Regenereren roetfilter ERG-klep

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Bodegraven
Berichten: 138
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 18:57

Regenereren roetfilter ERG-klep



Bericht door Bodegraven »

Ik heb ergens gelezen dat als je een poosje boven de 2500 toeren rijdt het filter gereinigd word. Kan er nergens iets over lezen maar is het ook zo?
Je hebt snel de neiging om niet erg hoog in toeren te rijden behalve bergop. Gaat om een Ducato 250 euro 4 van 2010
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Regenereren roetfilter erg klep



Bericht door DiffRental »

Ja dat klopt, zou best wel eens 2500 rpm kunnen zijn voor een Ducato.

Bij mijn euro 5 personenwagen geven ze 10 minuten boven de 2000 rpm aan.
Op dat punt bereik je een hoge uitlaatgas temperatuur waardoor je roetfilter passief regenereert.
Echter ze geven dit aan als je een lamp hebt branden ivm het roetfilter.
Die gaat oa branden als de motor (ik dacht) 7 afgebroken regeneraties heeft gehad.

Ik ken niet de gehele gedachte gang en calibratie van Fiat maar als het roetfilter boven een bepaalde belading zit dan gaat deze niet meer actief regenereren om schade aan het roet filter te voorkomen.
Door 10 minuten boven een x aantal toeren te rijden raakt het filter leeg genoeg om weer aan de voorwaarden te voldoen om actief te regenereren en geheel leeg te raken.

Mijn euro 5 Ducato regenereert actief gemiddeld maar om de 1700 km.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Regenereren roetfilter ERG-klep



Bericht door gjvonk »

Heeft een Euro 4 Ducato ook.al een roet filter?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Regenereren roetfilter ERG-klep



Bericht door DiffRental »

Bij veel personenwagens is dat begonnen bij euro 4.

Het zou dus ook kunnen bij de Ducato.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Regenereren roetfilter ERG-klep



Bericht door Marco Polo »

https://www.squadra-tuning.nl/techniek/ ... oetfilter/

Toeren draaien heeft alleen een positief effect op de snelheid van vervuilen zegt deze tuning site.
De rest regelt het motormanagement zelf.
Dat schijnt actief regenereren te betekenen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Regenereren roetfilter ERG-klep



Bericht door Kroppie »

en wat meer toeren draaien zorgt ook voor een lagere belasting van de lagers en andere motor/bak onderdelen, maak het voor het motortje maar wat makkelijker.

op de fiets hoef je ook minder hard op de pedalen te trappen als ze wat sneller in de rondte gaan.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Regenereren roetfilter ERG-klep



Bericht door Marco Polo »

Ehm, foutje.
De site heeft het over rustig gereden snelwegkilometers tegenover korte stadsritjes die het grootste verschil maken op de vervuiling van het roetfilter.
(Waarbij het laatste het filter het meeste vervuild en waardoor ook storingen kunnen ontstaan).
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Regenereren roetfilter ERG-klep



Bericht door DiffRental »

Alles hangt af van calibratie motor management, toeren zijn dan zelfs minder doorslaggevend.
Als Fiat zegt dat bij 2500 rpm het punt ligt waarin de motor zichzelf kan schoon branden dan neem ik aan dat het waar is.
Je zoekt het lastgebied waar de uitlaat (roetfilter) het warmste is. Dat punt is per definitie niet gelijk aan een hoog toerental.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Regenereren roetfilter ERG-klep



Bericht door Marco Polo »

Gewoon volle bak draaien :-)
Dan brand ie lekker schoon :-)

Doen we op het werk met de aggregaatjes.
Kunnen geen kant op qua toerental.

Lage belastingen roeten ze dicht.
Uurtje volle bak en ze kunnen er weer een tijdje tegenaan.
Zie je ze ook eindelijk eens op echte bedrijfstemperatuur komen ;-)
Alleen de acceleratie al naar het volle vermogen geeft een fors rookgordijn na een jaar pruttelen :D
In deellast krijg je dat niet voor elkaar.
(Schoonbranden dan; roetvorming verminderen wel).
Gebruikersavatar
ariedekreij
Berichten: 1230
Lid geworden op: vr 23 dec 2005, 17:29
Locatie: Alblasserdam

Re: Regenereren roetfilter ERG-klep



Bericht door ariedekreij »

Bij mij stond in een instructie 2000 toeren bij minimaal 60 km per uur. Dan kom je uit in de 4e versnelling. Bij navraag in de Fiat garage haalden ze hun schouders op. Gewoon normaal rijden zeiden ze, je weet niet wanneer hij regenereert, er brand dan geen lampje of zo. Nou dat doe ik maar. Bij de laatste beurt was het roetfilter nog prima, heb nu 111000 km gereden. Ik heb wel 2 keer een kapotte drukswitch voor het roetfilter gehad.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Regenereren roetfilter ERG-klep



