Absorptiekoelkast Dometic vervangen door Thetford: help!

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
DidierDB
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:50

Absorptiekoelkast Dometic vervangen door Thetford: help!



Bericht door DidierDB »

Van Domectic RM 7505 naar Thetford N 3150.

Op zich ben ik wel een handige harry, maar wanneer er gas mee gemoeid gaat, dan ben ik toch wel erg voorzichtig.
Mijn oude koelkast Dometic doet het dus niet meer en ik heb bij de dealer een second hands Thetford op de kop getikt van een 5 jaar oud die het wel doet. De afmetingen zijn zo goed als gelijk, alhoewel de diepte van de thetford een 3 cm meer diepte heeft.
De dealer heeft het erg druk en kan pas ten vroegste de koelkast plaatsen in september. Zo lang wil ik niet wachten en ben ik dus vandaag op zoek gegaan naar personen die deze klus kunnen klaren.

Om tijd en geld te besparen zou ik graag zelf mijn oude koelkast Dometic er graag zelf uit nemen: demonteren dus. Maar hoe begin je daar aan? Weinig filmpjes van...
Voorzijde: ik heb gezien dat er in de koelkast aan de zijkanten schroeven zitten die de koelkast wellicht tegenaan de twee zijwanden van de inbouwholte hebben bevestigd.
Achteraan onder: zie ik een gasleiding dat aan de koelkast is gekoppeld en zie ik een nest met elektrische bedrading. Drie dikkere draden rood, blauw en zwart lopen via een flexibele kabelbuis naar de koelkast waar ze met een kroosteen verbonden worden. Ik vermoed dat dit de input is van 12v. De bedrading van 220v kan ik echter niet vinden.
Alle kanten aan de achterzijden van gekit tegenaan de zijden van de holle ruimte.

Ik zie ook dat de gasaansluitng en elektrische bedrading van de thetford koelkast niet precies overeenkomstig is met deze van de Dometic en er bijgevolg wat nieuwe leidingen zullen moeten omgeleid worden.

Mocht ik weten welke 12v snoeren ik mag afkoppelen, waar precies de gas mag worden afgekoppeld en waar ik veilig het 220v snoer kan afkoppelen, dan is de klus morgen geklaard. Maar ik wil geen fouten maken of fout afkoppelen en daarom kom ik hier luisteren naar de vakmensen en diegenen die blindelings de know how voor hun ogen reeds zien.
Ik had enkele manden geleden een technieker leren kennen via markplaats die zo'n klus kon klaren in 2 uren tegen een prima prijs, maar nu ik hem echt nodig heb, reageerd hij niet meer.

Welke expert kan mij helpen met woord en of daad?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Absorptiekoelkast Dometic vervangen door Thetford: help!



Bericht door Kroppie »

goede morgen, begin eens met vertellen in wat voor camper de boel omgebouwd moet worden en waar het voertuig zich bevind.

dan word het duidelijker voor een reageeder, om te weten waar hij/zij raad aan geeft , en waar ie naar toe moet voor de daad.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Absorptiekoelkast Dometic vervangen door Thetford: help!



Bericht door hathi »

Jos ik gok België? :thumbup:
Hans
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Absorptiekoelkast Dometic vervangen door Thetford: help!



Bericht door Kroppie »

er wonen in nederland toch ook handige harry,s?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
mama
Berichten: 1851
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Absorptiekoelkast Dometic vervangen door Thetford: help!



Bericht door mama »

Inbouwhandleiding raadplegen van beide toestellen , dat is een leerrijk gegeven voor zulke klussen .
Plaats reactie