein beetje verdraaien als men in de camper loopt.
Geen last van als men EP e.d gebruikt.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Kraken bij stilstaan Fiat Ducato (2017)



Bericht door Kroppie »

schijven demonteren en de raak/draaipunten van de remschoenen (niet het voering materiaal!!) in smeren met een droog smeermiddel, en dan de schijven weer monteren, of .....tijdens het stilstaan ,niet in de camper bewegen. :bang:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Kraken bij stilstaan Fiat Ducato (2017)



Bericht door gjvonk »

Even nuanceren: de handrem in een auto met remschijven bestaat over het algemeen uit een kleine trommelrem (=klassieke remtrommel met twee naar buiten duwende remschoenen binnen in de trommel) waar de remschijf met zijn eigen remklauwen omheen zit. Althans, zo was het bij mijn 2 Toyota Rav 4's, mijn in een Ducato L3H2 light x250 ingebouwde Pössl 2win en bij mijn huidige Pössl Roadcruiser in een Citroën Jumper Heavy x250...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Kraken bij stilstaan Fiat Ducato (2017)



Bericht door Kroppie »

en vaak is de binnenzijde van de schijf de trommel voor de handrem (o.a. bij div mercedes)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
johnCamper
Berichten: 119
Lid geworden op: vr 29 sep 2017, 17:44

Re: Kraken bij stilstaan Fiat Ducato (2017)



Bericht door johnCamper »

Wij hadden het ook, sinds we de handrem niet meer opzetten geen probleem meer. Als de camper op blokken staat leggen we wielkeggen.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Kraken bij stilstaan Fiat Ducato (2017)



Bericht door bertt »

Je merkt het ook als je de handrem al aantrek voordat ie goed stilstaat, hangt van de rijrichting af, maar dan wil de achterkant omhoog. Is inderdaad de oorzaak van waar zit de handrem op de schijf. Krik de camper achter omhoog met de handrem aan, dan zie je het wiel iets "slippend draaien tov de weg".
Ja kan hem wel op de handrem zetten, maar dan even een steuntje onder de camper in de buurt van de achteras, dan is het ook over.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Roadboy
Berichten: 302
Lid geworden op: wo 28 mar 2018, 14:47
Locatie: Midden Limburg

Re: Kraken bij stilstaan Fiat Ducato (2017)



Bericht door Roadboy »

Bedankt voor de reacties, ik zal Kroppie zijn antwoord inzake het smeren morgen in de garage voorstellen. Ben benieuwd wat ze zeggen. Wordt vervolgd.

Groet, Jo
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Kraken bij stilstaan Fiat Ducato (2017)



Bericht door Arie55 »

vraag dan ook even of ze bij het monteren van de nieuwe bussen destijds, rubbervet hebben gebruikt.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Roadboy
Berichten: 302
Lid geworden op: wo 28 mar 2018, 14:47
Locatie: Midden Limburg

Re: Kraken bij stilstaan Fiat Ducato (2017)



Bericht door Roadboy »

Bedankt Arie, zal ik vragen.
Ik kon de camper weer ophalen met de mededeling dat het kraken een producteigenschap is en er niets aan gedaan kon worden.
Op dit moment ben ik nog in afwachting wat ze met de tip van Kroppie doen en heb hun al aangegeven dat indien er geen oplossing komt het via de juridische weg vervolgt zal worden. Laten we hopen dat het zover niet hoeft te komen.

Groet, Jo
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Kraken bij stilstaan Fiat Ducato (2017)



Bericht door willemzon »

Bij mij hetzelfde, camper uit 2015. Vervolgens trok ik de handrem nog een tikkie aan en het was over.
Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
berghuis
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 20:58

Re: Kraken bij stilstaan Fiat Ducato (2017)



Bericht door berghuis »

Beste Jo,
Ik las (2019) je probleem met een krakende handrem bij jou camper. Nu hebben wij net onze camper (Dethleffs Globebus T6 van 2017) opgehaald van de dealer en hebben wij hetzelfde probleem. Als we de camper stil hebben staan met de handrem erop, kraakt de camper als wij door de camper heen lopen. Zodra de handrem er weer af is, is het probleem opgelost. Zou je mij kunnen informeren hoe het probleem bij jou afgelopen is en of je een passende oplossing hebt gevonden? Natuurlijk lees ik ook graag of andere camper rijders dit probleem hebben gehad en of je het probleem wel/niet hebt kunnen oplossen. Alvast super bedankt voor het lezen en het meedenken. Met vr groet Johan
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Kraken bij stilstaan Fiat Ducato (2017)



Bericht door isoplus »

De beste oplossing is om de auto in de eerste versnelling of de achteruitversnelling te parkeren en de handrem niet te gebruiken.
Tenminste alleen als je in de camper verblijft, ter meerdere zekerheid kan je 1 of 2 stopblokken bij een wiel plaatsen.
Wij doen dat al zolang we Fiat rijden het is even wennen.
Voor het kraken van de handrem is niet een echte oplossing.
Plaats reactie