Bericht door Marco Polo »

DPF-ROETFILTER (DIESEL
PARTICULATE FILTER)
Het DPF-roetfilter (Diesel Particulate Fil-
ter) is een mechanisch filter in het uitlaat-
systeem dat de partikels in het uitlaatgas
van dieselmotoren opvangt.
Het filter vangt bijna de totale hoeveelheid
roetdeeltjes op, waardoor voldaan wordt
aan de huidige/toekomstige wettelijke nor-
men. Het filter verzamelt de roetdeeltjes
en moet periodiek worden geregenereerd
(schoongemaakt) door de roetdeeltjes te
verbranden.
De regeneratieprocedure wordt geregeld
door de regeleenheid van de motor op ba-
sis van de hoeveelheid opgevangen roet-
deeltjes en de bedrijfsomstandigheden van
de auto.
Tijdens de regeneratie kan het volgende
worden waargenomen: een beperkte toe-
rentalverhoging, inschakeling van de elek-
troventilateur, een beperkte toename van
de rook uit de uitlaat en een hogere tem-
peratuur bij de uitlaat.
Dit zijn geen storingen en deze situatie
heeft geen invloed op het milieu of het ge-
drag van de auto. Als het betreffende be-
richt op het display verschijnt, zie dan het
hoofdstuk "Lampjes en berichten".
Dit staat er in een instructieboekje van de X250 (is vanaf 2006 geloof ik?j.
In geval van de melding verstopt roetfilter is het advies in eerste instantie gewoon door te blijven rijden tot hij vanzelf geregenereerd heeft :wink:
Geen instructies voor toerengebieden oid.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Regenereren roetfilter ERG-klep



Bericht door DiffRental »

kijk eens bij het hoofdstuk "Lampjes en berichten".

Maar het klopt ook, na 7 niet afgemaakte regeneraties gaat het lampje van het roetfilter branden.
Dus als je de motor 7x stil hebt gelegd toen de regeneratie bezig was.
Het filter is dan ook niet verstopt maar ook nooit helemaal leeg gestookt.
Het advies is dan om gewoon te blijven rijden tot de uitlaat warm genoeg is en de regeneratie klaar is.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Regenereren roetfilter ERG-klep



Bericht door Marco Polo »

Dat kijken had ik al gedaan :mrgreen:
Maar goed, hier de letterlijke tekst
Het lampje gaat branden als het
roetfilter verstopt is en de rijomstandig-
heden verhinderen dat de regeneratie-
procedure automatisch wordt uitgevoerd.
Voor de regeneratieprocedure en vervol-
gens het reinigen van het filter raden wij u
aan te blijven rijden, totdat de weergave
van het lampje verdwijnt.
Op het display verschijnt de bijbehorende
melding
Gewoon doorrijden en geen rare toerenconstructies.
Enige advies qua toeren wat Fiat in deze boekjes heeft is niet te ver door te trekken in toeren maar te schakelen bij max koppel.
Vooral ook ingegeven door uitstoot beperking natuurlijk.
Hoeft niet noodzakelijkerwijze je motor schoon te houden 8-)
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Regenereren roetfilter ERG-klep



Bericht door DiffRental »

Is een vreemde uitspraak van Fiat, als het filter lampje met "gewoon" rijden gaat branden dan deugd er iets niet aan je "gewoon" rijden of je hebt een motor die niet doet wat ie zou moeten doen. "gewoon" blijven rijden is dan zeker niet de oplossing.

In mijn boekje van mijn personen wagen uit dezelfde Fiat familie staat het verhaal van waarom het lampje zou kunnen gaan branden zoals ik al eerder schreef. Ook daarin staat dat je met minimaal 2000 rpm minimaal 10 minuten aaneengesloten moet blijven rijden.
Het max koppel van die JTDm motor is overigens bij 1750 rpm.
Enige advies qua toeren wat Fiat in deze boekjes heeft is niet te ver door te trekken in toeren maar te schakelen bij max koppel.
Dat is dan wel weer een juist advies, een vervuild/verstopt roetfilter geeft meer tegendruk, hoog in de toeren geeft veel flow in de uitlaat.
Bij een vervuild filter is dat niet goed en hoog in de toeren daalt de temperatuur in het roetfilter waardoor het roet juist niet verbrand.
Het max koppel zal ergens tussen de 1500 en 2000 rpm liggen, denk dat het voor veel mensen begrijpelijker is om dan 2000 rpm te schrijven ipv max koppel.
Groeten Peter
Plaats reactie